Jdi na obsah Jdi na menu
 

Fork In The Tale

23. 10. 2023

TOPlist

Fork In The Tale aneb Příběh dvou světů
24.října 2008 Autor článku-Midnight Knight
Hra z roku 1997
Chtěl bych(viz Poznámka pod čarou) vám představit další ze zapomenutých „vykopávek“ FMV adventu-Fork in the tale od Advance Reality Interaction z roku 1997.Tedy,abych byl přesný,nejedná se o čistokrevnou adventuru,ale o adventuru akční,což mi ale vyjímečně vůbec nevadí,zřejmý důkaz toho,že když se chce,může vzniknout akce,která zaujme i zarytého adventuristu,který se snaží vyhnout všemu,co mu nezaručí klidné půlhodinové koukání na monitor bez toho,aby nebyl Game over.Fork in the tale mne fascinuje nejen příběhem,ale i celkovým pojetím-celá hra se skládá jen z filmových záběrů,točených kamerou na vaší hlavě,takže jestli jste ve hře fešák nebo ne,záleží jen na vaší představivosti.(Osobně se domnívám,že jsem Mel Gibson,ale protože souběžně s tím jsem přesvědčen o tom,že jsem bůh nebo magor-poslední položka v sobě obsahuje obě předchozí postavy-tak to neberte moc vážně) Oprávněně se teď asi ptáte,jak se dá taková hra ovládat-inu,úplně snadně..:-)Pokud jste hráli Fahrenheit,nahraďte si hranaté figurky v něm vystupující za živé lidi na filmu,a budete mít docela slušnou představu.(Já vím,že ty figurky už nejsou tak hranaté,jako když 3D mánie započala,je to takový můj soukromý terminus technikus pro všechno,co není živé,ale(marně) se tak snaží vypadat.Jo,Carla Valenti z Fahrenheit je sice hezká,ale upřímně,do skutečné ženy má fakt ještě dlouhou a dalekou cestu,přes veškerý obdiv,který k Carle chovám)Takže asi takhle-představte si film,při jehož přehrávání vám čas od času vhupsne přímo do děje několik ikon s příkazy,co chcete udělat,a podle toho,na kterou ikonu kliknete,reagují i postavy ve filmu.Pokud se tedy rozhodnete,že ten chlap před vámi se vám ani trochu nelíbí(nevztahuje se na momenty,kdy se na sebe po ránu díváte do zrcadla) a chcete mu dát mu přez hubu,ukáže se na zmíněné postavě několik bodů,kam ho můžete praštit,pokud jste kliknuli na správné místo,postava inkasuje kopanec nebo ránu pěstí,pokud jste si ovšem vybrali nesprávný bod,inkasujete ránu vy.Vše je o to pikantnější,že ať už jde o témata hovorů,již zmíněné kopance,a plno dalších věcí,ikony,které se vám zobrazí,vydrží na obrazovce přesně tři sekundy(počítal jsem to),což je doba,za kterou sotva stihnete přečíst komentář u ikon,ne tak se ještě rozhodnout,co z toho si vyberete.Ale jinak to nejde,rozhodujete se v reálném čase,a v reálu chlap tmavší pleti a špatně ovládající náš jazyk,který se na vás řítí s kudlou v ruce,taky nepočká,až si přeberete v hlavě,jestli před ním chcete utéct,nebo ho naučit slušnému chování-tedy,myšleno tak,že ho zmrzačíte,slušný sice nebude,ale v ruce s potrhanými šlachami už kudlu nikdy neudrží..:-)Takže nejlepší způsob,jak hrát Fork in the tale je ten,že si několikrát přehrajete,co vás čeká,a až se rozhodnete,co z nabídky si vyberete,budete pokračovat naostro.Předpokládám,že to byla právě ona rychlost při rozhodování,plus 5 CD,na kterých je hra rozložena,která mohla za to,že se hra příliš neujala.Naopak příjemné na hře je to,že kdykoli,i během zmíněných soubojů muže proti muži(několikrát i muže proti ženě) můžete,především po zdařilém úderu,hru uložit.A tady je asi nejkrásnější faktor celé hry,nevím sice,na jakém principu to pracuje,ale při uložení se vám uloží jakýsi blok filmu,který právě běžel.Takže,pokud někoho zdařile nakopnete mezi nohy,vzápětí hru uložíte a pozici opět nahrajete,můžete celou akci,jak váš kop probíhal,sledovat ještě jednou ze záznamu,a až si ho řádně vychutnáte,můžete uštědřit další ránu.Celé věc s ukládáním má sice i nevýhody,vyjímečně se stává,že uložený blok filmu je tak dlouhý,že věc,kterou jste už před uložením provedli,musíte po nahrání provést znovu-ale co je v dnešní době dokonalé,žejo.I když má hra několik různých konců-další příjemné překvapení,chleba se láme až ke konci hry,do té doby je hra více méně lineární(i když máte většinou vždy vícero možností,co udělat,hra vás nakonec stejně dotlačí,kam chce ona),takže nehrozí přehazování CD co minutu jako třeba u Tex Murphyho,hrajete hezky postupně od prvního CD až po poslední.No,a jak už je u FMV adventur prakticky zvykem,titulky nejsou k dispozici,takže hráči s omezenou nebo nulovou znalostí angličtiny mají smůlu.No,i když mezi těma třema vteřinama rozhodování ještě číst,co při tom kdo říká,asi je dobře,že tam titulky nejsou.Hra běží pod XP bez nastavování kompatibility či jiných kosmetických úprav-a teď něco o příběhu.Jdete si takhle jednou po ulici,míjí vás krásná dívka,takže se za ní zcela pochopitelně ohlédnete(pánové ze 4% menšiny,představte si Arnolda nebo plný talíř svíčkové,nevím přesně,jak to u vás chodí,ať víte,co tím „pochopitelně“ myslím),a co to?U chodníku zastavuje dodávka,vyskakuje z ní několik chlapů se samopaly a začnou dívku táhnout do auta.Nedá vám to,jste přece gentleman,takže se do té mely vložíte a začnete kolem rozdávat rány,abyste dívku zachránili(výše zmínění pánové ať si představí,že jim někdo bere talíř svíčkové.BTW Aby nedošlo k nedorozumění-proti uvedené minoritě nic nemám,právě naopak,ale z praxe vím,že co je samozřejmostí pro jednoho,nemusí být až tak samozřejmé pro druhého,a netýká se jen pánů se svíčkovou,ale to už by bylo na delší filozofický článek.Navíc,sám ze sebe si dělám legraci po celý život,tak přátelské pošťouchnutí někoho jiného,ať je občas změna,snad moc neuškodí)Podaří se vám sice pár dobře mířených ran rozdat,jenže pak najednou koukáte zblízka do hlavně střílejícího samopalu a svět kolem vás se začíná mlžit.Nicméně,účelu bylo dosaženo,pro vzniklý rozruch chlápci se samopaly mizí urychleně pryč ze scény.Přes mlhu kolem sebe vidíte,jak se nad vámi dívka sklání,na ruku vám připevňuje náramek s podivným ornamentem,a slyšíte jak říká,že tohle je jediný způsob,jak se můžete zachránit.Pak všechno kolem zmizí a když přijdete k sobě,ležíte napůl ve vodě na pláži,kašlete vodu-a na koních se k vám dost rychle blíží chlapi,na sobě oblečení,jakoby zrovna skončili natáčení Robina Hooda,a z toho,jak mávají zbraněmi se dá usoudit,že vás asi nejdou přivítat chlebem a solí.Samozřejmě se vám podaří utéct-jinak by to byla hodně krátká hra,setkáte se opět s dívkou,kvůli které tohle všechno vlastně začalo-jmenuje se Naranya(vzhledem k věcem budoucím podobnost s Narnií více než jen náhodná),a zjistíte,že vás podivný náramek přenesl do jakéhosi paralelního světa,který žije středověkem a v kterém je magie věcí tak samozřejmou jako vaše bývalé sledování večerních zpráv v televizi.Takhle nějak začíná vaše báječné dobrodružství,v kterém budete dost často prchat před vojáky,nebo s nimi bojovat-očividně jste jim nepadnul do oka tak,jako Naranya vám,poznávat podivnou zemi,v které jste se ocitli,stejně tak,jako Naranyu samotnou,a,co je pro vás podstatné,hledat způsob,jak se vrátit do svého světa.I když,s tím návratem není kam spěchat,jednou z mnoha věcí,kterou časem zjistíte je fakt,že zatímco zde se pohybujete bez viditelnější újmy na zdraví,ve vašem původním světe leží vaše tělo na operačním sále,a jeho další osud je,decentně řečeno,nejistý.Jak to celé skončí-dostanete se zpět do svého původního světa,a co vy a Naranya,jak se prohlubující vztah mezí vámi nakonec vyvrbí,a vyvrbí se vůbec?Nene,nekoukejte na mě,už takhle jsem prozradil víc,než je zdrávo-zkuste prolézt bazary,výprodeje,inzeráty,Fork in the tale je hra,která za tu námahu rozhodně stojí..:-)
Poznámka pod čarou-Nedá se říct,že bych vyloženě chtěl,spíš mě k tomu přinutily neshody mého Jin-Jang.Zatímco Jin si chrochtalo blahem,že jsem právě „popravil“ jednu novou hru,Jang se cítilo ukřivděno a chtělo kompenzaci,nejlépe prý nějakou hrou ze zaprášeného šuplíku „minulé století“Co bych neudělal pro vesmírnou rovnováhu sil.:-)M_K
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář