Jdi na obsah Jdi na menu
 

Myst 5 - End of Ages

7. 1. 2002

TOPlist

Myst 5 - End of Ages

31.10.2006 Autoři návodu - Karel Frey a Standa Madukas

V posledním pátém dílu Mystu, jak už tvůrci avizovali, se rozhodne o osudu civilizace D‘ni. Vydejte se na obtížnou, ale přesto poutavou cestu za tajemstvím zničeného impéria. Vy, jako spasitel, ho jako jediný můžete ještě zachránit. Vaše poslední rozhodnutí je ovlivněno radami těch kdo to zkusili a neuspěli. Ano, Esher a Yeesha to nezvládli, ale vy máte navíc jejich zkušenosti z nezdarů a touhu dokázat nemožné. Po generacích, na kterých vyrostla spousta příznivců této vpravdě legendární série, jde dědictví Mystu a celé rodiny která ho sdílela do finále. Přestože jde o pátý díl Mystu, nazvaný příznačně – End of Ages (Konec Věků), není žádnou odbytou gamesou, ale hrou plnou nápadů, hádanek, hlavolamů a prosezených hodin s návykovou hratelností. Hned na začátku hry se setkáte s Yeeshou, dcerou Atruse, nyní již dospělou ženu, jejímž údělem je žít v samotě a odcizení. Druhou osobou, se kterou se budete setkávat mnohem častěji, je Esher. Ten vám bude průvodcem po všech čtyřech tajemných světech. Hra má velmi příjemné ovládání a stejně tak i systém ukládání je tu originální a účelný.
K'Veer
Na začátku hry se ocitnete v podzemní místnosti. Před sebou spatříte několik podivných tvorů, kteří se nazývají Bahro. Jsou velmi plaší, proto když vás zpozorují, rozutečou se. Rozhlédněte se kolem sebe a vidíte, že tato místnost s kruhovým půdorysem má po obvodu sedm dveří. Jděte jeden krok vpřed, otočte se vlevo a seberte knihu Myst ze stolu. Zkuste jí otevřít, ale nejde to jelikož je uzamčena. Položte knihu zpátky. Otočte se doprava a jděte dvakrát dopředu. Otevřete dveře. Jděte dvakrát dopředu a otočte se vlevo. Jděte po schodech dolů a dvakrát vpřed. Jděte třikrát dopředu a sejděte dolů po schodech. Seberte knihu blízko modrého světla na podlaze po levé straně. Od této chvíle můžete ukládat hru kliknutím na modrý objekt v pravém horním rohu vaší obrazovky. Když si otevřete hnědou knihu vedle tak zde naopak máte všechny uložené pozice a můžete si vybrat odkud chcete pokračovat. Jděte dopředu a otočte se vlevo, projděte koridorem až uvidíte velkou průhlednou bublinu. Vstupte do bubliny a klikněte na modře osvětlenou desku na vrcholu podstavce. Deska změní barvu na zlatou, ale nejde sebrat. Je pevně držena západkami čtyř desek po obvodu stojanu. Tyto desky jsou ze čtyř světů, které brzy navštívíte. Ukázky ze světů jsou postupně promítány na vnitřní stěně bubliny. Otočte se, vystupte z bubliny a setkáte se s Yeeshou. Poslechněte si její příběh. Mimo jiné vám řekne účel vaší cesty čtyřmi světy. Musíte je projít a z každého přinést jeho desku do bubliny v K´veeru. Pak bude zlatá deska na vrcholu vaše. Zapamatujte si hlavně její poslední slova „vezmi si zlatou desku, ale nedávej mi jí“. Poté se ocitnete na úplně jiném místě.
Direbo
Nyní se nacházíte na uzavřeném venkovním prostranství obklopeném skalami. Teď se poprvé setkáte s Esherem. Poslechněte si také jeho příběh a opět si zapamatujte jeho poslední slova „hledej díru v zemi“. Jděte kupředu a prohlédněte si zajímavé kresby na skalách okolo. Za obrovským balvanem najdete díru v zemi o které mluvil Esher. Slezte dolů po žebříku. Otočte se a vstupte do tmavé jeskyně. Jděte čtyřikrát dopředu. Cestou okolo vás proletí hejno netopýrů a vyplašíte i několik Bahrů. Tito tvorové však nejsou jenom plaší, ale také zvědaví. A tak budou dále z povzdálí sledovat vaše kroky. V tmavých koutech kde se ukrývají uvidíte pouze jejich modře svítící oči. Na rozcestí seberte ze země u bedny knihu. Po jejím otevření zjistíte, že je to jeden z dvanácti deníků Yeeshi, které musíte v tomto podzemním komplexu posbírat. Jsou v nich obsaženy důležité informace a rady. Otočte se doprava, seberte druhý deník ze země a opět si přečtěte informace které obsahuje. Jděte dál chodbou a na konci vejděte do místnosti nalevo. Otočte se vlevo a klikněte na spínací tlačítko jakési kulaté televizi. Uslyšíte a uvidíte Yeeshu. Otočte se doprava, jděte dopředu, doprava a seberte třetí deník. Jestli chcete, můžete místnost prohledat, ale nás bude hlavně zajímat otevřená kniha na podstavci vpravo vedle vstupu. Je to kniha pro přesun do světa Direbo. Klikněte na obraz v knize, přenesete se do jiné dimenze a bude k vám opět hovořit Esher. Řekne vám, že bublina kterou vidíte spojuje svět Taghira, který musíte navštívit. Vstupte do bubliny, klikněte na symbol vlevo a přenesete se do ledové jeskyně. Esher vám dá opět školení. Mimo jiné se dozvíte, že pro přenesení desky můžete využít pomoci Bahra. Poté co Esher domluví se můžete rozhlédnout kolem, ale nikam dál se nedostanete. Takže vlezte do bubliny, klikněte na symbol uprostřed a vraťte se zpět do Direba. Vystupte z bubliny a všimněte si dvou dřevěných mostů před vámi. Otevřete vstupní branky mostů stisknutím modrého tlačítka na levé straně každého mostu. Vraťte se k podstavci s knihou před bublinou. Klikněte na obraz v knize a ocitnete se zpátky v jeskynní místnosti. Vyjděte ven, doprava a jděte až dozadu a opět doprava. Ocitnete se v kruhové místnosti a opět s vámi hovoří Esher. Ukáže vám dveře, kterými máte pokračovat dál. Až domluví tak běžte dopředu do slepého tunelu a vezměte si z podlahy čtvrtý deník. Vyjděte z tunelu a hned napravo je páka. Otočte s ní zleva doprava a otevřou se vám dveře nalevo o kterých Esher hovořil. Vstupte do dveří a jděte k další velké místnosti. Otočte se doprava a jděte dopředu. Máte další schůzku s Esherem. Řekne vám, že dole v šachtě je další místnost s knihou Direbo. Jděte dopředu a vyjděte po schodech. Otočte se vlevo a zatáhněte za páku, přivoláte tím výtah, ale ten šílenou rychlostí sjede dolů. Otočte se doprava a vykročte od páky. Otočte se vlevo a počkejte na další výtah. Vstupte do výtahu a zatáhněte za páku která je nahoře vlevo. Až sjedete dolů tak běžte pětkrát dopředu, vlevo a vejděte do místnosti. Vezměte si pátý deník na posteli. Jděte k podstavci s knihou Direbo a použijte jí. Otevřete branky i u těchto dvou mostů. Vraťte se k podstavci, klikněte na obraz v knize a jste opět v místnosti. Vyjděte ven, doleva a jděte k dalšímu výtahu. Seberte v pořadí už šestý deník vedle páky. Zatáhněte za páku a přivoláte výtah. Otočte se doprava a jděte jeden krok vpřed. Otočte se vlevo a vstupte do výtahu. Zatáhněte za páku vlevo nahoře a opět sjedete výtahem dolů. Otočte se doleva a sejděte po schodech dolů. Jděte dopředu kde máte další schůzku s Esherem. Tentokrát vám sdělí, že máte zprovoznit vzduchotechniku a zapnout ventilátor pro přívod čerstvého vzduchu. Až domluví tak jděte třikrát dopředu, otočte se vlevo a jděte dolů po schodech. Dole vás možná trochu vystraší Bahro, ale naštěstí uteče. Dejte se vpravo a jděte stále dopředu až dolů, kde vidíte podstavec s modrým knoflíkem. U podstavce seberte sedmý deník. Zmáčkněte modrý knoflík. Všimněte si že se pomalu vrací do své původní polohy. To znamená, že máte jen omezený čas na to udělat další nezbytné kroky. Rychle se otočte doprava a jděte po schodech dolů. Stále postupujte do té doby, než budete stát na balkonu. Jděte na balkon na protilehlé straně místnosti. Vyjděte po schodech a uprostřed stiskněte žluté časovací tlačítko na vrcholu podstavce. Otočte a jděte do centrální místnosti. Stiskněte červený knoflík. Plošina na které stojíte se dá do pohybu a vy tímto obřím výtahem vyjedete nahoru a ocitnete se tam, kam jste před chvílí přijeli malým rychlovýtahem. Nyní jste vlastně propojili plošinou výtahu rampy po obvodu místnosti. Otočte se kousek doleva a projděte na obvodový ochoz a jděte doprava do místnosti. Ze země si vezměte osmý deník a pákou na stroji před vámi otočte doleva. Tím jste zapnuli vzduchotechniku. Otočte se doleva a vejděte do místnosti. Zapněte zařízení, které vypadá jako televize a sledujte další zprávu od Yeeshy. Jděte k podstavci na kterém je kniha Direbo. Klikněte na obraz v knize a opět se přenesete ke klenutým mostům. Otevřete jejich branky kliknutím na modré knoflíky a opět se přes obrázek v knize na podstavci vraťte do místnosti. Vyjděte ven na obří výtahovou plošinu a stiskněte červený knoflík. Sjedete dolů a když výtah zastaví tak opět klikněte na knoflík a rychle opusťte výtah. Ten vyjede nahoru a vy jděte k díře která pod výtahem je. Slezte po žebříku dolů k podstavci a seberte před ním devátý deník. Otočte se doprava a vidíte dlouhou chodbu. Projděte až nakonec a pákou pohněte doleva. Tím spustíte ventilátor nad vámi. V chodbě kterou jste přišli sjede dolů žebřík, po kterém vylezete nahoru a vzadu na konci chodby seberte desátý deník. Otočte pákou doprava a otevřou se vám dveře vedle vás napravo. Vy se však otočte doleva a jděte na konec chodby a projděte dveřmi do kruhové místnosti. Jděte doprava a u jakéhosi kužele najdete jedenáctý deník. Otočte se a projděte otevřenými dveřmi naproti do místnosti. Vzadu na posteli si vezměte poslední, v pořadí dvanáctý deník. Jděte k televizi a shlédněte si další zprávu od Yeeshy. Jděte vlevo k podstavci a klikněte na obrázek v knize Direbo. Přeneste se opět ke klenutým mostům a nyní už otevřete poslední branky. Teď už můžete přes mosty přecházet na druhou stranu a tak si nyní prohlédneme co se skrývá v tajemných bublinách. Můžeme začít touto u které jsme nyní. Vstupte do bubliny a klikněte na levý symbol na stojanu. Přenesete se do zvláštního světa, kde vidíte moře, skály a palmy. Tento svět se nazývá Laki'ahn. Vraťte se zpět do Direba pomocí symbolu uprostřed, přejděte most před vámi a vstupte do bubliny. Po stisknutí levého symbolu se ocitnete v měsíční krajině, která se jmenuje Todelmer. Opět se vraťte a jděte do další bubliny přes most. Ocitnete se v krajině plné sněhu a ledu. Tento svět se nazývá Taghira. Pamatujete si, že vám Esher řekl, abyste toto místo navštívili jako první? Vraťte se ještě do bubliny a podíváme se do posledního světa ve čtvrté bublině. Je to Noloben. Vidíte kolem sebe moře, podivné přírodní útvary a na obloze pálící slunce. Prošli jsme si tedy začátky všech světů které navštívíme, takže se pojďme vrátit tam, kde musíme začít.
Taghira
Vejděte do bubliny a přeneste se do tohoto ledového světa. Vezměte si kamennou desku z podstavce. Vidíte, že když si desku vezmete tak na podstavci je velký symbol, který budete v tomto světě používat pro návrat do bubliny v níž se nacházíte. Během své pouti budete nacházet další stojany s jinými symboly. Ty musíte namalovat myší na kamennou desku tak, aby byl Bahro spokojen a odnesl vám desku na příslušný stojan. Zároveň se dole na desce objeví ikona tohoto symbolu abyste ho nemuseli kreslit znovu. Pokud spokojen nebude tak desku vrátí na tento stojan a vy musíte začít znovu. Pokud se vám malba nepovede a vy budete chtít začít kreslit znovu tak klikněte vlevo na dvakrát přeškrtnutou ikonu na desce. Nalezené a správně nakreslené symboly se vám zobrazí dole na stojanu v bublině a vy se pomocí nich budete moci rychle přemisťovat k příslušným stojanům. Takže vyjděte i s deskou z bubliny. Když kliknete dvakrát dopředu, uvidíte na zemi podivný znak. Stoupněte si na něj a položte na zem kamennou desku. V animaci uvidíte jak si pro desku přijde Bahro a díky jeho váze se vytvoří velká puklina v ledu. Jděte zpět k podstavci a opět si vezměte desku, kterou Bahro mezitím přinesl. Postupte dopředu a jděte rovně až k otvoru. Dál jít nemůžete takže se otočte, udělejte krok dopředu a pak doprava. Klikněte, jako by jste chtěli projít chodbou před vámi. Prolomí se pod vámi led a vy spadnete dolů do jeskyně. Vylezte otvorem ven a jděte dopředu k žebříku. Zkuste vyšplhat nahoru. S kamennou deskou v ruce to však nepůjde. Můžete ještě dojít na vyhlídku nalevo ale zde cesta též končí. Desku tedy položte na zem před žebříkem a vyšplhejte po něm nahoru. Podívejte se na ledovou stěnu vpravo, kde vidíte nakreslený symbol (něco jako polovina loukoťového kola). Poznamenejte si ho, protože to budete později potřebovat. Je to Bahrův symbol pro teplo. Otočte se ke kamennému podstavci. Podívejte se na symbol na něm (vypadá jako kotva). Opět si ho poznamenejte. Klikněte na spodní symbol na stojanu a přenesete se zpět do bubliny. Vezměte kamennou desku a jděte s ní k žebříku. Dejte si jí před sebe a nakreslete na ní symbol (kotvy) z podstavce nad vámi. Desku položte na zem a vyšplhejte nahoru. Klikněte jednou dopředu a otočte se. Vidíte Bahra jak vkládá kamennou desku na podstavec. Teď už víme jak nám Bahro může pomoci přenést desku přes překážky. Jděte k podstavci a desku si vezměte. Přejděte přes ledový most. Jděte vpřed, nikam neodbočujte do té doby, než dojdete ke kamenným hnědým schodům vedoucím k jakési chatě. Všimněte si kamenného podstavce na pravé straně schodů. Umístěte desku na podstavec, aby vám jí Bahro neodnesl do bubliny. Vyjděte po schodech a máte tu další schůzku s Esherem. Vstupte do chaty a najděte schéma na stěně. Později zjistíte, že je to rozvod parních trubek. Vyjděte z chaty a jděte po schodech dolů. Otočte se vlevo a uvidíte páku. Otočte s ní doprava. Jděte po schodech dolů a rozhlédněte se kolem. Všimněte si podivných staveb, které jsou propojeny trubkami a mají před sebou stejnou páku jako tu, kterou jste teď otočili. Jděte tedy ke zbývajícím pěti pákám a otočte je všechny doprava. Hned nalevo budete mít další schůzku s Esherem. Až páky otočíte tak se vraťte před podstavec a vezměte si kamennou desku. Otočte se doprava a jděte vpřed. Jděte do té doby, než dojdete k zamrzlému jezeru se zamrzlými trubkami, jak jste je viděli na schématu v chatě. Otočte se doleva, klikněte dopředu a otočte se směrem k zamrzlým trubkám. Ujistěte se, že opravdu stojíte uprostřed před zamrzlým jezerem na správném místě. Použijte desku a nakreslete  symbol pro teplo. Položte desku na zem, otočte se a jděte dvakrát kupředu. Poté jděte doleva k potrubí, kde vidíte jakési modré přepínače. Bahro sebere desku, kterou jste odložili a místo bude vytápěné, ale jen na chvíli. Takže buďte rychlí! Na každém přepínači jsou tři různé polohy. Tyto polohy nastavíte podle nákresu, který jste viděli v chatě. Nastavte tedy levý přepínač doprava, střední doleva a pravý doleva. Otočte se a spěchejte k potrubí na protější straně. Všimněte si stejného druhu přepínačů, jen barva se liší, tyto jsou oranžové. Pohybujte levým přepínačem vlevo, středním doprava a pravým vlevo. Musíte to vše stihnout před tím než rozmrazování skončí! Vraťte se k zamrzlému jezeru a vezměte ze země kamennou desku. Pokud jí už Bahro odnesl do bubliny, tak se pro ní vraťte a spusťte rozmrazování znovu. Přejděte na druhou stranu přes  labyrint cestiček, které vznikly díky horkým trubkám. Opět je tu Esher se svým poučováním. Řekne vám cosi o hrobkách v D'ni. Jděte k podstavci a nakreslete na kamennou desku symbol, který je na něm (něco jako družice). Pak desku položte na zem před podstavec a pokud jste to namalovali dobře, přijde Bahro a desku na podstavec umístí. Jděte dozadu k bublině která se mezitím objevila, ale led praskne, kus se odtrhne a vytvoří mezi vámi a bublinou propast. I přesto ale můžete spatřit na stojanu v bublině poslední symbol tohoto světa (čtyři různě velké obdélníky na sobě), který si poznamenejte. Teď musíme sebe i desku dostat do bubliny v ledové jeskyni, abychom mohli využít pomoci Bahra. Položte čistou kamennou desku na zem a stiskněte spodní symbol na stojanu pro přesun do výchozí bubliny. Vezměte desku ze stojanu, nakreslete na ní poslední symbol a položte jí na zem. Vystupte z bubliny, dojděte k propadlému ledu a otočte se. Vraťte se zpět do bubliny, kde se objeví na stojanu poslední přesouvací symbol. Stiskněte jej a přesunete se k bublině na ledové kře. Objeví se Esher, který vás pochválí za dobrou práci. Poté vstupte do bubliny a klikněte na modře osvětlenou desku. Ta se posune dolů a uvolní tak první západku, která jistila zlatou desku nahoře. Klikněte na symbol pod deskou pro přesun do bubliny v ledové jeskyni. Tam klikněte na centrální symbol a přesunete  se zpět do Direba.  
Todelmer
Otočte se a vystupte z bubliny. Přejděte po mostě před vámi a vstupte do další bubliny. Stiskněte levý symbol na stojanu pro přesun do Todelmeru, dalšího ze světů kde musíte splnit určité úkoly. Otočte se a vystupte z bubliny. Vydejte se doleva a jděte stále dopředu, dále po schodech nahoru a dolu až dojdete k řídícímu středisku. Je tu opět Esher se svým monologem. Až domluví, otočte se vlevo a po obvodu zadní stěny jděte do té doby, než uvidíte velkou zelenou obrazovkou po vaší pravé straně. Otočte se doprava a všimněte si dvou malých pák pod obrazovkou. Pohněte levou pákou do střední polohy a pravou pákou do pravé polohy. Jakmile se vnější kruh zařízení začne točit, znamená to, že jste páky nastavili správně. Zapnuli jste tím přívod energie do řídícího střediska. Kombinace polohy pák se nejspíše generuje, ale není tak těžké zjistit tu správnou. Možností mnoho není.Vyjděte ven před řídící středisko a jděte nahoru po schodech po vaší levé straně. Jděte stále nahoru dokud nenarazíte na balvany a kabel, který blokuje cestu dál. Otočte se a jděte zpět do řídícího střediska. Vyjděte po červeně osvětlených schodech nahoru. Před sebou vidíte sloup s číselnou stupnicí a ukazatelem. Po obou stranách jsou vždy dva přístroje s kulatými obrazovkami, šoupátky pro nastavení čísel a s tlačítkem. Jděte doprava k zadnímu přístroji, jehož obrazovka jako jediná zrní. Posuňte levé šoupátko nahoru a horní šoupátko doprava. Uslyšíte skřípání jako když se něco otvírá. Poté stiskněte zelené tlačítko, které začalo při posunu šoupátek blikat. Vyjděte ven a po levých schodech opět nahoru.Teď už můžete projít dál až nahoru. Na konci schodů dojděte zezadu k teleskopu napravo. Všimněte si, že teleskop má tři ovládací šoupátka. Se šoupátkem vlevo můžete pohybovat teleskopem nahoru a dolů. Pravým horním šoupátkem si obraz přibližujete a oddalujete. Pravé dolní šoupátko slouží pro pohyb do stran. Všimněte si obrovského pilíře, který vidíte skrz okulár teleskopu. Přibližte se zoomem k tomuto objektu a spatříte jakési znaky pod modře osvětleným vchodem. Pohněte teleskopem trochu vlevo aby znaky byly uprostřed okuláru a opět se zoomem přibližte. Nyní znaky zřetelně vidíte. Je to soubor souřadnic, které jste viděli dole v řídícím středisku na čtyřech přístrojích. Co ale znamená první znak? Vypadá jako z jedné čtvrtiny vykrojený koláč, připomínající tvarem pacmana. Když znak porovnáte s levými obrazovkami na přístrojích v řídícím středisku, zjistíte že souřadnice patří k jednomu z nich.Tato sada je tedy pro přístroj který ukáže první čtvrtinu kružnice oblohy (chybějící horní pravá část na kruhu). Souřadnice si poznamenejte. Nyní si od práce s teleskopem na chvilku odpočineme. Jděte do středu prostranství a vejděte do modře osvětlených dveří místnosti nalevo. Obejděte místnost po obvodu dozadu a na stěně uvidíte mapu Todelmeru. Podívejte se na mapu: čtyři červené symboly spojené linkami vedou k velkému modrému kruhu, jsou tu dva další menší modré kruhy a k jednomu vede zelená linka. Červené symboly znázorňují čtyři velké teleskopy, modré kruhy menší teleskopy a zelená linka reprezentuje lanovou dráhu kterou budete muset použít v tomto světě. Takže teď víme, že první znak, který jsme viděli v teleskopu nám ukazuje, že patří k jednomu ze čtyř velkých teleskopů. Kde ale najdeme další teleskopy? Vyjděte z místnosti a vydejte se nalevo. Před sebou uvidíte koleso lanové dráhy. Další teleskop by měl tedy být tímto směrem. Když dojdete na okraj prostranství k průzoru mezi sloupy nalevo od kolesa, uvidíte v dáli další pilíř. To by mohlo být ono. Dojděte zpět k teleskopu a podívejte se skrz jeho okulár směrem ke kolesu. Pilíř za ním sice je, ale výhled nám zakrývá jedno ze žeber kolesa. Musíme tedy kolesem pootočit. Jděte znovu do místnosti s mapou, otočte se a vstupní dveře zavřete stlačením bílého knoflíku. Další bílý knoflík vedle vám otevře tajné schodiště za vámi. Otočte se doprava a sejděte dolů až na konec, poté vyjděte ven na rampu. Napravo jsou dvě páky. Horní pákou se nastavuje směr pohybu kolesa lanové dráhy, spodní páka kolesem otáčí. Horní páku nechte v pravé poloze a spodní páku jednou stlačte dolů. Otočili jste kolesem doprava o jednu čtvrtinu otáčky. Vyjděte zpět nahoru a jděte k teleskopu. Nyní uvidíte díky pootočení kolesa dvě žlutá světla na vrcholu pilíře. Přibližte se zoomem a zřetelně vidíte Bahrův symbol na vrcholu pilíře (šipka nahoru s kolečky na koncích). Tento symbol si poznamenejte.Vraťte se dolů po schodech a jděte zpět do bubliny. Vezměte desku z podstavce a nakreslete na ní znak, který jste viděli před chvílí v teleskopu. Položte desku na zem a vyjděte ven z bubliny až ke schodům. Uslyšíte nějaký zvuk, opět se do bubliny vraťte a všimněte si, že Bahro zobrazil tento symbol dole na podstavec. Pokud se vám to hned nepodaří, tak to znamená, že se vám nepodařilo nakreslit symbol tak, aby byl Bahro spokojen. Takže to musíte zkoušet až se vám to povede. Klikněte na symbol na podstavci a přenesete se na další pilíř s teleskopem. Jděte k němu a pohybujte pravým dolním šoupátkem až do chvíle, než uvidíte masivní pilíř s mnoha světly. Přibližte se trochu zoomem a zjistíte, že je to pilíř odkud jste právě odešli. Najeďte okulárem nahoru nad dveře operačního střediska a najdete druhý soubor souřadnic. Nacházejí se pod plošinou s ovládacími pákami kolesa lanové dráhy. Přibližte se na ně zomem a poznamenejte si je. Jděte zpátky k podstavci a stiskněte spodní znak pro návrat do bubliny. Vystupte z bubliny a jděte do řídícího střediska. Jděte po schodech doprava, na přístroji vpředu nastavte první nalezené souřadnice použitím šoupátek a stiskněte zelený blikající knoflík. Přejděte doleva, na přístroji vpředu nastavte druhé nalezené souřadnice a stiskněte zelený blikající knoflík. První dva přístroje máme tedy nastaveny, takže zbývá nalézt souřadnice pro levý zadní přístroj (zadní přístroj napravo je nefunkční). Jděte zpět do bubliny a stiskněte symbol pro přesun na pilíř s malým teleskopem. Jděte k němu a otáčejte okulárem teleskopu doleva do té doby, než uvidíte velký červeně blikající teleskop. Přibližte se zoomem na malý kruh nad blikajícím světlem teleskopu a objevíte další symbol, který si poznamenejte (dva soustředné kruhy, z vnitřního čára dolů, z vnějšího čára šikmo doprava nahoru). Jděte k podstavci, vezměte si kamennou desku a vraťte se do bubliny. Na desku opět namalujte symbol, který jste viděli teleskopem. Položte desku se symbolem na zem a vyjděte z bubliny. Jděte až ke schodům a zase se do bubliny vraťte. Pokud jste symbol dobře nakreslili tak je nyní zobrazen na podstavci. Klikněte na něj a přenesete se na další pilíř. Jděte dolů po schodech a zkuste vstoupit do kabiny lanovky. Ta je ale příliš daleko na to, aby jste mohli nastoupit. Je to způsobeno tím, že jste pootočili kolesem lanové dráhy a tím jste kabinu posunuli. Vraťte se tedy k podstavci a stiskněte spodní symbol pro návrat do bubliny. Vyjděte ven a jděte po schodech až nahoru do budovy s mapou Todelmeru. Jděte po schodech dolů až na plošinu s ovládacími pákami kolesa. Přehoďte horní pákou doleva, tedy pokud jste s ní už nehýbali a tahejte opakovaně za spodní páku dolů do té doby, než se přestanou točit lanové převody před vámi. Tímto by jste měli mít kabinu lanovky vytaženu do stanice na pilíři. Vraťte se zpět na pilíř u kterého je kabina lanovky, ale pokud u sebe stále nosíte kamennou desku tak jí odložte na podstavec. Jděte směrem k budově na horním prostranství. Objeví se opět Esher. Sdělí vám, že musíte nastavit hvězdy a planety do jedné přímky. Až domluví, jděte ke dveřím budovy. Ty ale zatím nejdou otevřít. Musíme tedy připojit i tento pilíř ke zdroji energie. Jděte dolů po schodech k lanovce a slezte po žebříku do její kabiny. Otočte se doprava a jděte dopředu. Obejděte centrální sloup a vyjděte po schodech nahoru. Jste u zařízení, které už je vám jistě povědomé. Opět musíte nastavit páky tak, aby se vnější kruh roztočil a tím se zapnul přívod energie. Nastavte levou páku mezi střední a horní rysku. Poté nastavte pravou páku mezi střední a pravou rysku. Vnější kruh by se měl roztočit. Myslím, že i zde se možnosti opět generují, ale není to tak těžké, abyste nebyli schopni tuhle věc zvládnout. Až zde budete hotovi, vyjděte nahoru a zmáčkněte bílé tlačítko. Dolů sjedou schody a vy můžete jít dál. Nahoře na zdi uvidíte další symbol (obrácené T s dvěma kroužky po stranách), takže si ho poznamenejte, zmáčkněte bílé tlačítko pro otevření dveří a vyjděte ven z budovy. Jděte k podstavci a vezměte si kamennou desku. Nakreslete na ní symbol z budovy a položte jí na zem. Poodejděte kus dál, otočte se a uvidíte Bahra jak si prohlédne desku a vezme si jí. Když se podíváte dolů na mraky, spatříte jako by se daly do pohybu. Ano, tento symbol způsobí urychlení času. Dojděte k lanovce a nastupte do její kabiny. Zatáhněte za velkou páku směrem k sobě. Tím kabinu odbrzdíte a ta se dá do pohybu. Až zastavíte tak se otočte doprava a uvidíte poslední souřadnice, které potřebujete! Poznamenejte si je, opět zatáhněte za páku směrem k sobě a dojedete tak do další stanice na pilíři s řídícím střediskem. Vystupte z kabiny lanovky a jděte do řídící místnosti. Nastavte nové souřadnice na levém zadním přístroji a zmáčkněte zelený blikající knoflík. Nyní máme všechny tři teleskopy nastaveny, teď ještě musíme dát do jedné přímky planety a hvězdy, jak nám řekl Esher. K tomu ale budeme potřebovat urychlit čas.Dojděte si do bubliny pro kamennou desku a vraťte se zpět do řídícího střediska před levý zadní panel. Nejprve nastavte tři tlačítka u levé obrazovky přístroje tak, aby to nejvíce napravo bylo blíže k obrazovce než obě ostatní. Nyní zobrazte na kamennou desku symbol pro urychlení času a položte jí na zem. Poodejděte a podívejte se na sloup s čísly a ukazatelem vepředu. Jak byl urychlen čas, zrychlil se i pohyb ukazatele. Počkejte až se čas zpomalí a vrátí se normálu. Jděte se podívat k levému zadnímu přístroji. Planety a hvězdy jsou nyní v jedné přímce a vy na obrazovce uvidíte poslední Bahrův symbol (dvě soustředné kružnice a jedna malá kružnice na té vnější napravo nahoře), který si poznamenejte. Jděte do bubliny, vezměte kamennou desku a symbol, který jste viděli na ní nakreslete. Položte desku na zem a vyjděte ven z bubliny ke schodům. Až uslyšíte Bahra vstupte znovu do bubliny a stiskněte nově zobrazený symbol na podstavci. Setkáte se s Esherem, který pevně doufá, že neskončíte se svým úkolem když už jste v polovině cesty. Otočte se a slezte po žebříku. Vstupte do bubliny, stiskněte modře osvětlenou desku aby sjela dolů a uvolnila západku zlaté desky (stejně jako na konci všech světů). Stiskněte symbol na stojanu pod deskou pro návrat do bubliny na začátku Todelmeru. Stiskněte symbol uprostřed pro návrat do Direba.
Laki´ahn
Otočte se a vystupte z bubliny. Přejděte po mostě před vámi a vstupte do další bubliny. Stiskněte levý symbol na stojanu pro přesun do Laki´ahnu. Vezměte si desku ze stojanu a vystupte z bubliny. Otočte se doprava a jděte po schodech k domu před vámi. Setkáte se s Esherem. Po rozhovoru se otočte a jděte na pláž. Jděte po pláži doprava až narazíte na skály blokující cestu dál. Otočte se doprava a projděte mezerou mezi skalami na prostranství, kde jsou kostry zvířat. Otočte se doleva a na skále před vámi uvidíte symbol (tři vlnovky). Dojděte k němu a nakreslete jej na desku kterou máte u sebe. Otočte se doprava a naproti před sebou uvidíte další mezeru mezi skalami, kterou projděte dál. Přejděte vodu a otevřenými vraty nalevo vejděte do vodního kanálu. Jděte stále dál až narazíte na jakousi kruhovou klec, jejíž mříže vám brání v cestě dál kanálem. Do klece je pouze jeden vstup, který je ale zrovna otočen. Dále si všimněte, že z vody uvnitř klece něco vyčuhuje. Nebudu vás dlouho napínat, je to ponořený stojan s dalším symbolem. Jak ho ale vysunout abychom zjistili jak symbol vypadá? Otočte se a po dvou krocích zpět uvidíte napravo probořený mantinel vodního kanálu. Projděte tudy na volné prostranství a jděte stále dál až k zařízení na větrný pohon. Jak ale jenom přivolat vítr? Jděte k větrnému zařízení a položte desku s nakresleným symbolem na zem. Poodejděte zpět a Bahro, kterého jste tím přivolali způsobí, že začne foukat tak silný vítr, že poletující písek dokonce trochu sníží viditelnost. Jděte zpět k zařízení a zezadu vylezte k ovládacímu pultu. Jsou zde tři páky a dvě tlačítka pro ovládání pohybu klece, kterou nyní vidíte před sebou. Uložte si hru a nyní si vyzkoušejte co která páka či tlačítko udělá s klecí, se stojanem uvnitř a s branami kanálu. Potřebujeme vysunout stojan z vody a natočit ho tak abychom viděli na symbol. Po vyzkoušení a návratu do uložené pozice je postup následující: Zatáhněte za levou páku pro aktivaci zařízení, zatáhněte za prostřední páku pro vysunutí stojanu uvnitř klece, zatáhněte za pravou páku pro natočení stojanu směrem ke vstupní bráně kanálu. Běžte zpět ke kleci a za jejími mřížemi uvidíte na stojanu další symbol (dva trojúhelníky), který si poznamenejte. Vraťte se zpět do bubliny, vezměte si desku a nakreslete na ní symbol ze stojanu v kleci. Položte desku se symbolem na zem, vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun do klece, který stiskněte. Vyjděte ven z klece (musíte obejít stojan) a jděte dál. Ale moc daleko jste se nedostali. Ocitli jste se v uzavřeném prostoru. Musíte tedy výstup z klece natočit jiným směrem. Vraťte se zpět ke stojanu v kleci vezměte si desku a stiskněte spodní symbol na stojanu pro návrat do bubliny. Po vystoupení z bubliny jděte známou cestou k zařízení pro ovládání klece. Zobrazte na desku symbol pro způsobení větru a položte jí na zem. Poodejděte a poté co Bahro způsobí vítr jděte opět k ovládacímu pultu. Zatáhněte za levou aktivační páku, zatáhněte za pravou páku pro otočení klece, stiskněte levé tlačítko pro otevření výstupní brány kanálu. Vraťte se zpět do bubliny a stiskněte symbol pro přesun do klece. Obejděte stojan a vyjděte ven z klece. Konečně je cesta dál volná! Jděte stále dál vodním kanálem až dorazíte doprostřed jakési arény. Okolo sebe vidíte další tři kanály. Dva z nich nalevo a napravo jsou uzavřeny branami, třetí více napravo je otevřen. Na jeho konci je však pouze výhled na prostranství s kostrami. Vyjděte na plošinu před vámi, na které se nachází stojan na kruhovém podstavci. Za stojanem jsou čtyři sloupy. Na každém z nich jsou dvě žluté odklápěcí polokoule a pod nimi ovládací tlačítko. Ovládací tlačítka sloupů mají pokaždé jiný počet kruhů. Jedná se o vyvažovací puzzle, tedy o nastavení protiváhy pro stojan na kruhovém podstavci. Počet kruhů vynásobený počtem otevřených polokoulí nám po sečtení výsledků všech čtyř sloupů dá celkovou protiváhu a tím pádem výškovou polohu stojanu. Čím větší číslo, tím více je stojan vysunut nahoru. Když si spočítáte rovnici protiváhy, vyjde vám u nastavení pro nyní vysunutý stojan číslo 9 (maximální poloha je však ještě výše a odpovídá číslu dvacet pro všechny polokoule otevřené). My teď potřebujeme aby sloup sjel na naší úroveň (do nulové polohy). Zavřete žluté polokoule na všech sloupech, potom stiskněte centrální žluté tlačítko mezi sloupy (naproti stojanu). Otočte se a nyní uvidíte na stojanu který sjel do vaší úrovně další symbol (stůl a kruh nad ním), který si poznamenejte. Stiskněte spodní tlačítko na stojanu pro návrat do bubliny. Vezměte si desku, nakreslete na ní symbol ze stojanu v aréně a položte jí na zem. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun do arény, který stiskněte. Nyní budeme muset nastavit rovnováhu tak, abychom i s deskou byli na úrovni čísla 9. Tam vede ochoz okolo arény, kam se chceme dostat. Musíme ale nejprve zjistit naší váhu i s deskou pro nastavení odpovídající protiváhy. Vezměte si desku ze stojanu a otočte se. Jděte dopředu a poté doleva do výklenku, kde se zvážíme. Zjistíte, že i s deskou vážíte 7 jednotek. Musíme tedy nastavit 7+9=16 jednotek na sloupech. Položte desku na stojan. U sloupu s polokoulemi úplně nalevo stiskněte 1x ovládací tlačítko, u ostatních sloupů stiskněte jejich tlačítka 2x. Poté stiskněte centrální tlačítko. Stojan s deskou vyjede nahoru. Vraťte se zpět kanálem ke stojanu v kleci a stiskněte tlačítko pro přesun do bubliny. Stiskněte symbol na stojanu pro návrat do arény, kde sjedete i se stojanem do požadované úrovně odpovídající devíti jednotkám. Otočte se, vstupte na obvodový chodník a stojan vyjede opět nahoru. Jděte doleva až nakonec a na balkoně stiskněte tlačítko pro otevření brány do kanálu naproti. To samé udělejte na balkoně v pravé části arény. cestou potkáte Eshera. Po rozhovoru jděte ke dveřím v chodbě za ním. Jsou to zadní dveře budovy kterou jste spatřili po prvním výstupu z bubliny tohoto světa. Všimněte si symbolů na zámku dveří. Pro jeho odemčení je nutné znát správnou kombinaci (posloupnost) symbolů. Kde jen může být nápověda? Samozřejmě za zamčenými dveřmi. Jděte zpět ke stojanu v kleci a pomocí spodního symbolu se vraťte do bubliny. Jděte po schodech až k domu a podívejte se dovnitř oknem úplně nalevo. Na papíře ležícím na stole je hledaná kombinace symbolů. Ale pozor, papír je otočen vzhůru nohama, tak to nepopleťte. Vstupte do bubliny, pomocí symbolu se přesuňte do arény a u zámku dveří zadejte správnou posloupnost symbolů. Po otevření dveří vstupte do místnosti a vydejte se do pokoje napravo. Na stole leží papír s další nápovědou která se nám bude hodit později. Zapište si posloupnost čtyř barev (2x červená, zelená a modrá). V pokoji na protější straně není kromě dvou obrazů nic zvláštního. Otevřete přední dveře budovy a jděte do bubliny, z které se přesuňte zpět do arény. Vezměte si desku ze stojanu. Jděte k místu kde jste se naposledy setkali s Esherem a otočte se doprava. Dole uvidíte provalené zábradlí arény, kterým projděte do vody. Vydejte se dál kanálem napravo. Jděte až na křižovatku chodeb kde zabočte doleva až dorazíte ke kruhu na zemi. Tento kruh není nic jiného než výtah do druhého patra. Jak se tam ale dostat? Výtah se ovládá spínací plošinkou na zemi před vámi a časovacím zařízením nalevo na stěně. Než prozkoumáte jak na to, uložte si hru. Po vyčerpání všech možností zjistíte, že budete opět potřebovat pomoc od Bahra, aby vám zatěžkal spínací plošinku, jinak se nahoru nedostanete. Takže postup: V deníku č.7 se na konci ze zápisků Yeshi dozvíte jak vypadá symbol pro pomoc (zátěž) od Bahra. Nakreslete tento symbol na desku a položte jí na spínací plošinu. Otočte se, napravo zvedněte nahoru závaží časovacího zařízení a rychle vstupte na kruh výtahu. Ten vás vyveze nahoru. Abyste stačili nahoře vystoupit než výtah sjede zase dolů, držte stále tlačítko pro pohyb vpřed, jinak to nestihnete. Nahoře jsou čtyři chodby, které se dále rozvětvují. K tomu, abyste nezabloudili vám pomůže kombinace čtyř barev, kterou jste našli v domě. Takže jděte do chodby s červeným tlačítkem, stiskněte ho, jděte do chodby s červeným tlačítkem, stiskněte ho, jděte do chodby se zeleným tlačítkem, stiskněte ho, jděte ke dveřím s modrým tlačítkem, stiskněte ho a jste konečně zase venku. Napravo uvidíte stojan s dalším symbolem (rozvětvené chodby bludiště), který si poznamenejte. Stiskněte tlačítko na stojanu pro návrat do bubliny. Vezměte desku, nakreslete na ní nový symbol a položte jí na zem. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun, který stiskněte. Objevíte se opět u stojanu za dveřmi s modrým tlačítkem. Vezměte si desku, otočte se a jděte k lodi na pláži, kde se opět setkáte s Esherem. Po rozhovoru se otočte doprava a projděte mezi skalami na pláž. Jděte dál po pláži k dřevěné konstrukci. Spatříte zde 7 kamenných závaží na lanech a vedle každého z nich ovládací lano pro jeho zvedání. K čemu to slouží? Otočte se doprava a obejděte skálu nalevo na druhou stranu. Uvidíte zde dřevěné dveře na nichž jsou pověšena také kamenná závaží. Pro jejich otevření tedy bude nutné nastavit protizávaží na druhé straně do rovnováhy. Vraťte se zpět k závažím s ovládacími lany. Zatáhněte zleva za 1,2,3 a 6 závaží. Vraťte se zpět ke dveřím, které jsou nyní vysunuty nahoru. Za nimi je chodba ve skále, kterou projděte nahoru. Jste na dřevěné plošině. Podívejte se skrz okno napravo a uvidíte splihlou plachtu na stožáru a na ní je něco nakresleno. Abyste zjistili co je to za kresbu, musí vát vítr aby se plachta napnula. Vyjděte ven na pláž před vrata, zobrazte na desku symbol pro vítr a položte jí na zem. Až nastane vítr, vraťte se zpět před okno a nyní vidíte na napnuté plachtě nový symbol, který si poznamenejte. Vyjděte ven na pláž před vrata, zabočte nalevo a projděte pod dřevěnou konstrukcí. Až budete před ní, otočte se doprava a jděte směrem ke skalám před vámi. Až dorazíte k jezírku u skal, otočte se doprava a dojděte ke stojanu u dveří s modrým tlačítkem. Pomocí spodního symbolu se vraťte do bubliny. Vezměte desku ze stojanu, nakreslete na ní symbol z plachty a položte jí na zem. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun, který stiskněte. Setkáte se s Esherem. Poté vstupte do bubliny a zatlačte na modře osvětlenou desku na stojanu, která sjede dolů a uvolní další západku zlaté desky nahoře. Stiskněte spodní tlačítko po přesun do bubliny na začátek Laki´ahnu. Stiskněte centrální symbol na stojanu pro přesun do Direba.
Noloben
Otočte se a vystupte z bubliny. Přejděte po mostě před vámi a vstupte do další bubliny. Stiskněte levý symbol na stojanu pro přesun do Nolobenu. Vezměte si desku ze stojanu a vystupte z bubliny. Otočte se nalevo a uvidíte v dáli Eshera jak sedí na pláži. Dojděte k němu a vyslechněte si znovu jeho příběh. Poté jděte dál na konec pláže a vstupte do jeskyně nalevo. Projděte jeskyní na druhou stranu ostrova. Na velkém ostrově před sebou uvidíte jakési zavřené kamenné dveře. Dojděte po pláži až na jejich úroveň, otočte se doprava a přebroďte se vodou až ke dveřím. Je na nich nakreslen znak se stromem. Otočte se a v dálce nad skalami uvidíte vrcholek zvláštní budovy. Na jeho vrchní části se třpytí něco kulatého. Asi nějaké zrcadlo. Bude to mít asi souvislost s dveřmi u kterých stojíte.Vraťte se zpět skrz jeskyni na pláž s bublinou. Napravo u skály uvidíte přístřešek se stolkem, na kterém jsou čtyři kamenné misky rozmístěné okolo kamenné homole uprostřed. Na skále za přístřeškem jsou namalovány symboly civilizace D´ni. Některé z nich už jistě znáte z předchozích dílů hry Myst, jiné jsou zatím nepoznané. Jsou to Bahrovy symboly. Před přístřeškem je na zemi na kamenné desce nakreslen symbol pro Bahra, který si nakreslete na desku u sebe. Nezapomeňte, že desku se symbolem na zemi vidíte vzhůru nohama. Položte desku na zem, poodejděte, objeví se Bahro a způsobí déšť. Vraťte se k přístřešku a vidíte, že kamenné misky se naplňují dešťovou vodou. Až déšť ustane jsou misky naplněny po okraj a na jejich hladinách se odrážejí některé ze symbolů ze stěny na skále. Rychle si symboly a jejich polohu vůči homoli uprostřed zakreslete, po chvilce se totiž voda z misek odpaří. Jděte do bubliny a položte desku na stojan. Vyjděte ven z bubliny a vydejte se doprava k vraku lodi. U vraku se otočte se doprava a vejděte do jeskyně před vámi. Moc daleko ale nedojdete, cestu dál totiž blokují kamenné dveře. Vyjděte ven před jeskyni a napravo ve výklenku ve skále uvidíte viset ovládací šňůru. Zatáhněte za ní a dolů se spustí provazový žebřík. Vylezte po něm nahoru na náhorní plošinu. Nyní konečně stojíte před budovou, kterou jste poprvé spatřili od zavřených dveří na druhé straně ostrova. Okolo ní jsou v trávě rozmístěny jakési patníky. Jsou celkem čtyři. Nepřipomíná vám to něco? Ano, bylo to reprezentováno kamennou homolí a miskami na stolku pod přístřeškem. Na každém z patníků je vrchní otočná část, po jejímž obvodu je nakresleno celkem 8 Bahrových symbolů. Na vodních hladinách misek se nám ale zobrazily symboly D´ni. Musíme tedy zjistit jejich souvislost, abychom věděli jaké symboly nastavit na patnících. Jděte k budově uprostřed. Po jejím obvodu je celkem 16 oken a na každém z nich je nakreslen jeden Bahrův nebo D´ni symbol. Zavřete všechny okna. Nejprve otevřete okno se symbolem D´ni, který odpovídá číslu 1. Je to kolečko s tečkou uprostřed. Poté obejděte budovu a otevřete okno na protější straně (dobrou pomůckou vám bude, když si cestou odpočítáte okna která jste minuli). Skrz otevřené okno uvidíte uvnitř budovy naproti nad oknem, které jste otevřeli jako první, Bahrův symbol odpovídající D´ni symbolu, který symbolizuje č.1. Tímto způsobem zjistíte čtyři Bahro symboly odpovídající symbolům D´ni z misek, které symbolizují čísla 2, 12, 4 a 9. Až v tomto převodníku čísel budete mít jasno, vraťte se k provazovému žebříku a otočte se čelem k budově uprostřed. Nyní obejdeme budovu proti směru hodinových ručiček a na každém patníku nastavíme nad ryskou správné Bahro symboly. Začneme prvním patníkem napravo. Takže: 1.patník - 6 teček, 2.patník - kolečko a čárka nahoru, 3.patník - tři vodorovné čárky, 4.patník - dvě přeškrtnuté svislé čárky. Nyní půjdeme zjistit k čemu naše úsilí bylo a zda jsme byli úspěšní. Slezte dolů po provazovém žebříku a dojděte si do bubliny pro desku. Jděte opět do jeskyně před vrakem lodi. Jděte jeskyní dál, a hele, oni už jsou dveře otevřené. Jděte tedy zase dál. Taky vás tak vylekal ten had? Naštěstí není jedovatý. Jestliže jste všechny čtyři symboly na patnících nastavili správně, projdete nyní díky čtyřem otevřeným dveřím skrz celou jeskyni až do místnosti na konci. V místnosti je pod schody další stojan se symbolem. Poznamenejte si symbol a desku položte na stojan aby vám jí Bahro neodnesl. Vyjděte po schodech nahoru a setkáte se s Esherem. Diví se že jste se dostali do jeho laboratoře a řekne vám, že nahoře najdete symbol hada a pak máte po žebříku vylézt na vrchol. Poslechněte tedy Eshera a vyjděte po schodech nahoru. Mezi jeho kresbami na stojanu uvidíte symbol hada, který si poznamenejte. Otočte se a vylezte po žebříku do dalšího patra. Nyní stojíte před klecí nad níž je u stropu zavěšen žebřík. Když vylezete na klec tak zjistíte, že na žebřík nedosáhnete. Vraťte se tedy úplně dolů, ze stojanu si vezměte desku a pomocí symbolu se přesuňte do bubliny. Na desku nakreslete symbol ze stojanu v laboratoři a položte jí na zem. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun do laboratoře. Ještě ho však nemačkejte. Nejprve musíme uzavřít vstupy v jeskyni do laboratoře. Položte desku na stojan, dojděte na náhorní plošinu a každý z patníků nastavte na jiný symbol. Vraťte se do bubliny, vezměte si desku a stiskněte symbol pro přesun do laboratoře. Položte desku na stojan a vyjděte nahoru po schodech a dále po žebříku do druhého patra. Vylezte na klec a nyní můžete po spuštěném žebříku vylézt až na vrchol budovy. Na vrcholu je další stojan se symbolem, který si poznamenejte. Otočte se o dojděte ke kulatému zrcadlu před kterým je na zemi znak se stromem. Ten už znáte. Stoupněte si na znak stromu a podívejte se skrz hledáček zrcadla. Uvidíte jak se dveře na ostrově před vámi otevřou. Když však poodstoupíte, dveře se opět zavřou. Budeme tedy opět potřebovat Bahra. Jděte dolů ke stojanu, vezměte si desku a pomocí symbolu se přesuňte do bubliny. Nakreslete na desku symbol z vrcholu budovy a položte jí na zem. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun na vrchol budovy, který stiskněte. Vezměte si desku ze stojanu, nakreslete na ní hadí symbol. Nyní si uložte hru, jelikož nastává další časovka. Položte desku na podlahu na znak stromu před zrcadlem, sejděte dolů do laboratoře ke stojanu a pomocí symbolu se přesuňte do bubliny. Stejnou cestou jako na začátku tohoto světa dojděte na pláž na druhé straně ostrova a poté před dveře na protějším ostrově. Když budete hodně rychlí (od startu na vrcholu budovy), dveře ještě nebudou otevřeny. Nebojte se, pokud jste se vyloženě neflinkali a neopalovali se na pláži, dveře se za chvilku, ale pouze na chvilku otevřou. Vstupte do bubliny a poznamenejte si symbol na stojanu (čtyři malá kolečka okolo jednoho velkého - nepřipomíná vám to něco?). Stiskněte spodní symbol pro návrat do bubliny na začátku Nolobenu. Vezměte si desku ze stojanu a nakreslete na ní poslední symbol v této hře. Vystupte z bubliny a poté co Bahro zmizí i s deskou se vraťte. Na stojanu se objeví nový symbol pro přesun, který stiskněte. Setkáte se s Esherem. Řekne vám, že už odemkl knihu pro přesun na ostrov Myst a chce po vás, abyste tam přinesli zlatou desku. Bude tam na vás čekat. Znovu vás však upozorní abyste zlatou desku nedávali Yeeshe. Vstupte do bubliny a stiskněte modře osvětlenou desku, která uvolní poslední západku zlaté desky na vrcholu. Přesunete se před bublinu v K´Veeru - první bublina v této hře. Uložte si hru pokud chcete zažít čtyři alternativní konce.
1.špatný konec
Nevstupujte do bubliny. Otočte se, projděte skrz dveře v levém rohu místnosti a známou cestou dojděte až do místnosti s knihou Myst. Vezměte nyní již odemčenou knihu Myst, otevřete jí a stiskněte obrázek pro přesun na ostrov Myst. Pokud jste hráli i původní Myst nebo realMyst, budete stejně jako já žasnout jak je vám i přes téměř dokonalou grafiku ve srovnání s prvním Mystem prostředí tohoto ostrova povědomé. Jděte tedy dopředu a po schodech nahoru, pak doleva, rovně a dále doprava po schodech před hlavní budovu (pro ty kdo to tu už znají - knihovnu), kde se setkáte s Esherem. Ten vás moc nepochválí, jelikož i přes jeho pomoc během vašeho putování jste mu nepřinesli zlatou desku. Zůstali jste uvězněni na ostrově Myst. Můžete se pouze kochat procházkou po ostrově. Škoda jen, že už tu nic nefunguje.
2.špatný konec
Vstupte do bubliny, vezměte si zlatou desku z vrcholu stojanu a vystupte ven. Spatříte Yeeshu jak na vás čeká. Jděte k ní a dejte jí zlatou desku. Yeesha vám ani nepoděkuje a i s deskou zmizí. Ach ta neposlušnost. Kolikrát vám Esher říkal že jí desku nemáte dávat! Alespoň si nyní můžete poslechnout příjemnou hudbu, než vám Esher na ostrově vynadá. Tak se tedy známou cestou přesuňte na ostrov Myst a před knihovnou si vypijte kalich hořkosti až do dna. Zůstali jste uvězněni na ostrově Myst.
3.špatný konec
Vstupte do bubliny, vezměte si zlatou desku z vrcholu stojanu a vystupte ven. Spatříte Yeeshu jak na vás čeká. Jděte k ní ale zlatou desku jí nedávejte. Že by jste se přeci jenom poučili? Vezměte tedy zlatou desku s sebou na ostrov Myst. Snad už bude Esher konečně spokojen. Na ostrově Myst zajděte do knihovny a položte desku na kovový podstavec. Esher má tentokrát velkou radost. Tím že jste mu desku přinesli, získal obrovskou moc. Má však moc i nad vámi. Zůstali jste tedy i přes uposlechnutí všech jeho rad uvězněni na ostrově Myst.
4.hapy end nakonec
Vstupte do bubliny, vezměte si zlatou desku z vrcholu stojanu a vystupte ven. Spatříte Yeeshu jak na vás čeká. Jděte k ní ale zlatou desku jí nedávejte. Místo toho jí položte na zem. Otočte se doprava a jděte vpřed. Otočte se zpět a nyní už si můžete konečně vychutnat poměrně dlouhou, ale překrásnou závěrečnou animaci.Blahopřeji, dokončili jste poslední díl legendární série hry Myst.
Uložené pozice
Čeština
Demo
Recenze
Videoukázka
Obal na cd(dvd)
 

Náhledy fotografií ze složky Myst 5 End of Ages

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Myst 5

(Midnight Knight, 19. 3. 2009 10:16)

Hele,muzes zkusit prez "Start","Spustit" natypovat REGEDIT,v nem pak prez "Najit" zadat MYST 5(nebo MYST V,podle toho,jak se to oficialne jmenuje),najit v registru vsechny polozky,ktery slovo MYST 5 obsahuji..a vsechny vymazat.Pokud neudelas nejakej nepredvidatelnej kiks,tak by se compu nemelo nic stat,a kdyz budes mit stesti,tak se nasledne Myst 5 nainstalovat podari..:-)Hodne zdaru.

reinstalace Myst 5

(Karel Frey, 19. 3. 2009 10:15)

našel sem něco v diskusi na oficiálních stránkách mystu 5 http://www.mystvgame.com/us/ mrkni na to jestli budeš moudřejší.
http://forums.ubi.com/eve/forums/a/tpc/f/3471054943/m/6171031163

reinstalace Myst 5

(Karel Frey, 19. 3. 2009 10:14)

Jelikož nejsem odborník na Windousy tak bych ti doporučil obrátit se s dotazem na výrobce nebo na distributora hry. To že nemůžu hru nainstalovat znova už se mi stalo ale u jiné hry. U mystu 5 jsem to nezkoušel (zkusim to). Jediný čím mi Myst 5 (orig. angl.verze) zasvinil počítač a čeho se nemůžu doteď zbavit že na mě po každém spuštění počítače vyskočí hláška na elektronickou registraci produktu od Ubisoftu. Asi jsou fakt něčím zadělaný registry jak psal Standa ale do jejich čištění bych se bez odborné rady a speciálního prográmku nepouštěl. Jediný co ti můžu doporučit je při odinstalici hry používat raději orig. CD než odebírání programů pomocí Win.

Prosím o radu

(Jarda, 19. 3. 2009 10:13)

V únoru t.r. jsem nainstaloval PC hru Myst. V: End of Ages (hra je na DVD a je k tomu čeština na CD) Po odehraní jsem tuto hru odinstaloval pomocí "Přidat nebo odebrat programy". Nyní jsem chtěl hru opět nainstalovat, ale po zadání instalace se objeví tabulka s hláškou: A PREVIOUS INSTALLATION OF MYST:V: END OF AGES HAS BEEN DETECTED ON THIS COMPUTER. PLEASE UNINSTALL THE PRODUCT FIRST IF YOU WOULD LIKE TO PROCED WITH ANEW INSTALLATION" a jediné tlačítko FINISH. Po odsouhlasení se ale nic neděje. Anglicky sice nijak neumím, ale pochopil jsem, že chce odinstalovat nějakou složku z předešlé instalace. Na disku C ani F jsem nic nenašel. PC hry vždy instaluji na F disk do předem připravené složky a po odinstalaci zbytek odstraním do koše. Opravdu nevím jak hru znovu nainstalovat a proto vás moc prosím o radu. Předem děkuji

odpověd

(stan, 13. 8. 2008 20:09)

podívej se do rubriky videonávody,je tam videonávod na myst 5.snad ti to pomůže.já už si to fakt nepamatuju.je to dlouho co jsme s karlem návod dělali.

Problém

(Markéta, 13. 8. 2008 9:48)

Prosím poraďte mi. Hned ze začátku se mi vyskytl problém.
Jsem v té kruhové místnosti. Stojím u těch proklatých, pootevřených dveří, ale ať se snažím jak chci nejdou mi otevřít. Vůbec... zkoušela jsem pro jistotu všechny dveře, jestli jsem je třeba nespletla, ale ne... prostě a jednoduše na ně klikám a nic se neděje. Nejde mi je otevřít. Jak je to možné?

Laki´ahn - finta na výtah

(Karel Frey, 9. 3. 2008 17:23)

Podle toho jak to popisuješ tak to vypadá že symbol na desce máš zakreslen nepřesně nebo nesprávně takže Bahro neví co má dělat. Pokud tedy stojíš blíže u desky, tak plachý Bahro nepřijde blíž a pokud se vzdálíš tak Bahro desku odnese do bubliny. Zkus symbol pro závaží zakreslit co nejpřesněji podle obrázku z deníku a pak postupuj přesně podle návodu nebo podle tipů zde v komentářích. Mělo by to vyjít. Správnost symbolu by se dala ověřit i podle toho, že se automaticky ve zmenšené podobě zakreslí na okraj desky pro případné další použití, abys ho nemusel kreslit znovu. Podrobný návod v angličtině i s obrázky všech symbolů je zde: http://www.gameboomers.com/wtcheats/pcMm/Myst5/Lakiahn.htm

Prosím o radu.

(Harry Could, 9. 3. 2008 15:05)

Laki´ahn - finta na výtah.
Můžete mi prosím poradit, jak se dá tím výtahem vyjete nahoru? Nakreslím na desku Bahra, položím ji na výtahovou plošinku, vytáhnu nahoru protiváhu a nic se neděje, Bahro nepřijde. Takže se otočím, udělám dva kroky zpět, znovu se otočím a vidím Bahra, ale nedostanu se k němu, příkaz "vpřed" je pasivní. Po chvíi zmizí a nic se neděje. Pokud celou akci zopakuji, tak bahro se znovu objeví, ale sebere mi knihu a jsem nahraný. Hra se uloží bez knihy a musím znovu loadovat od pozice s knihou. Prosím o pomoc, chtěl bych to dohrát. Předem děkuji, Harry :-(.

odpověd

(stan, 1. 2. 2008 23:49)

tak to jsme rádi,ale děkovat za návod můžeme hlavně tomu,že Karel mi napsal a návod dokončil.Bez něj by návod nikdy nebyl dokončen,takže největší díl na návodu má právě on.Jinak se určitě na další pěkné návody můžeš těšit.Karel zrovna jeden dokončuje,možná i Midnight Knight se pustí do návodu/nasadil vražedné tempo/no a já také dělám dva návody.

Díky za návod

(Dogousek, 1. 2. 2008 23:42)

Děkuji moc za návod....minimálně jste mi ušetřili několi dní strávených nad některými hádankami :-) díky a těším se na další návody....

Lakiahn

(Dáša, 13. 12. 2007 11:13)

Ďakujem, symbol som teraz nakreslila bez olemovania a je to OK.

Lakiahn - vítr

(Karel Frey, 12. 12. 2007 17:28)

Pokud Bahro nespustí vítr, tak je špatně nebo nedostatečně přesně nakreslen symbol pro vítr a Bahro tak neví co má udělat.

Laki" ahn"

(Dáša Janovická, 11. 12. 2007 11:12)

Nedarí sa mi privolať vietor. Položím dosku, Bahro ju zoberie a nič. Zatiahnem ľavú páku, potom strednú a ľavá sa vráti, pravá to isté. Poradíte mi, kde robím chybu?

lakiahn - časovač výtahu

(Karel Frey, 29. 10. 2007 8:31)

Pokud výtah nevyjel až nahoru a zastavil se pod úrovní podlahy, tak si pravděpodobně předtím nevytáhla závaží časovacího zařízení až nahoru a tím se omezila výška vysunutí výtahu. Jinak si to nedokážu vysvětlit. Ono je to v tomhle úseku dost fofr aby to člověk všechno stihl - položit desku, nastavit časovač, naběhnout na výtah a nahoře vyběhnout ven, když výtah ihned jede zase dolů. Ten fígl s držením myši jsem použil ještě u toho obřího výtahu v podzemní hale, kde jsem využíval setrvačnosti a při naběhnutí na/z plošiny jsem ještě kousek popoběhl a tak jsem získal trochu času k dobru. Jsem rád že sis dokázala poradit a díky nakreslení správného symbolu tento úsek překlenout a hru dohrát. V každém případě pokud je nějaké záludné místo ve hře tak po jeho překonání hru vždy ukládám, takže je možné si stáhnout příslušný save. Je ale pravda že zrovna u Mystu 5 se špatně hledá, kde jsou ty savy ve Win uložené.

finta na výtah

(anula, 28. 10. 2007 20:41)

Dík za fintu,ale ani tak to nevyšlo.Jak jsem si všimla výtah dojel těsně pod podlahu,tedy ne až nahoru.Hru jsem přesto dohrála.V nápovědě se mluví o rozvětném znaku,představila jsem si paroží a ono to vyšlo.Ocitla jsem se na pláži.Dík

lakiahn - finta na výtah

(Karel Frey, 25. 9. 2007 9:19)

jediné co ti mohu poradit je když jdeš do výtahu tak stále držet tlačítko pro pohyb vpřed, nepouštět ho ani když nastoupíš, držet ho i při jízdě a pustit až po vystoupení z výtahu. takhle bys to měla stihnout.

laki´ahn

(anula, 22. 9. 2007 18:42)

nemohu se dostat do 2.poschodí.Než stačím vystoupit,výtah sjede.V zoufalství jsem si už našla tvuj návod a držím myš jako smyslu zbavená,ale nic platno.Bojím se,že kvuli tomu tuhle vynikající hru nedohraji.Není na to nějaká finta.Prosím pomoz.

návod

(stan, 14. 4. 2007 15:01)

jsem rád,že ti náš návod pomohl.jo máš pravdu adventury jsou fakt moc příjemný hry,ale taky musíš vybírat.přiznám se,že myst-celá serie není můj šálek čaje,ale určitě jsou to hodně zajímavě pojatý hry.jinak pokud tě myst tak zaujal doporučuju ti zahrát si riven.je to v podstatě volné pokračování mystu a to znatelně těžší.návod na něj najdeš taky na našich stránkách a je fakt,že karel odvedl moc dobrou práci.

díky za navod...

(pepik, 14. 4. 2007 14:09)

Tak sem to uz taky dohral, a řikam vam od ted uz jen adventury! Hned se vrhnu na Mysta 4(dam si takhle celou serii pozpatku :-) . Ale jedna z nejlepsich her co jsem kdy hral a ta hudba! jenom škoda že už jsem do dokončil až je mi to lito, tenhle pocit jsem mel po dohrani SYBERIE. No nic život jde dal este jednou dikes za navod a zase nekdy nekde ps: TA HUDBA!!!

Lakiahn - tlačítka a symboly

(Karel Frey, 5. 3. 2007 7:01)

chodby s tlačítky - když vyjedeš výtahem nahoru a vystoupíš, máš okolo sebe celkem 4 chodby. Vstup do chodby kde vidíš červené tlačítko a stiskni ho. Chodba se dále rozdvojuje napravo a nalevo. Vstup do chodby s červeným tlačítkem a stiskni ho. Vstup do chodby se zeleným tlačítkem a stiskni ho. Vstup do chodby s modrým tlačítkem na dveřích a stiskni ho. Pokud si dodržela tento postup a všechny věci předtím si splnila tak by se měly dveře otevřít. Leda že by byla jiná sekvence barev na papíru v baráku nebo byly na začátku dvě chodby s červeným tlačítkem.

Kreslení symbolů - symboly nemusí být úplně jako originál, stačí když zhruba odpovídá tvar a velikost.