Riven – The Sequel to Myst
V tuto chvíli by bylo dobré přiřadit k symbolům, které jsi nalezl na dřevěných očích odpovídající čísla naší číselné soustavy. Pro dnešek ukonči školní aktivity, spokojen že ses naučil opět něco užitečného, a jdi zpět do ponorky.
Stiskni kruhový vypínač pro otočení ponorky dokola. Potom se pohni dopředu. Na další křižovatce se ujisti že posuvný vypínač je stále vlevo, zvol levou dráhu a znovu postup dopředu. Opusť ponorku a vydej se do středu plošiny, jejíž otvor jsi předtím z věže nad jezerem uzavřel. Zatáhni za trojúhelníkovou rukojeť pro snížení hrazdy, potom vylez na hrazdu a projeď se na vrchol. Podívej se tam na vězně v cele. Zatím se neobtěžuj otevřít celu. Ještě nemáš dostatek informací pro postup dále abys to mohl udělat. Nejprve jdi dál po kovové lávce směrem dolů. Sniž žebřík na konci lávky a slez dolů k dřevěnému chodníku, který ohraničuje jezero. Potom se otoč a zamiř zpět skrz jeskyni k vrcholu kopce. Vydej se doleva až dosáhneš cesty s kamenným žlabem a projdi okolo pařezu s zaseknutou sekerou. Nyní máš pěkný výhled přes vodu ke dvěma ostrovům spojených pomocí pěšího mostu. Brzy tam zamíříš. Sejdi dolů do otvoru na konci žlabu a zatáhni za páku po tvé levici. Užij si výlet tunelem pod vodou, který vede zálivem k dalšímu ostrovu. Jeho tubus je lemován magickými zlatými obručemi.
Ostrov s kotlovým domem
Po nenuceném vyhazovu z přepravního vozidla dojdi na plošinu s vyhlídkou na jezero nacházející se v kráteru. Jdi dolů po žebříku na pláž, potom pokračuj po spojovací lávce do středu jezera. Pohni ventilem který tam najdeš směrem k sobě do další (střední) polohy, potom dojdi ke kotlového domu. Všimni si modrých plamenů vespodu kotle. Budeš je muset vypnout, abys mohl vejít dovnitř. Přistup po schodech ke kotli, otoč se doleva, jdi dozadu za kotel a otoč se doprava čelem ke kotli. Otočení ventilu vpravo uhasí plameny. Potom otoč kolem nalevo pro odčerpání kotle. Otoč se doleva a pohni ventilem, který odkloní proud do mřížky která je uvnitř kotle. Potom se otoč ještě jednou doprava a zvedni páku abys zdvihl mřížku. Nyní můžeš vstoupit do kotle přes hlavní vchod.Jakmile jsi uvnitř kotle, slez dolů žebříkem uprostřed a jdi dál tmavým tunelem. Pokračuj nahoru dalším žebříkem a poté se objevíš na konci roury s vyhlídkou na moře. Slez dolů z roury a jdi cestou nad hřebenem kopce k vrcholu kráteru. Pokračuj dolů na balkon s výhledem na jezero. Otevři padací dveře vestavěné v podlaze balkonu aby sis umožnil přístup zpět do jezera. Sejdi dolů po žebříku na pláž, jdi okolo kotlového domu a dále znovu ven na spojovací lávku do středu jezera. Otoč ventilem doprava do polohy kterou zaujímal původně. Namiř si to zpět až k balkonu, otevři dvoukřídlé dveře a vstup do nich. Pokračuj na konec spojovací lávky. Je zde podivné zařízení, které vypadá něco jako obrácený cedník. Podívej se nahoru a uvidíš rychle rotující větrák. Budeš muset vypnout tento větrák, abys získal přístup do větrací šachty. Otoč se a jdi zpět směrem k dvoukřídlým dveřím. Zavři je zevnitř a odhalíš dva skryté průchody. Odporný trik, že! Jdi levým průchodem a po schodech dolů. Otevři dveře ve spodní části schodů a objevíš další rotující kopuli. Pohni se dopředu skrz otevřené dveře, potom se okamžitě otoč a zavři dveře zevnitř. Odhalíš tak další skrytý průchod! Sejdi dolů tímto průchodem a uvidíš zařízení, které ti umožní zastavit rotaci kopule. Podívej se skrz okulár zařízení a pokus se stisknout tlačítko těsně před tím než symbol zežloutne. Poznamenej si tento symbol jelikož se ti bude později hodit. Nyní opusť skrytý průchod a jdi až ke kopuli. Pak se podívej nahoru. Všimni si zde velké díry u stropu. Toto je další důležitá část informací.Jdi zpět nahoru po schodech a pokračuj dále okolo dvoukřídlých dveří až dosáhneš vrcholu. Skončíš na jiném chodníku podél okraje kráteru. Asi v půli cesty dolů po chodníku, jak se přibližuješ k budově v dálce, je napravo vypnutá páka s průchozím kabelem procházejícím skrz ní. Přehozením této páky se vypne větrák. Nyní jdi zpět na konec spojovací lávky kde je umístěn cedník a větrák. Je čas na to chytit nějaké žáby! Otevři cedník (je to skutečně past na žáby) pomocí kliky nahoře. Potom vezmi kuličku z hrnku napravo a umísti jí do jamky ve středu otevřené pasti. Nezavírej past! Pohni velkou pákou na levé straně pasti pro její snížení. Počkej chvilku než uslyšíš jak se pružina pasti zavře. Potom stiskni páku ještě jednou pro zvednutí pasti. Po otevření pasti objevíš jasně zabarvenou žábu. Ribbit! Zvuk který žába vyloudí než uteče je jako ten, který jsi slyšel dříve. Když už si skončil s chytáním žab, podívej se nahoru na nečinný větrák. Klikni na něj abys vyšplhal nahoru do ventilační šachty. Na druhém konci šachty pohni mříží a slez dolů do laboratoře. Je zde mnoho zajímavých věcí, které si můžeš prohlédnout.V laboratoři není opravdu nic tak důležité jako kniha hned před tebou. Je to Gehnův deník. Otevři ho a pěkně si počti. Ve zvláštní poznámce je kombinace, která byla umístěna na centrálních zařízeních uvnitř kopulí které jsi otevřel. Vzpomínáš si jak ses učil rivenskou číselnou soustavu ve škole? Jejich číselná soustava je založena na pětkovém řádu. Už víš, že 5 = otočená 1, a 10 = otočená 2, takže jak by mohly vypadat čísla 15, 20? Dobrá, vypadají takhle:
Nyní bys měl mít dostatek informací abys, přeložil řadu pěti čísel, zapsaných dole v Gehnově deníku, do naší číselné soustavy. Příklad: číslo 19 může být vytvořeno zkombinováním symbolů pro 15 a 4. V tuto chvíli to sice není moc užitečné, ale přesto si poznamenej kombinaci pěti čísel na později. (Upozornění: čísla je různá pro každé spuštění hry.) Opusť laboratoř přes hlavní vchod (zadní dveře vedou dolů k jiné zastávce lanovky) a jdi doprava. Podívej se, a hele! Cesta zpět do obří kopule na ostrově kde jsi začal své dobrodružství. Přejdi velmi dlouhý pěší most a přehoď páku napravo směrem ke konci abys snížil poslední část mostu. Tato akce bude možná pouze tehdy, jestliže jsi dříve dole přepnul parní vypínač. Jestliže jsi to opomněl udělat, dobře ti tak, nastává dlouhá cesta zpět. Ale takový je život neohroženého dobrodruha!
Zpět v kopuli
Jsi zpět na ostrově kde jsi začal toto malé dobrodružství. Tentokrát už ale máš šanci dostat se na některé z nedostupných míst, kterým jsi dříve mohl pouze zamávat! Postupuj na kovové spojovací lávce uvnitř kopule, zahni na první odbočce doleva a znovu vyjdi ven. Před tebou je mezera v chodníku! Otoč se a stiskni tlačítko na zdi. Výtah dole, který byl mimo provoz, vystoupá a překlene tak mezeru. Přejdi přes výtah a jdi dál po klikatém chodníku. Po tvé levici si dole všimni rotující kopule. Na konci chodníku zatáhni za páku napravo abys zvednul bronzové dveře. Nyní můžeš konečně začít rozpoznávat, jak spolu všechny z těchto míst souvisejí! Znovu jsi u pětiúhelníkové místnosti. V tuto chvíli se neobtěžuj s ní znovu otáčet. Místo toho se otoč a vrať se ke kopuli. Vstup do kopule, jdi doleva a otoč kolem na konci této části spojovací lávky abys konečně spojil všechny díly spojovací lávky! Nyní jdi dál po spojovací lávce do spodní části kopule a vyjdi ven. Jdi stále po cestě dokud nepřijdeš k místu (těsně před tunelem), kde byl výtah. Ten byl nahrazen jiným výtahem. Otoč se doprava a stiskni tlačítko na stěně abys sjel výtahem dolů. Otoč se a jdi stále po schodech až k zařízení před rotující kopulí. Podívej se skrz okulár. Ještě jednou stlač knoflík těsně před tím než symbol zežloutne a poznamenej si symbol. Otoč se, vyjeď zpět nahoru výtahem, jdi po cestě do kopule a dále nahoru do nejvyšší úrovně spojovací lávky uvnitř kopule. Na první odbočce zahni doprava a zatáhni za páku na vnitřní straně zdi abys zvednul chodník přes propast. Tato akce ti později ušetří nějaký čas. Nyní se otoč, jdi zpět ven druhým vchodem vpravo a pokračuj přes dlouhý pěší most nad vodou k předchozímu ostrovu. Vstup hlavním vchodem do laboratoře, otoč se a stiskni tlačítko na stojanu vedle dveří abys přivolal lanovku. Vyjdi zadními dveřmi laboratoře a najdeš čekající kabinu lanovky u spodní části schodů. Hurá, nový cíl cesty!
Mapa ostrova Riven
Až dorazíš na nový ostrov, vystup z kabiny lanovky, projdi vchodem a jdi nahoru po schodech ven. Došel jsi na okraj podivného jezera (neměj obavy, žádní skuteční sloni nebyli použiti při jeho zrodu)! Vstup do budovy ve středu jezera (projdi trhlinou ve zdi a nahoru výtahem). Jdi vpřed na plošinu, která je na dohled. A hele, toto místo je vlastně mapou pěti ostrovů Rivenu! Ještě jsi nenavštívil malý ostrov na horní pravé straně. Pokaždé, když stlačíš tlačítko na panelu před tebou, změní se tvar vody odpovídajícího ostrova tak, aby odpovídal jeho obrysu. Před tím než půjdeš dále se ujisti že víš, který ze skutečných ostrovů jež jsi navštívil odpovídá každému z přibližných hranatých tvarů na panelu. Pohled přímo vpřed a pak doprava by měl dokonale splnit tento účel (hledej vzhled a rysy, které jsi poznal na každém ze vzdálených ostrovů)! Potom udělej toto popořadě pro každý z ostrovů:
1) Stiskni tlačítko ostrova
2) Otoč se a jdi do budovy ve tvaru houby umístěné uprostřed vody ( po cestě můžeš vidět po tvé levici rotující kopuli na tomto ostrově. Udělej si představu o tom, kde je na ostrově umístěna. Budeš tuto informaci brzy potřebovat).
3) Pod zvětšovacím sklem (lupou) uvidíš odpovídající tvar ostrova toho tlačítka, které jsi stiskl venku.
4) U každého z ostrovů, které jsi předtím navštívil si zkus vzpomenout, kde byla rotující kopule. Stiskni tuto oblast na ostrovním tvaru pod lupou. Nahoru vyskočí 3D obrysová mapa oblasti. Můžeš otáčet pohledem na ní s použitím kliky na lupě. Pokus se umístit reprezentaci rotující kopule do oblasti, kterou jsi vybral. Můžeš zkusit několik oblastí na každém ostrově pokud si nejsi jistý kde byla kopule umístěna!
5) Poznamenej si v které oblasti na každém ostrově jsi umístil kopuli a kde přesně to je na mřížce 5x5 pro tuto oblast.
Pokud si nebudeš vědět rady, vytvořil jsem kresby mřížek pro každý z ostrovů:
ostrov s obří kopulí ostrov s mapou Rivenu
ostrov dřevěných očí
ostrov kotlových domů
pátý ostrov
Nyní jdi dál po spojovací lávce dokud nenajdeš zařízení, které ti dovolí zastavit rotaci kopule na tomto ostrově. Tentokrát však neuvidíš žádný symbol, který zežloutne! Dobrá, budeš to muset udělat bez této informace. V pořádku, nyní jdi zpět dolů k lanovce. Vstup do její kabiny, pouze se otoč dokola (nepohybuj s ní vpřed) a vystup druhou stranou ven!
Otevři dveře a jdi směrem ke konci haly. Zatáhni za páku po tvé levici a přivoláš tak velmi podivný výtah. Sjeď dolů do spodního podlaží. Opusť výtah, projdi dveřmi a jdi na cestu. Jdi stále cestou přímo dopředu skrz další vchod, nahoru po několika schodech a posaď se na trůn (vtipné že)! Stiskni tlačítko na páce po tvé pravici abys otočil trůn do nové polohy. Potom zatáhni za páku napravo. Dolů se sjede prohlížecí zařízení. Podívej se do něj. Nyní musíš přiřadit symboly rotujících kopulí k barvám. Symboly na šesti polohách kola odpovídají symbolům rotujících kopulí. V tuto chvíli známe pouze tři z nich. Zde jsou přiřazená barevná světla k symbolům:
Ostrov dřevěných očí – červené světlo
2)Tento tvar brouka jsi spatřil po naplnění kamenného bazénku nad jezerem vodou. Rivenské číslo v bazénku bylo 2.
3)Úplně první oko které jsi našel mělo rivenské číslo 3. Z jeskyně do které jsi vešel bylo po otočení viděl ústí jeskyně ve tvaru žáby.
4)Dvě z těchto zvířat se vyhřívala na kameni u pláže. Odpovídající dřevěné oko s rivenským číslem 4 jsi našel mezi luminiscenčními houbami. Zvířata i oko vydávaly stejný zvuk (Gehn).
5)Toto je zvíře odpovídající tvaru skály na konci pláže. Jeho dřevěné oko mělo rivenské číslo 5. Tato zabijácká ryba měla být použita při popravě nešťastníka, který byl uvězněn Gehnem, a to s pomocí zařízení s hrazdou uprostřed jezera.
Když stlačíš kameny ve správném pořadí, otevře se výklenek ve zdi. Obsahuje spojovací knihu. Kam? Otevři jí a dotkni se nádherného obrázku abys to zjistil.
Uvěznění
Až dorazíš do tohoto neznámého místa, otoč se a jdi do jeskyně. Jakmile se přiblížíš k modle před tebou, dva z místních obyvatel tajně půjdou za tebou nahoru a trefí tě jednou z jejich malých uspávacích šipek. Na chvilku procitneš v momentě, když jsi převážen v lodi přes jezero. Za okamžik se probudíš úplně a jsi uvězněn v cele. Jdi až k dřevěným dveřím cely a podívej se ven. Potom se jdi podívat ven zadním oknem. Když se vrátíš do středu místnosti od zadního okna s výhledem, navštíví tě Kateřinina důvěrná přítelkyně. Obdaruje tě deníkem Kateřiny a Vězeňskou knihou kterou ti dal Atrus, abys do ní polapil Gehna. Tato kniha ti byla sebrána na samém začátku hry. Ulož si zde hru a zkus použít Vězeňskou knihu, jestliže toužíš po předčasném pohledu na závěrečné titulky! Toto je první možný konec hry ale naprosto nežádoucí. Poskytne ti ale dobrou představu o účelu této knihy. Takže znovu načti uloženou pozici a pokračujeme dál. Hezky si počti v deníku Kateřiny. Obsahuje záznam, který opakuje to, co ti řekl Atrus na začátku. Jen tak si připomeneš, co se předpokládá že uděláš! V deníku je také na mnoha stránkách několik šikovných typů pro ovládání kuželovitého zařízení. Napiš si 5 číselných kombinací rivenských čísel. (Upozornění: kombinace je různá při každém spuštění hry.) Kombinace slouží pro otevření portálu vespod kuželového zařízení. Všimni si také odkazu na "stop" na levé straně zařízení. Chvilku potom, co skončíš se čtením deníku se dívka vrátí. Tentokrát tě obdaruje použitelnou spojovací knihou pro návrat do kruhové komnaty. Jdi do ní!
Barevné kuličky
Dobrá, konec se rychle blíží! Jedna z posledních velkých hádanek. Jdi zpět na úplný vrchol tohoto ostrova, kde se nachází pařezy. Jdi okolo pařezu se zaseknutou sekerou a jeď vozíkem skrz podivný tunel zpět na ostrov kotlových domů. Projdi okolo kotlového domu a nahoru po žebříku na balkon. Projdi dvoukřídlými dveřmi, potom dveře zavři a projdi pravým průchodem. Jdi dál po chodníku okolo Gehnovy laboratoře a přes dlouhou lávku zpět do obří kopule. Vstup do kopule, potom na první odbočce zahni doleva a vrať se znovu ven (nejprve se ujisti, že most na lávce přes propast je zvednutý!). Projdi pětiúhelníkovou místností, potom se otoč a stiskni dvakrát tlačítko, aby se místnost otočila a umožnila tak přístup k chodníku nad propastí. Projdi místností a jdi nahoru na právě zvýšenou lávku nad propastí k samotnému vrcholu obří kopule.Dobře se podívej na mřížku uprostřed chodníku (znovu vidíš 5 rivenských ostrovních tvarů!) a všimni si 6 barevných kuliček seřazených vedle mřížky. Ihned z nich můžeš něco vydedukovat! Poslední kulička má fialovou barvu a ty jsi tuto barvu nikdy předtím neviděl. Tak to tedy musí být barva rozbitého světla, a tak barva odpovídá ostrovu kotlových domů! Řešení této hádanky se týká umístění barevných kuliček na mřížku tak aby obsadily přesné pozice rotujících kopulí na 5 ostrovech. S jistotou znáš všech 5 pozic ale pouze 3 barvy, takže je potřeba trochu odhadu a zkoušení. Vždy když jsi umístil kuličky se otoč, jdi vpřed o jednu obrazovku, potom se znovu otoč a zatáhni za páku umístěnou na stěně vpravo. Poté co se zařízení zamkne do spodní polohy, stiskni bílé tlačítko umístěné nad pákou. Jestliže uslyšíš dunivý rachot, umístil si kuličky správně. Jestliže ne, zvedni páku a zkus jiné umístění kuliček. Musíš zaplnit 2 zbývající pozice 3 kuličkami, které máš na výběr. Bude dobré vést si záznam toho co děláš. Dělej to s úsměvem, je to veselá hádanka!. Zde je řešení když se zasekneš:
Čeština
Demo
Recenze
Videoukázka
Obal na cd(dvd)
Náhledy fotografií ze složky Riven – The Sequel to Myst
Komentáře
Přehled komentářů
Zdravím, bohužel mi nejde hra nainstalovat. Pokaždé se mi po chvíli na obrazovce objeví error. Vždy ke konci instalace. Mám win7 je to tím? Nebo je potřeba stahovat nějaký program?? Předem díky za info
Dík moc za pomoc! :-)
(Ramirez, 16. 2. 2019 20:30)Znovu, po rokoch, a moje nadšenie je rovnaké, ak nie väčšie ako vtedy. Pred týmto som si prešiel Quern, tiež je skvelý, samozrejme s modernejšou grafikou, ale puzzle má jednoduchšie. Návod som používal len v krajnej núdzi, obvykle len na kontrolu, aby som si nekazil radosť z rozseknutia uzla... Veľká vďaka zaň, je to super, mať sa kde poradiť.
Riven
(Martin, 9. 1. 2011 0:26)Pecka hra, a úplná pecka návod.Akorát mi hlava nebere jak jsi proboha živého na všechno přišel:-))z barevných kuliček mě bude bolet hlava ještě příští týden:-)))
Re: Riven
(Klára, 15. 6. 2012 20:12)jsi dobrý to se musí nechat klobouk dolů moje děti tuhle sérii zbožnují a já také díky tobě se nám podařilo projít vše ...teda kromě rivenu ale to je chyba systému našeho počítače ne tvá....tobě patří naše díky za prima chvíle nad hrou
OPRAVA .....
(Klára, 15. 6. 2012 20:20)Moje i dětí díky patří autorovy těchto stránek ...ještě jednou děkuji... snad jen škoda že nemáme riven pro xp ale pro vin 7:( To nám ten náš počítač nebere ale i tak ty hry mají stále své kouzlo...dík :)
Re: Riven
(Klára, 25. 2. 2013 3:12)veř že tě bolet nebude máš to tu opravdu dukladně popsané :)
juuuu
(Akira, 11. 8. 2010 15:38)
zacal jsem hrat Riven a shanel jsem cz navod a tady je:o) juuu
sice jen nakoukavam, kdyz potrebuju, ale malo.. treba nsi jen overuji, jestli to delam spravne, abych nemusel drepet hodiny a hodiny a hodiny na necim, co treba zrovna tak vubec neni.. kazdopadne dik za navod
co ja vim
(Karel Frey, 16. 1. 2009 23:47)Nemáš zač. Já jsem prozměnu potěšen, že si ještě v dnešní době někdo zahraje tyhle skvělé starší díly nezapomenutelné série Myst.
co ja vim
(4ndris5, 11. 1. 2009 9:34)ty jo diky myslela sem ze nikde nebude cesky navod natoz tak dobre popsany fakt dik



Instalace
(Eda, 31. 3. 2019 16:46)