Memento Mori

28. 9. 1991

Memento Mori
28.3.2009 Autor recenze –Midnight Knight
Memento Mori-pamatuj na smrt,opravdu příhodný název pro hru,ze které jsem po rozehrání málem dostal infarkt.Nebýt reklamy,které se jí dostalo dávno před finálním release-jedna z nejočekávanějších adventu roku,etc,takže člověk nabyl dojmu,že půjde o hru s velkým H-přešel bych jí asi mávnutím ruky,zapomenul,že existuje a věnoval se něčemu zajímavějšímu,třeba pěstování křečků.Vzhledem k faktu,že jsem za svůj život viděl asi tak jednoho,byla by to opravdová adventura.Předpokládám,že po přečtení výše uvedeného jste dospěli k závěru,že se mi Memento Mori moc nelíbilo.Ano,předpokládáte správně,i když bych to upřesnil ještě tím,že „moc nelíbilo“ nevystihuje úplně přesně můj duševní stav.Poté,co jsem odehrál několik obrazovek,byl jsem vržen do hluboké deprese,nabyl dojmu,že nic už nemá cenu a začal jsem zcela vážně uvažovat o tom,co mě stále častěji v poslední době v souvislosti s německými hrami napadá,a to jest,že si skočím do hospody na pivo.Pro upřesnění,bydlím ve dvanáctém patře a hospodu mám přímo pod balkonem.Za to,že jsem pořád tady a píšu tyhle řádky,může jedna z legend country music,Willie Nelson a jeho 24 alb,které jsem si přehrával tak dlouho,až jsem dospěl k závěru,že je alespoň jedna věc,pro kterou je dobré tady být.Thanks,Willie.
Ale zpět k německé DTP Entertainment,Centauti Production a Memento Mori,které mají na svědomí čeští autoři-toto zjištění mne trochu vykolejilo,protože když si vzpomenu třeba na Posla Smrti,Memento se s ním nedá srovnávat,ani v nejmenším-a to už je Posel nějaký ten rok starý-asi tak šest,jestli dobře počítám.
Interpol,padělání obrazů,vraždy,podivní mniši s ještě podivnějším tetováním,to jsou základní atributy Memento Mori a také důkaz toho,že z dobrých surovin se dá uvařit nepoživatelné jídlo.Lidé jsou od kolébky věků soutěživí tvorové,snaží se pomyslnou čáru úspěchu posunovat stále výš,bohužel od doby,kdy adventurní scénu opustili vyvinutí  dinosauři,buď nadobro,nebo aby se věnovali akčním hrám,a na jejich uprázdněné místo v žebříčku evoluce nastoupili malí chlupatí tvorové,hovořící německy,vyjímečně i  polsky,mam takový pocit,jakoby se ona dotyčná soutěživost obrátila o 180 stupňů a herní týmy se předháněly v tom,kdo dokáže stvořit nejhorší adventuru.(Abysme si udělali ve věci jasno,nemám nic proti němcům nebo polákům,jejich přirovnání k malým  chlupatým tvorům bylo pouze obrazné,v rámci adventurní evoluce-už tak mě mají v hledáčku kvůli občasné propagaci drog,nemám zájem,aby na mne jisté kruhy soustředily svou pozornost i kvůli nacionalismu,rasismu a nevím čemu ještě.Rasista sice jsem,ale to už je jiný příběh,do kterého němci a poláci nespadají)Prostě každá nová hra německé nebo polské produkce mne utvrzuje v tom,že vždycky může být hůř,než už je,a pokud bych byl revizionista,zřejmě bych přepsal většinu starších recenzí,ve kterých jsem nějakou hru prohlásil za paskvil.Pojďme se tedy konkrétně podívat,co a proč se mi na Memento Mori nelíbí.Jak už jsem se zmínil,pod německým obalem se skrývají čeští tvůrci,což je poněkud zarážející,vzhledem ke kvalitám hry.Mám pro to hned dvě teorie-buď se češi museli přizpůsobit tomu,co němci chtějí,nebo vlna úpadku zachvátila i naší republiku-vychází mi to tak půl na půl.
Memento Mori je klasická point and click third person adventura současnosti,což v překladu znamená,že má prakticky všechny atributy potřebné k tomu,aby si hráč nemusel nedejbože namáhat mozek.Takže nechybí ani kouzelná klávesa TAB,která vám zobrazí veškeré předměty,dveře a lidi ve vašem okolí.Ne,že by jich bylo nějak přehnaně moc,ale i tak tvůrci raději sázeli na jistotu.Kromě předmětů,které jsou pro hru podstatné,jsou po lokacích rozmístěny i předměty,které mají spíš doplňkovou funkci a pokud si je jednou prohlédnete,předměty zmizí.Tedy ne,že by byly ve spolku s Kaprfíldem,ale na obrazovce zmizí aktivní odkaz na dotyčnou věc.Takže,když si vyklikáte na obrazovce vše nepotřebné,zůstane vám na ní většinou jeden,někdy dva předměty,s kterými se něco musí provést,abyste mohli pokračovat ve hře.A jak jsem se již zmínil,tvůrci sázeli na jistotu,takže pokud stisknete kouzelné tlačítko TAB,uvidíte všechny předměty hezky roztříděné-ty,které budete potřebovat,jsou označeny červeně,ty nepotřebné pro změnu modře,kdyby se hráč mezi těmi pěti,šesti předměty na obrazovce ztratil,aby se mohl lépe orientovat.(Původně jsem chtěl napsat,že toto barevné třídění bylo do hry vpašováno kvůli retardovaným hráčům,naštěstí se zrovna včera prezident Obama dopustil stejného faux pas ohledně bowlingu,takže jsem tuto pasáž raději zrušil.Aby po mě šli i ochránci lidských práv,to už by fakt bylo moc)V inventáři jsem,když byl zaplněný na maximum,napočítal asi tak šest položek,z čehož jednou byl mobil,tak si sami spočtěte,kolik kombinací musíte s jedním,dvěma předměty v místnosti provést,když už jste opravdu zoufalí a nevíte,jak dál.Optimista může namítnout(tentokráte se moje druhé já tvrdě vzbouřilo,když jsem ho žádal,ať se ujme role ďáblova advokáta,má prý určenou svou hranici,pod kterou nikdy nepůjde),že díky mapě nejste omezeni jen na jednu lokaci,takže až tak zle nad nebude.Ano,je pravda,že se můžete po mapě přesunovat do jiných lokací,těch je vždy několik,většinou tři,bohužel téměř všechny se řídí pravidlem jeden předmět a dost.Takže například pokud vás už nebaví sedět v budově Interpolu,můžete si sice zajít domů,ovšem jediné,co tam můžete udělat,je přečíst si knihu z knihovny.Dost mne zklamalo,že hlavní hrdinka se nemůže doma převléknout do něčeho jiného,ne sice,že by to hru zachránilo,ale byla by to přece jen nějaká změna.V některých částech hry je zřejmá poplatnost současné době,takže se klidně stane,že jednu celou kapitolu strávíte pouze tím,že někomu zavoláte mobilem,on vám pošle mail,vy na něj odpovíte,potom si ještě jednou pro velký úspěch zavoláte mobilem a kapitola jest úspěšně zdolána-že maily píšete zcela automaticky,bez možnosti volby,co napíšete,je zkušenějším asi jasno,nezkušení to teď vědí ode mne.Další věc,která dost nepříjemně překvapí,je ovládání dialogů-pokud nějakým zázrakem neproběhne hovor zcela automaticky,zobrazí se vám ve spodní části obrazovky několik ikon-smajlík,pak něco,co v návodu označuji jako „mračoun“ a občas se ukáže ikona otazníku.Pod ikonami jen lakonická deskripce-pozitivně,negativně,otázka-a tady začíná problém celé komunikace.Já vím,co udělám,pokud reaguji pozitivně nebo negativně,stejně tak to víte i vy o sobě.Ani já,ani vy ale nevíme,jakou reakci si pod těmi pojmy představují autoři-takže začíná hra na slepou bábu,kliknete třeba otazník a čekáte,na co se vlastně zeptáte.Nebo vám někdo volá,máte možnost zareagovat pozitivně či negativně,kde negativně pro mne osobně znamená,že zvednu mobil a dotyčnou osobu seřvu,protože mě mobilem probudila-ne tak ale pro autory.Podle autorů,když zareaguji negativně,prostě hovor zruším,což mi stejně není nic platné,protože za chvíli dotyčná osoba zavolá znova,a bude volat tak dlouho,dokud nezareaguji pozitivně.O tom,že celá šaráda s výběrem,co řeknu,je na nic,svědčí i to,že pod ikonami pomalu ubývá červená čára,když zmizí celá,aniž bych nějak zareagoval,postava,kterou ovládáte,sama něco řekne,aby se hra hnula kupředu.Při kombinování nebo používání předmětů opět autoři mysleli na nás,kteří jsme líní zapojit do hry mozek-když uchopíte předmět a myší ho přesunete nad nějaký jiný,rozsvítí se u kurzoru červená nebo zelená kontrolka,podle toho,jestli se na onom místě předmět dá nebo nedá použít.Takže vlastně stačí sebrat jeden z těch mála předmětů inventáře a jezdit s ním po okolí,až bez uvažování zjistíme,kam ho máme umístit.Když tak sleduji,jak se adventury stávají pořád víc „user friendly“,říkám si,že ještě tak rok dva a skončíme u interaktivního filmu,kdy bude hráč sledovat film,který se čas od času zastaví,zeptá se,jestli chcete pokračovat nebo film uložit a pokračovat příště-nic proti interaktivním filmům,mám je rád,ale nepatří rozhodně do žánru adventur.Téměř v závěru hry jsem narazil na něco,s čím jsem se už dlouho nesetkal-„dead end“,totální zakysnutí,bez rozjetí z poslední uložení pozice,s tím,že věci uděláte trochu jinak než předtím,se dál nehnete-možná na to časem bude opravný patch,ale v současné německé verzi,kterou vlastním,je tato chyba poněkud fatální.Během hraní čas od času narazíte i na chyby logické-je sice nepsané pravidlo,že kdyby se filmy,knihy nebo hry řídily logikou,nebylo by o čem udělat příběh,ale to platí pouze pro logické kiksy,které posouvají příběh dopředu.Pokud ale třeba berete v cizím bytě do ruky cizí PDA pomocí hadru,abyste na něm nezanechali otisky prstů,ale přitom vám hra neumožní otřít vypínač u dveří,který se vašimi otisky jen hemží,jedná se jen o nedomyšlenost celé akce.
Pozornější z vás si mohli všimnout,že zatím,kromě jedné malé poznámky,nebyla řeč o hlavní hrdince,tedy vlastně o dvou hlavních hrdinech,abych byl přesný.Bylo to úmyslně,rozhodnul jsem se ponechat si to nejhorší nakonec.Našimi protagonisty je dvojice ona-on,Larisa/Lara Svetlova z Ruska,pracovník Interpolu a Maxime/Max Durand z Francie,profesor,odborník na padělané obrazy.I když ho během hry neovládáme,neměli bychom zapomínat ani na Sergeje Ostankovic,šéfa oddělení Petersburgské policie.Už samotný fakt,že hlavími postavami je muž a žena,kdy ona žena je z Ruska,nepokládám za šťastný-příliš to vyvolává představu Tungusky-i když podezřívám autory,že právě o to jim šlo.Jenže to máte stejné jako se vším ostatním,když Michael Schumacher získal v kokpitu Ferrari pět titulů mistra světa,neznamená to automaticky,že každý,kdo do Ferrari usedne,dokáže to samé-spíše naopak.No,a pokud jde o casting pro hlavní role,tak tady autorům selhala intuice,nebo čím se řídili,zcela-i když zde může jít jen o můj subjektivní pocit a ostatní to budou vidět naprosto jinak.Předpokládám,že nejsem jediný,kdo se během hraní s postavou sžívá a ztotožňuje,ať už třeba proto,že je ona osoba sexy a líbí se mi,pokud je hráč opačného pohlaví než hlavní postava(i když vlastně,toho není ani zapotřebí),líbí se mi názory nebo chování,jaké postava má-nebo naopak s nimi nesouhlasím a jen kroutím hlavou“jak můžeš něco takového říkat“,prostě a jasně,není mi ta osoba,za kterou hraji,lhostejná.Tedy většinou.I v tomhle mě totiž tvůrci přesvědčili,že tomu tak nemusí být vždy.Lara se svými zrzavými vlasy-nic proti zrzkám,tohle je spíš o stylu účesu a všeobecném vzhledu-je všechno možné,jen ne idol mužských srdcí,pokud by mezi sebou soupeřili Lara a Michael Jackson(kterého nesnáším),čí plakát si doma vylepím na stěnu,zvítězil by Jackson-měl bych čím strašit návštěvy.Larisa Svetlova je taková nějaká nijaká,jo,dovedu si jí představit s kbelíkem s smetákem,jak dělá uklízečku v nějakém podniku,postava bez tváře,kterou sice každý den vídáme,ale když jeden den chybí,ani si toho nevšimneme,a když jí potkáme na ulici,nevíme o tom.(Současně se ale hned omlouvám všem uklízečkám z práce,jsou to krásné mladé ženy,které by Larisu strčily do kapsy,snad pochopí,jak jsem to s tou uklízečkou myslel)To samé platí o Maxovi,nemastný neslaný,bez chuti a zápachu,jak si tak píšu,snažím se vybavit si jeho obličej,marně.Kapitolou samou pro sebe je šéf Peresburgské policie Ostankovic-pokud je někdo cholerik a čas od času si zařve,může to být příjemné rozptýlení.Ostankovic řve v jednom kuse,ať po něm chcete kus toaletního papíru nebo letenku do Nome-a to pak začne být po chvíli zaprvé nudné a zadruhé nepříjemné jak pro uši,tak pro psychiku.Šéf policie mne iritoval tak,že jsem podvědomě rychle odklikával všechny hovory s ním,takže jsem často přišel o potřebnou informaci a musel si danou pasáž přehrát paradoxně ještě jednou.Grafické ztvárnění postav je takové,jako postavy samotné-podivné.Šéf policie vypadá při pohledu zblízka,jakoby mel obličej uhňácaný z plastelíny,Larisa zase pod různými úhly vypadá,jakoby měla vícero tváří a podle toho,jak se natočí,tu kterou tvář vidíte.
Silným prvkem celé hry je její příběh-pokud se dokážete přenést s nadhledem přeze vše výše uvedené,určitě od hry neodejdete,protože budete zvědaví,jak to celé dopadne.Jenže pouhý příběh,i kdyby byl z tisíce a jedné noci,nedokáže zachránit ten zbytek.Nepomůže tomu ani údajných několik různých zakončení hry-údajných proto,že jsem o tom četl,ale nevyzkoušel,nedovedu si představit,že bych dobrovolně bez pistole přiložené u hlavy,hrál Memento Mori vícekrát,abych třeba zjistil,že když si po návštěvě WC Larisa neumyje ruce,dostane na konci hry žloutenky.Memento Mori je tak pro mne další z řady adventur,bez kterých se obejdu a zároveň dalším důvodem,proč v poslední době trávím stále více volného času u počítače hraním konzolových japonských RPG.Ty jsou sice prakticky jedna jako druhá,ale člověk se může spolehnout,že se u nich pobaví.Tak,a teď se do mě můžete s chutí pustit,že jsem vůbec nic nepochopil a Memento Mori je nejlepší adventurou posledních let.Přít se s vámi nebudu,možné je všechno,třeba jsem se jen špatně vyspal,nebo vidím svět skrze pokřivené zrcadlo a realita vypadá úplně jinak,než jí vnímám já.M_K

Náhledy fotografií ze složky Memento Mori