Stalker Call of Pripyat

10. 12. 1986

S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

10.12.2009 Autor recenze-Standa Madukas

Jistě si také pamatujete ,že vydání Stalkera -Shadow of Chernobyl bylo neustále odsouváno.Už se zdálo,že hra půjde ve šlépějích Duke Nukema.Naštěstí odklady byli ku prospěchu a tak jsme se dočkali jedné z nejlepších stříleček ,která kdy na PC vyšla.Když jsem hrál S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl,tak si ostře pamatuji,že to byl pro mne jeden z nejskvělejších herních zážitků.Pak přišel další díl s názvem Clear Sky a tam už jsem byl trošku zklamán,protože jsem očekával další zkvalitnění ,už tak kvalitní gamesy,jenže to už nebyl vynikající titul,ale jen nadprůměrná střílečka.No a nyní je tu další pokračování s názvem Call of Pripyat.Jde o samostatné pokračování,žádný datadisk. Příběh navazuje na konec prvního dílu.Je rok 2012,Zóna kolem Černobylu se stále více rozšiřuje a to se nelíbí ukrajinské vládě,která chce mít oblast více pod kontrolou, což se jí nedaří.Spustí proto projekt „Fairway“, jenž má objasnit a zmapovat anomálie v této oblasti.Je vysláno pět armádních vrtulníků,jenže akce skončí naprostým fiaskem.Všechny vrtulníky postihne havárie a tak vláda vysílá do oblasti majora Alexandra Degtyareva/za toho budeme hrát/,který má za úkol najít armádní vrtulníky a objasnit jejich pád.Hned když se podíváte na mapu celé oblasti tak zjistíte,že Zóna je rozdělena na tři části-Zaton,Jupiter a Pripyat.V předchozích dvou dílech byla Zóna rozkouskovaná a při přechodech jste stále museli přecházet  lokacemi.Zde pro přesun využijete průvodce,který vás automaticky odvede na místo určení.Je to rychlejší,průvodci však musíte za přechod platit/to už známe i z předchozího Clear Sky/,takže vás to nutí plnit spousty vedlejších úkolů a získávat tak peníze.V Zatonu celá hra začíná,seznámíte se s místními Stalkery a pomalu si projdete oblast.Opět tedy hrajete za jiného hrdinu,než jste hráli v předchozích dílech,což je oproti drtivé většině her novum,protože herní série jsou založeny právě na hlavní postavě,která je většinou neměnná.Každá oblast je specifická,Zaton je spíše vyprahlá močál-bažinatá oblast ve které zůstali vraky lodí,které ještě pamatovali hojnost vody.Základna na kterou se budete vracet je na vraku lodi Sverdlovsk. Jupiter je pro změnu průmyslová oblast,kde se nachází komplex průmyslových podniků.Pro nás je hodně důležité vlakové nádraží Janov,kde se nachází hlavní tábor Stalkerů , odtud můžete cestovat do dalších oblastí Zóny.Pripyat je liduprázdným městem,se spoustou paneláků a tradiční sovětské kultury.Potěšující  je ,že se do většiny budov,komplexů,lodí a já nevím čeho všeho můžete podívat.V každé z těchto tří částí je něco jako centrální bod,kde se sejdete s ostatními Stalkery,prodáte nebo nakoupíte věci,munici či zbraně,domluvíte si cestu s průvodcem,necháte se od medika ošetřit a nebo se jen prospíte.Zde také většinou dostanete další úkoly , které vás posouvají hrou stále vpřed.V Pripyati se nachází toto místo v bývalé prádelně.Venku velmi často narazíte na všudypřítomnou anomálii.Dávat si také musíte pozor na blowouty,před kterými se rychle musíte někam schovat jinak zemřete.Dostat se do některých lokací je docela problém.Mě se konkrétně stalo,že když jsem zamířil na starou loď ke Stalkerovi Noemovi,tak mě přivítal s brokovnicí a tak jsem střelbu opětoval a zabil ho.Jenže problém byl v tom,že už mi neměl kdo ukázat cestu k vrtulníku,takže jsem musel hru znovu rozehrát/hru jsem si předtím bohužel neuložil/.Stejně tak když jsem navštívil Zuluse,který mi slíbil,že mne odvede do lokace Pripyat,tak jsem si od Šikuli v Zatonu musel koupit speciální vestu,která byla ale tak drahá,že jsem musel absolvovat několik nebezpečných questů,což mě stálo hodně zdraví a sil.Také jsem tápal v Pripyati,když jsem splnil úkol v knihkupectví,kde jsem vystřílel sektu Stalkerů modlící se k  monolitu.Na mapě se mi nezobrazil žádný úkol,nic co bych měl udělat a kam jít.Až po delší době jsem zjistil,že si musím jít promluvit s Kardanem do Zatonu o zbrani,popít s ním vodku a až se vyspí z kocoviny,tak vám dá přístupovou kartu do objektu,kde je zvláštní zbraň,kterou musíte najít,respektive dokumenty k ní.Grafika je silnou stránkou hry,samozřejmě že není tak vymazlená jako v Modern Warfare 2 nebo fotorealistická jako v Resident Evil 5,ale je třeba si uvědomit ,že zde se pohybujete na obrovské ploše,kde není problém dohlédnout na druhou stranu údolí či kopce.Všechny lokace jsou vykresleny s dostatečnou realitou,takže až uvidíte Pripyat,tak pochopíte co tím myslím.I optimalizace je provedena kvalitně.Na mém PC s procesorem 3Ghz,Ramkou 2 giga a grafickou kartou Ge Force 8600GT se hýbalo vše v pohodě.Ve hře jsem nenarazil na jediný bug,což mne příjemné překvapilo a potěšilo.Pohyb Stalkerů a různé havěti působí velmi realisticky.Hra je dokonalá ve střídání počasí.Chvilku svítí slunce,je jasno,za chvíli prší a hřmí.Dynamika čiší nejen z různých změn počasí,ale také z krajiny.Ať už se jedná o náhlý útok zmutovaných zvířat a nebo banditů,vždy musíte být ve střehu,protože vám jde o život.Při běhu se hodně rychle zadýcháte,ale oproti minulým dílům jsou tu pilulky na zvýšení momentální kondice a síly.Inteligence nepřátel je skvělá,neustále mění pozice a jestli si myslíte,že zůstanete stát hezky za dveřmi v koutě a oni na vás naběhnou ,tak na to rychle zapomeňte,protože přiletí granát a máte poslední vteřinky života .Souboje s nepřáteli jsou vůbec dost těžké,což jen přispívá k dokonalé atmosféře boje o přežití v nehostinné krajině.Nechybí ani obligátní flaška vodky,která vás ochrání před radiací.I zde jsou Stalkerské frakce jako Svoboda nebo Povinnost,ale vy tentokrát jdete za určitým ,konkrétním cílem,takže se nepřidáte k žádné frakci.Jste tu sám za sebe.Budete potkávat pouze menší skupinky Stalkerů, či samotné Stalkery. Oproti minulým dílům se tu objeví Chiméry a trpaslíci jakožto nová havěť. Opět se nedočkáte toho,že nasednete do nějakého auta a odvezete se silnicí přes kopec.Musíte holt stále šlapat po svých.Inventář zůstal klasický jak ho známe z předchozích dílů,jen se objevují nové položky které můžete sbírat.Opět musíte přemýšlet co je pro vás nezbytné a čeho se zbavit.Pokud budete příliš těžcí,tak se nehnete z místa a budete muset z inventáře něco vyhodit.Zbraní je přes 30,opět všechny poplatné realismu,takže nečekejte nějaký superkanon,který vše rozstřílí.Obtížnost hry si můžete navolit podle toho na co se cítíte.Je však znát,že i na lehčí obtížnost budete mít problém plnit úkoly,které se po vás vyžadují,včetně těch vedlejších.Ovládání je volitelné, je na vás jak si nakonfigurujete klávesy.Hudba,zvuky i dabing jsou taktéž kvalitní,nevšimnul jsem si ničeho ,co by mi vadilo nebo mě tahalo za uši.Dialogy jsou trochu košatější,ale když budete chtít pohovořit se všemi Stalkery na nějaké centrální báze,tak zjistíte,že opakují vesměs to samé.S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat je hodně povedená hra,při které jsem se výborně bavil ,hra má své nesporné kvality a po zásluze dávám 93%

Náhledy fotografií ze složky Stalker-Call of Pripyat