Goin Downtown

5. 2. 1998

Goin' Downtown

18.července 2008 Autor recenze-Midnight Knight

S německými adventrurami se v poslední době roztrhl pytel,akorát nevím,jestli je to dobře,nebo ne.Praxe nám říká,že čím více něčeho,tím větší šance různorodosti,v našem konkrétním případě tedy her -vynikajících,dobrých,celkem dobrých,slabý průměr a vyloženě na nic.Tento můj pomyslný žebříček úspěšnosti může být dobrý pro hráče,má si podle čeho vybírat,horší je to ale u mě,když se mi dostane do rukou hra jako Goin’ Downtown od The Game Company,mám pak problém,kam jí zařadit.Zkrátím to,ať vás moc nenapínám,vyloženě na nic Goin’ Downtown není,taky není ale bohužel vynikající.Dlouho jsem se snažil přesvědčit sám sebe,že jsem na ni moc přísný,mám příliš velké systémové požadavky,může za to namlsanost vynikajícím Perry Rhodanem,že za tím stojí chřipka,kterou jsem teď v létě chytnul,takže nejsem schopný objektivně věc posoudit-jak vidíte,dělal jsem,co jsem mohl,abych Goin’ Downtown trochu zvednul kredit.Marná sláva,přes všechny výmluvy a jiné berličky jsem nakonec stejně skončil u verdiktu „tahle hra se moc nepovedla“.Tím sice nechci říkat,že se hru nevyplatí si pořídit,ale hráč musí počítat s tím,že si ji mezi svých Golden top ten nezařadí.A protože si rád stojím za tím,co říkám,pokusím se vám svoje tvrzení o Goin’ Downtown obhájit.
Už po spuštění hry praští člověka mezi oči grafika.Kdo moje výplody čte častěji,ví,že grafická stránka her je mi kdesi a nejradši vzpomínám na dobu textovek,ale co je moc,to je příliš i pro mě.Goin’ Downtown je kreslená adventura,tedy aspoň věřím,že to,co vidím,je „jen“ kreslené,ale postavit ji třeba vedle perfektně vyvedené So Blonde nemůžete,byla by to tak říkajíce urážka vkusu,asi jako kdyby někdo před hotelem vedle nablýskaného Rolls Royce zaparkoval Trabanta.Srovnání by Goin’ Downtown snad přečkala ve zdraví v době,kdy světu kralovali Leisure Suit Larry,Kyrandia nebo Monkey Island-jediná vada na kráse je v tom,že hry tehdy měly nenamluvené něco kolem patnácti Mega,v namluvené podobě pak Mega cirka dvěstě.Kolohnát,pyšnící se bez několika bajtů téměř jedním Giga na DVD a v nainstalované podobě jedna celá,sedm Giga na harddisku mezi tuhle „předválečnou“ klasiku jaksi nezapadá.Podívejte,v dnešní době na nějakém tom Giga navíc až tak moc nezáleží(tedy vlastně záleží,to jen tvůrci her nám vnucují svými výtvory opačný názor),ale když pak koukám na tvář hlavního hrdiny,přemýšlím,co to má na obličeji za tenký vous a nakonec zjistím,že je to snad tužkou nakreslená kontura obličeje,tak začnu,ať chci nebo ne,uvažovat o tom,že něco není v pořádku.Ono to vůbec vypadá,že autoři měli problém najít nějakého dobrého kreslíře,soudě podle nevyrovnanosti postav v různých záběrech-třeba Jake Curly,náš hlavní hrdina vypadá občas jako dobře vypadající třicátník(což sice nekoresponduje s tím,že podle hry je mu teprve 25,ale čert s tím) a vteřinu na to při pohledu zblízka do tváře jako bezzubý padesátník.Tolik jeden aspekt celé hry,teď by se slušelo zmínit o příběhu samotném,ať máte jakýs obrázek,cože to ten magor vlastně kritizuje-nevím už,který velikán minulosti to řekl,ani přesné znění,ale zparafrázuji to asi takto-kritik je člověk,který kritizuje něco,co sám nedokáže udělat.Plně s autorem původního výroku souhlasím.
Píše se rok 2072,v Americe,ve svém malém pokojíčku,sedí policista Jake Curly a dívá se na obrázek své partnerky,o kterou nedávno přišel.Jake prochází těžkým obdobím a při životě ho udržuje jen halda antidepresiv.Jak si tak sedí a zoufá nad svým údělem,slyší kdesi zvenku explozi,nedá mu to,vyběhne ven,na chodníku najde ležící mladou dívku,která sice nemá s explozí nic společného,ale koho by to v tuhle chvíli zajímalo.Jake odvede dívku k sobe domů,zdá se být v šoku,tak jí nechá prospat na své posteli a sám usne také.Když se vzbudí,zjistí,že dívka je pryč,okno otevřené a pod oknem slyší policejné sirény.Stručně řečeno,zatímco spal,dívka spáchala sebevraždu skokem z okna.Jake posléze zjistí,že dívka se jmenovala Rose,byla prostitutkou a její sebevražda,jak už to bývá,nikoho absolutně nezajímá,ani okolnosti,které Rose k osudovému skoku z okna vedly.Případ uzavřen,další,prosím.Takový přístup se ale Jakovi ani trochu nelíbí,vždyť on seděl ve svém bytě vedle Rose,mluvil s ní,díval se do jejích očí,když jí podával šálek s vodou,takže se rozhodne,na vlastní pěst i náklady zjistit,co Rose vedlo k tomu,aby si vzala život.Paradoxně ztráta jednoho života vytrhne Jaka z jeho apatie,přinutí ho nemyslet na minulost,ale věnovat se přítomnosti.Rozbíhá se klasické vyšetřování,při kterém na straně jedné stojí jedinec odhodlaný najít pravdu,a na straně druhé Systém,který mu hází klacky pod nohy,kde to jen jde-nezájem lidí o své okolí,pokud z toho dotyčný něco nemá,a tak dále,nemusíme chodit do budoucnosti,abychom zjistili,jak to funguje.Co,a především jak,Jake zjistí,vám neřeknu,přijdete na to sami,pokud si hru pořídíte a dohrajete do konce.Snad toho moc nepokazím,když vám alespoň řeknu,že aby se Jake dobral pravdy,bude používat i nejnovější vynález,zatím v testovací fázi,CIS-Crime Investigation Simulator,zařízení,pomocí kterého se člověk může přenést do minulosti a sledovat konání obětí zločinu i pachatelů.
Docela dobrá zápletka,co říkáte?Škoda,že se jí nepodařilo plně využít-a tím se vracím tam,kde jsem přestal,u toho,co mi všechno na hře tak úplně nesedí.Hra používá stejný engine,který poháněl Simona 4,Everlight nebo Viléma Tella,už samotný fakt,že hra má prakticky shodný interface s vyjmenovanými tituly,trochu kazí celkový dojem.Můžete namítnout,že hledám mouchy i tam,kde nejsou,Lucas používal svůj SCUMM úspěšně řadu let a nikdo si nestěžoval-pravda,jenže jako už mnohokráte v minulosti,i zde platí,že když dva dělají totéž,výsledek bývá diametrálně odlišný.Celková doba hraní je relativně krátká a úkoly,které řešíte,příliš snadné-v porovnání se Simonem 4,což je zapříčiněno z větší části u obou případů nedostatkem lokací a především pak lidí v nich.Na omezeném prostoru vám těch pár lidí může zadávat své požadavky,bez rizika,že vám z toho jednou selže pistole,jen určitou dobu.Lokací je celkem třináct-dal jsem si tu práci a v závěru hry,kdy byly všechny lokace přístupné,jsem je spočítal-z toho prakticky každá lokace obsahuje jednu jedinou místnost,ve vyjímečných,tuším,že třech případech,jsou místnosti dvě,to je maximum.Postavy ve hře se vyskytující byste asi taky snadno spočítali,stačily by vám prsty na obou rukou plus nějaký ten bonusový prst na noze.Ono s lidma ve hře je to vůbec nějak problematické-a kde taky v životě není.Vyskytují se zde dva druhy lidí,pracovně jsem si je pojmenoval na lidi viditelné a neviditelné.Viditelné postavy jsou ty,s kterými můžete komunikovat,které vám mají co říct,tedy vlastně které po vás neustále něco chtějí,aby vám za to následně něco řekly.Neviditelné postavy jsou pak zbytek populace ve městě se vyskytující,znázorněny coby občasné světle hnědé stíny na pozadí,takže všechny lokace vypadají beznadějně prázdné,jakoby tvůrci spěchali a zapomněli do hry dodat zbytek personálu.Zřejmě chápu,o co tvůrcům šlo-snažili se vyjádřit odtržení jedince od společnosti,nezájem společnosti o své okolí a podobné intelektuální výplody lidského mozku,hozené na monitor.Bohužel,alespoň z mého pohledu,zůstalo jen u té snahy,výsledkem jsou pořád jen prázdné lokace.Ono,mezi námi,pokud si člověk musí pokládat otázku „o co autorovi vlastně šlo“,je kdesi ne cestě tvůrce-uživatel zřejmě závada.
Příběh jako takový,jak už jsem řekl,je dobrý,jen se mi zdá málo propracovaný do detailů a nedotažený až do konce,což má za následek občasné násilné,nepřirozené chování lidí,a to mi dost vadí.Příběhu musím věřit,aby mne zaujal,vtáhnul do sebe a nedovolil mi zabývat se detaily.A já tomuhle příběhu nevěřím,nevěřím,že by se daná postava v daných chvílích chovala tak,jak mi to prezentují tvůrci-a to mne odvádí od děje samotného a nechává tak místo bezdechého sledování průběhu hry prostor pro registrování ptákovin,jestli má postava na jedné obrazovce nos křivější než na předchozí-a to není dobré znamení.
Hra má samozřejmě i kladné stránky-pokud by tomu tak nebylo,neobtěžoval bych se s hraním,natož pak s psaním svého názoru,ale,klidně si říkejte,že mám negativní přístup,rozepisovat se příliš o kladech nemá cenu,ty si musí každý najít sám.Jen bych se tak okrajově zmínil o scéně,která mne doslova položila-Jake v jednom telefonátu řekne podezřelé osobě slavnou filmovou hlášku“Vím,co jsi dělal loňského léta“.Chechtal jsem se tak,že jsem nějakou dobu nebyl schopen hraní..a podobných scének je ve hře víc,takže nudou určitě trpět nebudete,to vám slibuji.

Závěrečný verdikt.Goin' Downtown pravděpodobně nebude zářit ve sbírce vašich nejzamilovanějších her,přesto si ale myslím,že si zaslouží vaši pozornost-po všem,co jsem o ní napsal,je to pořád dobrá adventura.

Náhledy fotografií ze složky Goin Downtown