Dead Space

30. 8. 2001

Dead Space

9.listopadu 2008 Autor recenze-Standa Madukas

Velmi dobře si pamatuji okamžik ,kdy jsem byl v kině na filmu Vetřelec.Mám rád horory a vůbec se rád bojím,ale bojím se jen málokdy.Vetřelec však byl něčím mimořádným a když jsem poprvé letmo zahlédnul na plátně slintající stvůru s výsuvnou čelistí, tak jsem se opravdu bál.Přenést hrůzu a strach do filmu a potažmo i do počítačové hry je obtížné a jen opravdový mistři oboru se mohou chlubit tím,že to dokáží.Asi se ptáte proč jsem začal Vetřelcem,ale hra Dead Space je dle mého názoru dost podobná a ač monstra jsou zde jiná, tak duch a ráz Dead Space mi Vetřelce hodně připomíná.Dostaneme se do daleké budoucnosti,kdy planeta Země vysílá do vesmíru obří těžařské lodě,které mají za úkol prozkoumat a vytěžit užitečné suroviny z jiných planet.Surovin se totiž nedostává a tak je potřeba poohlédnout se jinde.USA jsou stále světovou velmocí a tak vysílají do kosmu obří USS Ishimuru,vesmírný koráb s posádkou více než tisíc lidí.Koráb však ve vesmíru neodpovídá na komunikaci ze Země.Proto je do vesmíru vyslána malá průzkumná výprava v čele s velitelem Hammondem,počítačovou expertkou Kendrou a technikem Isaacem Clarkem,což jste vy.Po příletu k Ishimuře se ukáže,že na lodi normálně nefunguje nic,navíc jste napadeni stvůrami a začíná boj o holý život.Vaše cesty se rozdělí a tak váš kontakt s Kendrou a Hammondem bude udržován skrze komunikační porty,které naštěstí fungují.Postupně zjistíte,že stvůry jsou vlastně bývalí členové posádky,které napadl nějaký biologický parazit.Při prvním ataku stvůr jsem se opravdu hodně leknul,zvláštně zvuky a hudební doprovod atmosféru strach ještě více stupňují.Hrajete klasickou akční střílečku,ale milým překvapením je ,že sice střílení je ve hře víc než dost,ale musíte často používat hlavu a přemýšlet co máte dělat.Velmi důležitou roli má také ve hře váš overal,který má své přednosti a specifika.Na zádech máte ukazatel života,disponujete schopností telekineze a umíte i zpomalit čas.Ve hře budete používat i peníze,které najdete nebo je získáte z mrtvol.Můžete si za ně nakupovat zbraně,lékarničky a také si můžete vylepšit váš overal, což je dost důležité.Bohužel ovládání je ve hře již dané a nelze ho nakonfigurovat jak je potřeba.To hodně zamrzí,protože já jsem zvyklý používat pro pohyb směrové klávesy.Je zde také zvláštní pohled přes rameno Isaaca Clarka, za kterého hrajete.Není to sice žádný výrazný nedostatek ,ale mě to příliš nesedlo.Přece jen klasický pohled by se hodil daleko lépe a lépe by se postava i ovládala.Ve hře je několik zajímavých věcí na které vás chci upozornit.Především je tu něco na způsob stavu beztíže,kdy se sice nebudete vznášet prostorem,ale budete lehčí a tím pádem i dynamičtější.Hodně se mi líbilo zpomalení času,respektive zpomalení věci na kterou zacílíte paprsek.Zasažená věc se na několik vteřin výrazně zpomalí.Velmi se to hodí k paralizování monster,kdy je zpomalíte a pak v klidu doděláte.Pokud vás monstra dostanou ,tak si vychutnáte dost nechutnou animaci ve které vás budou trhat na kusy.Ve hře je nepohodlné používání lékarničky,nejdříve vyvoláte hologram,poté přejdete na záložku s přehledem výbavy,manuálně vyberete lékárničku a zvolíte její použití.V průběhu souboje s monstry je to hodně stresující.Naštěstí tu funguje alespoň malá lékarnička/klávesa Q/Co se mi hodně líbilo je účinnost zbraní,potvory které na vás útočí jsou sice odolné,ale proti zbraním ,které používáte nemají většinou šanci.Když si je nepustíte moc k tělu tak si brzo osvojíte styl-přesné trefy do hlavy=smrt monstra.Pokud vás přece jen napadnou z bezprostřední blízkosti ,tak se po ní můžete pořádně ohnat,popřípadě na ní dupnout.Hodně jsem používal zvláštní pušku,která vystřeluje plochý paprsek,ale skvělý je i plamenomet,laserovka nebo gamma nůž.Na určitých místech ve hře najdete body ,kde si budete moci vylepšit kapacitu zásobníků,dostřel nebo sílu výstřelu.K tomu je zapotřebí sbírat peníze,respektive žetony ,které si za peníze koupíte.Ve hře nejde klasicky ukládat,jsou zde rozmístěny porty u kterých hru uložit lze.Lokace jsou propracovány s citem pro detail,takže máte pocit,že jste na nějaké vesmírné lodi.Tedy čistě ve fantazii autorů.Monstra,která na vás útočí jsou taktéž rozmanitá,ale přece jen jsem čekal trošku větší různorodost.Úchvatné jsou animace,je požitek sledovat kam už došli hry ve svém grafickém ztvárnění.Jak exteriéry i interiéry jsou zpracovány tak,že jsem se jen kochal krásou toho, co vidím.Hra je rozdělena do 12.kapitol,zabloudit nemůžete a pokud vám bude orientace dělat problémy ,tak si aktivujete holografickou mapu,která vám ukáže cestu modrou linkou na podlaze a vyznačí další místo postupu.Průchod hrou je lineární,z dané trasy se neodchýlíte,ale to neznamená,že bychom na kosmické lodi čekali něco jiného.Scénář není z těch nejvydařenějších,ale to zas tolik nevadí,jsou tu sice hluchá místa,kdy stále jen procházíte lodí,ale vesměs je to hodně zábavné a adrenalinové.Pokud si hru pustíte večer do sluchátek, tak to je ten pravý požitek ze hry,který navíc podkresluje sugestivní hudba a zvuky,které hře dodávají další rozměr.Pokud hru zdárně dokončíte tak se vám zpřístupní čtvrtá extrémně těžká obtížnost.Hra má špičkové technické zpracování,horší ovládání a trochu složitější inventář.Ten kdo čekal od Dead Space revoluci,tak bude zklamán.Vše je v normě akčních standardů a dokonce ani holografické hrátky nejsou ničím novým.Hra je náležitě dlouhá a pokud jste hráčem,který si hru vychutnává tak věřte ,že si poctivých 15 hodin zahrajete.Jak jste podle recenze poznali, hra mne zaujala a proto dávám zasloužených 84%

Screeny