Tom Clancys Splinter Cell-Chaos Theory

24. 2. 1985

Tom Clancy's Splinter Cell-Chaos Theory

1.března 2008 Autor recenze-Standa Madukas

Sam Fischer.Pokud je nějaké jméno ve střílečkách a 3D akcích pojmem ,tak je to právě chlapík s tímhle jménem.Autoři pro nás opět připravili porci výborné zábavy,ale pojďme si vše hezky popořádku představit.Splinter Cell-Chaos Theory nám představuje Sama jako atraktivního,charismatického muže v nejlepších letech.Umí spoustu věcí ,které mi smrtelníci nikdy nedokážeme nebo nebudeme schopni se je naučit.Série s tímhle ve stínu se plížícím hrdinou vznikla v roce 2003 a bylo to jak závan svěžího vánku.Nové ,neokoukané postupy ,ale hlavně skvělá hratelnost katapultovala sérii Splinter Cell mezi největší prodejní taháky v žánru počítačových her.Právem.
Sam Fischer pracuje pro organizaci NSA.Jejím posláním a úkolem je likvidovat ohniska potencionálního nebezpečí.Sam je pro tuto práci jako stvořený.Příběh je situován do roku 2007,Severní Korea a Japonsko vyhrotí konflikt natolik,že je potřeba rychle a účinně zasáhnout.Hned v první misi je potřeba osvobodit vědce B.Morgenholta.Víc nebudu prozrazovat,ale vězte,že tak jak už to bývá ,není nic tak jak má být.Příběh jede ve vyjetých kolejích žánrového klišé,ale nelze říci,že by to byl příběh špatný,ale není to natolik propracované,že byste příběhem žili.Jednotlivé mise na sebe příběhově navazují,ale v podstatě jste každou misi na jiném kontinentě.Hned po instalaci se podívejte na tutoriál a pak už jdeme do akce.Ovládání hry je naprosto precizní a intuitivní,takže pokud nejste úplný nováček na poli akčních her tak budete vrnět blahem.Navíc si vše můžete nakonfiguriovat podle svého a to je další velké plus.Na začátku každé mise absolvujete zaškolení na konkrétní akci.Dostanete veškeré informace a stejně tak vybavení.Navíc bude ve stálém spojením s ustředím,kde k vám bude promlouvat hlas atraktivní Grimsdottir.Ve hře sice nemůžete sbírat zbraně po nepřátelích,ale občas si budete moci vzít krabičku s municí.Koneckonců tady opravdu nejde o to postřílet co nejvíc protivníků,ale naopak se snažit žádného nezabít.Od toho se odvíjí i následné hodnocení vaší mise.Úkoly jsou zde primární a sekundární.Doporučuji plnit oboje.Tím si hru daleko víc prožijete a vychutnáte.Tím,že se každá mise odehrává někde jinde je rozmanitost prostředí dalším atraktivním prvkem hry.
Celou dobu hraní se budete pohybovat ve stínu nebo tmě.Pokud si nechcete zkazit zrak a nebo jen předejít bolesti očí, tak si co nejvíce zesvětlete monitor a nesnažte se hru hrát v jednom kuse.Z vlastní zkušenosti vím,že typ takových her zrovna zdraví neprospívá,ale jednou za čas si lze takový luxus dopřát.Můžete sice používat různé druhy nočního vidění/termální a elektromagnetické/,ale pokud takhle chcete projít celou misí tak si nevychutnáte naplno grafiku,hru světla a stínů.Ke hře nelze přistupovat jako k realismu.Těžko předpokládat,že by všechna místa,kde se ocitnete,byla ponořena do takové tmy.Nepřátelé sice dobře střeží své prostory, přesto jejich stereotypní pohyb také nelze brát vážně.Zvlášť když od nich stojíte několik centimetrů ,utopení ve tmě a oni nic netuší.Autoři museli použít tento nerealistický prvek k tomu,aby se hra stala zábavnou a to se jim povedlo.Proto tento odstavec není kritikou,ale spíš upozorněním na to,že hra je hrou a realita života je zase o něčem jiném.Sam je pohybově dobře nadaný ,takže roznožky v úzké chodbičce,kotouly,slaňování,ručkování po římsách, to vše si užijete v míře vrchovaté.Je tu i další hodně zajímavý prvek,známý z předešlých dílů a to otevírání dveří.Můžete si zvolit svůj postup.Buď je jednoduše páčidlem vypáčíte,hacknete a nebo paklíčem otevřete.Předtím si veškerý život za dveřmi můžete prohlédnout skrze optický kabel.
Hra má slušnou délku a pokud si budete plánovat akce tak,že si nejdříve promyslíte jak a kudy vlastně postupovat tak v pohodě budete hrát víc jak 12 hodin a to už je hodně velká porce zábavy.
Grafika je na špičkové úrovni,hlavně lokace jsou plné počítačů,nábytku a dalších doplňků,vše působí věrohodně.Když se podíváte na screeny ze hry tak není třeba nic dodávat.Tahle hra je opravdu po stránce vizuální naprostá špička.Zvuky a zvláště hudba jsou dalším prvkem,který mne utvrzuje v tom,že si tvůrci dali pořádně záležet a nic neodbyli.Zbraně ve hře moc nevyužijete,takže si vystačíte s klasikou předchozích dílů.Ve hře se mi nejvíc osvědčila rychlá pěst,která uspala s přehledem každého protivníka.Inteligence nepřátel je celkem solidní,ale přesto mě v některých momentech zarazilo,že když jsem vystřílel skoro celou lokaci/kupříkladu loď/tak se v podstatě nic nestalo.Čekal jsem,že se spustí horečnatá sháňka po mé osobě,ale nic takového se nekonalo.
Chaos Theory je důstojným pokračovatelem Splinter Cell série.Ve stealth žánru na PC nemá v podstatě konkurenci.Bez konkurence většinou chybí i kvalita,ale v tomto případě tomu tak není.Pro mne je to velmi povedená hra s hodnocením 80%

Náhledy fotografií ze složky Tom Clancys Splinter Cell-Chaos Theory