Alone in the Dark 4- The New Nightmare

9. 8. 2004

Alone in the Dark 4- The New Nightmare

9.8.2009 Autor recenze -Standa Madukas

Hodnotit hru 8 let po vydání je sice trochu netradiční,ale není někdy na škodu ohlédnout se.Hru jsem nainstaloval ,rozehrál a přiznávám,že byl i zklamán.Proč?Hodně špatné ovládání.Mám už odehráno spoustu her,ale nikdy si nezvyknu na konzolové předělávky na PC. Některé jsou vydařené ,některé ne.K nim patří i tato hra.Naštěstí lze klávesy nakonfigurovat, jak si určíte.Ale pojďme si hru pořádně proklepnout.Dostáváme se na tajemný ostrov Shadow Island,brána do světa temnoty se už pomalu otevírá a nezbývá příliš času.Na ostrově se objeví starý známý Edward Carnby a mladá dívka Aline Cedrac,absolventka fakulty antropologie univerzity v Bostonu.O co vlastně jde?Edwardův přítel Charles Fiske byl nalezen mrtev na břehu ostrova Shadow Island ležícího nedaleko Maine.Fiske se tam vydal vyřešit záhadu tří starých desek,které údajně skrývali tajemství k probuzení temných sil.Edward se ujme vyšetřování.Na ostrov s ním přilétá i Aline Cedrac,jejíž poslání je rozluštit nápisy na deskách,je specialistkou na indiánské jazyky a již dlouhá léta se zajímá o indiánský kmen Abkanis.Písemnosti kmene přeložené Obedem Mortonem vyvolaly zájem v kruzích antropologů.Proto Aline společně s Edwardem odlétá na Shadow Island,kde Obed Morton žije ve svém rodinném sídle.Jejich let pokazí bouře,jsou nuceni vyskočit z letadla,přičemž silný vítr odnese Edwarda a Aline ,každého jinam.Horor začíná..Předchozí tři díly si získali velkou popularitu,takže bylo trochu překvapením,že čtvrtý díl na sebe nechal čekat dlouhých 6 let.Jak už jsem na začátku předeslal ,ovládání mne zklamalo.Grafika byla ve své době přímo úžasná,dnes už jsou hry trochu dál,takže trochu rezervovaně mohu říci,že grafika není špatná,ale nejásám nad ní.Postavy jsou hodně hranaté a stejně tak i prostředí místy nestíhá,takže vidíte jen barevné šmouhy.Autorům se podařilo vytvořit depresivní prostředí,vidíme rozbořené zdi,strhané tapety,opadané omítky,neudržované cesty a chodníky,bujnou vegetaci,která si roste jak chce,špínu,pavučiny,Na druhou stranu vidíme výzdobu sídla,krásnou knihovnu.Interiéry jsou zpracovány o mnoho lépe než exteriéry.Působivě je zde docíleno atmosféry strachu tím,že všude je spíše šero nebo tma a vám nezbývá než používat baterku,která vytváří po zdech strašidelné obrazce.Baterka je naštěstí nevyčerpatelná,lze ji mít stále zapnutou.Pohyb postav a monster není moc povedený,postava se někdy zasekla a nechtěla udělat ,co jsem chtěl.Konkrétně třeba,když jsem vylezl na žebřík a měl z ochozu dolů hodit jakýsi těžký předmět,tak mi dlouho trvalo než se postava postavila tak,aby se zapřela a odtáhla předmět tam ,kam jsem potřeboval.Animace nejsou špatné,ale je vidět,že jsou poplatné době vzniku.Kamera je hodně bolavá stránka konverzí a nejinak je tomu i tady.Musíte se neustále natáčet tak,abyste viděli ,co vidět chcete.Naštěstí tu nejsou žádné skokové variace,což je při takové kameře hotové neštěstí.Co se povedlo na jedničku je hudba a zvuky.Obojí skvěle podkresluje celkovou tísnivou atmosféru.Hra má jednu zvláštnost oproti jiným hrám a to,že si zde samostatně zahrajete, jak za Edwarda tak za Aline.Tedy můžete si zahrát,já vám to jednoznačně doporučuji,protože každá postava má svůj styl,jak řešit situace.Edward má zbraně,Aline se musí spokojit jen s baterkou/alespoň na začátku hry/.Oba jsou ve spojení vysílačkou,takže si mohou navzájem i trochu pomáhat.Také se občas protnou jejich cesty.Hodně špatně je vyřešeno ukládání pozic.Musíte sbírat jakési ukládací medailony,které se vám uloží do inventáře.Když chcete uložit hru,tak si otevřete inventář,kliknete na medailon a dáte use/použít/.Objeví se vám čtyři ukládací sloty a vy si vyberete.Je zde i „quick save“,který je jakousi záchranou brzdou.Používejte ho často.Bohužel uložené pozice se ukládají pouze s názvem dané lokace ,bez časového údaje.Co je však hodně nedomyšlené, je systém ukládání.Uložit lze sice kdekoliv,ale po nahrání hry nemusíte být tam,kde jste  byli v momentě uložení.Na to si dejte pozor,protože budete zmateni jako já.Ve hře je spousta hádanek,různých řešení,sbírání klíčů,otevíraní dveří,sbírání předmětů,dokumentů.Obtížnost hry je nastaveno dost vysoko,jsem celkem zkušený hráč,ale na můj vkus je hrdina či hrdinka málo odolný, a na konci hry už to bylo místy hodně nepříjemné.Vysloveně otravné je bloudění v jeskyních,máte sice mapu,ale vše je tak stejné,že se točíte a nevíte kam jít.Naštěstí je to jen pár úseků.Monster není ve hře mnoho,ale mnoho jich je co se týká počtů.Celkový čas bych odhadl na 8 až 10 hodin,což je slušná porce.Alone in the Dark: The New Nightmare je žánrově hodně akční adventura.Nemohu říci,že bych si hru nějak vychutnal nebo užil,spíše naopak.Je tu hodně věcí ,které byli nepříjemné,ale radost z jedné věci mám.Ač mě hra příliš nenadchla,vytrval jsem a dohrál jí do konce.Dávám 50%