Alternativa

23. 8. 2004

Alternativa
23.8.2010 Autor recenze-Midnight Knight
Prozradím vám jedno velké tajemství,samozřejmě pouze za předpokladu,že si sdělené necháte pro sebe a nebudete nikde roztrubovat,jakej je Midnajt idiot.Připraveni?..tak fajn,tady to je.Na Alternativu jsem se,přes všechna předsevzetí,která jsem si kdy dal,že zůstanu skeptický,opět těšil.Jedním z důvodů byl už samotný název-Alternativa,alternativa,hloubal jsem během toho asi roku,než se konečně hra dostala do světa..jaká alternativa,nebo spíše k čemu to bude alternativa?Jak vidíte,nedávalo mě to spát.A nyní ono slíbené tajemství-Alternativu jsem dohrál,po závěrečných Credits jsem zůstal asi tak pět minut ve stavu Stand By,pak jsem si provedl cvičně párkrát Reset,ale nic nepomohlo,co se týče názvu hry,byl jsem na tom asi tak stejně jako před rokem.Nakonec jsem dospěl k závěru,že to bude zřejmě alternativní název k nějakému jinému.Ale to jen tak na úvod,abych se rozepsal,začnu od počátku,to je staletími prověřená a osvědčená metoda.
Alternativa od IDEA Games vás zavede do pochmurného světa budoucnosti,konkrétně do světa 35 let od(pohled na hodinky)-od teď.Lidstvo nemá moc důvodů,proč si juchat radostí-má za sebou 3.světovou válku,demokratické principy byly nahrazeny starostlivým okem Velkého Bratra,kdo neudává svoje spoluobčany,je už z principu sám považován za nepřítele Státu,a jako třešnička na dortu o moc nad tím vším soupeří Stát s nadnárodní celosvětovou korporací Endora.Vítejte do světa bez ideálů,ve kterém je člověk jen položkou ve sledovacích kamerách systému,a v kterém se pohybuje hrdina hry Alternativa Richard Roček,žijící toho času v Praze.Jednoho dne náhle Richard zjistí,že byl propuštěn z práce,díky propuštění přišel o svou identifikační kartu,bez které je to asi stejné,jakoby jste neexistovali,nemáte nikam přístup,na nic nárok-a v Richardovi se cosi zlomí.Řekne si "A dost!",nadešel čas něco s tím vším udělat a stane se členem Odboje-což,jak brzy zjistí,není o moc snazší než jeho dosavadní život.Intriky a lži,kam se člověk podívá,z osoby,která prohlašovala,že je vůdcem Odboje,se vyklube agent Státu a naopak lidé,které Richard předtím považoval za své nepřátele tvrdí,že ONI a nikdo jiný jsou těmi pravými členy Odboje.Z toho by se člověk stačil během jednoho slunečního odpoledne zbláznit.A jakoby toho všeho už nebylo dost,zjistí Richard,že jistý vědec Petrenko udělal tak strašlivý objev,že se raději nechal zabít,aby se jeho vynález nedostal do cizích rukou.Samozřejmě je pozdě,o vědcovy poznatky se už mezi sebou přetahuje Stát s Endorou,a Richard,společně se svými comrades,má před sebou složitý úkol,získat a zničit vědcovu práci,než je jedna ze soupeřících stran stačí použít,aby zničila celý svět,jak ho známe.Ještě jednou vás vítám v zářivé budoucnosti Alternativy.
Tolik asi k hrubé konstrukci příběhu,na první pohled to vypadá,že hráč(nyní mluvím pouze o sobě,do hlavy ostatních nevidím) bude nadšen,po dlouhé době něco relativně originálního-v celé hře se nevyskytuje ani jeden pirát nebo templář-takže se člověk neodtrhne od monitoru,jak bude do příběhu vtažen.Tento prvotní dojem u mne ještě umocnila jedna zásadní věc-i když jde o českou hru,po spuštění se mi ze sluchátek ozval anglický dabing,kdo mne zná,ví,že taková věc mě  dokáže přivodit euforii blížící se orgasmu.Jen si to představte,v dnešní době,kdy je normální,že nová hra se do našich obchodů dostane s ročním zpožděním oproti vyspělejším zemím,protože "někdo" považuje za nutné nejdříve hru zprznit buď českými titulky,nebo naprosto pohřbít českým dabingem,se objeví odvážlivec,který anglickým dabingem dává sebevědomý signál "Podívejte,tuhle hru si budou kupovat i v zahraničí".V takových vzácných chvílích je následně můj úsudek dočasně zaslepen,protože odjakživa fandím těm,co mají sebevědomí a nebojí se to dát veřejně najevo-to,že se následně zjistí,že kromě sebevědomí nemá dotyčný už nic jiného,není relevantní,potřebné znalosti přijdou časem.
*Na chvíli odbočím a vrátím se zpět k tomu prznění českými překlady,za prvé proto,abych nebyl obviněn,že něco tvrdím bez konkrétních důkazů,za druhé proto,že je to moje oblíbené téma,a s tím souvisí i zatřetí-moje "pohrdání" češtinou určitou skupinu lidí děsně vytáčí,a já jsem vždycky moc spokojen,když se mi podaří někoho vytočit..:-)Pro příklad není třeba chodit daleko,stačí si jen z poslední doby vzpomenout na hru Jack Keane a její naprosto děsivý amatérský překlad,zájemci na našich stránkách mohou najít takovou mojí předrecenzi,proč si hru nekupovat,s doslovnými citacemi přeloženého textu,přiložen je i dopis,který jsem distributorovi poslal.Mimochodem,dodnes se mi stále ještě neozval.Dobrým příkladem,jak český dabing může pohřbít celou hru je třeba nějakých pár let staré Darkened Skye,jedno puzzle je tam založeno na veršovaných hádankách(v angličtině),na každou hádanku bylo nutné napsat správnou odpověď-anglicky.Tím,že se veškerý text přeložil do češtiny,většina  hádanek přestala dávat smysl,a tím,že i když se někomu náhodou podařilo najít správnou odpověď,ale musel jí před natypováním přeložit do angličtiny,se vyřešení celého puzzle stalo věcí prakticky neřešitelnou.(V té době jsem bohudík/bohužel..?/ ještě recenze nepsal,takže jsem si mohl dovolit ten cca měsíc trvající luxus,kdy jsem se snažil text převést zpět do přibližně stejné angličtiny originálu,abych pochopil smysl hádanek.Po měsíci se to nakonec podařilo)Pokud někdo pořád ještě neví,proč mi české překlady vadí,dám vám naprosto čerstvý příklad-z Alternativy.Pokud jsem dobře pochopil Credits,postavy ve hře dabovali Češi,takže by se dalo předpokládat,že ví,co říkají.Přesto jsem ve hře narazil na pár zajímavých nesrovnalostí mezi českými titulky a anglickým dabingem-jeden příklad za všechny:Při prohlížení řeky se ukáže text"Tahle řeka Vltava myslím nikdy nebyla čistá",anglický dabing oproti  tomu říká(přeloženo)"Tahle řeka,myslím,že je to Vltava,nikdy nebyla čistá".Malá záměna,kde by měla být čárka,a druhá věta má naprosto jiný smysl než ta první,nezdá se vám..? A teď si představte,že tímto stylem někdo překládá cizí hru,o které nic neví,nezná souvislosti-o nepřeložitelných slovních hříčkách se už radši ani nezmiňuji.Může se pak někdo divit,že mám k českým překladům téměř fyzický odpor..?..Čo bolo,bolo,vrátím se už raději zpět k Alternativě.*
Jak jsem se již zmínil,začal jsem Alternativu hrát v silně euforickém stavu,takže občasné varovné signály,že něco není v pořádku,jsem odbýval mávnutím ruky.Vždyť jde jen o prkotiny,nic podstatného,říkal jsem si a pokračoval nadšeně ve hře.Jenže nadšení se jaksi samo o sobě rozhodlo,že má víc rozumu než já,začlo mne opouštět,až se ode mne odstěhovalo natrvalo.Do Grónska,ať to prý mám k němu co nejdál.Asi tak od druhé třetiny jsem hrál už vyloženě jen proto,že jsem musel,abych mohl dopsat návod(sebekriticky dodávám,že je na poslední třetině návodu moje snaha mít to co nejdřív za sebou znát)Přitom jsem byl ale duševně rozpolcen(ne,že by šlo u mne o něco nového,jen to bylo intenzivnější),vždyť příběh je dobrý,Mide,říkal jsem si,tak co ti tak strašně vadí,že se u hraní nedokážeš soustředit a každou chvíli koukáš na mobil,jestli už v TV náhodou nezačíná některý z tvých oblíbených seriálů,abys mohl s hraním na čas praštit? Vadilo mi toho moc,hodně moc,moc na druhou,to celé násobeno stem.To,co mi vadilo asi tak nejvíc,bych pojmenoval jako syndrom vytěžených lokací.Od začátku hry máte sice přístup do vícero lokací,ale k čemu vám to je dobré,když v každé lokaci najdete tak jednu,někdy dvě věci,a místo hraní máte před sebou nekončící maraton?V jedné lokaci seberete tyč*fiktivní příklad,ve hře ho nehledejte*,utíkáte s ní do lokace druhé,pokud možno co nejdále od té první,a tyč naostříte na brusce.S tyčí utíkáte zpět do lokace první,špici tyče zatavíte v peci,s kalenou špicí utíkáte do lokace třetí a špici namočíte do toxického odpadu.S kalenou špicí v toxickém odpadu utíkáte do lokace s bruskou,kde si vyžádáte povolení na hubení gigantických trpaslíků-už jste v obraze,nebo mám ještě chvíli pokračovat?A propos,opomenul jsem se zmínit,že než seberete tyč,musíte nejprve navštívit lokaci s bruskou,brusku si prohlédnout,teprve potom můžete v první lokaci tyč sebrat.Nevím jak komu,ale mě se děj příběhu tím neustálým pobíháním začal poněkud zamlžovat,kam vlastně směřuje.Další věcí,která mne,zvláště ke konci hry,kdy už jsem měl nervy na pochodu,přiváděla k šílenství,byla permanentní minihra známá také jako pohádka Jak šla slepička kohoutkovi pro vodu.Přesně jako v té pohádce,chcete spravit umyvadlo,potřebujete ale hever.Hever má váš soused,ale dá vám ho,pokud mu seženete láhev vodky.Vodku u sebe nosí paranoidní robot,který vám láhev dá,když ho zbavíte pronásledovatelů.Pronásledovatele dokáže zlikvidovat psychiatr,ale...dost,konec,nemučte mě,snad vám tahle malá ukázka stačila.Ale jen tak,pro lepší představu,zakryjte si předchozí text-dokážete si vybavit,co jsem chtěl na začátku udělat?Při tomto stylu hraní totiž za chvíli ztratíte přehled,kam vlastně celý příběh směřuje,protože je neustále rozmělňován vedlejšími epizodkami.Další minus vidím v téměř nulové populaci-když putujete po pěti lokacích a přitom narazíte jen na tři lidi,z toho dva vám většinou nemají co říct,začne to být po chvíli poněkud depresivní,tedy alespoň pro mne.To vše zatím byly tak říkajíce,technické nedostatky,no,ty se dají vždy přivřením obou očí nějak ignorovat,co jsem ale ignorovat nedokázal,byla nevěrohodnost,především nevěrohodné chování některých lidí,které pak v celkovém pohledu dělá celý příběh nevěrohodným.Můžete si říkat,že jsem divnej(jsem),ale pokud nevěřím příběhu,nedokáže mne do sebe vtáhnout,a pokud mne do sebe nevtáhne,přestává mě hraní bavit.Sice jsou to maličkosti,ale celý vesmír se skládá z blbých mrňavých atomů a nevím čeho ještě menšího,takže nějaký ten příklad nevěrohodné maličkosti.Připomínám,že děj se odehrává v budoucnosti,ne příliš vzdálené,ale i tak.Svět má sice za sebou 3.světovou válku,ale vzhledem k rozvoji robotiky na tom společnost nebude nijak špatně,co se inteligence týče.Lidé jsou sledováni Velkým Bratrem,o moc spolu soupeří Stát s nadnárodní Endorou-to vše předpokládá celosvětovou paranoju,kdy nikdo nevěří nikomu a každý tedy v rámci paranoje dělá přísná bezpečnostní opatření.Nevěřím,že v takovém společenském dusnu je možné,aby zaměstnanec mocné Endory měl jako heslo do podnikového počítače Endory čtyřmístný rok,v kterém vyhrál svůj životní závod 500 mil Indianapolis,a každý to o něm ví.Když v dnešní době každý trochu rozumný podnik zná zásady bezpečnosti a řídí se jimi(přihlašovací heslo minimálně 8 znaků,z toho nejméně jedno malé,jedno velké písmeno,nesmí chybět alespoň jedna číslice a jeden znak z řady !@#$),předpokládám,že budoucí paranojou zasažené předpisy budou ještě přísnější-a pokud by si v takové společnosti nějaký šílenec vyškrábal svoje podnikové heslo na řemínek na zápěstí,jeho kolega by ho do 24 hodin udal a dotyčný by byl popraven za vlastizradu.Nevěřím ani tomu,že ve výše popsaném ovzduší by se našel tak dementní člověk,aby se ptal na potkání cizích lidí,kde by našel velitelství Odboje.Naopak věřím tomu,že pokud by náhodou potkal příslušníka Odboje,ten by ho zabil jako provokatéra.Stejný osud by ho pak čekal ze strany Státu.Když už jsem u toho,čemu věřím a čemu ne-jsem přesvědčen o tom,že nejméně jeden člověk z IDEA Games je fanouškem asi 16 let staré,do dnes dobré hry Beneath a Steel Sky,její atmosféra na mě dýchala po celou dobu hraní.
Jedno velké plus ale musím Alternativě uznat-dialogy.Nemůžete otázky odklikávat jak se vám zlíbí,tak jak je u současných her zvykem,dost často si musíte dobře rozmyslet,co řeknete,aby na vás po nevhodné odpovědi nevyskočila obrazovka s nápisem,že jste zemřeli.Navíc jsou občas i vtipné(namátkou taxikář,který umí používat jazyk i na jiné věci kromě mluvení.:-)
Na závěr taková malá konfrontace upoutávek na Alternativu s realitou.Možná je to i tím podivným názvem,kromě toho mála,co psaly o Alternativě eshopy,jsem na nic rozumného nenarazil(zato jsem si vygugloval asi milion odkazů na alternativní medicínu,styl života nebo náboženství)Takže-všechny eshopy se shodovaly(není divu,když všechny měly identický text)v tom,že Alternativa má originální příběh,nelineární děj a hrajete ve hře za 3 osoby.No,originální příběh,s přivřenýma očima,snad-jak jsem už zdůraznil dříve,sice žádný pirát ani templář není na obzoru,ale inspirace Beneath a Steel Sky je tak do očí bijící,no,řekněme,že půl na půl,něco originálního tam přece jen bylo.Nelineární příběh..? To si z nás snad člověk,který to psal,dělal bohapustou legraci,nebo hrál omylem jinou hru.Jak hraní vypadá,jsem už psal,takže jen krátce-pokud si pod jízdou po jedné koleji,z které se nemůžete ani na okamžik odklonit,představujete nelinearitu,pak ano,hra je naprosto nelineární.Pro ty ostatní,kteří vidí věci jako já,mám vkaz-Alternativa je lineární až za hranice lineárnosti samotné.Ve hře hrajete za 3 osoby-ano,s tím se nedá jinak než souhlasit,pouze s dodatkem,že pisatel jaksi opomenul zmínit fakt,že za druhou osobu hrajete jednou,cirka 5 minut,za třetí(tady je to trochu sporné,jestli je to druhá,nebo třetí osoba,protože ve hře si vybíráte a hrajete buď za druhou,nebo za třetí) hrajete cirka 3 minuty,zbytek celé hry musí sám odběhat náš hero Richard Roček.Pokud chtěla Alternativa nabídnout alternativu k současnému neutěšenému stavu v adventurách,tak zklamala na celé čáře.M_K

Náhledy fotografií ze složky Alternativa