Ankh 2 -Hertz des Osiris(Heart of Osiris)

20. 4. 2004

Ankh 2 -Hertz des Osiris(The heart of Osiris) aneb Podruhé tak trochu s rozpaky

2.3.2007 Autor recenze-Midnight Knight

A je to tady!DECK13,který před dobou ne příliš dávnou uvedl na trh,dle mého,velice úspěšnou hru ANKH,se vrací s pokračováním bláznivých dobrodružství v starověkém Egyptě.Setkáme se nejen se starými známými-Assis,hrdina prvního dílu samozřejmě nemůže chybět,stejně tak jako Thara,Fatima,Izraelité-zbylé postavy snad prominou,že je nebudu jmenovat,byl by to dlouhý výčet,jsou zde prakticky všechny postavičky prvního dílu-,nechybí ani postavy nové,z kterých mne nejvíce fascinoval Bůh,který se sice musel spokojit s poněkud okrajovou rolí,leč zhostil se jí způsobem hodným skutečného Boha.Ano,nemluvím o nikom menším,než o Hospodinovi,Pánovi našem na nebesích,a nevím jak ještě ho svět křesťanský nazývá(Za celý život-a to jsem se snažil do problému vniknout opravdu svědomitě-jsem nikdy nepochopil tu schizofrenii křesťanského náboženství,které bez ostychu uctívá boha Izraelitů,a přitom,když se naskytne vhodná chvíle,jde pořádat na Židy pogrom..ale to už jsem poněkud mimo dané téma,nevšímejte si mne,jen tak nahlas medituji,děkuji za pochopení)Lidem,kteří nehráli první ANKH bych doporučil,aby si ho pořídili a zahráli před dílem druhým.Ne,není to životně důležité(ostatně,co taky je),ale ANKH2 se hemží narážkami na scény z prvního dílu,takže hráč bez těchto znalostí bude sice občas tak trochu mimo mísu,o čem to ty lidi mluví,ale hru i s tímto handicapem v klidu bez problémů dohraje.Děj se opět točí kolem mocného ANKHu,který je zcizen a celému Egyptu hrozí nebezpečí větší než žáby padající z nebes(jak slibuje Bůh faraónovi,když si farao nad bohem v podobě hořícího keře dělá vaječinu),do toho se připlete tak trochu neplánovaný palácový převrat a faraón zjistí,jaké to je,být otrokem a sochat kvádry pro pyramidy.Zajímavé zpestření přináší i ovládání postav-jednou hrajete z pozice Assila,podruhé z pozice Thary,zjistíte taky na vlastní kůži,jaké je být faraónem a nechybí ani spolupráce Assil/Tharra,známá už z prvního dílu.Zlepšení doznala i grafika,jak postav,tak celkového prostředí(bohužel na úkor hardwaru,takže můj comp s posledním upgrade v lednu 2005 měl co dělat,aby hru načetl),takže shrnuto celkově dohromady,hra je...Toť otázka,milý Horácio,jaká ta hra vlastně je?Dobrá,průměrná,vynikající,nebo vyloženě špatná?Říká se,že do stejné řeky se nemá dvakrát vstupovat,a,upřímně řečeno,hrál jsem ANKH 2 celkem asi 4x a pořád nejsem schopen říci,jestli DECK13 měl do té vody lézt -proto taky ten podtitulek v záhlaví,pokusím se sepsat klady i zápory-výsledek pak nechám na vás.Takže:Největší sílu má hra,stejně jako první díl v rozhovorech,větvených,a s možností výběru,co říct a co ne-na rozdíl od mnoha jinak vynikajících her,kde ale člověk může jen tupě odklikávat jednotlivé nabídky z menu,bez možnosti nějak konverzaci ovlivnit.Navíc jsou dialogy vtipné a s celkovou atmosférou hry navozují prostředí nezapomenutelných Monty Python.Jenže pouhý humor v adventuře nestačí a i když byl na něm stavěn první díl-způsobem vynikajícím-od pokračování člověk očekává trochu víc,než jen kaskádu gagů.Nejsem milovníkem her typu "puzzle na puzzle na puzzle",ale trochu větší obtížnost by ANKH 2 neuškodila,spíše naopak.Narazil jsem přinejmenším na 3 místa,která si přímo říkala o to,aby se do nich přimíchala nějaká hádanka na provětrání mozkových buněk.Přitom tvůrci museli mít před očima to,co já,připadá mi to,jako by spoléhali na úspěch prvního dílu a nenamáhali se v druhém dílu dotáhnout věci pořádně do konce.No,dejme tomu,že hru budou hrát i malé děti,tak malá obtížnost budiž jim odpuštěna.Co ale odpustit nemůžu,je způsob interakce s předměty,ať v inventáři,nebo kolem sebe.V inventáři to ještě ujde-někdy jsou sebrané předměty "zavřené" a kliknutím pravým myšítkem Akce je teprve "otevřete".Vzhledem k limitovanému počtu věcí v inventáři to není tak strašné.Horší už je,že když jde o předměty ve vašem okolí,občas musíte předmět napřed prohlédnout,a teprve pak se vám zobrazí buď další nabídka,co s předmětem můžete dělat,nebo ho kouknutím dostanete přímo do inventáře.Pokud jste v hrobce metr krát metr,v které je aktivní oko jen u mumie a tašky,je situace snadná,ale když jste na otevřeném prostoru,obklopeni deseti,dvaceti předměty,znamená to,že musíte na každý jednotlivý předmět kliknout,jestli se v něm náááhodou neskrývá něco dalšího.Stát se to jednou za celou hru,budu to považovat za dobrý fór,podraz na hráče,ale když to trvá celou hru,začíná to být po čase trochu iritující.Dalším,hru trochu komplikujícím nešvarem je pohyb postavy.Namíříte si to na jedno místo,postava kolem něj proletí rychlostí světla-mezitím stihne zoomnout pár míst,kolem kterých prochází,a zastaví se až kdesi u Neumětel.Takže musíte postavu nasměrovat zpět a doufat,že ji stihnete zastavit dřív,než zas odkráčí někam jinam.Dobrý příběh,vynikající atmosféra sršící humorem,kvalitní grafika,pečlivě vypracované postavy,ať již vizuálně anebo jejich psychologické profily,malá obtížnost,naopak obtížné ovládání postav,složitá interakce s okolím.Vážená poroto,přednesl jsem(snad) všechna pro i proti,je na vás,abyste rozhodli,jestli se vám ANKH 2 bude líbit nebo ne(trocha lobování nikdy neuškodí-mě se hra i přes uvedené nedostatky líbila,jen nevím,jestli hodně,nebo hodně moc)Děkuji za pozornost.Názor Standy Madukase-Ankh 2 podle mne nedosahuje kvalit jedničky.Vše je spíchnuto narychlo,chybí propracovanější scénář,dialogy nejsou příliš nápadité a zábavné, a i grafika mi nepřijde ničím zajímavá.Hra má spád,což je kladem hry,ale záporem zase to,že po dohrání na ní okamžitě zapomenete.Pro mne je to lehce nad průměrem 63%

Náhledy fotografií ze složky Ankh 2 -Hertz des Osiris(Heart of Osiris)