Jdi na obsah Jdi na menu
 

So Blonde

18. 6. 1986
TOPlist

So Blonde

9.května 2008 Autor recenze-Midnight Knight

Sunny je božská,Sunny je úžasná,Sunny je chvíli jako malé dítě a vzápětí,když to rozjede,jde z ní málem strach,Sunny je prostě svá.Sunny je balzám na duši stárnoucího minnesengra,kterého takzvané „adventury“ typu Lost Via Domus,Da Vinci Code nebo Fahrenheit málem připravily o iluze,že čistá adventura ještě pořád žije,ale teď ladí svou dvanáctistrunku,aby na tenhle žánr mohl  po čase zapět radostnou ódu.A to všechno proto,že Sunny je tak blonďatá-nebo tedy spíše So Blonde.
„Zklidni hormóny,Mide,nebo si lidi řeknou,že ses pomátl už totálně a So Blonde si nepořídí,protože usoudí,že je zdraví škodlivá“,kouká mi přez rameno při psaní mé druhé,téměř,ne však úplně normální druhé já,a protože vím,že má jako vždycky pravdu,radši uberu plyn a uvedu vás do obrazu,ať víte,co způsobilo mou euforii.(Zlí jazykové tvrdí,že ji způsobuje Extáze,a podle jednotlivých recenzí se dá zjistit,kdy mi došly zásoby.Nenutím vás,abyste mi věřili,ale píšu vždy s čistou hlavou,bohatě mi stačí,že jsem závislý na hrách a nikotinu a marně se snažím obou neřestí zbavit..:-)
Adventuru SO Blonde uvedla na trh Anaconda
společně s Wizarbox,a s klidným svědomím se po vzoru Boha mohli otočit a konstatovat,že dobré to jest.Jedná se o klasickou kreslenou adventuru,kterou si svým grafickým zpracováním,dějem a všudypřítomným humorem troufám řadit mezi takové pecky,jako byl svého času Broken Sword I&II nebo Monkey Island.Žádné velké vyrenderované postavy,které se snaží vypadat jako živé a tím paradoxně vypadají ještě více uměle,tvůrci So Blonde vsadili na malé postavičky v barevné exotické krajině,a dobře udělali.Sunny vypadá jako krásná dívka i bez toho,že by měla výstřih přes půlku obrazovky,a koho by zajímaly bližší detaily její anatomie,může dát průchod své fantazii.Při spuštění hry sice první obrazovky vyvolávají pocit,že So Blonde bude svým pojetím něco podobného,jako Runaway,ale jakmile skončí intro a začne hra samotná,člověk zjistí,že šlo opravdu jen o první pocit,So Blonde jde svou vlastní cestou.*Nemám nic proti Runaway,ale vedle So Blonde vypadá jak chudá příbuzná z okresního města*
Blonďatá Sunny Blonde(ano,opravdu se tak jmenuje) se s rodiči plaví jachtou Karibikem,během bouře padá přes palubu a druhý den se probouzí na pláži nějakého ostrova.Sice mi není jasné,jakou náhodou spadla přímo do záchranného člunu,ale proč se šťourat v detailech.Mobil bez signálu,to by ještě nebylo nic divného,ale jak se začne Sunny seznamovat s ostrovem a jeho obyvateli,začne být jasné,že cosi není tak úplně v pořádku,široko daleko žádný hotel,zato se ostrov hemží nefalšovanými piráty.Sunny se jakýmsi záhadným způsobem posunula o pár století zpět,takže máme docela jasnou představu o tom,co Sunny čeká-bude se muset nějak vypořádat se stávajícími podmínkami,které jsou pětihvězdičkovému luxusu na míle vzdáleny a čelit místnímu obyvatelstvu,které pro pořádnou facku(v lepším případě)nemusí chodit nijak daleko.Trable začnou hned po prvních pár  krocích,kdy Sunny odmítne promluvit na místního obyvatele,protože nemá svůj make up,tudíž si nemůže namalovat tvář na obličej,a bez něj přece nemůže na veřejnost.Osobně neberu tuhle epizodku jako potvrzení Sunniny blonďatosti,spíše důkaz toho,že každý z nás,bez ohledu na barvu vlasů,má svůj zaběhaný rituál,bez kterého nedokáže normálně fungovat.(Ani nevím,kolikrát jsem se cestou do obchodu vracel domů,protože jsem zjistil,že nemám u sebe mobil a cigarety,i když šance,že mi někdo bude volat,je téměř nulová a stejně tak vím,že cestou nebudu kouřit.Ale je to můj rituál,takže plně chápu,když Sunny bez mejkapu odmítá komunikovat s okolím)Kdo by očekával,že příběh bude o tom,jak blondýna díky své „blonďatosti“ letí z jednoho maléru do druhého,bude zklamán.Sunny boří mýty o křehkých(a blbých) blondýnách v nesnázích,dokáže spravit rozbitou vodoinstalaci,aby si mohla dát horkou lázeň(tady mě tvůrci trochu dost naštvali,koupací scéna je rozostřená,i když 1.stejně by nic vidět nebylo a 2. Sunny se nemá za co stydět,tak nevím,o co jim šlo),zorganizovat na ostrově svatbu,nebo bez slitování nakopnout piráta v bezvědomí,protože jí dotyčný rozšlapal její drahocenný mobil.Během svých toulek po ostrově se Sunny setká jak se zajímavými lidmi(kapitánka Morganová,Elvis),tak živočichy všeobecně(opicomýval Max),dokonce i s přírodními úkazy(v džungli může pozorný hráč narazit na poklop s prokletými čísly ze seriálu Lost)U Maxe,který bude občas Sunny pomáhat,bych se na chvíli pozdržel-nevím přesně,jestli ho řadit mezi živočichy nebo přírodní úkazy.Kolega Madukas se domnívá,že Max je mýval,já mu chvíli oponoval,že to je blbost a Max je opice,jenže když jsem blíže studoval Maxovy pohyby,už jsem si tak jistý nebyl.Max má z obojího kousek plus ještě něco navíc,takže pokud se najde nějaký,eeh,na jazyk se mi dere slovo zoofil,ale to asi nebude to pravé,no,každopádně,pokud někdo dokáže určit,co za zvíře Max je,ať nám dá vědět,abychom se s Madukasem mohli zas pro změnu hádat o něčem jiném.Dík.*Mám podezření,že ani samotní autoři netušili,co stvořili-Sunny celou dobu o Maxovi mluví diplomaticky jako o zviřátku.* Při hraní So Blonde mě příjemně překvapila délka příběhu,jeden by si řekl,co se tak asi dá na malém ostrově dělat-no,divili byste se,kolik se toho najde.Postup hrou je sice lineární,ale mám za to,že v tomhle konkrétním případě je to jen dobře,jednotlivé úkoly,které musí Sunny plnit,jsou už tak poměrně rozsáhlé,takže při pobíhání po ostrově jsem se občas ztratil,k jakému cíli vlastně směruji,nedej bože,kdybych musel plnit souběžně úkolů víc.Na stranu druhou má přísná linearita za následek,že pokud nepromluvíte na jedné straně ostrova s osobou A,neobjeví se na opačné straně ostrova osoba B,a tak občas  poletujete z jedné lokace do druhé,na koho jste zapomněli.Řešení jednotlivých hádanek je většinou logické,marně přemýšlím o nějaké šílenosti při kombinování nebo používání inventáře,kdy by člověk musel použít metodu“všechno se vším“-no,trochu netradiční sice bylo uchycení žebříku pomocí Maxe coby živé kotvy,ale to byla vyjímka,kterou by navíc každý trochu dobrý advokát dovedl obhájit.
Ovládání hry je tradiční,po najetí na předmět si můžete vybrat,jestli si ho chcete  prohlédnout,sebrat,nebo s ním mluvit-třetí možnost se většinou týká předmětů živých,inventář je na liště ve spodní části obrazovky,do Menu se dostanete pomocí ESC klávesy.Celá hra je podbarvená příjemným hudebním doprovodem,který ani po několika hodinách hraní nezačne lézt na nervy.Zajímavým způsobem je pojatá mluva,na obrazovce se ukáže malá ikonka hlavy dotyčné osoby a vedle ní text.Originálním stylem se tvůrci také vypořádali s hranými sekvencemi,které jsou udělány v komikové podobě.Místo tradičních videosekvencí uvidíte na několika vedle sebe složených obrázcích,co Sunny provádí.(obrázek Komiks)

Obrazek

Určitě se najde někdo,koho tohle zpracování nenadchne,ale pro mě to byla vítaná změna stereotypu jiných her.
Tak,to bysme měli-a teď začnou padat hlavy.Nebyl bych to já,a ani by to nebylo přirozené,kdybych tvrdil,že So Blonde je dokonalá hra.Není,a i když jsem se do Sunny na první pohled zamiloval,nemůžu její nedostatky přehlížet*To platí všeobecně,pokud si dva hned na začátku vztahu vyříkají,co komu na tom druhém vadí,předejdou tak zbytečným  hádkám v budoucnu-sice se po čase budou hádat tak jako tak kvůli něčemu jinému,ale to už je zase jiný příběh*Ve hře jsou zabudované minihry,pomocí kterých Sunny plní některé úkoly-například,když chce Sunny naštípat dříví do kamen,musí šipkami poskakovat mezi dřevem a špalkem a přitom se vyhýbat ptákům,kteří jí kálí na hlavu.Trojí pokálení-ztráta tří životů a neúspěšný konec minihry.Pokud by hráč pro další průběh hry musel minihry úspěšně absolvovat,sice bych u toho nadával jak špaček,hledal nějaký cheat,jak se tomu vyhnout,ale chápal bych podstatu-autoři chtěli,aby hráči hráli minihry.Jenže u miniher vládne jakási schizofrenie-autoři je do hry sice zabudovali,ale současně u každé z nich zadali volbu,jestli minihru hrát,nebo ji rovnou „vyhrát“.A opravdu bych hrozně rád viděl člověka,který dobrovolně,i když nemusí,projede úspěšně všechny minihry ve hře nastražené.(Viz Dodatek 1)Takže opět sice nadávám jak špaček,tentokrát ale proto,že nechápu,co tím autoři sledovali-pokud nechtěli,aby hráči minihry hráli,proč je tam strkali a nedali do hry místo nich něco jiného?No,ale vzhledem k tomu.že se minihry dají přeskočit,nejde o nic,kvůli čemu by člověku po chvíli hraní tekly nervy-že svou nelogičností narušují mojí duševní integritu je jen a jen moje chyba,nemám mít blbý zlozvyk hledat logiku v kdejaký ptákovině.Co ale stoprocentně každého hráče začne nejdéle po hodině hraní silně iritovat,je věčné načítání lokací.Těch je po celém ostrově,no,řekněme patnáct až dvacet(Viz Dodatek 2)) a pokud putujete po ostrově z jednoho místa na druhé,a že toho nachodíte,ve většině případů musíte přejít tak tři,čtyři lokace,abyste se dostali na místo určení.Což v tomhle konkrétním případě znamená troje,čtvero načítání lokací,jen proto,abyste přes lokaci prošli do lokace druhé.Sice při načítání můžete koukat na Sunny,nebo něco jiného,načítání samotné taky není nijak extrémně dlouhé,ale když tímhle způsobem cestujete po ostrově delší dobu,opravdu už to začne být únavné.K tomu se přidává další zajímavá nelogičnost-v inventáři sice máte po nějakém čase mapu ostrova,ale jen na parádu,přesunout se s její pomocí z jednoho místa na druhé nemůžete,mapa slouží tak akorát jako certifikát,že Sunny může jít do lokací,do kterých předtím kvůli možnému zabloudění nechtěla.Tak vám.lidi,nevím,opravdu toho požaduju od života příliš,když chci rychlý přesun pomocí mapy?Klidně bych se spokojil i s tím,kdyby úvodní načtení sice trvalo o něco déle,ale pak bych mohl po ostrove nerušeně cestovat bez věčného load,load,load.Našlo by se toho určitě víc-když jsem si na začátku pochvaloval malou postavičku Sunny,má to i svoje nevýhody,občas,když jsem vlezl do džungle,musel jsem jen tak někam kliknout,aby se Sunny pohnula a já viděl,kde v té barevné záplavě vlastně je,s malými postavami souvisí i úměrně neveliké ostatní předměty,takže někdy něco najít je spíš záležitost pro kriminálku New York,která je vybavená příslušnou hledací aparaturou.Při pohybu se Sunny občas chová jako skutečná blondýna,když jí v cestě stojí sloup,tak do něj vrazí a zasekne se,dokud ji kolem něj nepřevedete obloukem,stejně tak má občas problém s vybíráním zatáček a tvrdošíjně chce jít,kudy cesta nevede.V jednom případě se mi stalo,že na Sunny promlouvala osoba,která momentálně byla na druhé straně ostrova,ale přes to,když si Sunny chtěla sebrat lejstro z jejího stolu,ikonka dotyčné se vynořila jak Hopkirk a zakázala Sunny prováděný úkon dokončit.Nicméně,vzhledem ke všem kladům beru zmíněné nedostatky jako kosmetické vady na kráse nemohu jinak,než vám So Blonde vřele doporučit.Zaslouží si to.M_K
Dodatek 1-jednoho takovýho magora jsem potkal,když jsem se kouknul do zrcadla,všechny minihry jsem poctivě hrál,abych zjistil,jaké jsou(mezi námi,nic moc)
Dodatek 2-
počet lokací jsem hrubě podcenil,jen samotná loď kapitánky Morganové čítá pět lokací-co jedny dveře,to jedna lokace,a tak je to po celém ostrově.
 

Náhledy fotografií ze složky So Blonde

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Max

(Eliška, 15. 5. 2011 12:29)

Myslím si že Max by mohl být Panda Červená.Má stejné pohyby a schopnosti Pandy Červené např.vyšplhat na strom.Tento druh se počítá spíš ke kunovitým šelmám,nicméně žijí v teplích oblastech.