CSI-Dark Motives

18. 4. 2002

CSI:Dark Motives

28.ledna 2008 Autor recenze-Midnight Knight

O fenoménu CSI,ať už v TV nebo v herní podobě Ubisoftu,jsem toho napsal tolik,že mě opravdu nenapadá,co k tomu ještě přidat,takže ušetřím sobě čas,vám nervy,a pustím se přímo do hry.
Jedno je jisté-pokud bych Dark Motives začal hrát jako první z celé série,splnil bych to,co jsem chtěl udělat u CSI Miami a hru bych opravdu vyhodil z okna(Mám silné nutkání podělit se s vámi o svých teoriích ohledně paralelních vesmírů,a k jakým společenským změnám by v nich došlo,pokud bych opravdu začnul hrát-a nedohrál-jako první Dark Motives,ale nic tak hrozného jste mi neprovedli,abych vás trestal,takže si to nechám raději pro sebe)Svým pojetím je CSI Dark Motives prakticky identické s CSI Miami-co si myslím o něm,najdete v recenzi na zmíněnou hru,nechci se opakovat-jen s menšími rozdíly.Nejmarkantnějším je asi hratelnost,či spíše nehratelnost.Dark Motives není ani trochu „user friendly“ jako její kolegyně z Miami,takže se vám třeba při hledání stop neobjeví žádné aktivní místo,kde by se dal některý předmět sebrat,poprášit,zvětšit,musíte postupovat metodou „každý předmět zkusit použít na každý dostupný centimetr prostoru“,i když se v tomhle směru považuji za člověka otrlého,každou chvíli jsem hru odložil k ledu,protože už toho na mě bylo moc.Nemůžete se ani moc spolehnout na rady parťáka,protože,pokud vám vůbec něco poví,je to buď tak všeobecné,že kdyby mlčel,vyjde to nastejno,nebo pronese naprostou blbost-u jednoho případu,kdy jsem měl už veškeré důkazy sesbírané,utříděné,stačilo si zajít pro zatykač,zeptal jsem se ze zvědavosti parťáka,co dál,a on mi s naprostým klidem oznámil,že musím najít spojitost mezi obviněným a zavražděným.No comment.O CSI Dark Motives se dá říct,že boří mýty i fyzikální zákony.Když jsem začal s CSI sérií,domníval jsem se,že hry jsou určené v první řadě pro příznivce seriálu a až v řadě druhé pro normálního hráče.Chyba-nedovedu si představit člověka,který jinak hry nehraje,jak září štěstím nad Dark Motives,a na straně druhé klasického hráče,zmlsaného krásnou grafikou jiných her,jak se vrhá zrovna na CSI.Takže je pro mě velkou záhadou,jak,proč a pro koho následně vznikly další CSI díly-oblíbeností to určitě nebylo.Ohledně fyzikálních zákonů-naivně jsem se domníval,že čím výkonnější PC,tím rychleji se hra načte.Opět chyba,můžete mít 5 let starý comp nebo nejnovější model,Dark Motives se na obou bude nahrávat stejně dlouho,a když říkám dlouho,myslím tím opravdu čas,který se počítá v minutách.Kdyby měl někdo náhodou bláhový nápad shodit rozjetou hru na lištu,neuspěje,hra se drží jak přibitá,takže jediné,čeho dosáhněte je třeba Word s pozadím CSI(obrázek pozadí)

Hra do sebe nasává veškerý potenciál PC asi tak,jako černá díra pohlcuje vše kolem sebe,takže pokud si něco otevřete na nejvýkonnějším pozadí všech dob(jak jsem si Dark Motives pracovně pojmenoval),za chvíli dojde k tomu,že paměť nestačí a obraz se ve hře rozloží,což občas vypadá celkem zajímavě(obrázek Pohřbený kapitán Brass)

Tolik asi k systémovým požadavkům.Grafika,jak už jsem se zmínil,stejná jako u CSI Miami,což v překladu znamená mizerná.Krásná Catherine Willows vypadá tak,že jsem radši nedělal žádný screenshot,na kterém by byla-je to sice jen můj dohad,ale domnívám se,že když Marg Helgenbender,představitelka televizní Catherine,uviděla,co s ní provedli,naštvala se tak,že v dalším pokračování 3Dimensions of murder odmítla „svou“ postavu dabovat.
K příběhu hry- jde o klasiku,kterou Ubisoft v CSI sérii používá,pět případů,které musíte vyřešit.Nevím,nakolik jsou jednotlivé případy identické s televizním seriálem,viděl jsem v TV jediný díl,u kterého,abych neusnul,jsem musel bednu vypnout a sednout si zas k počítači,ale ty počítačové jsou asi tak jediným-ale podstatným-pozitivem hry,zajímavé,dobře zpracované,i když,zřejmě vzhledem k celkové obtížnosti,kratší než v následujících pokračováních CSI série.Jediné,co mi na zpracování trochu vadí,způsobené zřejmě tím,že Dark Motives je už,tuším,čtvrtou hrou celé série,je lineárnost příběhů,nemožnost odklonit se,udělat nějaký kiks,odsoudit na základě špatných důkazů nevinného člověka(no,až tak daleko bych nechodil,stačí vzpomenout na Ježíšovo fiasko,když chtěl po nevinných,aby si hodili šutrem,ani jeden nepřiletěl),prostě udělat něco jinak,než bylo předem nalinkováno.Ne,že by případy a s nimi související lidské příběhy nebyly zajímavé,ale když hrajete počtvrté to samé-přeze všechny úpravy a změny v jednotlivých pokračováních CSI zůstává přeci jen jádro neměněné-začne to přece jen trochu nudit.ale jen trochu.Nejde ani tak o nedostatky hry,jako o moji rozežranost.:-)Tak mě zrovna napadlo,když píšu tyhle řádky,že by nebyl od věci po vzoru RPG import postavy z jednoho dílu CSI do druhého,nebo nehrát jako nějaký neznámý nováček,ale moci si hru zahrát třeba jako Sara Sidle nebo Gil Grissom-ale už radši mlčím,nebo budu za chvíli chtít,aby CSI lítalo skrz Stargate na jiný planety.
Tak,a teď přijde ta nejzajímavější pasáž.Pokud jste dočetli až sem,nemusíte být členy Mensy,abyste si položili otázku“Když je to CSI tak děsnej shit,proč to ten chlap vlastně hraje???“Odpověď je krátká,jednoduchá a nic nevysvětlující-Nevím.Už během hraní svého prvního CSI(Miami) jsem k němu získal určitý citový vztah,naprosto iracionální,který se v průběhu hraní 3Dimensions of murder prohluboval,až dosáhl u Hard evidence svého vrcholu,takže jsem se mohl „vrátit“ k Dark Motives jako k starému příteli,který má sice svoje nedostatky,ale o kterém zároveň vím,že mě nikdy nezradí.Ono je to v podstatě stejné jako se ženami(správně,Mide,když nevíš,co napsat,strč tam sex,to vždycky zabere)Je snadné a lehké zamilovat se do krásné ženy,to zvládne každý(teda skoro každý,vyjímky byly,jsou a budou)Obtížnější,ale většinou cennější,je poznat,že v té holce,které jste si napoprvé ani nevšimli,a když už jste ji zaregistrovali,zaregistrovali jste i to,že má trochu křivý nos,nohy,no,nic extra,vlastně by potřebovala celkovou rekonstrukci-abych neodbíhal,že v té tuctové holce je pod slupkou průměrnosti fantastický člověk,a vy marně přemýšlíte,jak jste bez ní mohli tak dlouho žít.No,a s CSI je to přesně to samý.
Nemám rád známkování,takže můj konečný verdikt vypadá takhle-pokud je CSI:Dark Motives první hrou téhle série,kterou chcete hrát,nechte toho,jediné,čeho pravděpodobně dosáhnete,že se vám hra zhnusí a tím i celý zbytek série.Ale pokud jste nějaké to CSI už hráli a líbilo se vám,směle se do Dark Motives pusťte,nebudete zklamaní.Tak na co ještě čekáte,Catherine Willows,Nick Stokes,Sara Sidle,Warrick Brown,Gil Grissom,padouši i padoušky ve Vegas,všichni už se na vás těší.Lovu zdar.

Náhledy fotografií ze složky CSI Dark Motives