Fable The Lost Chapters

20. 12. 1999

Fable The Lost Chapters
Aneb Jaký si to uděláš,takový to máš
15.prosince 2008 Autor recenze-Midnight Knight
Je málo RPG her,které mne dovedou zaujmout natolik,abych je dohrál celé-všechno,co není adventura,beru spíš jen jako chvilkový relax mezi dvěma adventurami,chvíli hraju,pak mi do toho buď něco přijde,nebo mne hra znudí,odložím ji a většinou už se k ní nevrátím.Fable The Lost Files z roku 2005 od Lionhead Studios a Microsoft Game Studios patří mezi ty pověstné vyjímky,které potvrzují pravidlo.(Nezaměňovat prosím s adventurou Fable z poloviny devadesátých let,kromě toho,že obě hry jsou skvělé,nemají nic společného)Když to tak počítám,těch RPGček,které jsem dohrál až do konce,je opravdu žalostně málo,z těch relativně mladých to bylo jen Divine Divinity plus následující pokračování Beyond Divinity,předtím jen notně fousaté RPG Wizardry VII a japonské mírně pornografické Knights Of Xentar(jen tak mezi námi,třeba Sněhurka a 7 trpajzlíků v japonském podání,to nemělo chybu)Takže se asi zákonitě ptáte,co je tak vyjímečného,speciálního na Fable The Lost Chapters,že mne vtáhlo do sebe,přinutilo hrát a hrát,dokud jsem ho nedohrál až do samotného konce a ještě jsem si pak našel čas podělit se s vámi o svoje zážitky.Zřejmě od každého kousek,příběh,krajina Albionu,kde se děj odehrává,grafika,realtime souboje a způsob,jakým můžete hrát-ten je asi tím nejzajímavějším na celé hře.Je totiž jen a jen na vás,jestli ve vás lidé budou vidět hrdinu,budou vám provolávat slávu,a nebo jestli vás budou proklínat a když vás uvidí,dají se raději na útěk.Za člověka mluví jeho skutky a nejinak je tomu v této hře-zachráníte někoho a za chvíli si o tom vypráví celý kraj,zabijete nevinného,nebo dopustíte,aby byl zabit,a než dorazíte do dalšího města,už se to v něm o vás ví-lidi jsou v tomhle směru děsně ukecaný živočichové.Dá se říci,že Fable není jen jednorázovou záležitostí,je to způsob života,jaký si zvolíte,a jaký budete žít,od dětství až do stařeckého věku*viz Plynutí času*,a vzhledem k tomu,že v průběhu hry můžete navazovat milostné poměry(nebo si zajít do nevěstince,pokud dáváte přednost rychlejšímu způsobu vyřešení vašich fyzických potřeb)*viz Orientace*,kupovat si domy,ať již pro sebe,vaše milenky,nebo je budete pronajímat k navýšení vašeho kapitálu,jak jistě uznáte,je dost podstatné,co si o vás okolí myslí.V tomhle směru,tj.,jak se projevujete,jak se chováte ke svému okolí,je stejný Fallout 3,který ale,obávám se,zapadne do kategorie těch RPG,které jsem nedohrál.
*Plynutí času-tady jsem dost zmatený z toho,jak vlastně čas v krajině Albionu funguje,když se podíváte během hraní do statistik,zjistíte,že vaše doba hraní,dejme tomu 5 hodin,odpovídá 30 dnům stráveným v Albionu,a je vám cirka 40 let,ale přitom když to srovnáte s minulou statistikou,kdy jste hráli 3 hodiny,ve hře strávili 27 dnů,ale bylo vám v té době 25 let,tak nevím jak kdo,ale já toho mám pak v hlavě totální guláš.Obzvlášť pikantně tenhle běh času vypadá třeba ve chvíli,kdy se,časem,setkáte se svou matkou,a ta,vedle vás,bělovlasého vrásčitého starce vypadá jako vaše dcera.Možná Einsteinova teorie relativity v praxi,kdo ví.
*Orientace-tak tímhle jsem se opravdu už dlouho tak nepobavil,a autoři za to u mne mají do budoucna několik pochvalných čárek.Hra se zřejmě snaží nikoho nediskriminovat,takže i když vaše výchozí postava je neměnná-muž,můžete v průběhu hraní balit jak holky,tak i kluky,prostě každý podle svého gusta-to se pak promítne ve statistikách do vaší sexuální orientace.
Příběh.Na počátku byla tma a jen duch se vznášel nad vodami..pardon,špatný skript,na počátku byl jeden malý chlapec,který měl sestřičku a ta sestřička měla,co čert nechtěl,zrovna narozeniny.Protože klučina chtěl své sestře dát nějaký dárek,ale neměl ani tu vindru,uzavřel s ním otec smlouvu:Udělej dobrý skutek,za každý ti dám jeden zlaťák a můžeš pak sestře něco koupit.A již zde,i když,co jsem to tak zkoumal,nikterak podstatně pro ovlivnění dospělosti,se začíná formovat váš charakter-buď můžete otce poslechnout a konat dobro,nebo poslechnout hlas rozumu,který vám našeptává,že s poctivostí sice nejdál dojdete,ale bez ní ještě dál dojedete,a ani vás z toho nebolí nohy,a můžete získat peníze pohodlnějším způsobem-krádeží,lhaním.No,ať už děláte co chcete,nakonec se vám podaří pro sestřičku dárek opatřit.Měla z něj radost..to jsou tak asi vaše celkové vzpomínky na tento den,náhle se totiž přiženou bandité,všude kolem jen krev a křik,nakonec už jen ta krev,malý chlapec jako jediný přežil masakr.Najde ho člen bojového cechu,chlapce se ujme,přivede ho do cechu a zde ho zasvěcuje postupně do všech tajů boje,jak zabít,ale přitom zůstat naživu,ovládání meče,luku a nakonec i magie.Tímhle způsobem uběhne dalších deset let,z chlapce je již dospělý muž,složí cechovní závěrečné zkoušky a začne se vydávat na svoje první výpravy po okolí,získávat slávu,peníze,zkušenosti-co já vím,jaké důvody tuhle sortu lidí nutí chodit světem s mečem v ruce,místo aby si doma zapnuli comp,nebo dělali něco jiného užitečného,zdraví neškodného.Protože jste byli během výcviku fakt dobří,sotva vylezete z bran cechu,už vás kontaktují jisté pochybné živly,někdo jako vy by se jim hodil-a tady je prakticky ta pomyslná křižovatka,jestli jejich nabídky přijmete,nebo je pošlete do háje.Samozřejmě,není to jednostranné rozhodnutí,vždycky se můžete vrátit na cestu poctivosti,ale marné,bardi v krčmách už budou navěky zpívat o tom,jak jste zamordovali ve spánku mlynáře-co na tom,že jste pak zachránili celé vesnice od zničení,ta skvrna z vašeho života se bude táhnout s vámi,stačí,aby se bard chopil loutny a vaše prohřešky z mládí jsou zase venku.Taky můžete občas ubrat plyn,když se vám zdá,že už moc dlouho chodíte po světě se svatozáří(tu fakt nad hlavou máte,stejně jako rohy,podle toho,nakolik jste zlí nebo dobří),osobně jsem tento svůj mesiášský komplex řešil tak,že jsem čas od času sbalil holku,a místo sexu jsem ji nic netušící odvedl do lesního chrámu,kde se organizovaly lidské oběti.A tak jde čas,plníte úkoly cechu,nebo i soukromníků(to znamená,že buď zabíjíte monstra a bandity na přání vesničanů,nebo rubete vesničany na přání banditů,podle toho,kdo víc zaplatí,a jaký jste charakter)po nějaké době zjistíte,že vaše sestra je možná naživu,začnete po ní pátrat-ale víte co,zahrajte si to radši,místo,abych vám to celé odvyprávěl.Zdá se mi to,nebo se tam vzadu někdo ptal,co s tím vším mají společné ony „Ztracené kapitoly“ z názvu?Dobrá otázka,a chytrý tah těch,kteří hru udělali.Ve chvíli,kdy se zdá,že už je všechno vyřešeno a hra skončí,můžete si zahrát navíc ony Ztracené kapitoly,s hlavní dějovou linií sice nikterak podstatně nesouvisející,ale rozhodně nejsou na překážku-naopak,kromě jiného máte plno času najít všechny „bonusové klíče“,které jsou zapotřebí k otevření některých truhel-klíče,jak už to u nich bývá,najdete na těch nejnemožnějších místech a,jak tak skromně odhaduji,sám jsem dobrou polovinu zatím nenašel.
Ovládání.Příjemné,i když budete potřebovat obě ruce,myší bojujete,kouzlíte,otáčíte se,na klávesnici pohyb,doplňování zdraví,many-pokud máte nějaké lektvary,teleportace z místa na místo,inventář,save,load,etc.Savy ve hře jsou dělány zajímavým způsobem,jak už to bývá,z části frustrujícím,z části výhodným.Asi takhle-pokud neplníte zrovna žádnou misi a dáte si save,po opětovném nahrání máte hru tam,kde jste skončili.Ale..ale pokud plníte misi,po save a následném loadu se ocitnete v bodě,než jste misi přijali,s tím,že všechny peníze nebo expy,které jste předtím v misi získali,vám zůstanou.Jak říkám,na jednu stranu jde tenhle způsob hezky na nervy,třeba když jste téměř u konce mise,zazvoní vám mobil a víte,že máte sice čas na save a vypnutí compu,abyste stihli přijít včas do práce,ale rozhodně nemáte čas tu misi dohrát.A protože přijít o těžce v průběhu mise vydělané expy je hotová svatokrádež,dáte si save,a až se vrátíte z práce,nebo obchodu,tak můžete celou misi rozjet od začátku.Na stranu druhou,když se mi to hodilo,tak jsem tenhle způsob savu zneužíval(zezadu i zepředu,jak pravila u zpovědi jeptiška) u misí,kde se snadno získávalo hodně expů(o penězích se záměrně nezmiňuji,na ně přijde ještě řada)A nebyl bych to já,abych si ten svůj styl i nepojmenoval-puritáni ať teď chvíli nečtou-přerušovaná soulož.Název myslím zaprvé není vulgární,zadruhé přesně vystihuje,co jsem dělal-vyhnal jsem misi až téměř k vrcholu,a před závěrečným sekem meče,který by misi jako úspěšnou dokončil,jsem udělal save a loadem jsem misi rozjel celou znovu,s tím,že jsem měl na kontě třeba o 30 tisíc expů víc,než předtím.Rád bych byl špatným prorokem,ale pokud si při volbě,do čeho expy věnujete,neuděláte nějakou dobrou strategii,ještě budete rádi za tenhle můj malý tip.Ajvaj,rozdělování expů,především u kouzel a kouzlení vůbec,to považuji asi tak za největší slabinu hry.Tak zaprvé-kouzel je podle mě zbytečně moc,jsou rozděleny do tří kategorií,útočná-7,fyzická-6 a kouzla pro krizové situace,na přežití-5,to máme celkem,hm,něco kolem 18-ti kouzel plus minus.Přitom kromě klasického fireball,a to ještě jen ze začátku,než začali mít monstra pořádné pancíře,jsem žádné jiné útočné nepotřeboval.Z ostatních jsem často používal pouze dvě,zpomalování času,samozřejmě taky kouzlo na obnovu HP,a,velice málo,asi tak 4x za celou hru kouzlo na vysátí života.Takže,když to přeženu,podstatná pro hraní byla 4 kouzla(bez přehnání jen dvě),na všechno ostatní mi stačila pořádná sekera v ruce a umět s ní zacházet.Bylo by to asi nošení dříví do lesa někomu říkat,že čím vyšší úroveň kouzla,tím větší účinek,a tím víc musíte samozřejmě do vyšší úrovně investovat bodů.Takže snadné počty,pokud chcete mít všechna kouzla na vysoké úrovni,nadřete se.Nemusíte se ani ptát,sám si odpovím-proč jsem ostatní kouzla nepoužíval?Přitom některá byla dobrá,třeba takový „raketový motor v zadku“ když jste použili,převálcovali jste všechno,co vám stálo v cestě,nebo „Odstrkem“ jste si v tlačenici monster mohli udělat kolem sebe prostor,“Dvojité ostří“ vykouzlilo meč,který vám pomáhal rubat nepřátelské hordy,a tak bych mohl pokračovat.Tím se také dostávám k zadruhé a odpověď je snadná-buď námaha s tím vynaložená za to nestála,nebo to prakticky nešlo uskutečnit.Ano,vidím,že vám začíná svítat,šlo o to,jak se kouzla nastavovala pro použití.Neexistuje žádná možnost,jak si někde,třeba v inventáři,rychle vybrat „teď potřebuji použít obnovu života,hned pak zpomalení času a nakonec dvojí ostří,a to tak,že včera bylo pozdě“-pokud tato možnost rychlé volby existuje a unikla mi,hluboce se autorům omlouvám.Skutečnost je taková,že po stisknutí RCTRL se vám vpravo zobrazí sloupec všech dostupných kouzel a vy si z něj vyberete otáčením kolečkem myši to,které potřebujete,do spodního okénka.(obrázek Kouzla)ObrazekProhlédli si,rádcové moji,prohlédli obrázek?Tak si představte,že na tom obrázku je místo pár zakrslejch hobitů horda zmutovaných vlkodlaků(omlouvám se,že takový obrázek nemám k dispozici,ono ale v takové situaci se dost špatně mačká navíc ta příslušná klávesa) a vy,místo abyste je ničili,necháte se ničit sami a točíte kolečkem myši,abyste si změnili kouzlo-jo,to jsem vlastně nezmínil,po dobu,co máte stisknutý RCTRL,můžete jen kouzlit,mečem,tedy v mém případě sekerou,můžete mávat teprve až RCTRL pustíte.Ale je to pouze můj názor,možná jsem jen neschopný a ostatním lidem měnění kouzel během boje nevadí.
Dodatek-Chyba byla ve mě,ne zrovna neschopnností,ale zásadně nečtu manuály,takže až po dopsání recenze jsem náhodou přišel na to,že se kouzla dají z inventáře přetáhnout do aktivního slotu.Tenhe fakt ale nemění nic na tom,že změna kouzel mohla být vyřešena nějakým vhodnějším způsobem.
Peníze-to je kapitola sama pro sebe.Od zabitých nepřátel toho moc nezískáte(logické,kdo má peníze,sedí doma,kouří vodní dýmku nebo kouká na televizi a nechodí přepadat lidi),takže získat nějaké můžete buď plněním úkolů-nic moc,odměna když je 5 tisíc zlatých,je to už jo pořádný úkol,někdy najdete v lese truhlu(taky nic moc,většinou tak pětistovka),pokud máte lopatu a štěstí,něco občas vykopete-taky žádné extra velké poklady,a obchodníci,převážně když jde o zbraně nebo zbroj,mají naprosto mylné představy o tom,kolik si vyděláváte.Takže nejrozumnější řešení vaší finanční situace je-karban.Nejlepší hned někdy ze začátku zaparkovat někde v lese,kde se hraje Black Jack,sázet maximum,kolik hra dovolí,hodně riskovat,po každé výhře hru uložit a během hodiny máte peněz,že si můžete pořídit to nejluxusnější zboží.
Souboje ve Fable The Lost Chapters probíhají v real time,grafika je solidní,takže pokud máte někdy štěstí,a čas to zaregistrovat,můžete si pochutnat na lahůdkách jako čerstvě useknutá hlava nepřítele a krev stříkající z bezhlavého trupu,prostě nic pro citlivé povahy.Jak cestujete světem,střídá se den s nocí,počasí se mění,jednou hezky,druhý den prší,nádherná krajina,nebýt těch potvor,co čekají za každým rohem,hned bych se tam vydal,i když místo sekery bych si asi radši vzal kytaru,tu přece jen ovládám líp.Až na to ne příliš podařené kouzlení(pokud budete jako já používat jen dvě,není žádný problém si zapamatovat,kolikrát kolečkem otočit,abych se kouzlo změnilo) jsem ve hře nenarazil na nic podstatného,co by mi nějak znepříjemňovalo hraní,nebo mě od něj přímo odrazovalo,jak se mi občas poslední dobou stává,i hra samotná držela,žádné tendence k padání nebo zatuhnutí.Takže ať se na to dívám ze všech možných úhlů,nemůžu přijít na nic dalšího,čím bych hru pomluvil.I když,jedna,pro mě velice podstatná chyba,tam je-mezi kartami,z kterých si u obchodníka můžu vybrat,pod jakým jménem mě bude svět opěvovat,bylo všechno možné,jen ne Midnajt,nebo některý z jeho klonů-takže jsem se nakonec musel spokojit s tím,že jsem se stal slavný coby Liberator..:-)
Nikdy jsem hry necejchoval bodovým hodnocením,ani s tím nehodlám v budoucnu začít,takže jediné,co můžu na závěr říct-pokud na Fable The Lost Chapters narazíte,pořiďte si,nebudete litovat.

Náhledy fotografií ze složky Fable The Lost Chapters