Gun

31. 12. 1998

Gun

aneb někdy jsou 4 roky zatraceně dlouhá doba

31.12.2009 Autor recenze -Standa Madukas

Pokud čtete moje recenze,tak jistě víte,že dost často dělám recenze na hry s odstupem několika let od vydání titulu a Gun je jednou z těch her.Westerny,kovbojky,indiánky .....prostě tenhle žánr mám rád.Gun má celkem solidní scénář,který nijak nevybočuje z klišé tohoto žánru.Jmenujete se Colton/Colt/ White,váš otec Ned vás učí jak přežít v divočině přírody ,i jak se vypořádat s gaunery.Jste hodně učenlivý,zdá se ,že budoucnost po boku otce bude jen a jen příznivá,jenže parník přepadnou piráti.Ned je zabit,ale v posledním okamžiku vám řekne,že není váš biologický otec, a že podrobnosti se dozvíte v Dodge.Tím se rozjede příběh ve kterém svedete boj s arcilotrem Thomasem Magruderem.Protože Gun je především střílečkou,tak se můžete těšit na slušnou nabídku zbraní od koltů až po  různě upravené pušky s dalekým dostřelem.Vyzkoušíte si však i střelbu z děla nebo rotačního kulometu,a v neposlední řadě si vyzkoušíte, jaké je to zastřílet si z luku.Použijete i zápalné lahve a dynamit.Zapomenout nesmím ani na soudky se střelným prachem.Je zde i zpomalený režim střelby,kdy na určitou dobu budete mít lepší možnost zasáhnout nepřátele.Gun vám sice nabídne otevřený svět,projedete se prérií,lesními porosty i skalisky,které lemují kanony,jenže to neznamená,že si zde můžete dělat co chcete.Pokud zde nemáte předem daný úkol,tak zjistíte,že je to jen projížďka na koni,nic víc.Je ale hezký pohled na pasoucí se stáda bizonů či krásu nezkrotných mustangů.U koní ještě chvilku zůstaneme,ve hře máte na výběr ze tří barevných druhů bělouš,grošák a hnědák.Projížďka v sedle koně je zpracována na výbornou,stejně jako v Call of Juarez máte pocit,že není nic snadnějšího než se dívat na svět z koňského hřbetu.Úžasné je i zrychlení koně či skok přes překážku.Zážitkem je i střelba z koně,kdy řídíte koně klávesnicí a myší ovládáte trup jezdce.Vše působí velmi přirozeně. Ve hře jsou jak indianské osady,vojenské pevnosti ,tak i dvě města Dodge a Empire,kde najdete vše potřebné.Mimo hlavních úkolů,které musíte plnit,abyste se dostali ve hře dál,jsou tu i zajímavé vedlejší mise,které sice plnit nemusíte,ale ač nejsou povinné ,tak vám je doporučuji plnit,protože tím získáváte automatické vylepšování dovedností/ např.přesnost střelby,boj na blízko atd./, a věřte,že to budete vzhledem k obtížnosti hry potřebovat jako sůl.Základem k vylepšování je získávat co nejvíc peněz.Jde to různým způsobem,třeba hraním karet,konkrétně pokeru nebo vykopáním zlatých valounků. Obtížnost je opravdu nastavena hodně vysoko.Začátek je celkem jednoduchý,ale postupně přituhne a třeba konec hry už je hodně obtížný.Gun má dobré tempo,stále se těšíte na to co přijde,protože mise jsou velmi rozmanité.Animace jsou dobře zpracovány,přesto však jsou 4 roky příliš dlouhá doba,takže měřeno optikou dnešních her/myslím tím rok 2009/,musím se na animace dívat poněkud s nadhledem.Grafika je hodně průměrná,při rozlišení 1600x1200 je vše hranaté,textury jsou rozmazané a polygonů málo.Hudba je naopak velmi povedená.Symfonický orchestr v kombinaci s kytarou či banjem vytváří povedenou hudební kulisu .Zvuky jsou taky bez výraznějších chybiček.Lahůdkou je dabing ve kterém excelují takové hvězdy jako je Thomas Jane,Lance Henriksen, Kris Kristofferson nebo Tom Skerritt.Hra má i několik dost nepříjemných neduhů.Jedním z nich je neustálé obnovování protivníků,pokud neuděláte přesně to co po vás hra chce.Konkrétně třeba v misi ,kde váš kámoš tlačí dělo do městečka jsem šel kousek napřed,abych preventivně vystřílel protivníky,jenže jaké bylo moje překvapení ,když se protivníci objevili znovu poté,co kámoš přivalil dělo do městečka.Inteligence nepřátel je taky hodně diskutabilní,zabijete nepřítele a opodál stojící kolega se tváří netečně jako kdyby kolegu bodla vosa.Gun dohrajete tak za 7 až 10 hodin v závislosti na obtížnosti hry a vaší šikovnosti.Upozornit musím i na poněkud nedotažený systém ukládání pozic.Sice si ve hře můžete hru uložit kde chcete ,ale při opětném rozehrání budete vráceni na začátek poslední mise.Jen když misi rozehrajete a budete třeba v polovině mise ,tak hra se automaticky uloží na určitém checkpointu,od kterého poté můžete pokračovat dál.Ale to není v každé misi,jsou tu frustrující úseky,kdy budete muset celou misi projít od začátku pokud zemřete.Hra mne vysloveně nezklamala,ale pokud mohu srovnávat s Call of Juarez ,tak Gun je minimálně o třídu níž ve všem.Na hodnocení nepřidalo ani to,že jsem si hru zahrál až 4 roky od vydání.55%