Jack Keane-The Evil Seed

14. 12. 1994

Jack Keane:The Evil Seed -

Aneb Proč si nekupovat českou verzi od distributora SeVeN M

31.srpna 2008 Autor –Midnight Knight

Vážení naši příznivci,i ostatní občasní návštěvníci,dnes hodlám udělat něco,o čem jsem nikdy nevěřil,že to bude nutné-varovat vás před koupí české verze hry Jack Keane:The Evil Seed od německých 10tacle Studios a Deck 13,a to díky jejímu distributorovi SeVeN M-„ výhradního distributora interaktivní zábavy“,protože se jim podařilo vypustit do prodejen skutečný paskvil,humus,hnůj,něco tak nestydatého,že tato verze skutečně může ohrožovat vaše zdraví,zejména pak duševní.Úvodem bych chtěl podotknout,že nejsem expert přes češtinu,jak si mnozí zajisté všimli,przním ji,kde můžu,zčásti úmyslně,zbytkem pak,protože mne vždy víc zajímaly děvčata než jazyk mateřský-to pro rejpaly,kteří by chtěli poukazovat na to,že bych si měl nejdřív zamést před vlastním prahem-jakoby se už stalo.Takže menší kiksy ostatních buď nevnímám,nebo je ignoruju,ale čeho je moc,toho je příliš.Proti překladu anglických verzí her do češtiny jsem byl odjakživa(“Big Peter” Ticháček by mohl vyprávět,jak jsem ho před časem bombardoval maily ohledně jeho překladu Siberia 2-a to šlo u naprosté prkotiny,že jiné slovo by lépe vystihovalo danou situaci,než jaké zrovna použil on),nakonec jsem překlady jako celek vzal na milost coby nutné zlo,a titulky si buď vypínal,pokud to šlo,nebo se je snažil ignorovat-to jen tak na okraj,ať jste v obraze,že jsem proti překladům předem zaujatý.Na Jack Keane jsem se těšil tolik,že jsem si požitek nechtěl kazit německým originálem(mimochodem,pokud se vám jméno Deck 13 zdá povědomé,není to náhoda,z jejich dílny vyšla i trilogie ANKH),měl jsem za sebou několik her v tomhle pro mne dost nesrozumitelném jazyce,takže jsem si od něj chtěl na čas odpočinout,bylo léto a slunce mi asi příliš svítilo na hlavu,no a taky jsem potřeboval pro změnu něco koupit v normálním obchodě,aby mi nevypršela platnost zlaté karty-takže jsem se rozhodl počkat,až hra vyjde u nás.Chyba,osudová,a protože nechci,aby se stejné chyby dopouštěli i ostatní,píši tyto řádky.Nainstaloval jsem hru a spustil,sice mne trochu znervóznilo,že musím na monitoru koukat na podivné slovo „Nacítám“,ale usoudil jsem,že moje Xpéčka asi špatně zobrazují diakritiku a mávnul nad tím rukou.ObrazekKdyž „nacítání“ skončilo(pokud se vám u Ankh zdálo najetí hry pomalé,u Jack Keane je situace o pár vteřin delší),spustil jsem novou hru.Když zmizely z monitoru loga 10tacle Studios a Deck 13,přišel první šok v podobě českého překladu „13 deskových interaktivní hra“.(z toho,že 10tacle zůstalo nepřeloženo jsem usoudil,že „překladatelé“ buď prohnali otrocky veškerý text překladačem,nebo jejich intelekt nebyl momentálně k zastižení,jinak bych se totiž dočkal i Chapadlového studia-že se tak nestalo,je asi jediné plus překladu)Následovalo intro,doprovázené,jak také jinak,českými titulky a i když jsem písmena vnímal jen tak okrajově,něco mi na nich pořád  připadalo divného,proto jsem po jeho ukončení vjel do menu a hru si uložil-pokud během hraných sekvencí stisknete ESC,sekvence se neukončí,ale vjedete do Menu,a mě se nechtělo hledat,čím se ty hrané partie dají přeskočit-abych se na intro podíval ještě jednou,podrobněji.Po uložení hry jsem delší dobu civěl na Menu s hubou otevřenou,protože se v něm objevila podivná položka „Náklad“ a já asi minutu uvažoval,jaký náklad hra veze,a  odkud mám,k čertu,nahrát uloženou pozici.Pak mi došlo,že onen „náklad“ pochází z původního německého „Laden“ a pomalu jsem začínal zuřit-zatím jen tiše.Přehrál jsem si znovu úvodní intro,pak dvě obrazovky,a začal jsem zuřit nahlas.Nebudu to prodlužovat,celý „překlad“ je násilný,kostrbatý-prostě amatérský doslovný překlad z angličtiny,ve které je hra nadabována-místy s diakritikou,místy bez,všude plno překlepů a gramatických chyb(když jsem si přečetl,že „plachta není zpravena“,i ten ignorant ve mě se začal divit,jaká že to zpráva měla být plachtě doručena).Vlezl jsem znovu do Menu a projel si celé Credits(Kredity),abych zjistil,který zoufalec má tohle všechno na svědomí-bývá totiž dobrým zvykem,a slušností,že při překladu hry se tyto informace do Credits zapíší.No,u SeVeN M  zřejmě o slušnosti neslyšeli,protože za německými a anglickými informacemi nebylo ani slovo o tom,kdo prováděl do hry zásahy na české straně.Podívejte,nemám nic proti amatérským překladům,když ho někdo chce,ať si ho do hry klidně namontuje,ale pokud si koupím oficiální českou verzi hry(téměř za 500 Kč),očekávám za to i přiměřenou kvalitu,a pokud kvalita není,pak alespoň informaci o tom,komu mám poslat mail se stížností.Pročetl jsem i přiložený manuál,opět nic(pokud tam něco je,tak se SeVeN M omlouvám,ale jen trochu,protože na celkové situaci to nic nemění),takže nebýt toho,že jsem si distributora „vygugloval“,nevěděl bych teď,na koho vlastně nadávám.Přikládám několik největších perliček,díky nim se hra stává téměř nehratelnou-vše pochází ze začátku hry,pouhé tři obrazovky,děsím se toho,na co ještě narazím:

1.Po najetí kurzorem na lano u výtahu se vám zobrazí „Bezpečnostní čára“..předpokládám,že se jedná o „zabezpečovací lano“,po prohlédnutí oné čáry dostanete informaci“zabranuje plošině v závodu směrem dolů“..ponechávám raději bez komentáře.

2.Když Jack s posádkou stojí na molu a chce,aby se námořník vzdálil,máte u     rozhovoru tuto volbu-„ Nemohl bys opostit pevninu o kousek dál?

3.Jack stojí na molu a pronáší poněkud nelogicky“ Někdo mi zvoní u dveří“..v anglickém originálu „This thing seems to ring a bell“(ve smyslu “Něco mi to říká“)..bez komentáře.

Od jednoho námořníka se dozvíte,cituji přesně,jak bylo napsáno..“ …my jsme si vyloužilivíc než loka rumu…“

4.Padouch T. se ukrývá na Ostrově Zubů(Tooth Island),Jacka kontaktuje muž jménem Malý(Small) a Jackova loď se jmenuje “Odložená”(nebo tak nějak podobně,název lodi byl onou poslední kapkou,po které jsem vypnul počítač a stal se dočasně nepříčetným)-tady si poznámku neodpustím,snad se mi podaří nepsat sprostě:Překládání jmen osob,měst,pohoří nebo ostrovů považuji snad za tu největší prasečinu,ignoraci zdravého rozumu a pohrdání něčím,co vytvořil někdo jiný-škodolibě si představuji,kam by se tak asi překladatelé dostali,kdyby po cestovce požadovali výlet na Ostrov(Island),do Města Slané Jezero(Salt Lake City),do Těch Úrodných Nížin(Las Vegas) nebo do Svatého Františka(San Francisco)Tfuj,tfuj a tfuj,všichni vážení zainteresovaní-já sice przním češtinu taky,ale zadarmo a nikoho nenutím,aby to po mě musel číst.Na straně druhé je distributor,který mi dává „demokraticky“ si vybrat(tohle už jsem kdysi zažil,možná stejná hovada..???)-buď si vybereš jednu verzi,kterou ti nabízíme,nebo táhni domů.A na „tuhle“ verzi jsem čekal víc jak půl roku od vypuštění na trh,a ještě si za ní musel extra připlatit-pokud navštěvujete obchody,ať normální,nebo elektronické,mohli jste zaznamenat,že pokud je v prodeji verze originál i verze česká,pak česká verze je dražší..o dost.Takže když to shrnu-zaplatím si navíc za něco,co jsem nechtěl,a co se svým obsahem vymyká zdravému rozumu.Pánové/a dámy/ ze SeVeN M mohou namítat,že oni nic,oni to nepřekládali-tohle neberu.Pokud něco distribuji,jsem zodpovědný za obsah dané věci a pokud zjistím,že ona věc není tím,co jsem požadoval,buď ji odmítnu,vrátím k přepracování,nebo zadám někomu jinému.A pokud závadu nezjistím,znamená to jediné-jsem neschopný a k dané činnosti se nehodím.Věc jednoduchá natolik,že každý,kdo žije alespoň chvíli v reálném světě,jí pochopí a akceptuje.Distributor SeVeN M nikoliv-s trochou poetiky(ať nejsem pořád vážný) se dá konstatovat,že SeVeN M obdržel lejno a bez uzardění jej vesele předává dál nic netušícím zákazníkům.Pokud se takový odpad,jakým je česká verze Jack Keane,prodává ve větší míře,nikdo se pak nemůže divit lidem,že místo aby si ho kupovali,stáhnou si hru někde z netu.Mrzí mne,že si to vlastně odskákala hra celá,i když za nic nemůže a je dobrá,ale slibuji,že až se uklidním a najdu odvahu hru znova spustit,dodám vám normální recenzi na „normální“ verzi hry..i s návodem..:-)Závěrem bych se chtěl omluvit všem svým sousedům,že jsem v noci z balkónu rušil noční klid,ale musel jsem to ze sebe dostat-no,a možná někteří pochytili slova,která dosud neznali-když zuřím,tak kreativně.M_K

Náhledy fotografií ze složky Jack Keane