Lost -Via Domus/Ztracení/

12. 6. 1992

Lost-Via Domus/Ztracení/

28.dubna 2008 Autor recenze-Midnight Knight

hUbisofte,hUbisofte,do roka ha do dne sa hukáže-to jsem si tak v duchu říkal před časem,když jsem psal recenzi na poslední z Ubisoftské série CSI,ze zvědavosti zabrousil na jejich stránky,abych s hrůzou zjistil,že chystají adventuru LOST na motivy TV seriálu,proslaveného snad po celém světě.A hukázalo sa.Bohužel jen to,že podle seriálu,který svou spletitostí děje předčí i Krétský Labyrint,se prostě hra dělat nedá.Tedy dá,abych byl přesný,jinak bych ji nerecenzoval,jenže výsledkem je něco podobného,jako kdybyste chtěli teorii Velkého Třesku popsat ve dvoustránkovém komiksu-vhodné slovo si doplňte sami.Děkuji.A teď,když jsem vyjádřil ve zkratce svoje pocity,podíváme se na celou věc z blízka.
4,8,15,16,23,42.Nic?Pořád nic?Tak v tom případě sorry,LOST:Via Domus není opravdu pro vás,hra je skutečně jen pro skalní nadšence seriálu(mezi které patřím taky),pro lidi,kteří vědí,co a proč se po havárii letu 815 dělo,a nic se jim nemusí vysvětlovat.Hlavním hrdinou hry je investigativní novinář Elliot Maslow,postava,kterou se Ubisoftu podařilo propašovat mezi regulérní seriálové ztroskotance.Elliot při pádu letadla ztratí paměť a tak se prakticky celá hra točí kolem toho,jak získat ztracené vzpomínky zpět,jen jaksi okrajově se objeví některé věci související se seriálem.Situace téměř identická jako u Overclocked nebo Reprobates-obzvláště na konfrontaci Reprobates,které dost hráčů,soudě podle reakcí,odkázala  do propadliště dějin,s Lost jsem se těšil.V obou hrách děláte díky omezenému prostoru skoro to samé,v Reprobates sbíráte kameny a klacky,v Lost pro změnu kokosy,lahve s vodou nebo ovoce.Tím ale podobnost končí,a všem,kteří Reprobates odsuzovali,můžu vzkázat jen jedno-zahrejte si Lost,a ještě rádi budete na Reprobates vzpomínat.:-)
Předem/i zadem/ se ohrazuji proti podjatosti z mé strany vůči hře jen proto,že znám seriál(seriál byl super,hra nestojí za nic-klasická reakce většiny příspěvků po celém netu,bez toho,že by dotyčný,snad kromě traileru,o hře něco věděl)Právě naopak,fakt,že znám seriál,mi připravil dosti krušné chvilky,kdy jsem se psychicky připravoval na to,že nesmím dát na první dojmy a snažit se být ještě víc tolerantní,než jindy.Technická poznámka-Nevím,jakým způsobem píšou recenze ostatní,jsem v tomhle oboru přece jen pořád ještě nováček,ale osobně si ke hře,kterou hraju-a chci,nebo spíše musím ji dohrát,si musím nejdřív vypěstovat nějaký přátelský vztah,hledat na ni tak dlouho něco pozitivního,dokud se nezačnu těšit na to,že ji budu hrát.Takže,pokud jsem nějak ovlivněn,je to většinou spíše ve prospěch hry.
Grafika Lost:Via Domus je nádherná,už při úvodním intru jsem měl chvílemi co dělat,abych si uvědomil,že to není hraný film,ale jen počítačem vytvořené figurky.Jenže tím jsem prakticky vyčerpal veškerá pozitiva celé hry-nepočítám do toho Kate,mojeho televizního miláčka,nebýt její přítomnosti,nevím,jestli by se mi podařilo navázat s hrou onen přátelský pocit.Už po pár minutách hry,kdy jste nuceni pronásledovat klikatými cestičkami džungle psa,abyste našli cestu na pobřeží,začnete mít dojem,že tohle s adventurou moc nesouvisí,že hra patří do jiného žánru.Tento pocit začne sílit,když po nějaké době zjistíte,že takových 95% herního času strávíte: utíkáním někam,utíkáním před někým,vyhýbání se střelbě po vás,střílením do jiných,blouděním v temných jeskyních plus kombinacemi a permutacemi dříve napsaného.Ve zbylých pěti procentech sbíráte jídlo a jiné předměty pro výměnu s ostatními a vyměňujete pojistky.Ano,slyšeli jste dobře,a já nemám v současné době při psaní halucinace-stanou se z vás nedobrovolní elektrikáři.Prakticky jediný druh puzzlů,který ve hře je,jsou vyhořené pojistky tu i onde,a abyste uvedli zařízení do provozu,musíte pojistky zastrkat do rozvodné skříně tak,aby proud chodil,kam má.Když tuhle činnost děláte poprvé,je to ještě zajímavé-když máte za sebou tak pět spravených rozvodných skříní,jste z toho poněkud dosti otráveni.No,ale odsuzovat hru kvůli tomu,že nesplňuje moje představy o správné adventuře,nehodlám,ani kvůli oněm pojistkám-možná opravdu všechny potřebovaly opravu.:-)Ono je toho víc-třeba logika.Vím,že hry občas musí být s logikou poněkud na štíru,ale absence logiky v Lost:Via Domus je tak do očí bijící,že se to nedá přehlédnout.Dovolte opět malé srovnání s Reprobates.Adam se na ostrov dostává později,než ostatní,takže je normální,když se každého vyptává,co je tamhleto,a co znamená tohleto.Elliot v Lost ale havaruje ve stejnou dobu jako ostatní,tedy by měl mít o ostrově stejné znalosti jako zbytek přeživších obyvatel.Kupodivu ale nemá-jakoby si na ostrově žil svůj vlastní život,a s ostatními komunikoval jen tehdy,když se potřebuje něco dozvědět,Ano,jsou takoví lidé,kteří dávají přednost samotě před životem v komuně(sám k takovým patřím),ale nemůžu nějak uvěřit tomu,že by se tak choval Elliot novinář,který se vlastně živí tím,že je mezi lidmi a o všem má přehled.Ale buďiž,třeba za to může jeho amnézie.Ostatní ztracenci se ale taky chovají poněkud divně-třeba Locke,chce,aby s ním Elliot šel na určité místo v džungli.Myslíte ale,že půjdou spolu a budou si třeba cestou vykládat vtipy?Omyl,Locke vždy Elliotovi oznámí,jak se na dané místo dostane(většinou komplikovaně a s ohrožením života),s tím,že on sám tam na něj bude čekat.Nemáte taky pocit,že je to uměle vyvolaná situace,jakýsi zoufalý pokus přinést do Lost nějakou akci?Celé mi to vlastně připadá,jako by originální Ztracenci hráli jakési křoví jen proto,aby si Elliot mohl vzpomenout,kdo je a jak se jmenuje.Mám pocit,že kdyby se celý děj odehrával v New Yorku a hra se jmenovala Hledání ztraceného času,byl by výsledek stejný,s tím,že by fanoušci seriálu Lost nebyli-právem-naštvaní,co to Ubisoft s jejich oblíbeným seriálem provedl.Malá poznámka,proč považuji hru nepoužitelnou pro neznalce seriálu-budou z toho,co se na ostrově děje,totálně ztraceni.Hra totiž počítá s tím,že hráč ví,o co jde,a nezdržuje se jakýmkoli vysvětlením.Takže seriálu neznalý člověk bude koukat jak čerstvě vyoraná myš,jak je možné,že korejka Sun,která ještě včera neřekla jediné slovo anglicky,najednou mluví čistou angličtinou.Stejný člověk bude muset přijmout  jako fakt,že musí určitá čísla pravidelně vkládat do počítače,bez toho,že by měl ponětí,co vlastně pro ostatní kolem něj znamenají.Stejně tak se bude muset smířit s tím,že na ostrově jsou nějací Ti druzí,a tak bych mohl pokračovat do noci.
Další,poměrně nepříjemnou věcí,je ukládání pozic.Hra,jako každá správná akční hra/ano,zapomeňte na to,že je to adventura,těch pár puclů to nezachrání/,se sama ukládá,většinou po úspěšném splnění mise,což v našem případě znamená při přechodu z jedné lokace do druhé.Takže,protože ve hře budete umírat často,aspoň ze začátku,budete pořád dokola provádět souhrn těch samých věcí,až se vám nakonec všechno podaří.Nevím,pro milovníky akce mi to,co budou dělat,připadne příliš „soft“,pro milovníky adventur zase jako děsnej opruz.Ovládání hry je pomocí klávesnice,kromě klasického WASD pro pohyb je asi dalších patnáct kláves,kterými ovládáte to či ono,naštěstí většinu z toho dokáží nahradit dvě tlačítka a kolečko myši-ale ne všechno.Během hraní jsem narazil na několik situací,kdy se mi v džungli podařilo zamotat do kořene stromu a postava se odmítla hnout z místa,takže následoval restart celé mise,občas jsem v temné jeskyni vlezl do skály a nemohl se dostat ven-naštěstí?? v těchto případech,i když jsem si svítil,kolem byla černá tma,takže hra to brala,jako bych nesvítil a sežralo mě urychleně jedno z monster.
Do třetice(berte s rezervou,nepočítal jsem to),co mě na celé hře dost vytáčelo,bylo její celkové pojetí.Ubisoft totiž hru udělal jako seriál,takže po dohrání každé epizody následuje  rekap toho,co se v minulých „dílech“ přihodilo,a teprve potom se začne nahrávání nové mise.Navíc rekapy,stejně jako ostatní videosekvence,nejdou zrušit,takže pokaždé,když jste nuceni začnout hrát epizodu od začátku,můžete si odskočit do trafiky na rohu,až se vrátíte,bude rekap končit.
Vidíte,blížím se k závěru vyprávění a málem bych se nezmínil o jedné věci,která mne na Lost:Via Domus opravdu potěšila,hned to napravím.Load každé lokace trvá poměrně dlouho,tentokrát to ale Ubisoftu promíjím,protože během loadu se na obrazovce náhodně ukazují některé známé hlášky,které hrdinové opravdového Lost během seriálu pronesli.Takže v průběhu načítání hry můžete narazit na perly jako třeba(obrázek Hlášky při loadu 5)

Napsal jsem toho snad dost na to,aby si každý udělal svůj vlastní názor,jestli si Lost:Via Domus zahrát či nezahrát,někdo se mnou bude souhlasit,někdo mne možná napadne,že nejsem objektivní,každý máme svůj šálek čaje.Tak jako většinou nerad dělám nějaké celkové hodnocení,neudělám ho ani dnes-místo hodnocení to celé ukončím jednou hláškou z Lost:
WHO ARE WE TO TELL ANYONE WHAT THEY CAN OR CANNOT DO?-LOCKE

Náhledy fotografií ze složky Lost-Via Domus