Operation Matriarchy

30. 1. 1989

Operation Matriarchy
1.8.2007 Autor recenze-Standa Madukas
Už název hry cosi napovídá.Slůvko matriarchát je zvláštní hlavně proto,že se jedná o akční střílečku.Ale nepředbíhejme a trochu si představme tým,který tuto hru vytvořil.Vývojáři z Ruska už dnes nemají ten cejch neumětelů,který si zpočátku dost zasloužily.Buka ,která tuto hru vytvořila má ve svém portfoliu určitě lepší hry,ale podívejme se trochu podrobněji hře na zoubek.Nejprve si řekněme něco o příběhu.V podstatě standartní klišé.Jsme na planetě Velian,kde řádí nebezpečný virus,který přeměnil všechny ženy na planetě na jakési roboty různých podob.Muži na planetě hrají druhé housle,jsou určeni na vědecké experimenty.V podstatě žádného muže ani neuvidíte,takže si jen můžeme domýšlet k jakým pokusům slouží.Galactic federation za kterou hrajete přišla o mnoho vesmírných lodí,proto se rozhodla poslat na Velian armádní kontingent.Vesmírná loď však byla napadena,vojáci zemřeli ještě v hybernaci a jediný kdo přežil jste vy.Probouzíte se v hybernační komoře a hra začíná.Nyní si řekněme něco o grafice.Ta nevypadá vůbec špatně.Vše působí tak jako mnoho jiných her z prostředí vesmírných základen.Moderní technika,sterilní prostory a pocit osamění.Autoři dost zapracovali na takových detailech jako je světlo,tma,stín a hře to dodává opravdovost.Velmi kvalitně a rozmanitě jsou zpracovány modely postav-robotů proti kterým bojujete.Slušně jsou vyvedeny i lokace ve kterých se pohybujete.Zpočátku převládal stereotyp,ale ke konci hry už byli některé lokace opravdu k pokoukání.Další samostatnou kapitolou jsou zbraně.Tady je výsledný efekt poněkud rozporuplný.Některé zbraně se chovají celkem slušně a věrohodně/to platí hlavně o rotačním kulometu a raketometu/a některé jsou opravdu příšerné/pistole,samopal,laserovka/Tady mají autoři ode mne mínusový bod,protože na tomhle měli pořádně zapracovat a ne to takhle odfláknout.Co je bohužel ve hře také dost mizerné je interaktivita s prostředím.V podstatě mimo munice,brnění a lékarniček nelze nic vzít.Můžete sice posunout sud,střelit do něj/vyletí do vzduchu/,občas zmáčknout snímač nebo tlačítko,ale to je zoufale málo k tomu,aby prostředí působilo živě a uvěřitelně.Další věcí u které se musím zastavit jsou zvuky a ruchy.Nevím jestli někdo z autorů trpí hluchotou,ale je fakt,že tady už je evidentně vidět,že si nikdo nedal práci s tím jak bude hra ozvučena.Zvuky vetšiny zbraní jsou jednoduše příšerné a stejně tak i zvuky okolního prostředí.Mám pocit,že kdyby mě někdo pověřil nahrát zvuky do této hry tak bych se zhostil úkolu daleko lépe a zodpovědněji.19 misí projdete celkem svižným tempem a i když se na vás místy valí kvanta nepřátel nedá se říci,že by hra byla extrémně těžká.Spíš opak je pravdou.Ovšem pozor-pokud budete hrát na obtížnost hard tak to nebude žádná procházka parčíkem,ale opravdová zkouška nervů.Bohužel postupem času upadá atmosféra a napětí a tak už jen ze setrvačnosti hrajete jen abyste dosáhli konce.Vše je v podstatě stále stejné/pořád procházíte nějakým tunelem nebo chodbou/ a nuda se pomaloučku vkrádá pod klávesy.V čem si hra zaslouží pochválit je ovládání.Naprosto bezproblémové,nakonfigurovat si můžete vše jak potřebujete a navíc je tu výborný a rychlý způsob ukládání což je pro mě plusový bod.Jsme u konce a co říci jako závěrečné resumé?Na to,že hra byla vydaná v roce 2006  je v mnohém pozadu.Přesto mohu říct,že jsem se docela slušně bavil a i když to není žádný zázrak tak vyslovený propadák taky ne.Dávám 50%

Náhledy fotografií ze složky Operation Matriarchy