Jdi na obsah Jdi na menu
 

Runaway 3 – A Twist Of Fate

14. 12. 1987

TOPlist

Runaway 3 – A Twist Of Fate
Aneb Jak se nemožné stává možným…a naopak
13.12.2009 Autor recenze-Midnight Knight
Pokud bych měl ve dvou větách popsat klady a zápory Runaway 3,zněly by takto:“Skvělá zábava“ a „Za hodně Giga málo muziky“.Bohužel se ode mne tak krátké hodnocení neočekává,tak ho budu muset troch rozvinout.
Tak se nám rok s rokem sešel-velice přibližně,možná si ještě s třetím rokem odskočili na pár měsíců na pivo,těžko říci,protože:zaprvé se mi to nechce počítat,a zadruhé jsou velké časové odstupy mezi release v zahraničí a u nás-a po slíbeném „To be continued..“ na konci Runaway 2 je zmíněné pokračování opravdu na světe.Pro pořádek,a pro ty,kteří Runaway 2 nehráli,malá rekapitulace zakončení „dvojky“-Brian Basco se těší dobrému zdraví,zatímco osud základních životních funkcí jeho partnerky Giny Timmins se stále vznáší kdesi mezi Nebem a zemí Oz.Nemusím se tedy asi moc rozepisovat o tom,jaké bylo moje překvapení,když jsem spustil Runaway 3 – A Twist Of Fate,a hned v úvodu zjistil že-Gina Timmins kypí zdravím,zatímco na hrob Briana Basco dopadají poslední hroudy země.Sice se během pár minut hraní přijde na to,že v hrobě místo Briana leží někdo jiný,a Brian pro změnu „jen“ čelí obvinění,že zabil Colonela Kordsmeier(to je onen zelený chlap s jedním okem,pro kterého ten,kdo nebyl ve Vietnamu,není normální člověk a neví,co je život),ale i když jsem přivřel obě oči,pak je pro jistotu na chvíli zavřel úplně,posun v ději byl od konce Runaway 2 tak velký,že jsem si řekl,Midnajte,tak tohle bude jeden obrovský pr..malér.Naštěstí,jak je mým dobrým zvykem,jsem se mýlil.Nevím,jestli to byl úmysl,nebo jen náhoda,ale ten „twist of fate“ platí jak pro příběh Runaway 3,tak i pro skloubení dvojky s trojkou dohromady.Je to asi tak,jako by dvě nezávislé spirály rotovaly časem i prostorem,míjely se a vy si mysleli,že se nesetkají ani v onom pověstném nekonečnu-a pak s úžasem sledujete,jak se k sobě pomalu přibližují a nakonec se spojí v jeden celistvý kus.Děj Runaway 3 se odehrává na dvou frontách,v přední linii Gina pátrá po skutečném vrahovi,zatímco mírně *opožděný Brian se snaží uniknout z psychiatrické léčebny,do které byl umístěn,protože má amnézii a nedovede tudíž vysvětlit,jak je možné,že ho našli s pistolí nad mrtvolou kolonela.*Opožděnost Briana nespočívá v tom,že by v mládí spadnul na hlavu(i když i o tom by se občas dalo dlouze polemizovat),ale jeho vstupy na scénu jsou vyvolávány vzpomínkami již uprchlého šílence „Banana“ Gabbo,tudíž jsou o několik dnů zpět v čase.* Už pouhá zmínka o blázinci dává tušit,že děj hry se nebude ubírat tak zcela normálními cestičkami,když k tomu připočtete skutečnost,že Gině bude v pátrání pomáhat psychiatr a uprchlý cvok Banana,a přidáte navrch časový odstup mezi Ginou a Brianem,budete si za chvíli připadat jako v „Zemi,kde dnes někdy znamená zítra,jindy zase včera,to podle toho,jak se náš hodinář vyspal“,a jestli si po celou hru uchováte přehled,v které časové rovině se zrovna nacházíte,máte můj hluboký obdiv.:-)Na rozdíl od prapůvodní Runaway se hra nevyžívá v trapném patosu(který mě u jedničky silně iritoval a dost kazil prožitek z hry),takže v kritických situacích nečekejte úpěnlivé volání Oh,Briane,Ach,Gino-když na počátku hry Gina zjistí,že Brian(jak se domnívá) leží zaživa pohřbený v hrobě,jen jeho směrem suše konstatuje“Budeš toho mít dost na vysvětlování“,a v podobném duchu se nese většina dialogů.Dialogy,a především pečlivě vypracované osobnosti většiny vedlejších postav,s kterými se dostanete do styku,jsou zřejmě tím nejlepším na celé hře-někdo může třeba namítnout,že tím nejlepším je grafika,nebudu se s ním hádat,již mnohokráte jsem psal,že mě u her nezajímá grafika,ale obsah(vyjimku tvoří hry,které jsou tak děsně odfláknuté,že abych alespoň něco pochválil,vzpomenu si na grafiku)Zcela bezkonkurenční je v tomhle směru „Elvis“ Ernie,zřízenec psychiatrické léčebny a tak velký fanoušek Elvise,že pokud někdo Krále pomluví,je ochoten dotyčného škrtit tak dlouho,dokud svoje rouhačství neodvolá.(V určité fázi hry musíte dosáhnout toho,aby se    Ernie pustil do hádky s údržbářem,jestli tím pravým a jediným Králem je Elvis,nebo Chuck Berry-pro nepamětníky,Chuck Berry je chlápek,který má na svědomí snad padesát let starý odvaz „Johny B. Goode,aka Johny be good“,který se hraje dodnes..:-)Navíc je „Elvis“ skvěle nadabovaný,takže kdykoli jsem měl cestu kolem,stavil jsem se u něj na kus řeči,aby mi už tak dobrou náladu ještě o kousek zvednul.Aby se nezdálo,že nadržuji Elvisovi,další postavou,které se vám určitě zapíše nesmazatelně do paměti,je Agatha Safran von Rubinstein(už za jméno samotné by si někdo zasloužil metál),parapsycholožka rozmlouvající s mrtvými-když od ní chcete něco přeložit ze švédštiny,její první otázka automaticky zní,jestli je švédština mrtvý jazyk.Po  zjištění,že není,s politováním vám oznámí,že v tom případě vám neporadí.Sestra Palmer,která Brianovi se zvráceným potěšením vypráví,co všechno se stane,když mu špatně vpíchnou smrtící injekci-při pohledu na slečnu Palmer se mi vybavil Jack Nicholson v Přeletu nad kukaččím hnízdem a po zádech mi přejel mráz.A mohl bych pokračovat,postavu za postavou,ale o jedné se musím rozhodně ještě zmínit-psychiatr Bennett,u jeho postavy se totiž  tvůrcům podařil téměř fenomenální myšlenkový přemet.Doktor Bennett na sezeních sepisuje Brianovy vzpomínky ohledně toho,co se událo během Runaway 2 a nenásilnou formou je přepisuje do „normálního“ světa,který funguje bez ufonů a trantonitu,takže v jednu chvíli jsem se přistihnul,jak uvažuji“hej,tak jak to vlastně je,vysnil si opravdu Brian celý obsah Runaway 2,nebo ho skutečně prožil a Bennett je jen obětí svého materialismu,takže nevěří ničemu,co není přesně zaškatulkováno,?“(Odpověď na tuto otázku ponechávám jiným,protože tuším,že leží až za hranicemi šílenství,na které jsem ještě zvyklý)Další nepřehlédnutelnou věcí jsou popisky,ať již předmětů samotných,nebo činností,které s předměty můžete vykonávat.Představte si situaci-větrací šachtou nahlížíte do místnosti pod sebou,v ruce závaží,nasměrujete závaží na hlavu člověka pod vámi a vtom na vás vyskočí hláška“Pusť závaží a sleduj,co to udělá“,od pádu z křesla mě v tu chvíli ochránilo jen to,že jsem v něm,jak je mým zvykem,ležel.Prostě jednou větou-skvělá zábava.
A nyní k té druhé větě,ne,že by se mě do toho chtělo,když jsem teď sepsal,co všechno se mi líbilo,kazit dojem tím,co se mě,možná neprávem,nelíbilo,ale co nadělám.Nebylo by to fér.
Již několik let uvažuji o tom,zda neexistuje mezi herními firmami tajná dohoda na úrovni konspirace,kterak vývojem stále snazších her udělat z hráčské populace naprosté blbce-souběžně s tím zvažuji hypotézu zcela opačnou,že lidé na světe postupně degenerují a herní průmysl se tomuto trendu pouze přizpůsobuje.Ať tak či onak,pocit,že někde je něco špatně,ve mně zůstává.Vše to vlastně začalo „intuitivním ovládáním“,u kterého máte jasně nadefínováno,co si můžete jen prohlédnou a co už můžete sebrat,jen aby si hráč,probůh,nemusel namáhat svůj ctěný mozek,co s kterým předmětem udělat.K tomu se po čase přidalo zobrazování aktivních míst,tato funkce se tak rozšířila rychlostí blesku od Nome po Kapské město,že dnes už je snad proti společenskému bontonu vyrobit hru,v které by tato funkce nebyla zabudována.A nyní(prosím o fanfáry…děkuji) vyrukovalo Pendulo Studio s další „inovací“,sám pro sebe jsem si jí pojmenoval Pomoc přítele na telefonu.Tahle funkce funguje přesně tak,jak její pojmenování napovídá-kdykoli se během hry zaseknete(tedy spíše než o klasický zákys zřejmě půjde většinou o lenost trochu se zamyslet),stačí stisknout kouzelnou klávesu F1,“dovoláte se“(ale jen virtuálně,o kredit nepřijdete,maximálně tak o svůj osobní) do Pendulo Studio,kde vám kreslený pajdulák buď napoví,co udělat,nebo rovnou ukáže obrázek lokace i s předmětem,který máte sebrat nebo nějak použít.Navíc žádné početní omezení ve stylu třikrát a dost,můžete tímhle stylem „stisknout F1,udělat,co bylo řečeno a stisknout F1 znovu“ v klidu projet celou hru-tedy,pokud se tomu ještě dá říkat hraní.Zřejmě bych proti této novince tolik neprotestoval,kdyby se obtížnost Runaway 3 na stupnici od jedné do desíti pohybovala kdesi vysoko nad desítkou-jsem taky jen člověk,nemám rád kupříkladu slide puzzle,a pokud na nějaké narazím a je u něj možnost puzzle přeskočit,bez váhání tuto možnost použiju.Potíž je v tom,že obtížnost Runaway 3 se pohybuje kdesi mezi nulou a jedničkou,nenarazíte ani na náznak nějaké zapeklitější hádanky,které by vám mohla znepříjemnit život a sbírání nebo používání předmětů je kapitolou samou pro sebe.Runaway 3 jde totiž bez většího zaváhání zařadit spíše k interaktivnímu filmu než klasické adventuře.Pokud chcete něco sebrat,většinou stačí jen kliknout na nějakou hromadu na zemi(někdy stačí jen si hromadu prohlédnout) a postava sama už z oné hromady vybere,co by se jí hodilo.Stejně tak při použití nějakého předmětu,stačí zadat jen základní pokyn,co chcete kde použít,postava se stane na několik minut neovladatelnou,sama *fiktivní příklad* zašroubuje do objímky C4,původní žárovku odejde prodat do vetešnictví a pak zatelefonuje do Káhiry,že už můžou nálož odpálit,a teprve potom se vám vrátí pod kontrolu.Navíc dost často po nějaké takové akci následuje delší cutscene,v které můžete sledovat,jak se nad Káhirou kumulují vodní páry tak dlouho,až z nich začne pršet.Potom opět dáte postavě nějaký příkaz,který postava automaticky vykoná s dalšími subquesty a tak dále a dále,až do samotného konce.Je to škoda,protože ve hře je tolik míst,v kterých by se dalo dělat plno zajímavých věcí místo toho,abyste jen koukali,jak to postava všechno dělá za vás.Pokud je nějaká scéna,která potřebuje správné načasování,zapomeňte na to,že byste museli sami čekat,až zahřmí,abyste mohli nepozorovaně vystřelit-postava si prostě stoupne,minutu čeká,až zahřmí a pak sama zmáčkne kohoutek.Je to tak trochu paradox,několik týdnů předtím jsem nadával,jak je Black Mirror 2 na můj vkus přepuzzlovaný-a teď si u Runaway 3 stěžuji na nedostatek puzzle.Marné,člověku se nezavděčte,ať uděláte cokoli,to zaprvé,a za druhé,ono dost záleží na tom,jak se věci dávkují-pokud si v hospodě objednáte biftek a donesou vám plátek masa velikosti kakaového bobu,taky nebudete zřejmě spokojeni,stejně tak,když vám maso bude přetékat přes talíř a tři čtvrtiny ho nesníte.
Se všemi sepsanými výtkami se spojuje i hrací doba.Uděláte pár úkonů a najednou je tady konec kapitoly,pokud už jednou víte,kde se má co provést,proletíte každou kapitolou během cirka pěti minut,a to,s přihlédnutím k faktu,že hra na DVD zabírá něco přes pět Giga,po nainstalování sedm a půl Giga,je přeci jen žalostně málo.A k tomu všemu se vztahuje moje druhá věta-Za hodně Giga málo muziky.
Takže-pokud se chcete dobře pobavit,Runaway 3 – A Twist Of Fate bude pro vás to pravé ořechové.Pokud ale hledáte nějakou adventurní výzvu,pak budete mohutně zklamáni.M_K   
 

Náhledy fotografií ze složky Runaway A Twist of Fate

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář