Jdi na obsah Jdi na menu
 

EVE Burst Error,ADAM The Double Factor

4. 4. 2024

TOPlist

EVE Burst Error,ADAM The Double Factor
Midnight Knight
Hry z roku 1997 a 2003
Japonské textové „adventury“ jako takové
Nejsem odborník přes asijskou-nebo orientální???-kulturu(vidíte,ani nevím jaký,tedy jestli vůbec,je mezi nimi rozdíl),takže následující zamyšlení berte s rezervou-a pokud se najde někdo,kdo dané problematice rozumí,ať mi dá vědět,vždy se rád něčemu novému přiučím.:-)
Už mnoho let mne fascinují japonské textové adventury,jejichž základ spočívá zaprvé v tom,že odklikáváte text na obrazovce,někdy s možností volby,co udělat,jindy se jen proklikáte od začátku hry až k jejímu konci(sice trochu málo pro zarytého adventuristu,který je spíš zvyklý na „Seber sekeru“,“Použij sekeru na tchyni“ a“Dej tchyni do trouby,Otevři  plyn“-ale ne nadarmo se říká,že láska je slepá,takže v patřičném stupni zamilovanosti je už jedno,jestli vaše vyvolená má jen jednu nohu nebo půlku mozku)Samotné odklikávání textu  by samozřejmě nestačilo,na scénu tedy přichází „zadruhé“ v podobě krásných dívek,kterých je každá hra plná od sklepa na půdu,a s tím téměř většinou kráčí ruku v ruce „zatřetí“-sex.Klikání jen tak mě moc nebaví,takže co mne na japonských hrách přitahuje,jsou ony obrázky a sexuální praktiky.Ne,nejsem úchyl-teda,abych byl přesný,jsem,ale v jiném směru-o zmíněné věci se zajímám spíše ze studijních důvodů.Už když jsem se kdysi dávno setkal se svou první japonskou odklikávací adventurou,pořád jsem si říkal,že něco není v pořádku,jen jsem nemohl přijít na to,v čem ono „něco“ spočívá.Pak časem přišla druhá,třetí taková hra a mě se konečně rozsvítilo v hlavě.Obrázky,tedy vlastně zpracování postav,obličejů,tam je ten zakopaný pes.Když si totiž porovnáte obrázky z několika rozdílných her,zjistíte,že tvůrci(nebo jeden tvůrce,nakolik jsou si obrázky podobné),mají jakousi šablonu,v které jsou čtyři,snad pět druhů obličejů,a tuhle šablonu používají všude,takže téměř pravidelně obličeje  z jedné adventury potkáváte i v adventurách ostatních.Ale ani tohle není zajímavé natolik,aby to přitáhlo mojí pozornost,co činí,alespoň pro mne,obrázky ve hrách unikátními,je otázka,čí obličeje to ve hře vlastně jsou.No,podívejte se sami a posuďte(obrázek Japan)

Obrazek

Tak třeba takhle dáma by měla být Japonka.Znám hodně Japonek,ale ať přemýšlím,jak chci,ne a ne si vybavit,že bych podobnou někdy viděl-a tímhle stylem jsou zobrazováni  prakticky všichni lidé v japonských hrách.Nejzajímavější na tom všem je,že ty obličeje nevypadají ani jako evropské,je to takový podivný mix všeho v jednom obličeji,že opravdu nevím,kam je zařadit.Napadají mne přitom tři věci-1.postavy vypadají jako figurka Pinokia,2.kdyby měly postavy větší uši,byly by z nich dokonalí Elfové,a za třetí poněkud rouhavá myšlenka-Japonci neumí kreslit.Nebo kreslit umí a to,jak kreslí,je způsob,jakým sami sebe vidí.Eventuelně se nabízí možnost další-kolikátá už,neví někdo?-Japonci si myslí,že při „normálním“ zobrazení by Evropan nerozeznal jednu postavu od druhé,a proto ta schematičnost.Poslední varianta mi ale poněkud nekoresponduje s faktem,že tyto hry jsou oblíbené především v zemi svého vzniku,v Japonsku.Ono,s trochou nadsázky,se to dá aplikovat na skoro všechny hry z Japonska-když jsem hrál Shadow of Memories(klasická „normální“ adventura),zdála se mi býti hlavní postava jakási divná,i kouknul jsem na výrobce,aha,Konami,tak to je v pořádku.
Zmínil jsem také sex-a přátelé,řeknu vám,že když už v japonské hře na sex dojde,tak to skutečně stojí zato.A opět,nevím,co si o tom vlastně myslet,japonská společnost,alespoň co jsem ji tak letmo zahlédl z rychlíku,mi připadne spíše konzervativní,založená na tradicích-což je všechno možné,jen ne to,co člověk vidí,když ve hře dojde na sexuální radovánky.Připadá mi to celé asi jako když puberťáka pustíte k počítači,aby na něm realizoval všechny svoje představy-mladičké lepé děvy se hrdinům houfně vrhají do náruče,aby je náš rek připravil o panenství,nebo dovedl na vrchol rozkoše,protože jen on je ten pravý,který to dokáže,sex s vaší učitelkou(která je vždy mladá a krásná) je věcí normální(skoro až nezbytnou),stejně tak jako váš poměr s nevlastní matkou nebo sestrou-u nevlastních matek platí stejné pravidlo jako pro učitelky,no,a v extrémních případech ta sestra nemusí být ani nevlastní-ale to už jsou opravdu vyjímky.Takže se mi pak zákonitě dere do hlavy myšlenka-je japonská společnost opravdu ve stadiu „každý s každým,nejlépe víckrát za den“,nebo jde jen o to,aby si člověk u počítače dohnal to,co kdysi v mládí promeškal..?..:-)*Osobní zkušenost-nevím,jestli jsem měl na gymplu jen náhodnou smůlu,ale když si vzpomenu na ty obstarožní dámy,tak než s nima něco mít,raději zvolím cestu eunucha*Málem bych v tom všem zapomněl na příběh-tady bych to rozdělil asi tak do tří kategorií,1.silný příběh,krásné dívky a sex žádný,nebo jen v náznacích,2.silný příběh,krásné dívky a sex minimálně jednou denně,3.příběh prakticky žádný,krásné dívky a sex na každé obrazovce.Hry,avizované již v nadpisu,a ke kterým se už snad konečně dostanu,patří do první a druhé kategorie-ADAM je volným pokračováním hry EVE,většinou už od jiných autorů a podle toho taky patří do jiné kategorie než EVE.
EVE Burst Error
Hned na úvod bych chtěl poznamenat,že EVE Burst Error od C‘s Ware patří mezi vyjímky v tomto žánru,je postavena na skvělém příběhu(a krásných dívkách),sex má povinnou absenci.Osobně považuji tuto hru za to nejlepší,co v téhle kategorii adventur kdy přišlo na svět.Hra je zajímavá už tím,že má dva hlavní hrdiny,soukromého detektiva Kojiroh a agentku tajných služeb Marina.
Obrazek
Hned v úvodu hry si sice vyberete,za kterou postavu budete hrát-ale pozor,není to tak snadné,jak si možná představujete,že s jednou postavou odehrajete celou hru.Kdepak.Kojiroh a Marina se sice asi po dvě třetiny hry neznají,každý z nich pracuje na svém vlastním případu,ale čas od času si musí,ať už vědomky či nevědomky,navzájem pomoci.Tady pak nastává trochu kuriozní situace-během hry se nemůžete přepínat z jedné postavy na druhou,pokud dojedete na místo,kde potřebujete pomoc od toho druhého,hru uložíte a nahrajete si druhou postavu,s kterou pak dojedete do kritického místa a tomu druhému pomůžete.A poznat,kdy je zapotřebí pomoci parťáka,a kdy jste se jen na chvíli zasekli ve hře,je většinou téměř nemožné,takže po chvíli hraní,kdy nevíte,co dál,se přepínáte na druhou postavu a zkoušíte,jestli to pomůže nebo ne.
Obrazek
Pokud jste nikdy žádnou japonskou textovou adventuru nehráli,trochu vám přiblížím,jak to asi vypadá,a proč je tedy těžké poznat,jestli jste něco přehlédli,nebo opravdu potřebujete pomoc.Pohybujete se po několika lokacích-těch v průběhu hry přibývá,a k dispozici máte základní příkaz „prohlížet“,k němu pak přidružené Mluvit,Přemýšlet a samozřejmě Přesun do jiné lokace.Takže hraní vypadá následovně:Prohlédnete si všechno kolem sebe,co se prohlédnou dá,všechno vícekrát a opakovaně-mezi tradiční chytáky patří,že když si prohlédnete jednu věc a usoudíte,že se s ní nedá nic dělat,po prohlédnutí věci druhé,když se vrátíte k věci první,zjistíte,že se s ní dá dělat plno věcí.Až tedy v jedné lokaci všechno několikrát prohlédnete-a není tady nikdo,s kým si pokecat,přesunete se do lokace druhé a postup opakujete.Pokud opět nic podnětného neobjevíte,za předpokladu,že se pohybujeme jen ve dvou lokacích,vrátíte se do té první a opět prohlížecí postup opakujete.Občas přitom narazíte na malilinkatou stopu.No,abych to zkrátil, hybným prvkem je většinou to,že po několikerém chození sem a tam narazíte na nějakou postavu,která vám cosi sdělí,po dalším určitém čase chození narazíte na postavu další a tak dále a tak dále-snažil jsem se zjistit,jestli existuje nějaká souvislost mezi objevováním se postav a tím,co jste kde prohlédli a v jakém pořadí,někdy ano,ale občas jsem dospěl k závěru,že se postavy objevují buď náhodně,nebo podle hodně složitého klíče.
Obrazek
No,a zkuste se v tom zorientovat,jestli jste někde něco pořádně neprohlédli a proto se nemůžete hnout,nebo potřebujete pomocnou ruku.EVE Burst Error je výborná hra-ale pro silné povahy,které nezačnou bušit do monitoru poté,co jste celé město 5x prolezli s oběma postavami a pořád nic.Taky zapomeňte na to,že hru dohrajete během jednoho dne,hra je na 3 CD a napěchovaná příběhem až po samý okraj.Jak už jsem se zmínil,oba naši hrdinové pracují každý zvlášť na svém případu.Kojiroha si najme klient,aby mu našel ztracený obraz,Marina dostává za úkol chránit velvyslancovu dceru,ale jak to bývá,věci se začnou komplikovat na všech frontách,po městě chodí tajemný nájemný vrah Terror,z uklízečky,kterou má Kojiroh ve své kanceláři,se vyklube princezna a budoucí královna sousedního státu,no prostě Sodoma v komoře,jak říkávala moje babička.Výborná hra se skvělým příběhem(a krásnými dívkami),pokud vám tohle odvětví adventur něco říká,strávíte u jejího hraní několik dní a rozhodně nebudete zklamaní.
BTW Protože,jak už je zvykem,hra je namluvená japonsky,s anglickými titulkami,je občas zajímavé poslouchat,jak jedno slovo v angličtině vydá za celou rozvitou větu v japonštině-a naopak.:-)
Videoukázka
ADAM The Double Factor
ADAM je volným pokračováním hry EVE Burst Error,opět se setkáváme se starými známými Kojiroh a Marinou,čtyři roky po událostech,které se odehrávaly v EVE.Opět se při hraní pomocí Save-Load přepínáte mezi oběma postavami,abyste v klíčových momentech mohli pokročit dál ve hře,novým osvěžujícím prvkem je,že nejste omezeni na příkazy na liště,můžete si volně klikat po celé obrazovce(Nojo,já vím,klasický adventury tohle používají už roky,ale když hrajete x-tou japonskou textovku,je každá odlišnost od normálu vítanou změnou) Kulisy města zůstaly prakticky stejné,takže kdo hrál první díl EVE,bude se po městě lépe orientovat.Příběh začíná tradičně jako u prvního dílu,Kojiroh dostane zakázku hlídat několik dní byznysmena,chránit jeho i celou rodinu,Marina zas pro změnu pátrá po masovém vrahovi,který po městě zabíjí poctivé občany..ehm,no,prostě zabíjí lidi,aby bylo jasno.Samozřejmě do toho všeho se zamíchá x dalších různých faktorů,takže oba mají po celou hru o zábavu postaráno,nakonec se zjistí,že všechno,co se odehrává,má souvislosti se čtyři roky starými událostmi v EVE.Každé pokračování něčeho dobrého čelí nebezpečí,že už tak dobré nebude-ADAM nám potvrzuje,že do stejné řeky se nemá znova lézt.Ne,že by příběh byl špatný,pokud budete hrát ADAMa bez znalostí prvního dílu,určitě se vám bude líbit,ale v porovnání s dílem prvním je ADAM jen slabým odvarem.Zřejmě si toho byli vědomi i autoři(hru vydalo opět Cs Ware),Kojiroh si plně užívá svou každodenní dávku sexu,ať už s přítelkyní střeženého byznysmena nebo s majitelkou sousední detektivní kanceláře,Marina se pro změnu oddává slastem lesbického sexu se svou chráněnkyní.Navíc herní engine trpí dost závažným neduhem-pokud hru shodíte na lištu,po obnovení zůstane jen černá obrazovka,a pokud jste si hru neuložili,můžete začnout od začátku-nebo posledního save.Závěr hry zůstává otevřený a slibuje rozuzlení věcí nerozuzlených v dalším pokračování,ale protože od vydání ADAMa uplynulo už deset let,mám silné pochybnosti,že se ho někdy dočkáme.A možná je to tak lepší.M_K
Videoukázka

 

 

Náhledy fotografií ze složky ADAM The Double Factor

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář