15 Days

10. 9. 2005

15 Days

aneb

I jeden den by bylo mnoho

10.9.2010 Autor recenze-Midnight Knight

Pokud by mě někdo zastřelil,mělo by to dvě výhody(nejméně).Zaprvé bych se mohl zařadit mezi ostatní zneuznané postavy,jejichž geniální myšlenky byly oceněny až po smrti,a za druhé byste teď nemuseli číst tuhle recenzi.Nepotěší vás,i když po recenzi na Memento Mori a Alter Ego,kdy se moje názory diametrálně rozcházely s většinovým hráčským názorem,je možné všechno.Jen pak neříkejte,že jsem vás nevaroval.(BTW Po nadšených reakcích hráčů na obě hry jsem si je znovu zahrál,přečetl,co jsem o nich předtím napsal,a dospěl k závěru,že na tom nic nebudu měnit-někdo rád holky,jiný vdolky,marný)Hraní 15 Days od DTP Entertainment a House of Tales jsem odkládal,mnohem déle než oněch patnáct dní,nainstaloval jsem hru,po pěti minutách hru zas odinstaloval,s odůvodněním,že mám německou verzi a zrovna teď se mi do němčiny nechce.Když jsem tento postup zopakoval asi pětkrát,pochopil jsem,že problém není v němčině,ale ve hře samotné,nebavila mě.

Zásadní věc,kterou si totiž musíte uvědomit,než začnete o 15 Days uvažovat,je,že víc než o cokoli jiného se  jedná o interaktivní film,tedy s tím rozdílem,že postavy nejsou z filmového plátna,ale jsou to více či méně ošklivé vyrenderované postavičky.Osobně vůči opravdovým interaktivním filmům nic nemám,spíše naopak,viz Midnajtův koutek,ale i přes svou vášeň k nim je beru jen jako ojedinělé výstřelky,zpestření nudného života mezi "obyčejnými" adventurami.Bohužel 15 Days nepatří mezi klasické interaktivní filmy,navíc celá zápletka hry mne naprosto nezaujala-ale k tomu se hned dostanu.Cathryn,Mike a Bernie jsou zloději uměleckých děl,na tom by ještě nebylo nic špatného,každý se něčím musíme živit.Zásadní problém,a zdůrazňuji,že mluvím pouze za sebe,pro mne nastává tím,že to jsou zloději typu Robin Hood-kradou,aby ze získaných peněz financovali hladovějící děti v Africe,klonování vyhynulých ptakopysků a bůhví co ještě.Možná je to ve mě,v tom,co vidím kolem sebe,ale lidem,kteří kradou v rámci vyšších cílů prostě nevěřím,tím,že jim nevěřím,řadím je do složky "nepůjčovat peníze" a snažím se od nich držet co nejdál.Možná je to také tím,že mám rád upřímnost-pokud přijdu domů,najdu prázdný byt a v něm lístek"Sorry,kámo,ale potřeboval jsem peníze na výlet do L A".,sice se nervnu,ale pokud na dotyčného narazím,oplatím mu to,seberu,co mu po výletu do LA zbylo a zůstane to mezi námi.Pokud bych na tom lístku ale našel"Brigáda spravedlivého přerozdělování majetku vám vše sebrala,aby bylo na světě lépe",seženu si někde kulomet s bednou zásobníků a půjdu se postarat o to,aby co nejvíce členů zmíněné brigády bylo přerozděleno mezi nebem a peklem.Navíc mám silné tušení,že pokud mne paměť neklame,i velký Robin Hood se většinou vydával loupit tehdy,kdy s kumpány všechno propil a neměl se čeho najíst.Tolik asi o mém pojetí morálky a půjdeme se zase věnovat 15 Days.No,takže naše trojka se věnuje kradení v rámci vyšších cílů tak dlouho,až jednou,když ukradnou z Big Ben hodinovou ručičku coby dárek k narozeninám Cathryn(aehm,už chápete,co myslím tou upřímností a vyššími cíly?),dojde k poněkud tajemnému úmrtí britského ministra,do hry se vloží mezinárodní policie v zastoupení tajného agenta Jack Stern,a naše slavná trojka má 15 dní na to,aby se z celé šlamastyky nějak dostala.Tolik o příběhu,v kostce,pokud by se režie chopil Quentin Tarantino,aby bylo na plátně vždy dost krve,trojici lumpů hrál Brad Pitt,George Clooney a Angelina Jolie,tajného agenta pak Harvey Keitel,a všichni měli hodně palných zbraní,granátů a plamenometů,mohl by to být možná super film.Opět bohužel,ani jedno z toho nám 15 Days nenabízí.Místo toho přichází s něčím,o co nemám nejmenší zájem.

Interaktivní film s sebou totiž přináší i dost podstatné nevýhody a omezení,co se týče hraní,trochu vám nastíním,co vás asi tak bude čekat,pokud si 15 Days pořídíte.Po dlouhé filmové sekvenci se na chvíli zmocníte ovládání(pracovně jsem si tyto místa pojmenoval savepointy,abyste si hru vůbec měli kdy uložit),provedete jeden,dva úkony-většinou si s někým promluvíte nebo si přečtete email,následuje další dlouhá filmová sekvence,po které provedete něco namáhavého,třeba kliknete myší na odchod z lokace a spustí se opět další dlouhá sekvence(ano,taková místa opravdu ve hře jsou) Někdy nastane i situace,že budete muset vyřešit puzzle,ale nemusíte se bát,po určité době,kdy puzzle nezvládnete,se vždy ukáže kouzelný knoflík,který,když na něj kliknete,puzzle vyřeší za vás bez vás.(O problematice a svém pohledu na nepuzzle puzzle jsem se rozepisoval jinde,tuším,že u So Blonde,nehodlám na tohle téma opět marnit čas) A takhle to probíhá de facto po celou dobu hraní,zavoláte někomu,filmová sekvence,po skončení si přečtete email,filmová sekvence,vylezete ven z auta,f---musím to pořád psát,nebo je už každý v obraze..? Samozřejmě zjednodušuji,ne pokaždé uděláte jeden úkon než nastane další sekvence,tuším,že asi tak dvakrát jsem narazil na místa,kde bylo zapotřebí udělat úkony tři nebo čtyři.Dalším minusem,který tahle filmově interaktivní hra přináší,je téměř stoprocentní sledování dějové linie,nemůžete libovolně opouštět lokace,jak se vám zlíbí,nebo cokoli udělat jinak,musíte pořád jet po jediné scénářem dané koleji.

Přitom hra,tedy konkrétně její námět,má obrovský potenciál na něco mnohem lepšího(ostatně,netýká se to jen 15 Days,prakticky stejnou připomínku jsem měl u Alternativy a mnoha dalších her poslední doby,nevím,možná je to současný trend,mrhat potenciálem).V 15 Days musíte občas hacknout cizí počítač,nebo naladit správnou frekvenci,skvělé puzzle-nebýt toho kouzelného tlačítka,které by puzzle vyřešilo za vás.Nostalgicky jsem u toho vzpomínal na pár let staré hry jako Largo Winch nebo Broken Sword 4,kdy jste se buď puzzlem prokousali,nebo jste ve hře nemohli pokračovat,jiná cesta nebyla.Nebo spolupráce naší trojky při loupeži-ještě před pár lety by každá taková loupež znamenala půl dne plánování,kdo kdy a co provede,potom zuřivé přepínání mezi postavami-a v lepším případě i časový limit na celou akci.V 15 Days nic takového nehrozí,trojice se mezi sebou sama popřepíná během hrané sekvence od začátku loupeže až po její konec.Když nic jiného,15 Days mne přinutilo zpytovat svědomí,jestli toho chci od života opravdu tak moc,když bych chtěl,aby se hráč aktivně hraní účastnil,a dospěl k závěru,že moje svědomí je v tomhle případě čisté jak po použití jistého pracího prášku(štěstí,že ho používám,mít ten od konkurence,který odstraní jen setinu skvrn,nebyl bych si tím tak jistý)

Na závěr takový malý postřeh ohledně chování naší zlodějské trojky*Následující berte laskavě s rezervou,i když se to možná nezdá,jsem tvor krajně nespolečenský,po světě chodím v tmavýchých brýlích,abych se odříznul od lidí kolem sebe,mými přáteli je comp,krabička cigaret,chlazený nealkoholický nápoj světoznámé značky a jistá mladá dáma,která tvrdošíjně odmítá moje nabídky,aby se se mnou vyspala-proto asi taky stále patří mezi mé přátele-takže jak vypadá opravdový společenský život vím jen díky hrám a TV seriálům* Něco mě na té trojici nesedí,když je sleduji,nemám pocit,že se dívám na partu sehraných lidí,kteří si rozumí a které pojí společné ideály či zájmy,spíše mi připomínají tři lidi,kteří byli násilně dáni dohromady a musejí spolu po určitou dobu vycházet,ať se jim to líbí nebo ne.A když jsem u těch postřehů a tušení souvislostí,ještě jeden-věřím,že se najde plno hráčů,kteří budou 15 Days nadšeni a budou se divit,co na tom bručounskému Midnajtovi vadilo-nic nového pod sluncem,obzvláště po tom,co si Madukas zahrál mnou do nebes vychvalovaný Still Life 2 a byl z něj totálně znechucený.(totéž platí pro některé tituly,které mi Madukas tak dlouho nadšeně popisoval,až jsem si je pořídil a pak se divil,co se na tom tomu trotlovi mohlo líbit) No,a do třetice všeho,mám silné tušení,že 15 Days ukazuje,jakou cestou se hodlají v budoucnu adventury ubírat...a že se mi ta cesta nebude ani trochu líbit.M_K

Náhledy fotografií ze složky 15 Days