Tak nějak by se dal ve zkratce vyjádřit první,druhý až
desátý pocit z „detektivní“ hry o Hardyho klucích Joe a Frankovi,kteří ve svém
volném čase spolupracují s ATAC(American Teens Against Crime)-to je taková
americká odnož Rychlých Šípů,tak asi po deseti pivech,takže u toho člověk usíná.Většinou
se mi opakovaným hraním /recenze,screeny, savy,napsat návod,zahrát podle
toho,co jsem napsal a opravit všechny kopance/ podaří ke hrám,které si mne na
první pokus moc nezískaly,přeci jen nakonec najít cestičku,Hardy Boys patří
mezi vyjímky,čím častěji jsem je spustil,tím víc jsem byl otrávený.Nevím jak
kdo,ale jak vidím,že hru publikuje The Adventure Company,začínám z toho
mít divný pocit-sice se najdou i dobré kusy,které uvede na trh,ale těch
průměrných až horších je přece jen víc.Pouze můj názor,nikomu ho
nevnucuji.Hardy Boys od XPEC(Have fun together !...) rozhodně nepatří mezi ty
světlejší chvilky TAC,naopak.XPEC stvořil cosi,co jsem(not XPECting)
nepředpokládal,a i když je možné,že se u toho druhá strana bavila,tak vzájemné
to rozhodně nebylo.*Omlouvám se všem neanglicky rozumějícím lidem,ale firma
s tak děsným názvem si o takovou slovní hříšku přímo prosí na kolenou*Tolik
asi na úvod,a teď se do toho pustím takříkajíc od podlahy,ne li ještě hlouběji.Hardy Boys by vlastně mohla sloužit jako dokonalá příručka o
tom,jak vytvářet ve hře umělé problémy samy pro sebe,jen aby hra byla o něco
delší-to je to první,co člověk zaregistruje hned na začátku,a během hraní se
v tom jen utvrzuje.Posuďte sami-do Hardyho domu(naši hrdinové bratři Frank
a Joe,plus tetička Trudy,máti Laura a otec Fenton) přijde mladý policista a
začne matičce Lauře vykládat,že musí okamžitě mluvit s jejími syny kvůli přestupkům,kterých
se dopustili.Když je s bratry o samotě,sice jim vysvětlí,že je ve
skutečnosti agent ATAC(American Teens Against Crime) a nese jim spěšnou
zásilku,jenže co to pomůže,když škoda už je napáchána,oba bráchové mají zaracha
a máti jim sebere klíčky od motorek-ve kterých navíc mají i své mobily.Takže
dříve,než se pustí do vyšetřování,kdo vykradl dům ctihodného pana Spencera,musí
vyřešit,jak se vůbec dostat z domu ven.A tak to jde pořád-chcete
vyslechnout herce v divadle?,žádný problém,stačí,když mu naaranžujete
scénu pro přednes Hamleta a dozvíte se od něj..že vlastně skoro nic neví.Nebo
je libo promluvit si s prodavačem v obchodě?,není nic snazšího,musíte
mu jen srovnat ve výloze figuríny,a až skončíte,prodavač odejde,vás
v obchodě zamkne,takže a)nic jste se nedozvěděli,b)máte další námět
k přemýšlení-jak se dostat ven.Upřímně řečeno,ono tvůrcům nic jiného
nezbývalo,bez ustavičného házení klacků pod nohy by samotné vyšetřování mělo
velice rychlý průběh-přišli,vyřešili,odešli.Proto v úvodu píšu o
detektivce v úvozovkách,většinu hry budete řešit rébusy,které
s vyšetřováním nemají buď naprosto nic společného,nebo se ho dotýkají jen
letmo-ad absurdum je to dotaženo ve scéně,kdy musíte improvizovat,abyste
policistovi sehnali náhradní pásku na označení místa činu,protože na policejní
stanici jí nemají.No,pokud jen máte rádi složité hlavolamy,možná si říkáte,že
to až tak špatné nebude.Omyl,aby se vám hra zalíbila,musíte mít navíc silné
sklony k masochismu,je tady totiž ještě celková hratelnost,a ta je
příšerná.Není mi sice jasné,jak toho autoři docílili,hra nemá žádnou super
propracovanou grafiku,právě naopak,ale při každém přechodu z jedné lokace
do druhé si můžete klidně odskočit-majitelé rychlejších PC na toaletu,vlastníci
staršího hardware do obchodu pro zásoby potravin na víkend.Vzhledem ke
skutečnosti,že mezi lokacemi se pohybujete pořád,po několika „loading“,u
kterého civíte pořád na stejný obrázek,toho začnete mít tak akorát dost.Každý
load-a je jedno,že jste v dané lokaci před chvílí byli,v paměti nezůstává
načtený-trvá tak asi deset sekund..a to jsem se snažil počítat každou sekundu
co možná nejpomaleji.Osobně mě to znechutilo hru natolik,že jsem jí po
půlhodině hraní odložil stranou a vrátil se k ní až za týden-kromě
vrozeného masochismu i proto,že během loadu se dá v klidu vysypat
popelník,uvařit kafe,udělat si něco k jídlu,bez toho,že by měl člověk
pocit,že tím marní čas na úkor hraní.Přitom stačilo jen málo a hra,no,mezi
perly by asi i tak nepatřila,ale byla by zajímavější.Během hraní máte totiž
možnost přepínat se mezi postavami,abyste stylem „ten dělá to,a ten zas tohle“
vyřešili nějaký problém.Bohužel pro zmíněné přepínání mezi postavami najdete
uplatnění pouze dvakrát,jednou na začátku,a podruhé ke konci hry-jinak samozřejmě,pokud
vám brácha leze na nervy,můžete sice klidně chodit jen s jedním,ale jenom v rámci
jedné lokace.(Nostalgicky jsem přitom vzpomínal na dvacet let starého Zak Mc
Kraken nebo Maniac Mansion od Lucase,kde právě ono přepínání mezi postavami
bylo základem celé hry)Kromě klasického inventáře máte k dispozici i
mobil,ten ale využijete prakticky jen pro čtení poznámek,i když se s ním
můžete dovolat čtyřem lidem,nutnost zavolat jednomu člověkovi budete mít pouze
jedenkrát během hry-další zahozená šance,jak hru zpestřit.Protože nepředpokládám,že by hra někdy vyšla i u nás,návod
udělám pouze v případě,že se najde alespoň jeden zoufalec,který by po něm
zatoužil.No,tak to by bylo asi tak vše,snad se příště sejdeme u něčeho
zajímavějšího a hratelnějšího.M_K