Vikings

1. 2. 1982

Vikings
8.12.2006 Autor recenze-Standa Madukas
Jste připraveni zapomenout na to kdo jste,kde jste a ponořit se do ekonomické, politické, sociální a kulturní struktury vikingské společnosti ?Dobře,k tomu, abyste hráli Vikingy je třeba být Viking.Budete konfrontováni se silami Chaosu a budete muset obnovit pořádek Vikingského světa.Předesílám,že hra Vikings je opravdový drahokam mezi hrami ,kterým říkáme historické adventury.Vikings byli prodáváni v omezeném nákladu jen v Evropě (tato hra je z roku 1998)a jen na určitých místech.Nevím jestli byla někdy prodávána i u nás.
Vikings
Vikingské tažení začíná v roce 793 a končí v roce 1066, kdy Harald Merciless, král Norský, byl zabit v bitvě Stamford Bridge v Anglii.My se dostáváme mezi tyto události, kdy skandinávské národy Dánsko, Švédsko, a Norsko čelí nedostatku orné půdy v nativních zemích, takže se ve velkém měřítku stěhují směrem na západ a usadí se na Islandu (asi 870) a v Grónsku (asi 983).Možná nejvíce proslavenou postavou vikingské doby je Leif Eriksson (980-1025). Syn slavného průzkumníka, Erika Reda (objevil Grónsko), Leifův život a cestopisy byly zaznamenané v mnoha islandských ságách.Protože Leif byl lajdák a neudělal mapy, tak panují spekulace ohledně letopočtů.Trvalou záhadou je také čas a doba vylodění prvních Evropanů a následná kolonizace Severní Ameriky.Historické letopisy tvrdí,že v roce 1002 to byl právě Leif Ericsson a jeho posádka,kdo se vydali směrem na západ od Grónska, první z ostrovů se jmenoval Helluland .Někteří dějepisci věří ,že to byl Baffin Island.Poté se plavil dál v jižním směru, Leif našel silně zalesněný region a pojmenoval ho Forestland, který je považovaný za Labrador.Následovně Leif pokračoval dále k jihu a vystoupil na břeh v místě ,kde našel hroznové víno. Pojmenoval toto místo Wineland.Nálezy archeologů,kteří našli rozvaliny vikingského osídlení, směřují k tomu,že Leif přistál v severní části Newfoundlandu.Teorie a argumenty jsou jedna věc, každopádně  role Vikingů je důležitá součást historie a civilizace této části světa.Převládající schémata vikingských válečníků je ukazují jako směs divokých a nelítostných barbarů, ale tento obraz není úplně přesný. S výjimkou skupiny opravdu šílených Vikingů, nazývaných Berserks, byli vikingští válečníci převážně farmáři a lovci.Když však byla bitva, také oni se stali divokými bojovníky a bez milosti zabíjeli nepřátele.Když napadli vesnice,často zabili každého člověka, včetně žen a dětí.Dá se říci ,že jediná jejich skutečná výhoda,kterou Vikingové měli, byly jejich lodě, nazývané "knorrs." Tyto lodě mající ploché dno byly vhodné pro přístup k mělčinám a kanálům podél pobřeží.Používali tyto lodě k tomu, že využili moment překvapení a porazili nepřátele bleskurychlým útokem.Oni tedy nevyhrávali bitvy proto,že by vynikali jako bojovníci, vyhrávali hlavně tím,že byli výjimeční námořníci a věděli jak použít taktiku překvapivých útoků.
Vikingské dobrodružství začíná
Jsme na začátku roku 1000, v světě chaosu, kdy my, jak hráči, jsme představeni Hjalmarovi, synovi Ingmara, silného vikinga a majitele velkého majetku na Islandu, kde byl zavražděn.Kdo je jeho vrah? Kde je jeho magická sekera ?Příběh je vyprávěn Eldgrim,, který zná hrozná tajemství a stává se Hjalmarovým učitelem.Hjalmar byl poslán do Norska za otcovým přítelem, Leifem Haraldssonem.Postupně se před vámi bude rozvíjet fascinující příběh o tom jak Hjalmar, cestující skrze čtyři neuvěřitelné světy,plné dobrodružství, hledá odpovědi k vražedným událostem. Po cestě světem chaosu bude Hjalmar obviněn z toho,že je vrah a vaším úkolem je najít důkaz ,který prokáže Hjalmarovu nevinu.Myslím,že nebudete zklamáni z mimořádného vikingského dobrodružství.
Jak je to s grafikou a zvukem?
Vikings grafika, a je jedno zda jde o 2D, 3D, videa nebo animace, je prostě vynikající.Naprostý zážitek a dechberoucí grafika je natolik skvostná,že i po letech musím smeknout.Velmi originální ,vzrušující a neobvyklé je použití interaktivního plného videa pohybu ,to je rys který odděluje Vikingy od kterékoliv jiné hry co jsem hrál. Použití 20 herců oblečených do autentických vikingských kostýmů, přes 300 video scén, skvělé scenérie.Shodně s grafikou je skvostná hudba a zvukové efekty. Scény se zvukovými efekty jako je rozvrzaná dřevěná loď, rachot kovových mečů,hluk na tržišti a mnoho dalších jsou neuvěřitelné.Pokud to vše spojíte s originální hudbou, složenou Olivierem Pryszlakem, tak máte perfektní mix.Výsledek kombinace vysoce kvalitní grafiky a zvuku je to, co dělá atmosféru a náladu Vikingů krásnou a magnetickou.
Herní rozhraní
Hrajete z pohledu první osoby, s výjimkou video sekvencí které zahrnují akce nebo pohled na Hjalmara, kde ho vidíme z pohledu třetí osoby.Všechny akce ve hře jsou ovládány myší.Procházením kurzorem přes scénu na obrazovce můžete aktivovat různé ikony, ty vám signalizují zda můžete působit na objekt (sbírat nebo používat) nebo znak (hovořit).Podél spodní části obrazovky jsou lišty s nástroji. To vám dovolí zpřístupnit dokumentární základ ( QuickMode bar), váš inventář ( peněženka), aktuální hádanku/ obrazovka hádanky ( klíč) a nabídky pro volbu parametrů. Únikový klíč je používaný pro to ,abyste se dostali do hlavního menu, které zahrnuje novou hru,uložení atd.
Hádanky
Uvnitř čtyř vikingských světů které prozkoumáte je devět hádanek.Musíte je vyřešit, abyste mohli pokročit ve hře.Hádanky jsou zajímavé svou mnohotvárnosti .Příklad hádanky která je velmi zajímavá je Knattleikr Match, vikingský druh baseballu.Hádanky jsou vždy logické a naprosto jedinečné pro pochopení vikingského světa, naštěstí nejsou příliš obtížné, takže frustrace nehrozí.
Závěrem?
Vikings je jedinečná historická dobrodružná adventura.Výsledkem je silný příběh, krásná grafika a zvuk, báječné video sekvence,fascinující hádanky a naprosté ponoření se do hry.
Hodnocení