Riven -The Sequel to Myst

4. 3. 1987

Riven: The Sequel to Myst
10.12.2006 Autor recenze-Standa Madukas
Pokud máte rádi obtížné,těžké adventury a doslova milujete ty hodiny strávené luštěním tajů a hádanek magického ostrova Myst tak jste tu správně. Píše se rok 1997 a firma Cyan uvádí na nenasytný trh nepřímé pokračování Mystu .Ocitáte se v novém rozsáhlejším světě s přetěžkými hádankami,rébusy,puzzly a hlavolamy.Proč nenasytný trh?Teď se něčeho přidržte,ale pokud vezmeme prodejnost série Myst+Riven tak se zastavila na číslu 9 milionů prodaných her!!!Naprosto neuvěřitelné číslo,při kterém ještě dnes můžeme uctivě smeknout,protože k tomuto číslu se zdaleka žádná hra,natož adventura ani nepřiblížila.Co asi tak stojí za fenomenálním úspěchem této série?Přiznám se,že nevím.Je to pro mne velká záhada a řeknu vám proč.Především je třeba říci ,že Myst +Riven jsou velmi těžké hry.Jestliže dnes všechno spěje ke zjednodušení her,nekomplikovanosti a přímočarosti ,tak Riven je pravým opakem.Pokud nemáte matematický mozek,analytické myšlení,intuici a nejste šachista,který myslí alespoň na 5 tahů dopředu tak se ve hře budete smažit a plácat jako já.Riven prověří vaší nervovou soustavu a to pořádně.Jedna věc se Rivenu upřít nedá.Je vizuálně nádherný,tedy pokud to posuzujeme rokem 1997.Myslím,že asi tady někde je ten klíč k úspěchu této dnes už legendární série.Ano,Myst a Riven předběhli dobu svým naprosto bezkonkurenčním grafickým zpracováním.Když budete hru hrát tak budete zírat jak úžasně zpracovaný je tento fantaskní svět.To je první část úspěchu.Jako druhou podstatnou věc ,která Myst a Riven katapultovala k výšinám je revoluční prvek,začlenění živých herců do hry.To je jedním slovem úžasné.Vůbec se divím tomu,že tvůrci ostatních her tento skvělý prvek nedokázali využít,zvlášť ,když viděli jaké to nese v případě Mystu a Rivenu ovoce.To je tedy pro mne asi ten základní úspěch toho ,proč tahle série tak uspěla.Nejsem totiž přesvědčen o tom,že lidé hru kupovali proto,že to byli adventury a navíc tak těžké.Ted se vrátíme k Rivenu.Když hru začneme instalovat tak trochu překvapí,že je rozlezlá na pěti CD.Tím hra byla v roce 1997 určitě raritou.Je to dáno především tím,že Riven - pokračování Mystu, je mnohem rozsáhlejší, detailnější ,ale také i náročnější než jeho předchůdce.O skvělé grafice jsme si už řekli.Pojďme ke zvuku.Ani tady se autorům nedá moc co vytýkat.Zvukové efekty jsou efektní a paleta zvuků prvotřídní.Snad nejpůsobivější zvuková sekvence ve hře je jízda mezi ostrovy.Hudební složka je stejně působivá jako v Mystu,místy temná a tajemná a za chvilku zase jemná a subtilní.Staví na náladě a výborně reaguje na změnu tempa.Pokud se vám zdál Myst těžký tak Riven ještě přitvrdil.Nic vám nedá zadarmo a z hlavy se vám bude obrazně řečeno kouřit .Přiznávám bez mučení,že tato hra není můj šálek čaje,přesto však musím smeknout před zpracováním.Jak říká kolega ,Riven to není jen fenomenální hra, to je umělecké dílo.A umělecké dílo si zaslouží úctu.Dávám 90%

Náhledy fotografií ze složky Riven – The Sequel to Myst