Aliens versus Predator 2010

7. 3. 2004

Aliens versus Predator 2010
7.3.2010 Autor recenze-Standa Madukas
Tato vpravdě legendární hra s trojicí hrdinů /vetřelec,predátor a voják/se téměř po jedné dekádě vrací zpět na monitory počítačů.Už tehdy patřila mezi nejlepší střílečky,které se na PC objevili,takže očekávání byla veliká i přesto,že od té doby urazil žánr akčních her pořádnou cestu ke kvalitě a tudíž i konkurence zvedla laťku kvalitních her hodně vysoko.Podařilo se týmu  Rebellion přeskočit tuto laťku?Hra začíná kdesi ve vesmíru na planetě ,respektive na místě,kde se protnuli osudy všech tří ras za které budete hrát.Vědecká stanice vyrostla na místě,kde je jakési úložiště predátorů a navíc jsou tu i vetřelci,respektive tu má hnízdo jejich královna.Na jednom místě je tedy hodně velký přetlak.Jenže kam vstoupí lidská noha ,tam většinou vzniknou problémy a nejinak je tomu i zde.Vedoucí projektu Bishop Weyland je ambiciózní cynik,kterému jde jen o své cíle a na ostatní ohledy nebere.Počíná si jak slon v porcelánu a tak netrvá dlouho a na planetu se vrací predátoři,aby zachránili své svaté místo.Do toho se připletou i vetřelci a tak začíná pořádná mela.Co se autorům povedlo je prolínání jednotlivých příběhů všech tří ras,více vám prozrazovat nebudu.Jako první rasu za kterou jsem hrál jsem vybral vojáka,respektive mariňáka. Začátek je hodně podobný tomu před 10 lety.Hlavní boj se odehrává s vetřelci.Ti na vás útočí mnohdy v několika vlnách,takže musíte hodně opatrně postupovat, v závislosti na tom ,na jakou obtížnost hrajete.S predátorem se setkáte až na konci,což mne docela zamrzelo,protože to byla jen epizodka než vydatná porce boje.Jako voják střílíte,ale také se nabouráváte do počítačů,do systému otevírání dveří,aktivujete přívody elektřiny a podobně.Je to vcelku zajímavé a mise za marináka se mi líbila i svou délkou.Druhý na řadě je vetřelec.Hraní za něj je samozřejmě jiné už jenom v tom,že nemáte žádné zbraně,ale zase máte silné čelisti a smrtící ránu ocasem.Nejdůležitější je,že můžete lézt v podstatě po čemkoliv.Pokud jste hráli za marináka,tak jste věděli ,že vetřelec na vás plive kyselinu.Toho se bohužel při hraní za vetřelce nedočkáte,zajímavá je akce,kdy se přiblížíte zezadu k člověku a pak ho uchopíte a narvete mu do pusy malého vetřelce a vytvoříte tak z člověka nechtěného hostitele.Většinou se pohybujete v jeskyních nebo větracích šachtách.Šplhání a lezení po zdech a stropech bude pro vás zpočátku dost matoucí,ale pokud si zvyknete, tak se vám to bude líbit.Bohužel hra za vetřelce je dost nudná záležitost,není tu nic co by narušilo stereotyp zabíjení vojáků.Snad až na konci,kdy se utkáte s predátory je to zajímavější,ale tahle kampaň se moc nepovedla.A to už nemluvím o její krátkosti,která je ostudná.Vetřelce autoři odflákli.Po tomto rozčarování následovalo hraní za predátora.Ani ten nedosahuje kvalit marináka,ale jsou zde mnohem zábavnější mise.Skvělé jsou zbraně které predátor může použít,ať už je to plasma,miny,disk a nebo oštěp.Predátor se navíc může na určitou dobu zneviditelnit,takže je pro něj hračka dostat se až na blízký kontakt k nepřátelům.I když délka kampaně za predátora byla delší než za vetřelce ,tak i zde jsem byl zklamán krátkostí.Co mne trochu zarazilo je velká míra brutality.Predátor utrhne hlavu vojáka k oskenování,vetřelec se zase zakousne do mozku oběti a nasaje krev a energii.Je to vyobrazeno dost naturalisticky a labužnicky.Zklamáním je i špatná umělá inteligence,vojáci mnohdy čekají na smrt jak na porážku,vůbec se nebrání.Grafika hry se povedla,není to sice nic úžasného ,ale svůj účel to plní.Interaktivita s okolím není sice nijak valná,ale to mě v tomto případě nijak nevadilo.Výborně se tvůrcům povedla změna počasí a hra světla a stínu.Probleskování slunce,skrz hustou džungli je krásná podívaná.Výborná je hudba,která skvěle podbarvuje děj.K tomu připočtěte zvuky blížících se vetřelců a pokud hrajete v noci tak se možná budete i bát.Ovládání a kamera jsou taktéž bez chybičky.Klávesy si můžete nakonfigurovat podle svého.Aliens versus Predator není špatná hra,ale přece jen jí hodně věcí chybí,respektive nebyli dotaženy do těch správných konců.Takhle je to jen trochu nadprůměrná střílečka,která sice uspokojí,ale nenadchne.Dávám 73%