Call of Juarez-Bound in Blood

28. 9. 2002

Call of Juarez-Bound in Blood

28.9.2009 Autor recenze-Standa Madukas

Kvalitních 3D akčních westernů/nebo taky kovbojek,jak se říká po našem/je pro PC jako šafránu,takže když před 3 lety vyšla Call of Juarez,tak to bylo jako blesk z čistého nebe. Jen málokdo předpokládal,že polská firma Techland dokáže vytvořit tak bravurní hru,kterou jsem označil za nejlepší western,který kdy na PC vyšel.Je tedy nad slunko jasné,že jsem se na pokračování hodně těšil.A rovnou bez okolků říkám,že Techlandu se povedlo neuvěřitelné-pokračování je nejen stejně kvalitní jako Call of Juarez,ale dokonce ho v některých ohledech překonává!!Velmi zdařilý je scénář,autoři tentokrát překvapili tím,že vlastně pokračování není klasickým pokračováním.Vrátíme se totiž dvacet let před události z jedničky,bratři McCallové,myslím tím Thomase a Raye/to je ten fanatický kazatel z Call of Juarez/jsou pěkná kvítka a nedá se říci,že by ctili zákon či se jím dokonce řídili.Mají svá vlastní pravidla,poněkud svérázná,ale dá se říci,že mají svědomí a charakter,který mnoha lidem kolem nich chybí.I proto se dostanou do problémů.Bojují totiž za Konfederaci v občanské válce Severu proti Jihu a rozhodnou se dezertovat,protože se musí vrátit domů bránit farmu.Podstatné je ,že si udělají velkého nepřítele-plukovníka Barnbyho.Ray a Thomas mají hodně daleko do idylického vztahu bratří,s nadsázkou se dá říci,že si oba lezou vzájemně na nervy,ale zůstávají stále spolu.Koneckonců na to doplatí jejich nejmladší bratr William,ale nebudu vám víc prozrazovat,na to ve hře přijdete sami.V určitou chvíli se objeví na scéně krásná Marisa,do které se zakouká Ray. Tím přibude další těžký nepřítel,protože Marisa je holka, která patří Mendezovi a ten je hodně horkokrevný a nenechá si to jen tak líbit.No a aby toho nebylo málo ,tak po obou bratřích jde i apačský náčelník a jeho syn,kteří chtějí získat zbraně.Hra nabízí možnost výběru v tom směru,že můžete hrát za Raye nebo Thomase.Ray je trochu větší drsnák a pistolník,kdežto Thomas umí třeba dobře zacházet s lasem/to je zajímavě vyřešeno-zacílíte na červený bod kam lano hodíte, tlačítkem myší ho rozvinete,potom musíte dělat s myší kruhy, jako byste se snažili laso roztočit,až ho při dostatečné rychlosti hodíte./Oba si vzájemně hodně pomáhají ,což se promítá v takových detailech jako,že si navzájem pomohou vylézt na větší skálu či balvan/jeden druhého vytáhne nahoru/nebo jeden druhého kryjí při útku či obraně.Ray má větší sílu,není pro něj problém vykopnout dveře.Velmi zajímavým a hodně povedeným prvkem je tasení koltu při souboji z očí do očí.Myšítkem ovládáte nejen pozici ruky při tasení,ale i následné tasení a zamíření/na obrazovce se objeví zaměřovací kříž/.Ve hře jsou i vedlejší úkoly,které plnit můžete,ale nemusíte.Třeba můžete zachránit statkáře nebo železničáře.Hra je sice hodně naskriptovaná,ale ne natolik ,aby vás to otrávilo,protože je to vše vyřešeno docela přirozeně.Ale abych se vrátil k bratřím,k Rayovi a Thomasovi patří ještě benjamínek William o kterém už jsem se zmínil,který je takovou čistou duší,která inklinuje k víře a Bůh je jeho prioritní veličinou.V průběhu hry si za něj nezahrajete,působí tu spíše jako určitý mentor,který se snaží své bratry dostat na správnou cestu.Ve hře své spolubojovníky střelit /ani omylem/nemůžete,ale třeba zvířata můžete zastřelit všechna.Grafika je přímo excelentní.Autoři použili údajně čtvrtou verzi enginu Chrome/docela povedená 3D akce/a je to opravdu pasta pro oči.Nádherně vykreslená divočina Severní Ameriky,překrásné lesy,řeky,hory.....vlastně bych mohl jmenovat cokoliv.Úžas budí neuvěřitelná hra stínů,až pojedete lesem a uvidíte prosvítat paprsky slunce,to je prostě paráda.Čelist mi spadla i při pohledu na vodní hladinu.Zvláště  exteriéry jsou zpracovány opravdu hodně kvalitně .Pohled do krajiny je opravdu dechberoucí. Zbraní je ve hře víc než dost,můžete si je i při dostatečném peněžním obnosu kupovat/když zabijete nepřítele ,tak z některých vypadnou dolary ,které si můžete vzít/.Máte na výběr mnoho koltů,pistolí,brokovnic.Ve hře si také zastřílíte z rotačního kulometu či kanonu.Také přijde v určitých momentech řada i na dynamit.Dokonce si budete moci zastřílet i z luku,během zaměřování (pravé myšítko) je zpomalen čas,což vypadá hodně efektně.Můžete i vrhat nože,ale jejich využití ve hře je minimální,je to spíše taková kuriozitka.Co mě fakt dostalo je jízda na koni,ještě v žádné hře jsem se nesetkal s tak dokonalým modelem jízdy ,můžete jet volně ,ale stejně tak jet tryskem a přitom je to tak jednoduché.Projedete se i v dostavníku,v kanoi/zvláště jízda v rozbouřené řece je parádní/Dabing je opět výborný,zvláště hlas Raye.Jeho chraplák je nedostižný,ale i ostatní postavy si zaslouží uznání.Hudba i zvuky jsou taktéž bez chybičky.Ovládání si můžete nakonfigurovat podle toho,jak to vyhovuje vám.Abych jen nechválil,konec hry se mi zdá už trochu přeplácaný v tom směru,že autoři do scénáře zapletli i legendární poklad Aztéků,takže si v závěrečné scéně hry budete připadat jako Indiana Jones. Call of Juarez: Bound in Blood dohrajete v rozmezí 6 až 10 hodin,v závislosti na tom,jakou zvolíte obtížnost.Pokud se vám podaří dohrát hru na jakoukoliv obtížnost,tak se vám bonusově otevře obtížnost nejtěžší-very hard. Doporučuji vám opětovné zahrání,už jen proto,že si hodně protáhnete herní dobu a můžete si zahrát za jiného z bratrů než jste hráli ,a co je nejdůležitější,vychutnáte si naprosto dokonalý western.Call of Juarez: Bound in Blood je pro mne jednoznačně nejlepší western všech dob na PC a protože jsem se opravdu výborně bavil,dávám 95%

Náhledy fotografií ze složky Call of Juarez-Bound in Blood