Ceville

11. 10. 2002

CEVILLE
Tyran,kterého budete buď milovat nebo nenávidět,střední cesta není.
11.4.2009 Autor recenze-Midnight Knight
Málokdy bývám z nějaké hry nadšený-nějak k tomu nedávají v poslední době žádný důvod-natož pak,abych z ní byl tak říkajíce na větvi.No,ne nadarmo se říká „Nikdy neříkej nikdy“,to,co jsem prožíval při hraní Ceville se snad ani nedá slovy vyjádřit,něco fantastického,nepopsatelného,asi jako ztráta panictví/panenství(mno,až tak daleko bych pro srovnání asi chodit neměl,nevím,jaké má kdo zkušenosti,ale u mě to byla poněkud nepovedená,až trapná záležitost.:-))-takže raději jinak,takhle jsem se pobavil naposled někdy v minulém století,když jsem hrál naprosto šílený Discworld.
Měl bych asi upozornit předem,že Ceville je parodie,na všechno,vážnými věcmi počínaje a parodiemi vážných věcí konče- asi jako když smícháte dohromady filmové Hot Shots,Naked Gun a začnete si z výsledku dělat legraci.Abych byl upřímný,samotného mě moje reakce na Ceville zarazila,očekával jsem nějaký propadák ve stylu Everlight-stejně je to zajímavý způsob myšlení,současně se Simon 4 vyšel i Everlight,a nyní,kdy byl vržen do oběhu Simon 5,tak k němu pro změnu „přibalený“ Ceville,oboje pod ochrannými křídly Kalypso-ostatně,grafika nic moc,tak jsem si otráveně pomyslel,že zase popravím jednu hru a půjdu se věnovat něčemu jinému.Naštěstí se poprava nekonala,takže vás můžu pozvat k úchvatnému zážitku,téměř až fenoménu,jménem Ceville.(A jestli mi ještě jednou Word opraví Ceville na Seville,tak už se opravdu vážně naštvu,jak už my vyhrožuju dlouho a vypnu opravy textu)
Ceville je sympatický* vladař ve Faeryanis,poklidným životem despoty a tyrana si vládne až do chvíle,kdy dojde k palácovému převratu,zrovna ve chvíli,kdy uvažuje,jestli spor tří kůzlátek versus vlk rozsoudit popravou všech zúčastněných stran,a,světe div se,palácová stráž se přidá na stranu vzbouřenců,svržený Ceville končí ve vězení.*Sympatický pro lidi,kteří mají vyhraněný smysl pro umění a životní styl vůbec,v mládí trhali mouchám nožičky a ve věku dospělém se dali buď na dráhu zločinu,nebo se z nich stali exekutoři(i když tady je dělení poněkud matoucí,protože obě profese se vzájemně dosti prolínají) Protože nechat Ceville nadosmrti za mřížemi by bylo dost neefektivní-co by pak chudáci hráči dělali po zbytek hry?,Ceville z vězení uprchne a chystá plán,jak se všem za utrpěné příkoří pomstít…muhehehe.Není na všechno naštěstí sám,seznámí se s malou* holčičkou Lily,která mu cestou bude pomáhat.*Malou,jak se to vezme-pivo by jí rozhodně neprodal ani slepý a zkorumpovaný výčepní,ale vedle Ceville působí jako Ajfelova věž,z čehož si můžete udělat představu,jak je asi despotický tyran velký.Při hraní jsem si,určitě ne náhodou,vybavil Kyrandia 3-Malcolm’s Revenge,jestli mě paměť  neklame,je to kromě Ceville jediná hra,kdy hrajete za toho zlého. Hra je z dobré poloviny postavená na dialozích-z druhé poloviny na více či méně šílených kombinacích věcí-takže se prakticky na každém krok můžete bavit konverzací Ceville s Lilly,kdy jedna strana se snaží přesvědčit tu druhou,že trocha zla jednou za čas nikoho nezabije,a v případě,že má hlavní slovo Lilly,tak zase naopak(názorný příklad toho,jak to vypadá v mojí hlavě,když se dá do řeči moje Já s mým Temným já a do toho všeho se ještě začne plést Midnajt)Jako v každé dobré parodii najdete prakticky na každém kroku odkazy na postavy nebo hlášky z jiných adventur či filmů(Lilly se upřeně dívá na stráž a říká „Nepotřebuješ vidět moje doklady“..Co to mělo znamenat?“ „Uhm,vlastně nic“-Firestarter),takže znalci si skutečně přijdou na své-jediné,co mi tam chybělo,byla klasická věta „Hi,I’m selling trese fine leather jackets“,ale tahle hláška z Indiana Jonese je už v adventurách tak profláknutá,že je to jen dobře.Autorům naštěstí nebyly svaté ani skutečné ikony dvacátého století,takže když hrdinný paladin Ambrosius vyskočí na studnu,aby přednesl vizi svého snu o světě,v kterém jsou všichni v bezpečí,najde se snad víc lidí jako já,kteří si při tom vzpomenou na „I have a dream“ Martina Luthera Kinga.
Jak jsem se už,dosti podrobně,zmínil,Ceville je parodie,takže pokud si někdo tohle slovo musí najít ve slovníku,při zmínce o parodii raději přepíná televizi na vzdělávací kanál o rozmnožování korálů na Galapágách,případně dává přednost grafice a ovládání nad obsahem,doporučuji,ať dotyční zůstanou u toho rozmnožování korálovců,určitě pro to v některém z příštích životů najdou uplatnění,Ceville by je rozhodně nezaujal.Zaprvé,jednotlivé kapitoly se načítají tak dlouho,že byste v mezičase stihli odchytit šílené prase,naporcovat ho a udělat jitrnice.Zadruhé,inventář je udělán poněkud nešťastným způsobem,po celou hru vám trčí ve spodní části obrazovky,čímž dost často zakrývá klíčové předměty-sice se dá zrušit pomocí klávesy „I“,ale v době,kdy by se tohle dalo vyřešit jedním kliknutím myší,je to trochu kostrbaté řešení.Zatřetí,větší číst předmětů určených k sebrání je tak malá,nebo jsou vidět pouze během kulminace Saturna s Jupiterem,pokud se v té chvíli podíváte na scénu ze správného úhlu,že jsem při hraní vyjímečně děkoval za Tab klávesu,která vám zobrazí vše v dosahu.Bohužel,ne vždy tam,kde dotyčná věc leží,většinou ji pak najdete tak metr vedle vpravo,nahoře nebo dole,ale jen málokdy tam,kde podle Tab má být.Na vině zřejmě bude engine,který se nedovede nějak rozumně vypořádat z různým rozlišením monitoru-když jsem změnil nastavení na 800X600,byla hra prakticky nehratelná,při rozlišení 1024X768 to sice bylo lepší,ale i tak jsem často věc našel naprosto jinde,než Tab klávesa ukazovala.Začtvrté-ale tohle je spíš jen pro mě,ve hře jsou občas časově omezené úseky,sice u nich,pokud danou věc nestihnete,neumřete,ale musíte akci opakovat znova a znova-než vám dojde,že ten nůž o dvě obrazovky dál neležel na zemi nadarmo,a pokud ho nějak neseberete a číšníkovi šikovným řezem neodejmete slezinu,asi se v téhle časové sekvenci nikdy dál nedostanete.Naopak příjemnou změnou je možnost přepínání ovládání mezi Ceville a Lilly,většinou v situacích.kdy se vzájemně doplňují-jeden třeba drží pilota,aby nevyskočil,zatímco druhý jde do skladu pro motorovou pilu a pivo.
Vítejte ve Faeryanis,zemi neomezených možností,kde konečně zlo začalo vítězit nad láskou a nenávistí.:-D
Jen tak sám pro sebe a případného čtenáře-nenechte se ale nutit:
Už delší dobu uvažuji o článku na téma „Podivné úkazy češtiny“ ,ve kterém bych se chtěl věnovat některým fenoménům tohoto jazyka.Například oblíbený dvojitý zápor-nic nevím,nikoho neznám-v angličtině je tohle ošetřeno rozumně-I have nothing,tedy v přesném překladu „mám nic“,člověku je hned jasné,o co jde.Na stranu druhou,pokud v češtině „nemám nic“,může to vlastně znamenat,že mám letadlo,venkovské sídlo v Monaku,tři milióny na účtu,a ke štěstí mi tedy chybí pouze jakési imaginární „nic“.Ale to jen tak na okraj-nenávist,to je také takové zajímavé slovo,které už po x-té upoutalo při psaní mojí pozornost.Pokud ho zařadíme do stejné kategorie záporů jako kolegy Mám-Nemám,Vidím-Nevidím,Snáším-Nesnáším-vyjde mi z toho pokaždé dvojice Návist-Nenávist.Proto prosím všechny znalce češtiny,kteří vědí něco o genezi slova Návidět,aby se mi ozvali.Děkuji.(BTW Protože nad zmíněným článkem uvažuji už nějakých deset let a předpokládám,že v tomto trendu se mu budu věnovat i nadále,není kam spěchat)

Náhledy fotografií ze složky Ceville