CSI- Hard Evidence

13. 4. 2002

CSI: Hard Evidence

8.ledna 2008 Autor recenze-Midnight Knight

Moji fanoušci(a při své vrozené skromnosti nepochybuji,že je jich plno) si již jistě zvykli na to,že recenze většinou začínám netradičním způsobem a teprve časem se dostávám do tempa a k jádru celé věci.Nebudu své zvyky měnit,takže vám na úvod oznámím,že při hraní CSI Hard Evidence jsem si uvědomil,jak je život plný paradoxů.Třeba fakt,že ještě nedávno jsem si přečetl nějakou recenzi,o autorovi si pomyslel své(a většinou to nebylo nic,co by se dalo říkat nahlas před dětmi),a pokud hru dostatečně pohaněl,usoudil jsem,že bude hra skvělá,hratelná a pořídil jsem si ji-jsem přitahován negativní reklamou jak můra k světlu svíčky.No vidíte,a teď dělám přesně to samé,trhám hry na malé kousíčky,které pak hážu z okna ven,jen aby ostatní lidé mohli zakroutit hlavou,co jsem to za vola.Nebo tohle-není to trochu na hlavu,že z člověka,pro kterého je uniforma strážníka to samé jako červený hadr pro býka,z člověka,který veřejně pohrdá zákonem i veškerými autoritami,se pomalu ale jistě stává expert na hry,v kterých „law and order“ hrají hlavní roli.?To jsou ty paradoxy,jak kdysi napsal jeden pán(časem se stal prezidentem,ale nechci z toho pro sebe do budoucna raději nic vyvozovat)
Ale teď již vážně-zřejmě se budu opakovat,TV série CSI slaví úspěchy po celém světě,Ubisoft se veze na vlně slávy a chrlí jedno pokračování počítačové série za druhým-a možná je dobře,že tak činí.Nechtěl bych to zakřiknout,ale připadá mi,že každé nové pokračování má vzestupnou tendenci.Původní CSI nemohu posoudit,používá QuickTime,který se jaksi nekamarádí s mým PC,takže se mi hru dodnes nepodařilo rozjet.CSI: Dark Motives bylo svou obtížností a nepřehledností téměř nehratelné,po několika měsících hraní,s nápovědou na každém kroku,jsem dnes u konce druhé epizody.Můj názor na CSI: Miami a CSI:3 Dimensions of murder si můžete přečíst v recenzích,3 Dimensions z mého sekání hlav vylezly podstatně zdravější než kolegové z Miami.A CSI: Hard Evidence?Víte,to se mi na světě líbí,že existuje rovnováha-jakmile se někde něco zlepší,někde se něco zákonitě zhorší.Stejně tomu je i u zmíněné Hard Evidence.Protože u všech CSI jde stále jen o jedno-stane se zločin,vyšetřujete,odhalíte pachatele,aby se z toho nestala nuda,je nutné něco měnit.Měnit obsah hry dost dobře nejde,takže se mění grafika,ovládání,získávání bonusů.A u těch změn je právě alfa omega celého hodnocení.Ovládání zvládnul Ubisoft téměř na jedničku,doslova překopal celé menu v průběhu hry,na které byli hráči zvyklí z CSI: Miami nebo CSI: 3 Dimensions.Zmizela známá lišta na spodní části monitoru,přes kterou se hráč pohyboval mezi lokacemi,pomůckami nebo stopami.Vše v Hard Evidence se nyní ovládá pomocí PDA,změna dosti podstatná,změna,kterou pocítí na vlastní kůži každý,kdo si už zvyknul na „klasické“ CSI ovládání-přesto ale změna příjemná a vítaná.Přiznám se bez mučení,že když jsem poprvé rozjel Hard Evidence a začal zoufale hledat v PDA,kde co vlastně je(tutorialy vždy přeskakuji jako něco nepotřebného),pomyslel jsem si“No poťeš pámbů,to zas dostal něčí chorej mozek nápad“,pak jsem se ale pustil do tutorialu a zjistil,že všechno je vlastně jasný,přehledný,jen když si na to ale člověk pořádně zvykne.Zmizel chaos v interakci inventáře s přístroji,který vládnul v 3 Dimensions,pokud používáte nějaký přístroj,zobrazí se vám jen ty předměty,které v přístroji můžete zkoumat,vyhodnocený materiál se v inventáři ukáže s jasným označením „odškrtnuto“.Může se vám teď zdát,že je ovládání až příliš snadné,ale můžu vás ujistit,že až budete třeba identifikovat bandu muzikantů seškvařených dohromady elektřinou pomocí zbytků otisků,které jim zůstaly,řeknete si,že označení toho,co jste už udělali,nebyl až tak špatnej nápad.Vidíte,částečné otisky,další zajímavé zpestření,které mi chybělo u předchozích dílů,ale jak funguje,na to si počkejte až/jestli Hard Evidence budete hrát.:-)Takže tohle byla alfa,a nyní přichází na scénu i omega.Autorům se nepodařilo tvůrčí  entusiasmus udržet na uzdě a ve svém nadšení přidali další „osvěžující“ prvky-bonusové body za pozornost a....ehm,sbírání brouků pro Grissoma,jehož koníčkem je zkoumání všemožné havěti.Pozornost,nebo chcete-li důkladnost(
thoroughness  points) spočívá v tom,že klikáte do všech možných i nemožných míst,kde sice evidentně nic zajímavého není,ale tím,že jste pozorní,prozkoumáváte celou oblast,dostanete za každý úspěšný klik do správného místa bonusový bod.Stejně tak dostanete bod za každého sebraného brouka-nevěřili byste,kde všude se dají nalézt.Brouků i pozornostních bodů je v každé misi přesně určený počet a podle toho,kolik se vám bonusových bodů podaří najít,se zpřístupní i bonusové menu.A tady je kámen úrazu celého zpestření.Zaprvé,po určité době vás přestane bavit klikat do všech stran v naději,že narazíte na to správné místo.A zadruhé,průběh vyšetřování vypadá pak v praxi asi takto-přijdete do nové lokace,začnete zuřivě klikat do všech stran,prohlížet talíře,odpadkové koše a nevím co,abyste chytili nějakého brouka,a teprve až usoudíte,že jste vyklikali všechno dostupné,se,jen tak mimochodem,začnete věnovat podezřelému,nebo mrtvole.A až dokončíte celou misi,zjistíte,že Grissom od vás sice dostal pět brouků,ale celkem jich mělo být šest,takže vás chytne  amok,vypnete PC a jdete se tak na hodinu uklidnit na čerstvý vzduch-důležité upozornění,motorovou pilu nechte doma zamknutou ve sklepě.Myslím,že nebýt těchto miniher,které dost podstatně narušují celý příběh mise,dostalo by se Hard Evidence ode mne takové pochvaly,že bych z toho byl sám na větvi-takže vlastně,bráno z úhlu mého duševního zdraví,je dobře,že tam ty bonusové body jsou.
V ostatních směrech se Hard Evidence drží tradice,opět se setkáte se svými seriálovými oblíbenci Sarah Sidle,Catherine Willow,Gil Grissom,Al Robbins,Jim Brass a ostatní,kteří vám v průběhu vyšetřování dělají „křoví“,teda vlastně parťáky,nezměnilo se ani to,že postavy ve hře nadabovali osobně herci seriálu.Bohužel,v rámci tradice zůstalo i automatické ukládání,takže pokud se chcete podívat zpět,co jste kde udělali,nemůžete si nahrát svou uloženou pozici,ale musíte celou misi rozehrát od začátku.Nerad vynáším soudy,jestli si hra zaslouží šest nebo devět bodů z deseti-takže,pokud jste dočetli až sem,udělejte si podle toho každý svůj vlastní obrázek,jestli jsem více hru pohaněl nebo pochválil.
Na závěr malé zamyšlení.Když jsem hrál Culpa Innata,uvědomil jsem si,že ta hra obsahuje všechny prvky,které jsem,ať vědomě nebo podvědomě,u CSI série postrádal.V CSI můžete neomezeně pendlovat mezi místy A až X,nebere se v potaz,že cesta z bodu A do bodu B zabere určitý čas a den má jen omezený počet hodin-a vyšetřovatel musí taky občas spát.V CSI máte jeden určený konec mise-to jest chytnout padoucha,případně zakysnout,ale to jako konec neberu.A teď si představte,co by asi nastalo,kdybyste měli jen určitý počet dnů na vyřešení případu,jinak by ho za vás vyřešili kolegové ze sousedního okrsku,nebo,nahromadíte nedostatečné důkazy,dáte zatknout podezřelého a po čase zjistíte,že jste za mříže poslali nevinného a vrah si vesele běhá na svobodě.Neláká vás takhle pojaté CSI?Mě tedy jo,a to tak,že hodně-teď ještě,aby se o mým geniálním nápadu dozvěděl Ubisoft a realizoval ho.
Krátká poznámka malým písmem hluboko dole-nedodržel jsem svoje předsevzetí nevidět ani jeden díl TV seriálu CSI.Jeden jsem viděl,a byla to nuda,až to bolelo.Ale to jen tak,aby řeč nestála,hry samotné se to nijak netýká.
Mid