Exodus from the Earth

3. 8. 2000

Exodus from the Earth

3.8.2010 Autor recenze-Standa Madukas

Další z řady stříleček ,kdy zachraňujete svět před zkázou a opět a zase jste na to sami,respektive sám.Nic objevného .Píše se rok 2016 ,Slunce pálí jako sviňa a hrozí ,že spálí planetu na uhel.Takže se musí rychle něco vymyslet.Řešení je jediné-najít planety nebo alespoň planetu,která bude v rámci možností obyvatelná a bude se tam moci přestěhovat část lidstva.Samozřejmě nečekejte,že tam budou socky a nižší střední třída.Prostě planeta hezky pro V.I.P obyvatele.Společnost A.X. Corporation se tohoto úkolu zhostí,protože našla technologii, která umožňuje pomocí injekce dýchat vzduch,který je pro organismus zhoubný.Nic však není tak jednoduché jak vypadá/mohu potvrdit,když se to sere tak se to sere/K přežívání na planetě je nutno v pravidelných intervalech aplikovat injekční vpich.Pokud pravidelnost porušíte nastává smrt,kruté a jednoduché.Společnost A.X. Corporation našla zlatou žílu,kterou musí vydojit co nejvíc.Jenže se zjistí,že injekce nejsou bez vedlejších negativních účinků a navíc se objevují spekulace, že společnost A.X. našla planetu, která by mohla být obyvatelná stejně jako země, ale tají ji, aby vydělávala dál na svých preparátech.Jenže to se nelíbí vládě a tak pošle schopného agenta Franka  vyšetřit jaká je situace a kde je pravda.Po ropné havárii BP si už nedělám iluze ,že velké korporace myslí mimo prachů na něco jiného.Exodus vypadá jen jako další z bezduchých stříleček,kdy vezmete zbraň a kosíte nepřátele po stovkách.Jenže naštěstí je to trochu jinak.Musíte používat různé čipové karty,páky,klíče,materiály/dokumenty/ a další mechanismy k tomu,abyste se dostali dál.Někdy to je trochu otrava hledat něco, co vám otevře cestu dál,ale právě tohle dělá hru zajímavou a trochu jinou než klasická střílečka.Pohybujete se jak v interiérech tak i exteriérech.Nečekejte nějakou grafickou bombastickou kvalitu ,ale pokud máte solidnější comp, tak si na plné detaily hru užijete.Dobře jsou vykresleny postavy,interiéry jsou vesměs strohé,ale vypadají hezky a účel plní.Horší jsou exteriéry,tady už je vše hodně hranaté a je vidět ,že se hodně šetřilo s polygony.Hra je sice lineární v tom smyslu,že musíte projít z bodu A do bodu B ,protože jinak nepokročíte dál,ale jak řešit jednotlivé situace,přestřelky ,to už můžete podle svého.V orientaci mi hodně pomohla Mrazíkova čeština/díky ti /,protože ve hře je spousta textů a prokousat se tím je někdy dost otrava,protože mi unikal smysl toho, co se po mě chce.Ve hře není žádná mapa,což je někdy trochu problém,protože nevíte co v určitou chvíli udělat,takže se orientujete podle situace.Loading mezi jednotlivými misemi je trochu delší ,ale dá se to vydržet. Zvuky si autoři půjčili z Half Life,alespoň já to tak slyšel.Hudba je celkem dobrá,nevtíravá,ale že bych si poslechnul samostatný soundtrack ,tak to tedy opravdu ne.Namluvení postav je také dobré.Vašimi soupeři nebudou jen vojáci,ale i kyborgové a různé střílny.S vaším zdravím je to trochu zvláštní,stačí seskočit z vyšší výšky či žebříku a už vám zdraví ubude. Naopak když zabijete vojáka ,tak se po něm projdete a zdraví se vám trochu vylepší.Naštěstí jsou všude lékárničky a odolnostní záplaty,takže nehrozí frustrace z toho,že budete umírat na každém rohu.To však neznamená,že se můžete vystavit přímé palbě nepřítele,naopak,musíte se dobře krýt a snažit se nepřátelům snížit šance na zabití na minimum.Ve hře je klasická nabídka zbraní od pistole až po raketomet,který však použijete jen zřídka.Je většinou spojen s likvidací kyborgů-robotů,kteří jsou velmi odolní a klasické zbraně na ně většinou neplatí.Příjemným zpestřením je jízda  džípem s namontovaným rotačním kulometem.Tyto mise patří jednoznačně mezi nejlepší pasáže hry.Skvělým efektem je ,že si při obstřelování nepřáteli vytvoříte kolem džípu ochranou zónu,jejíž zásluhou jste na určitou dobu nezranitelní.Interakce s okolím je účelová-rozbijete různé bedny,rozstřílíte sudy,ale třeba už nepohnete s velkou bednou.Hra je naskriptována,takže pokud hrajete ten samý úsek poněkolikáté, tak už víte co bude následovat.Někdy to může vadit,ale pro další postup je lepší vědět odkud nepřátelé zaútočí.Ukládat lze ve hře kde potřebujete,takže nehrozí nějaké zákysy.Navíc pokud byste si špatně uložili ,tak vám hra pomůže v tom,že vám pro jistotu uloží posledních pět uložených pozic.Exodus je hra ,která je trochu těžkopádná ve svém začátku.Nezáživné procházení chodeb,rozmlouvání s lidmi,pak přijde první přestřelka ,taky nic moc....jenže čím déle hrajete tím víc vás hra pohltí a zjistíte,že je to kvalitní střílečka.Autoři do hry zakomponovali i skákací pasáže,které se však do hry moc nehodí. Exodus from the Earth je hra která mne mile překvapila,dobře jsem se u ní bavil.Pokud jí budete porovnávat s typy her jako je Crysis,Stalker či Call of Duty, tak to Exodus prohraje na celé čáře.Ovšem když si uvědomím co jsem v poslední době hrál za /promiňte mi ten výraz,nejsem sprosťák,ale neznám výstižnější slovo/sračky typu Operation Wlfsburg,Alcatraz,Wolfschanze 2 nebo The Scourge Project ,tak Exodus je nadprůměrná,kvalitní gamesa za dobrou cenu.Dávám 77%