Mafia 2

3. 9. 1991

Mafia 2

3.9.2010 Autor recenze-Standa Madukas.

Jistě znáte ten pocit,kdy spustíte hru a od první chvíle vás tak strhne,že pro vás neexistuje svět okolo a hrajete dokud nenaskočí závěrečné titulky.Přesně tohle se mi stalo u této hry.Četl jsem spousty recenzí jak na našich,tak i zahraničních webech.Nepřidám se do řady víceméně kritiků,naopak.Tato recenze je oslava skvělé hry,skvěle odvedené práce.Pokud jste četli mojí recenzi na Mafia-City of Lost Heaven,tak víte,že jsem se nerozpakoval dát hře v hodnocení 100%.To samé platí i pro Mafii 2.Pojďme si tedy hru trošku rozebrat.Příběh,respektive scénář hry je opět promakaný do detailů,něco ve hrách nevídaného.Dějové zvraty jsou do sebe napasovány jako puzzle,které vytvářejí naprosto plastický obraz reálného fungování americké mafie.Život se s hlavním hrdinou Vitem Scalettou moc nemazlil.Chudá rodina,které se přestěhovala z Itálie do Ameriky,otec alkoholik,poflakování se na ulici,první krádeže....prostě rozjezd do života nic moc.Aby toho nebylo málo,tak při jedné krádeži Vita chytí a aby nemusel do vězení,tak narukuje rovnou do 2.světové války.Ač má zdá se smůlu,tak v jednom má štěstí.Vyhýbají se mu kulky,takže přežije válku a když se vrátí domů ,tak mu Joe zařídí propuštění z armády, a pak už je to jedna velká jízda.Důležitou postavou hry je Vitův kámoš z dětství Joe Barbara.Ten Vita zatáhne do společenství mafie,kde je zločin brán jako cosi normálního.Pro Vita je to takový výtah k lepšímu,pohodlnějšímu životu.Nekouká na to jestli někomu ublíží,svědomí ho v podstatě nijak netrápí a i když má v sobě určité morální zásady ,tak ty jsou tak nízko nastavené,že je mu v podstatě každý ukradený,s výjimkou Joea.Z Vita se stane gangster se vším všudy.Bohužel je to však jen pěšák ve hře mocnějších a silnějších,což si Vito uvědomuje,ale není natolik schopný ,aby se nahoru dostal sám.V podstatě se stane otupělým vykonavatelem příkazů nadřízených.Zůstává za ním spoušť.Zatímco s Tommmym Angelem se dalo sympatizovat,Vito je egoista,který jde jen za svým.V žádné hře jsem neviděl tak dokonalé prolínání animací s reálnou hrou. Grafika je něco, co se těžko popisuje,žádná hra se s Mafií 2 nedá srovnávat.Konkurenci válcuje na celé čáře a bude chvilku trvat ,než se podaří nějaké hře vypiplat grafiku tak, jako je tomu právě v Mafii 2.Vše totiž do sebe zapadá a vypadá naprosto přirozeně.Zamrzí ,že mimo hlavní osu příběhu není co dělat.Můžete sice krást auta,vykrádat obchody ,zajet do servisu, kde si změníte SPZ, barvu, poklice a doladíte motor.Jenže to nemá v podstatě žádnou návaznost na příběh.Je tu možnost se i najíst nebo se v butiku dobře obléci,ale pochybuji o tom,že vás to bude bavit ,možná to uděláte párkrát,ale určitě nebudete jíst v každé restauraci ve městě a neproběhnete všechny butiky s oblečením. Ve hře jsou i takové drobnosti jako je natankování benzínu( benzínu v nádrži opravdu ubývá)nebo sbírání časopisů Playboy.Ty bývají pohozené na všech možných místech.Pohybujete se ve městě Empire Bay,které je nádherně roztaženo do různých čtvrtí,z nichž každá je osobitá a něčím jedinečná.Čínská čtvrt,Malá Itálie,Přístav atd.Hra má skvělé tempo,nikde není nějaká slabá pasáž,pořád máte co dělat,každá mise je jiná a hra neustále graduje. Empire Bay ovládá několik rodinných,mafiánských klanů,každý z nich má své území a svůj podnik,kde se scházejí.Zde si většinou Vito a Joe domluví práci a pak se jde na věc.S Vitem vstáváte a stejně tak s ním uléháte do postele,i to je jedním z pojících článků,který dodává pocit,že dýcháte a žijete s hlavním hrdinou.Vito se dokonce ocitne i ve vězení,kde si odsedí 6 let.Čekal jsem ,že hra trochu ztratí na tempu,ale opak byl pravdou.Kapitola ve vězení byla kvalitní stejně ,jako ty ostatní.Jsou tu zajímavé situace,jako třeba čištění pisoárů nebo scénka ve sprše,kdy si hezouna Vita vyčíhne trojice buzerantů.Velmi působivé je i to,že když se Vito po 6 letech vrací na svobodu,tak Empire Bay vypadá úplně jinak ,než když do vězení šel.Nová,krásná auta,novější architektura města. Co mi trochu v Empire Bay vadí,respektive chybí je svést se  taxíkem,autobusem nebo metrem.Bylo by stylové odjet na místo akce třeba autobusem a zpátky jet metrem,škoda.Empire Bay je hned od začátku kompletně otevřené,takže si můžete zajet kam chcete,prozkoumat každou ulici.Systém krytí je geniálně jednoduchý a maximálně funkční.Prostě jen přijdete k místu za které se chcete schovat , zmáčknete požadovanou klávesu ,a pak už se můžete vyklánět kam chcete a jen střílet.Zjednodušené je i automatické doplňování zdraví,sice se mi to až tak moc nezamlouvá,ale je to věc na kterou si také rychle zvyknete.Stejně tak jsou zjednodušené pěstní souboje,ale i zde si rychle zvyknete a možná ,že jim přijdete na chuť,stejně jako já.Zajímavé je i páčení zámků u kradených aut,nečekejte nějakou složitost,opět je to vysoce účelové.Pokud se vám nechce páčit zámek,jednoduše rozbijete okénko loktem,vlezete do auta,propojíte dráty a je nastartováno.Zůstalo zde i klasické vytažení řidiče z auta ,tak jako to bylo v jedničce,ale jednodušší je si auto ukrást bez toho,že by u toho měl někdo asistovat.Aut je v ulicích mnoho,takže se nemusíte bát,že budete muset oběhat celou čtvrť.Policie uděluje pokuty,zastaví vás při rychlé jízdě,ale málokdy když projedete na červenou.Na rozdíl od jedničky je zde policie úplatná,takže si prachy v pohodě vezmou,s komentářem ....díky za příspěvek na důchod.Když budete mít rychlé auto,tak policii většinou ujedete,ale i tak vás budou stále hledat,zatykač s vaší podobou stále vidíte na obrazovce.S municí si nemusíte dělat starosti,je jí všude dost.Zbraně jsou standardní,od pistole až po samopal.Klasika je brokovnice.Střelba z jedoucích aut je čistě automatická, vy jen řídíte auto,o střelbu se stará Joe. Ten jako váš parťák je v postatě nesmrtelný.V každé kapitole se stane,že toho snese tolik ,že by musel být v márnici okamžitě,ale v rámci hry to prostě nelze,takže musí vydržet všechno.Joe je velký srandista,neustále ze sebe chrlí vtipy a různé historky.Vito proti Joeovi působí trochu jako suchar.Naprostou lahůdkou je jízda auty městem.Promakaný jízdní model,respektive jízdní vlastnosti aut nemají chybu.Auta se chovají tak, jak by se chovat v reálu měli.Cítíte z nich opravdovou sílu,ale i určitou nemotornost.Každé auto se ovládá trochu jinak (výkon motoru,váha, maximální rychlost)U sporťáku poznáte hned ,že máte živé ,rychlé auto,kdežto u běžného auta cítíte,že je mnohem pomalejší a línější.Náklaďáky jsou hrozně pomalé a nemotorné,vytočit se v ulici je umění.Skvělé je také pérování aut a jejich tlumiče,mimochodem v menu si můžete navolit režim simulace.Auta se chovají na různých površích tak,jak by se chovali i v reálu.Na sněhu to klouže,stejně tak při dešti.Na suché vozovce zase gumujete asfalt.Výborný je i model poškození aut.Přední kapota se utrhne,blatníky zmuchlají,okénka rozbijí...prostě když chcete ,tak z auta máte za chvilku šrot.Stejně tak se v autě můžete ve velké rychlosti i zabít.Ve hře jsou působivé i takové detaily jako pára nad kanály, stíny na mostní konstrukci,které se promítají na vaše projíždějící auto,vidíte se v zrcadle, nádherný je odraz slunce nebo když v zimě jede náklaďák s pluhem tak od pluhu lítá sníh.Mafie 2 je samozřejmě naskriptována,ale i tak působí město Empire Bay skutečným a živoucím dojmem.Ulice dýchají životem,lidé někam jdou,povídají si,hádají se,auta troubí,prostě cítíte ,že město opravdu žije.Dokonce tu jsou takové vychytávky,že si můžete nechat vyleštit boty nebo ,že spíkři v rádiu reagují na aktuální dění. Úžasný je i výběr písniček,které vám hrají v autě po dobu přesunu k jednotlivým akcím. Výběr dobové muziky nemá chybu,nikdy bych se to nepřinutil poslouchat,ale takhle mě to hodně bavilo a musím říct,že výběr je opravdu hodně povedený .Od jazzu až po sambu a gospely,příjemné je ,že zazní některé skladby,které známe už z 1.dílu. Škoda jen ,že spíkři v rádiu nemluví také česky.Nezapomenutelným zážitkem je i hudební doprovod v podání Pražského filharmonického orchestru. Zajímavé je také proměnlivé počasí a střídavá denní doba.Chvilku prší,pak je zase jasno,sněží,noc se střídá se dnem.I to jsou věci,které přispívají ke skvělé atmosféře.Český dabing je opět vynikající,dokonce předčí skvěle nadabovaný první díl Mafie(životní dabing Marka Vašuta)Hlasy jsou skvěle poskládány,navíc se klade důraz na autentický slovník,který je prošpikován vulgarismy,které však dodávají dabingu to správné koření. Excelentní výkon podává Vlastimil Zavřel jako Joe Barbaro. Zdárně mu však sekundují i další postavy, ať už je to Martin Trnavský v roli Vita Scaletty/místy hodně připomíná intonací i barvou hlasu zmiňovaného Marka Vašuta/nebo Pavel Šťastný v roli Henryho Tomasina. Mafia 2 má hodně sprostý výrazový slovník,ale v prostředí v jakém se pohybujete se noblesa vyjadřování nenosí.Bezvadně se povedla i optimalizace hry,i na mém obstarožním AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5200+,2GB RAM,NVIDIA GeForce 8600 GT šlapala hra i na nejvyšší rozlišení jako hodinky.Engine je vypiplaný na maximum,nejste omezováni ničím.....dlouhý loading,nemožnost přeskočit animace,doskakování budov a objektů....nic takového vás ve hře nečeká,naopak budete překvapeni jak je vše rychlé a bezproblémové.  Interakce s okolím je úžasná,rozbít nebo rozstřílet lze v podstatě cokoliv.Až uvidíte jak samopal dokáže rozstřílet až na dráty zalité v betonu sloup za kterým stojíte, nebo uvidíte co vše létá vzduchem při hodu granátem,tak vám možná spadne čelist jako mě.Něco takového jsem ještě v žádné hře neviděl.Ve hře je celkem 15 kapitol,jsou tu tři druhy obtížnosti.Na tu nejlehčí je to naprostá pohodička,na tu nejtěžší je to znatelně těžší.Hru nejspíš nikdy nedohrajete na celých 100%.Většinou se vám ukáže zhruba tak 70%.Píši to jen proto,aby vás to nezmátlo.Herní doba není špatná,já měl dohráno za zhruba 10 hodin,což se mi zdá jako slušná porce zábavy.Hra je sice kratší než jednička,ale to není důležité s ohledem na to,že Mafia 2 slaví obrovské prodejní úspěchy ,konec hry byl koncipován tak,aby bylo na co navázat.Líbila se mi i cena,za jakou se prodávala,pokud by většina her vypadala tak jako Mafia 2 ,tak bych neměl pocit špatně investovaných peněz .Uložit hru ,kde potřebujete nelze,jsou tu klasické checkpointy,které jsou dobře rozmístěny.Snad jen na tu nejtěžší obtížnost by bylo dobré zhruba tři úseky trochu lépe rozmístit,ale jinak i tady je Mafie 2 dobře vyladěná.Ovládání je naprosto bez chybičky,můžete si nakonfigurovat klávesy jak potřebujete.Skvělá je i kamera,když nasednete do auta ,tak se natočí přesně tak jak je potřeba,nepotřebujete nic korigovat.Mafia 2 v žádném případě nenavazuje na Mafii 1.Je tu však jedna pasáž ve hře ,kdy se osud Tommy Angela přetne s osudem Vita Scaletty,ale víc vám prozrazovat nebudu.Je to však hodně silný zážitek a chvilku jsem na monitor koukal jak opařený.Mafie 2 je už spíše interaktivním filmem,ve kterém režírujete vy/samozřejmě v předem určených mantinelech/.Ne každému to může vyhovovat,pro mne je to však jedna z nejlepších her co jsem si kdy na PC mohl zahrát. Mafia 2 je naprosto dokonalá hra.

Náhledy fotografií ze složky Mafia 2