Odyssey - The Search for Ulysses

8. 4. 1989

Odyssey - The Search for Ulysses
6.7.2007 Autor recenze-Standa Madukas
Pokud máte rádi řeckou mytologii a jména jako Odysseus,Poseidon,Kyklop nebo Charon vás zajímají natolik,že jste ochotni kvůli nim dokonce odehrát hru tak čtěte pozorně.V roce 2000 vydala francouzská firma Cryo akční adventuru Odyssey - The Search for Ulysses.Je sedm let poté a já mám konečně tu čest si hru zahrát.A jak dopadnul výsledek?Nejdříve se zastavím u toho co stárne nejrychleji a to je grafika.Četl jsem recenze,které vesměs grafiku ve své době chválí.Já bohužel nemohu jinak než říci,že opak je pravdou.Lokace jsou velmi nekvalitně zobrazeny a pokud si dáte rozlišení 800x600 tak v podstatě z hry nic mít nebudete.Vše působí rozplizle a často máte ve hře problém rozeznat co který předmět vlastně představuje.A to už nemluvím o tom předmět vůbec najít,ale o tom se zmíním později.Ještě horší než grafika jsou samotné postavy.Tady byl opravdu mnohdy dost velký kumšt rozeznat kdo je kdo.Třeba v městě duchů jsem v jezírku nepoznal jestli je to muž nebo žena.Často se mi stávalo,že jsem si nebyl jist,zda jsem potkal starce či stařenu.Další nepříjemnou věcí je topornost a pohyb postav.Hrdina za kterého hrajete je urostlý a odvážný chlapík,ale moc toho neumí.Umí chodit dopředu,ale už není schopen udělat úkrok do strany.Dřep nebo leh také nezná.Naštěstí může běhat,takže přesun je tím přece jen rychlejší.Protože je to akční adventura tak zde je i několik těžších situací,ale ty nejsou těžké kvůli nim samotným,ale jen zásluhou neohrabaného ovládání.Mě to nevadilo ,protože z akčních stříleček jsem zvyklý a přiznám se ,že jsem odehrál mnohem horší hry.Vadit to bude hlavně těm hráčům,kteří milují adventury,kde hraje hlavní a jedinou roli myšítko.Těm hru moc nedoporučuji,protože budou mít opravdu dost velké problémy hru dohrát.Jinak ve hře můžete použít meč,ale vesměs tu nejde o klasický souboj spíš o jedno máchnutí mečem a je hotovo.Nyní si řekněme něco o příběhu.Král Ulysses dobyl Tróju,ale po vítězství zmizel.Je to rok, co o Ulysseovi nikdo neslyšel.Jeho manželka,královna Penelopé, si začíná dělat starosti a tak o pomoc poprosí Ulysseova přítele,Heriseuse.Ten se vydává na dobrodružnou cestu do Tróje.Krále zde nenajde a tak jeho další cesty nás zavedou do dalších zajímavých a atraktivních míst.Cestou potkáte spoustu zajímavých osob a povedete desítky dialogů.Bohužel co se ve hře moc nepovedlo je kamera.Zabírá někdy nesmyslné úhly,ale je třeba říci,že to není nic fatálního a vesměs to spád hry a obtížnost akčních vložek neovlivní.Hudbu a zvuky jsem příliš neregistroval,takže nemám ucelený názor.Nyní je však třeba kousnou do kyselého jablka a tím jablkem je hledání předmětů.Jak už jsem na začátku podotknul hra vinou nepříliš kvalitní grafiky dělá z hledání předmětů místy očistec.Třeba když jsem sebral konvice ve městě duchů tak jsem vůbec netušil,že to jsou konvice!!Natolik to splývalo s okolím,že nebylo možné předmět objevit a přehlédnutí takových věcí je ve hře opravdu mnoho.Dalším velkým problémem je najít správné místo,kde předměty použít.Tady už jde o titěrné hledání místečka jak se postavit....Hra vám neposkytne naprosto žádnou nápovědu,což by sice nevadilo u nějaké akční střílečky,ale u adventury to je podstatný mínus.Další nepříjemná věc je ,že ve hře můžete dost často zemřít i po zdánlivě banálních věcech,takže radím-ukládejte stále a pořád.Dalším neduhem je zasekávání postav o cokoliv(dům, dveře, okna, skála).Ovládání je vcelku přehledné,Esc -Hlavní menu,F1 -inventář,F2 -Dát materiál do inventáře,F3 -tasíte a zasunujete meč,F4 -Pauza.Směrové klávesy slouží pro pohyb postavy.Mezerníkem sbíráte,hledáte,vybíráte,zavíráte,otvíráte,vedete rozhovor.Klávesou enter umístujete.Jak vidíte hru jsem pěkně zdrbnul,přesto je zvláštní,že jsem se u ní docela bavil.Její kouzlo spočívá v tom,že ač je to hra svým způsobem hodně průměrná tak vás něco neustále ponouká pokračovat dál.A to je to, co je u mne nejdůležitější.Moje hodnocení je 50%

Náhledy fotografií ze složky Odyssey: The search for Ulysses