Penumbra-Black Plague

17. 9. 1988

Penumbra-Black Plague
17.února 2008 Autor recenze-Standa Madukas
Bylo,nebylo ,kdesi ve Švédsku se rozhodla parta amatérských nadšenců,že udělá hru.Ne však jen tak ledajakou,ale rovnou něco pořádného a revolučního.No a tak vznikla už zmiňovaná Penumbra Overtue.Uběhl rok a je tu další pokračování.Z party nadšenců údajně zbyla jen dvojice/nechce se věřit,že by ve dvou lidem byl někdo schopen udělat takhle kompaktní hru/a ti vypustili do světa pokračování s názvem Penumbra Black Plague.Rádi se hodně bojíte?Běhá vám mráz po zádech z nepoznaného?Pokud ano tak věřte ,že tato hra splní vše co máte tak rádi.Penumbra Black Plague je horor se vším všudy.Nečekejte žádné lekačky ve stylu-vychrlíme na vás tuny nestvůr a budete bojovat o každý metr.Ne ,na tomto principu tato hra nefunguje a je to jedině dobře.Zde je přítomen jiný strach,strach z neznámého,strach ze zvuků,ale i ticha,z prázdných prostor,z výkřiků,nářků a vyděšených nahrávek.Autorům se povedl úžasný mix žánrů,kdy se v jedno spojila akce,adventura a také strategie.Ano,musíte stále přemýšlet o tom co uděláte,jak to uděláte a to vše pod tlakem,kdy nemáte chvilku klidu.Úžasné je ,že to funguje a není potřeba mít žádné fyzické nepřátele/respektive stačí jich jen pár/,nemáte u sebe zbraně a přesto jste stále v akci.K tomu si připočtěte zajímavě řešené logické hádanky a je tu hra,která nemá sobě rovného.Pokud bych nějakou hru připodobnil tak nejspíš Silent Hill,ovšem jen co se týká husté atmosféry a napětí.V tom ostatním je Penumbra Black Plague daleko lepší.První co zaujme je hudba,respektive zvuky ve hře.Autoři si dali práci a je třeba říci,že naposledy jsem se takhle opravdu bál ve skvělé střílečce Clive Barker Undying.Až budete procházet jednotlivé chodby a pátrat po místnostech tak strach bude hudbou tak umocněn,že se vám i rozbuší srdce ,tak jak se to stalo i nám.Příběh začíná tam,kde skončila první episoda.Jste opět v podzemním komplexu, kdesi za polárním kruhem.Celou hrou vás provází tajemný hlas muže,který se vám vysmívá,radí,filozofuje.Prostory jsou totiž až děsivě liduprázdné a tak v průběhu celé hry narazíte jen na mrtvoly a několik zombie.A taky se tu mihne i pes.Přesto vás hra neustále udržuje v napětí a ač jsou prostory prázdné tak nuda to rozhodně není.Všude je plno počítačů, otevíráte složky a soubory,popřípadě si otevíráte dveře.Skrze počítač slyšíte i hlas doktorky Swansonové.Vše co přečtete nebo seberete/listy papíru/ tak se vám ukládá do notesu,kde si můžete prostudovat vše potřebné.Čím je hra naprosto unikátní a zvláštní,že nemáte žádnou zbraň! Ano,záleží jen na vašem důvtipu jak si poradíte s neočekávanou situací.A věřte ,že jich je ve hře několik.Používání předmětů ve hře je kapitola sama pro sebe.Vezmete kbelík-rozbijete vitrínu,vezmete tyč-vypáčíte dveře,naskládáte bedny na sebe-přeskočíte lasery.Prostě paráda.Ve hře je spousta podobných vychytávek.Další lahůdkou je ovládání,není na něm nic převratného a revolučního ,ale právě ta jednoduchost a sázka na zažité klávesy pro hráče akčních her jsou zárukou bezproblémového hraní.Myšítko plní funkci kamery,kdy se rozhlížíte,levým myšítkem berete předměty do rukou a pravým myšítkem je házíte.Inventář je intuitivní a jednoduchý.Dvakrát kliknete na požadovanou věc a pak už jí máte mimo inventář a můžete jí použít na co potřebujete.Grafika sice není next-gen,ale to je jedině dobře,protože nemusíte hned kupovat lepší comp a nebo vylepšovat ovladače.Na malém prostoru tvůrci odvedli dobrou práci,výborně si pohráli se světlem a stíny,hra dostává i zásluhou ponurejších interiérů nový rozměr -ku prospěchu věci.Penumbra je vydávána na episody ,takže tento díl navazuje na předchozí.Užijete si spousty hádanek a přemýšlení na tím jak to vlastně udělat.Naprosto netradičním a možná i revolučním je to,že ve hře nepoužijete žádné klasické zbraně!!Ano,čtete dobře,ani nůž ani páčidlo,prostě nic.Musíte si vystačit se svým důvtipech a sázkou na rychlé nohy.Povedené je i to,že autoři při řešení různých překážek nevolí jediný způsob jak je překonat,ale dávají nám na výběr více možností.Ne vždy,ale i tak je to další zásah do správných míst.Prostě abych to ukončil,Penumbra Black Plague je vynikající hra.Nevěříte?Tak si ji zahrajte a pak mi dejte vědět.Netroškařím,dávám 90%

Náhledy fotografií ze složky Penumbra-Black Plague