Resident Evil 4/Biohazard 4

18. 7. 1987

Resident Evil 4/Biohazard 4

Autor recenze-Standa Madukas

V hlavní roli dveře ,vrata či brána.Kdo zná a hrál tuto hororovou střílečku tak ví o čem mluvím.Bez dveří,potažmo klíčů by to snad ani nebyl Resident Evil. Čtvrté pokračování bylo očekáváno s velkým zájmem,bohužel hra nedopadla úplně podle mých představ.Pojďme nejprve kousnout do kyselého jablka a tím je ovládání.To je jedním slovem BĚS. S něčím tak šíleným se ve hrách setkáte málokdy.Autoři konverzi na PC vysloveně odflákli a za to by potřebovali pořádně vytahat za uši.Především je to absence myšítka.Dnes je standardem všech akčních her ,že myšítkem se rozhlížíte a střílíte.Další neskutečný vopruz je ,že vaše postava je trochu dement v tom,že pokud chce střílet ,tak se musí zastavit!!!a teprve poté střílí.Nejspíš nezvládne vícero úkonů najednou. Zamíření je další útok na nervy,sice máte laserový naváděč,kterým si dotyčnou oběť vytipujete,ale zacílit na větší vzdálenost je někdy dost velký problém/tím nemyslím použití sniperky na velkou vzdálenost/.Ovládání opravdu příšerné,než jsem si zvyknul ,tak mi to trvalo dlouho a stejně to nebylo ono.Nechápu,že na PC může někdo vypustit takový paskvil .Jediné pozitivum je ,že si můžete klávesy částečně nastavit jak to vyhovuje vám.Jenže to přináší další problém o kterém se zmíním níže.Pojďme k příběhu.Ocitnete se ve Španělsku ,kde svedete mnoho soubojů se zombíky  a monstry různého ražení a podob.Nechybí tu ani obří bossové,kteří jsou odolní ,hodně odolní.Jako Leon Kennedy dostanete za úkol najít unesenou prezidentovu dceru,která byla naposledy spatřena právě ve Španělsku. Ashley/tak se dívka jmenuje/ byla unesena sektou Los Iluminados. V příběhu hrají důležitou roli "Las Plagas",což jsou zvláštní nestvůry,které napadají živé organismy ,včetně lidí. Lokace jsou pestré,nic se neopakuje ,i to byl jeden z důvodů proč jsem hru dohrál,navzdory příšernému ovládání. Výborné je ,že jste stále v napětí,akce střídá akci,souboje jsou výborně dávkované a hlavně nejsou únavné.Velmi hezky jsou zpracovány souboje nablízko.Míra brutality je úměrná tomu jak divoce se nepřátelé brání.Jste stále ve spojení vysílačkou s dispečerkou  Hunniganovou, rozhovory s ní slouží k posunování příběhu. Inteligence nepřátel je hodně kolísavá,třeba zombii jsou pomalá stvoření,která než k vám dojdou, tak už jste dávno pryč.Zato bossové jsou opravdu výborní, vynalézaví a nevypočitatelní. Interakce s okolím je celkem solidní,jde toho rozstřílet hodně a stejně tak se dá i hodně věcí pobrat. Nepřátel je opravdu nepřeberné množství,nejdříve jsou to zombii,pak se objeví zvláštní létající monstra,mniši atd. Grafika je spíše průměr,ale nedá se říci ,že bych byl nějak zklamaný.Výborně se povedli postavy.Přímo úděsné jsou animace,jen málokdy se stane,že grafika samotné hry předčí animované filmečky.Bohužel v tomto případě se to povedlo. Co se však animacím upřít nedá je skvěle vystavěné napětí,klipový střih a výborná akční kamera.Velkou výhodou grafiky  je nízká náročnost na hardware právě díky absenci většiny efektů . Hru si tak dokonce můžete zahrát  i na notebooku.Ve hře je celkem 20 ukládacích slotů.U každého slotu se vám zobrazuje čistý čas ,kolik máte odehráno.Ukládací místo je reprezentováno psacím strojem.Naštěstí tu fungují i jakési checkpointy ,které vás nenutí hrát celý usek od začátku.Vždy však musíte hru uložit u psacího stroje,checkpointy se vám neukládají,takže když hru ukončíte a neuložíte tak máte smůlu.Je zde také zjednodušený systém pro přeskakování,šplhání,otevírání,zavírání,používání pák atd.To vše ovládáte jen jednou klávesou,což chválím.Na co si však nezvyknu je nová móda z konzol-přiblblé mačkání požadovaných kláves v rychlém sledu za sebou.Když se na vás valí třeba kámen ,tak musíte nejprve utíkat-zběsile klikat na klávesu běhu a pak rychle zmáčknout požadovanou klávesu na úkrok do strany.Podle mne je to naprosto nevhodná věc do akčních her.Nevidím nic zajímavého na zběsilém mačkání klávesy.Matoucí je,že klávesy se zobrazují pod čísly,nikoliv pod skutečnými klávesami.Ovšem k zešílení je ,když si klávesy přenastavíte podle svého,to pak nemáte daleko k tomu klávesnici rozbít.Takhle jsem bohužel opakoval některé úseky několikrát. V celé hře jsou sice pouze dvě kombinace, které se střídají,ale i tak to dokáže naštvat. Důležitým prvkem hry je běh.Někdy je lepší kolem zombíků a monster jen proběhnout,protože si tak šetříte drahocennou munici a také i nervovou soustavu,protože když vám munice dojde a to se stává poměrně často ,tak máte rázem tlak nahoře a jen trnete,zda vydržíte k dalšímu úseku ,kde si hru uložíte. Kamera to je kapitola sama pro sebe.Většinu času to jde,ale když třeba jdete kolem pastí a chcete se dívat pod nohy, tak to musíte udělat tak,že zmáčknete klávesu střelby,podíváte se dolů,kde železa jsou, a pak projdete kousek dopředu a tak dokola.Někdy je uhel kamery tak špatný,že v podstatě jdete  do neznáma na riziko. Naprosto špičkové je namluvení postav,já si oblíbil hlas prodejce,toho namluvil opravdu skvělý dabér.Stejně tak hudba je natolik svébytným dílem,že jsem si hudbu nechal zapnutou během celé hry,což dělám jen ve výjimečném případě.Zvuky jsou taktéž super.Právě zásluhou zmiňovaného prodejce hra získává i lehké prvky RPG.Prodejce od vás vykoupí jak nakradené věci,tak si u něj i můžete vylepšit zbraně nebo si koupit nové. Zbraně jsou klasické-od pistolí až po raketomet.Já si hodně oblíbil brokovnici.Inventář není zrovna malý ,pokud si v něm věci hezky uspořádáte ,tak se vám do něj v pohodě vejdou dvě malé a dvě velké zbraně. Můžete si do něj samozřejmě ukládat i léčivé rostliny, léky, náboje a další věci. Inventář se dá během hry zvětšit, takže se nemusíte bát , že budete muset něco vyhodit. Hra je neuvěřitelně dlouhá,můj herní čas byl bezmála 20 hodin,což je skvělé, i když se na tom podepsalo časté opakování některých úseků či pasáží.Pokud dohrajete hru do konce,tak si  můžete zahrát za Ashley.Resident Evil 4 bych ohodnotil takto,pokud by nebylo zpackané ovládání,tak je to hra na 92%,s ovládáním je to tak na 60% a to jen proto,že jsem hru vzal na milost a dokázal skousnout zmiňované ovládání.