The Saboteur

20. 12. 1985

The Saboteur

20.12.2009 Autor recenze-Standa Madukas

Začnu trochou historického poučení.Maginotova linie je pevnostní systém, vybudovaný Francií v letech 1929–1940, který je považován za nejdokonalejší a nejmohutnější v historii. Linie, pojmenovaná podle André Maginota, ministra války v letech 1929–1932, který prosadil její financování, chránila hranice s Belgií, Lucemburskem, Německem, Švýcarskem a Itálií a také některé oblasti ostrova Korsika ve Středozemním moři. Opevnění na sever od Švýcarska jsou označována jako Severovýchodní Maginotova linie, opevnění na jih od Švýcarska jako Jižní nebo také Alpská Maginotova linie. Potenciálně nepřátelskými státy bylo pouze Německo a Itálie, kde byla opevnění nejsilnější, u hranic se zbývajícími státy však hrozil německý útok přes jejich území. Výstavba opevnění byla motivována především zkušenostmi z první světové války, kdy pevnostní objekty, umístěné ve strategicky důležitých místech, prokázaly svůj velký význam. Oproti původním plánům však byly některé úseky vybudovány ve výrazně skromnější podobě, především pokud jde o jejich vybavení dělostřelectvem, což se negativně projevilo při bojích v roce 1940. Maginotova linie byla vzorem pro některé další pevnostní systémy, především pro československé opevnění a v menší míře polské opevnění. V dobovém tisku byla prezentována jako nedobytná, což vyvolávalo mylný dojem, že by měla ubránit hranice bez pomoci dalších složek armády.A to byl kámen úrazu,protože Francie podcenila Hitlerovské Německo v mylném předpokladu,že linie je hrází před expanzí Německa. Následně z toho vznikl dojem,že Francie je vojensky neschopná a že velká většina Francouzů jsou kolaboranti.Najednou bylo zapomenuto,že Napoleon si podmanil svým válečným uměním ve své době téměř celou Evropu, a že za vlád Ludvíků XIII až XV byla Francie supervelmocí/v dnešní terminologii/The Saboteur je arkádová akce odehrávající se během 2. světové války ve Francii, v Němci okupované Paříži a jejím okolí.Jste odbojářem,který se partyzánskými akcemi snaží škodit jak jen to jde.Paradoxem je,že hlavní hrdina není rodilý Francouz,ale Sean Devlin,irský přistěhovalec.Ten se Paříží jen tak potlouká a vymetá noční podniky,ale jen do chvíle kdy ho šéf odboje Luc Gaudin zláká do své partyzánské skupiny.Sean neváhá ani minutu,nemá nacisty rád a navíc chce pomstít smrt přítele Julese. Sean se sice přidal k partyzánské skupině,ale v Paříži operují i tajné zpravodajské služby,takže se setkáte s agentkou britské tajné služby/SOE/ Skylar.A protože jak Sean tak i Skylar k sobě chovají sympatie ,vznikne milostná zápletka.Sean má svůj konspirativní byt, zapůjčený přáteli v nočním klubu Belle De'Nuit. Pikantní je,že musí vždy projít přes šatnu tanečnic.Po čase získá také garáž,kde bude moci skladovat své vozy.Základem hry je příběh a z něj vyplývající akce.Jak se vám bude dařit plnit úkoly ,tak budete ovlivňovat morálku a sebevědomí obyvatel jednotlivých částí Paříže. To se promítne i do vizuálního ztvárnění hry.Oblasti, kde jsou obyvatelé vystrašení budou stále černobílé a oblasti,kde najdete podporu obyvatel získají barevný nádech.Tím získáte vizuální ukazatel toho, jak se vám daří či naopak.To je prvek se kterým jsem se ještě v žádné hře nesetkal , v maximální míře přispívá k tomu,že se snažíte,aby vám byli obyvatelé Paříže a okolí nakloněni.Náplň hry je klasická,většinou budete plnit diverzní mise.Budete likvidovat klíčové osoby,vyhazovat do vzduchu německá zařízení či budovy nebo osvobozovat zajatce.Také absolvujete závody v automobilu.Mimo hlavních úkolů můžete plnit i ty vedlejší.V každé oblasti je množství různých míst, která je potřeba najít a případně zničit. Důležité jsou bedny s kontrabandem,který je základním oběživem. V bednách můžete najít zlato, cigarety nebo alkohol. Kontraband získáváte i za splnění úkolů. Za peníze si následně kupujete zbraně, výbušniny nebo nějaká vylepšení.Ve hře můžete dělat spousty věcí-šplhat na budovy,skákat po střechách,umistovat výbušniny a následně je aktivovat,řídit bojové i dopravní prostředky,převlékat se do uniformy Wehrmachtu,používat pěsti v soubojích a nebo jak je v akcích běžné, budete zabíjet nepřátele.Sean umí nejen střílet ,ale i likvidovat potichu zezadu.Jakožto automechanik a bývalý závodník je výborný řidič,takže si užijete spousty automobilových honiček a úniků.Projedete si celou Paříž i okolí.Podíváte se na známá místa jako je okolí Eiffelovky,Montmartre,Champs-Elysées,St-Germain,Latinská čtvrť,Montparnasse nebo Vítězný oblouk.Zajímavé je i okolí Paříže,kde se podíváme třeba do Le Havru nebo Lorraine.Mapa Paříže a okolí ovšem nemá s realitou nic společného,takže když vyjedete z Paříže, projedete kousek venkova a už jste v jiné oblasti. Samozřejmě, že toto zjednodušení není na překážku, ale je potřeba se o tom zmínit.I proto je přístav Le Havre tak blízko Paříže.Ve hře je celkem široký vozový park.Stačí na ulici ukrást auto, dojet s ním do některé z garáží a už je vaše.Auta jsou smyšlená jako v Mafii, ale odpovídají době, do níž je hra zasazena.Mimo osobních aut jsou tu i náklaďáky,obrněná vozidla, sajdkáry nebo traktor.Zbraně jsou klasické,od pistolí až po plamenomet.Nejvíc využijete samopal, já ho používal nejčastěji. Autorům se podařilo dobře vystihnout atmosféru doby,vše působí autenticky,město dýchá životem,vše navíc skvěle podbarvuje hezká muzika ,která sice není dobová,ale ke hře se hodí.Zvuky a dabing jsou taktéž kvalitní.Grafika je solidní,občas se setkáte s doskakováním objektů,ale to je spíš jen detail,kterého si všimnete,ale vadit to nebude.Zabloudit ve hře nelze,na obrazovce je přehledná minimapka a zobrazení cílového bodu.Při jízdě autem se vám dokonce zobrazuje ideální trasa kudy jet.Hra má několik stupínků obtížnosti,nelze říci,že by byla přehnaně obtížná,spíše naopak.Ovládání je klasické,s možností nakonfigurovat si klávesy dle vašich představ.The Saboteur v ničem vysloveně nevyniká,ale jako celek působí svěžím a kompaktním dojmem.Hratelnost je alfou a omegou všech her a zde se povedlo vše skloubit tak dobře,že možná uděláte to ,co jsem udělal i já-zahrajete si hru ještě jednou.To dělám málokdy a i z toho je vidět,že The Saboteur mě hodně bavil,takže je to za 80%.

Náhledy fotografií ze složky The Saboteur