Tex Murphy 5-Overseer

8. 5. 1985

Tex Murphy 5 – Overseer

18.4.2007 Autor návodu-Midnight Knight

Pátek začíná v pondělí.Ne,prosím,neodcházejte,nezbláznil jsem, se(to už mám dávno za sebou),jen se snažím decentně poukázat na malý podraz,který hráčům ACCESS SOFTWARE svého času vydáním titulu OVERSEER přichystal.Tak jako po čtvrtku přichází pátek-nový den,i po Tex Murphy 4-The Pandora Directive by člověk předpokládal,že hra,prezentovaná jako Tex Murphy 5,bude hrou novou,s novými postavami i příběhem.Bohužel prakticky hned po úvodní sekvenci hráč zjistí,že se jedná o remake Mean Streets,první hry o PI Tex Murphy,detektivu budoucnosti,remake hozený sice do komplet nového kabátu,ale marná sláva,když si objednáte mexickou specialitu a místo ní dostanete řízek s bramborem,co na tom,že je výborný,cítíte se právem podvedeni.To je tak asi jediné,co mi u OVERSEER trochu kazí celkový dojem.Co k tomu tvůrce vedlo,už asi nezjistíme,protože brzy nato ACCESS SOFTWARE zmizel z povrchu zemského-pohltil ho nenasytný MICROSOFT,s ním zanikl i Tex Murphy,a tahat kvůli názvu hry celou záležitost do Haagu se mi nechce.Stejně tak se asi nikdy nedoberu k rozumnému závěru,proč soukromé očko Tex Murphy zůstal poněkud dosti ve stínu svých vícedílných kolegů jako Gabriel Knight,George Stobbart,sexuální věčný smolař Larry nebo třeba Guybrush z Monkey Island.I když,mám svoje tušení.Tex Murphy se nikdy netajil tím,že si pečlivě vybírá své hráče,jeho fanoušci museli být vyzbrojeni extra porcí trpělivosti,když jeden úkol museli opakovat 50x,aby se nakonec na 51. pokus strefili do té správné kombinace,a šedé mozkové buňky musely běžet na plný výkon prakticky po celou hru.Navíc od třetího dílu začal Tex experimentovat s real movie,což pak v praxi znamenalo co 5 minut vyměňovat v mechanice CD jak na běžícím pásu,a tím si určitě popularity moc nezískal.Mean Streets,Martian Memorandum, ,Under a Killing Moon , The Pandora Directive plus Overseer,jinak také známý pod názvem Mean Streets,kruh se uzavřel,jedna životní etapa skončila.A já bych už taky měl skončit s oprašováním paměti a raději se věnovat samotné hře.
Overseer je first person adventura,zasazená do blízké budoucnosti-konkrétně do roků 2043 a 2037,vytvořená metodou real movie-slibná cesta ke konci tisíciletí,která pak,bohužel(tedy alespoň pro mne),skončila ve slepé uličce.Hlavní postava,Tex Murphy,je bývalý policista,který si poté,co byl od policie vyhozen,protože chtěl vždy postupovat přesně podle předpisů(sám to období komentuje slovy "Byl jsem mladý idiot"),pořídí licenci soukromého vyšetřovatele,a v době,kdy příběh začíná,má už na kontě několik náročných,úspěšně vyřešených případů.I ve chvíli,kdy ho poprvé vidíme,řeší zapeklitý problém.Nejde o nic tak banálního jako je vražda nebo únos,situace je téměř beznadějná-ano,řeší osobní věci se svou přítelkyní Chelsea.Zmíněná dáma by ráda posunula jejich vztah na další level(už mě hry přetočily myšlení natolik,že nevím,jak jinak to říct normálně),ale,jak už tomu bývá,potřebuje si nejdřív s Texem ujasnit pár drobností-Texe ve spaní pravidelně navštěvují noční můry a po zbytek dne má hlavu plnou své dávné lásky Sylvie.Mno,ani se Chelsea nedivím,žít s chlapem,který pořád myslí na jinou,to není zrovna povzbuzující,na straně druhé se nedivím ani Texovi,že se před Chelsea snaží schovat pod postelí.Chelsea nakonec Texe nenásilně přinutí(jedna z řady speciálních zbraní,které mají ženy vždy v záloze),aby jí formou jakési,dá se říci,seance,vylíčil vše,co se tehdy stalo,a tím se svých nočních běsů a vzpomínek na Sylvii zbavil.Nakolik byla tato léčba šokem nakonec úspěšná,nevím,ale alespoň se tím dostáváme k vlastnímu příběhu.Tex vzpomíná,mluví,a hráč realizuje jeho slova,do toho občas zasáhne Chelsea svými Watsonovskými postřehy.Je rok 2037,Tex je o pár let mladší,právě si otevřel svou kancelář PI a čeká,čeká na svého prvního klienta,vyzbrojen příručkou,v které je velkým písmem uvedeno první základní pravidlo „Nikdy se nezamiluj do svého klienta“.Tex to ještě neví,ale za pár dní toto pravidlo poruší.Přichází první klient,tedy,abychom byli přesní,klientka,Sylvia,ale s ní nepřichází zákon,jak praví klasik,pouze trable.Tex se od Sylvie dozvídá,že její otec,významný vědec,podle oficiální policejní verze spáchal sebevraždu,leč Sylvia této verzi nevěří,je přesvědčena,že otce někdo zabil a najímá si Texe,aby zjistil skutečnou pravdu,co se jejímu otci přihodilo.Na začátku vyšetřování nemá Tex prakticky nic,ale jak pátrá,tu narazí na stopu,tam zase na nějakou fotku a děj graduje natolik,že chvílemi jsem začínal ztrácet souvislosti,co,kde,proč,s kým a za kolik.
Tím se dostávám k ovládání hry-než si na něj zvyknete,prožijete horké chvilky,nebo spíše by asi bylo lepší říci,že se ve hře nehnete z místa.Kromě klasického pohybu vpřed,vzad,dokola a sklonit nebo pozdvihnout hlavu,abyste něco viděli je zde ještě pohyb celého těla dolů do dřepu nebo naopak nahoru na špičky nohou.Takže dost často se vám stane,že se budete plazit místností,s hlavou zvrácenou dozadu budete hledat věci na spodku postele,židle,nebo naopak ze stoje na špičkách budete nahlížet do zásuvek vysoko nad vámi.Pohyb,jakož i ostatní popsané činnosti se mohou ovládat buď myší,nebo pomocí klávesnice.Osobně jsem dával,zejména v pasážích,kdy bylo nutné něco udělat rychle,přednost klávesnici,protože její ovládání mi přišlo snazší než vyvolávání menu myší a pak si vybírat,co chci dělat.Ze začátku jsem si říkal,že je hra nějak moc snadná-většinu času jsem strávil jen hledáním věcí a povídáním s lidmi-že jsem hru podcenil ,jsem zjistil už při prvním puzzle.A čím více ve hře pokročíte,tím víc a stále náročnějších puzlů na vás čeká-navíc některé jsou časově omezené,takže si užijete takové malé soukromé domácí peklo u počítače.Hra se dá spustit ve dvou obtížnostních variantách-těžká a turistická.Pro začátek všem doporučuji zahrát si napřed lehčí verzi,v které je zabudován hint systém-nebýt jeho,tak jsem asi dneska ještě pořád na začátku hry.Hra má také,(zřejmě inspirace hrami od Sierry),bodovací tabulku,která,pokud chcete dosáhnout co největšího poštu bodů,posunuje naše představy o pekle ještě o pár metrů dál.Pro ilustraci-body dostanete i za to,že si prohlédnete ve skříni Texovo spodní prádlo(s jeho konstatováním,že už mu ho moc čistého nezbývá),takže v každé lokaci-pokud chcete co nejvíce bodů,prohledáváte všechno,co se prohlédnout dá.Mimochodem,když jsem říkal,že hra je dělaná stylem real movie,opomněl jsem se zmínit o hercích.Nelekněte se,jako já,při úvodních titulcích,z kterých na vás z pole position vystartuje Michael York,že,pro sedm Egyptských ran,tohle má být Tex Murphy..???York,naštěstí,hraje jen okrajovou roli,v roli Texe je,stejně jako v předchozích dvou dílech,Chris Jones,jeden z duchovních otců a tvůrců virtuálního Texe-nevím sice,nakolik je můj úsudek ovlivněn averzí k Yorkovi,ale připadlo mi,že Chris hrál mnohem přesvědčivěji než profesionál York.
Jedinou podstatnou vadou na kráse,ze které ale nemůžeme vinit Access Software,je jetí,tedy spíše padání, hry pod XP.Přes nastavenou kompatibilitu v některých místech hra padá,a nerozjede se,dokud nezměníte dočasně konfiguraci,takže nejlepším řešením,pokud nemáte W98,je mít několik ini souborů s různou konfigurací hry a průběžně,podle podmínek,měnit jeden ini soubor za druhý a po překonání padavého místa,vrátit zpět původní.
Co tak ještě dodat..?Snad jen to,že já,zapřisáhlý odpůrce first person adventur,jsem se do Overseer pustil,a líbil se mi-nevím,ale řekl bych,že je to snad nejlepší doporučení,jaké mohu poskytnout,abyste si hru sehnali a zjistili sami,jak nakonec celý propletenec se Sylvií,jejím otcem a Chelsea  dopadne.

Náhledy fotografií ze složky Tex Murphy 5 Overseer