Tom Clancy´s Splinter Cell- Conviction

15. 5. 1985

Tom Clancy´s Splinter Cell: Conviction

15.5.2010 Autor recenze-Standa Madukas

Sam Fisher.Pokud jste fanouškem PC her,není nutno tuto herní postavu představovat.Patří do stejného ranku legend jako třeba Lara nebo Hitman.Conviction je už pátým pokračováním stealth akční hry,ve které autoři příběhu čerpají z minulých dílů,takže pokud je toto první hra, kterou si z celé herní série zahrajete,tak nebudete znát souvislosti,které tomuto dílu předcházeli.Ne že by to bylo to nejdůležitější,ale je dobré znát minulost,abychom mohli adekvátně reagovat v přítomnosti.Příběh nás na začátku zavede na Maltu,kde se Sam momentálně nachází.Jenže se ozve Grim a kolotoč událostí se rozběhne.Tak jako vždy je Sam opět nucen zachránit to,co by jiný na jeho místě nezvládl.Conviction je však mnohem více akčněji pojatý než předchozí díly.Sam zestárnul,první šediny ve vlasech jen podtrhují jeho únavu a nasranost.Ono se ani nelze divit,když mu unesou dceru a hodně dlouho žije v přesvědčení,že je mrtvá/3 roky jí oplakává/.Aby toho nebylo málo,tak padouši ještě chtějí zavraždit prezidentku,takže Sam ,ač už byl na odpočinku, bere do ruky zbraň a jde znovu do akce.Sam byl pověstný i tím,že používal nejmodernější hi-tech věci.I teď má k dispozici EMP, které vyřadí vše elektrické v dosahu.Je tu i minikamera,kterou můžete nahlížet pod dveřmi do místnosti.Zajímavým prvkem je možnost označit několik nepřátel, a ty potom stiskem klávesy zlikvidovat najednou.Velmi zajímavě je zpracováno schovávání se do stínů.Pokud nejste vidět ,tak je obraz černobílý a pokud už jste jen kousek ze stínu venku,obraz získává barevný nádech.Baterku mají jen vaši nepřátelé,vy ji nepoužijete.Důležité je rozstřílet zdroje světla jako jsou zářivky,reflektory nebo žárovky,protože ve stínu jste hůře vidět.Zhruba v polovině hry získáte sonarové brýle.Když si je nasadíte,tak vidíte vše opět jen černobíle a rozmazaně,můžete ale vidět laserové paprsky,které jinak vidět nejsou, a nebo můžete vidět nepřátele,a to i přes zeď.Používejte brýle jen v nejnutnějším případě,protože v nich není skoro nic vidět.Vaše základní zbraň má neomezenou kapacitu nábojů,což se hodí v přestřelkách,ale jenom s ní nevystačíte.Je potřeba sbírat zbraně ,většinou samopaly různých značek.Zde už si musíte munici doplňovat po mrtvých nepřátelích.U sebe můžete mít jen dvě zbraně, pistoli a samopal . Ty si můžete vybrat a také vylepšit.K vylepšení musíte mít body za splněné úkoly a cíle. Nejúčinnější jsou však ve hře granáty.Můžete a musíte použít i donucovacích metod jako je facka,rána pěstí nebo kopanec.Zmáčknete příslušnou klávesu a jen se díváte jak začne ptáček zpívat.Nepřítele lze odstranit i přiblížením zezadu,chycením a zabitím.Dokonce můžete zabít protivníka i skokem z výšky.Inteligence nepřátel je hodně průměrná,pokud jste jen trochu zkušený hráč,tak vám hra svou obtížností dělat problémy nebude.Grafika je hodně dobrá.Conviction byl dělaný hlavně pro konzole,ale i tak engine Unreal 2.5 ukazuje,že je stále k pokoukání.Pokud budete hrát s maximálním rozlišením a detaily ,tak budete hodně překvapeni,jak dobře hra vypadá.Úžasná je dynamika nasvícení.Skvěle se povedla postava Sama,ostatní postavy už nejsou tak vypiplané.Zklamáním jsou však pro mne modely aut.Stejně tak mne zklamali animace,čekal jsem téměř filmovou podívanou ve stylu Avatara,ale nic takového se nekoná,je to jen běžný standart. Interakce s okolím je minimální,nemůžete nic sebrat,dokonce ani rozstřílet spousta věcí nejde.Taky mi dost chyběla možnost odtáhnout mrtvolu do stínu a tam jí ukrýt.Hodně odbyté je i získávání informací z počítačů.Zmáčknete jen jednu klávesu a vše je hotovo,žádné hackování. Obtížnost hry se oproti minulým dílům hodně snížila.Je to otázka jestli je to dobře nebo ne,já mám z Conviction pořád dobrý pocit.Hra je lineární,vícero možností postupu se nenabízí.Je to trochu škoda,ale zase je třeba říci,že autoři si s náplní jednotlivých levelů pohráli ,atmosféra je super.Herní doba je odhadem tak zhruba 6 hodin.Česká lokalizace/jen titulky/ se také až na drobné chybičky povedla.Dabing je jako vždy excelentní,Michael Ironside v roli Sama je opět špičkový.Stejně tak se povedli i zvuky a hudba.Ovládání je možné nakonfigurovat podle toho jak to vyhovuje vám,což už je dnes naštěstí skoro standardem.Conviction je hodně akční stealth akcí,s maximálním zjednodušením .Přesto má dobrou hratelnost i atmosféru,takže je to v žánru akčních her špičková hra.Dávám 80%