Tony Tough 2-A Rakes Progress

20. 2. 1984

TONY TOUGH 2-A Rake's Progress aneb Křičení jehňátek
31.3.2007 Autor recenze-Midnight Knight
Vždy se snažím zdůraznit,že moje recenze jsou velmi zaujaté,ať už v špatném či dobrém slova smyslu(objektivita je pouze silně vyvinutý subjektivní pocit jedince,že je nad věcí),a protože jsem autorovi těchto stránek předem avizoval,že hru hodlám totálně odstřelit,pohřbít,roztrhat zaživa,dohodli jsme se,že já napíšu svoje,a Standa k tomu přidá,jak se vše pro změnu jevilo jemu.
Midnajtův pohled na Tony Tough 2:
Je to pár týdnů,co jsem byl na rozpacích,jestli mělo či nemělo vzniknout pokračování ANKH-mezi námi,dodnes jsem si v tom neudělal jasno-ANACONDA mne tohoto dilema zbavila.Tony Tough 1 byla,hmm,velmi průměrná adventura,u nás navíc poničená českým dabingem a v obchodech známá pod,pro mne nepochopitelným,názvem Tony Vočko(Nejsem profesionální překladatel,ale pokud už bych se náhodou rozhodl překládat cizí jméno,tak si neskromně myslím,že Tony Tvrďas nebo Tvrďák by mnohem lépe vystihoval Tonyho postavičku.Štěstí,že legendární postavy jako Indiana Jones,Guybrush Threepwood nebo George Stobbart vznikly dříve než česká překladatelská mánie,jinak by je asi,když se tak vžiju do myšlení překladatelů,hráči znali pod jmény Strakonický Jonáš,Otrhánek Trojnožka nebo Jirka Třasořitka-dvě A,dvě Ř..ale to už jsem trochu hodně mimo kurz,tak zpět k našemu Tonymu.Poznámka pod čarou-na téma překládání adventur chystám už nějakou dobu článek,tak pokud někoho tohle téma zajímá,vydržte,až se jednou špatně vyspím,sepíšu to)Takže,tvůrci průměrné adventury se rozhodnou navázat na její „úspěch“ pokračováním-jak takové pokračování může dopadnout?Buď totální bomba,hit sezóny,nebo totální propadák.Nebudu vás napínat-zázrak v podobě super adventury se nekonal.Proč:
Grafika a postavy.Tak tohle je asi první věc,která člověka praští bez varování rovnou mezi oči.Spustíte hru a vykouknou na vás ksichty,jako byste den předtím trochu přehnali a byli ještě druhý den na tripu.Za svou osobu mohu říci,že jsem ve chvíli spuštění hry jedl,a po shlédnutí intra jsem musel comp vypnout,protože jsem chtěl,aby strava zůstala v žaludku.Dal jsem si 24 hodin pauzu,doufaje,že jsem měl špatný den,bohužel,bylo to pak ještě horší než poprvé.Okej,možná je chyba ve mě,jsem příliš velký estét na to,abych pochopil kouzlo bizarních encefaloidních postaviček,zbytku světa se to třeba líbí,tak zatnu zuby(oči bohužel při hraní zavřít nelze) a jedu dál,co ještě hra nabídne.A nabízí toho skutečně hodně.Po grafické stránce třeba dosti nestandardní přechody z jedné lokace do druhé,kdy se směr pohybu mění podle toho,jestli se zrovna díváte na Tonyho,a nebo z Tonyho pohledu.Což v praxi znamená,že třeba vstoupíte do místnosti vlevo a jdete doprava,pak se pohled změní a místností pokračujete dál zprava doleva-jeden z důvodů.proč jsem odmítnul na hru napsat návod-tím největším byla naprostá znechucenost a po dohrání asi týden trvající hluboká deprese.ANACONDA svým druhým dílem Tony Tough zničila můj životní názor,že vždy může být ještě hůř,nedovedu si totiž představit,že by někdo stvořil ještě horší hru.Měnící se pohled při přechodu mezi lokacemi také způsobí,že se budete občas motat mezi dvěma lokacemi,než si zvyknete,kam vlastně myší kliknout,abyste se dostali,kam chcete.Pohyb postavy myší,také věc,která stojí za zmínku.Protože hra nemá mapu,pomocí které byste se rychle přenášeli z místa na místo,i když celé městečko,v kterém se děj odehrává,je poměrně malé,pochodovat pomalu z jednoho konce na druhý není to pravé a je lepší(a v jednom případě i nutné) utíkat pomocí double click.A tady je kámen úrazu-ne vždy se podaří na první pokus dvojitým kliknutím postavu rozpohybovat,a v menu chybí možnost nastavení sensitivity myši.Zkoušel jsem double click na pár jiných adventurách,fungoval bezchybně,takže závada zřejmě nebyla v mé myši ,ale ve hře.Další problém při rychlém přesunu utíkáním je v tom,že i když kliknete na objekt kdesi v dáli-a postava se zázrakem rozběhne,běží pouze do následující lokace.Tam se zastaví a musíte Tonyho opět rozpohybovat.
Hudba:Pokud by všechny hřebíky do rakve nespotřeboval příběh,ke kterému se za chvíli dostanu,posledním hřebíčkem by zřejmě byl hudební doprovod,tedy,dá li se tak nazvat to,co hru provází.Jsou zde,pokud jsem dobře počítal,tři melodie.Tvrdé piano,opakující donekonečna několik akordů,které by byly na chvíli vhodný doplněk ke scéně,v které se postava posedlá šílenstvím chystá právě vyvraždit celý Baltimore.Pokud tuto melodii posloucháte stále dokola při hře,hrozí výše zmíněné vašemu okolí(a vám).Druhým motivem je pohřební melodie,vzhledem k celé hře je zde zcela na místě.Třetí melodií je country písnička,opět opakující se neustále,pokud jste v určité lokaci,poté jsem hudbu definitivně vypnul,protože mám country music rád,a chtěl jsem,aby to tak zůstalo i do budoucna.
Příběh:Tak tohle je okamžik,kterého jsem se obával,kvůli kterému jsem recenzi odkládal do poslední chvíle termínu.Velice těžce se dělá recenze na příběh,který neexistuje.Nečekejte,že Tony Tough na počátku hry narazí na záhadu a jako Gabriel Knight nebo George Stobbart půjde přes celou hru po jejích stopách.Nečekejte ani,že jako pirát Guybrush v první polovině hry,bude i Tony shánět "ship,map and crew" a v druhé části se vydá někam na cestu.Nečekejte vlastně nic-hra by měla mít na obalu varování"Zanechte nadějí,kdož vstupujete.Tony je po celou hru stavěn před uměle vykonstruované problémy,jakmile se zbaví jednoho,čeká na něj další-to je prakticky podstata celé hry.Tony přijde pozdě do školy,způsobí při chemii výbuch-jinou možnost na výběr nemá-a zůstane po škole.Aby ze školy zdrhnul,způsobí si zdravotní potíže(neuvádím jak,aby případný hráč nepřišel o nejodpudivější okamžik celé hry) a dostane se do nemocnice,takže musí vymyslet,jak z nemocnice zmizet.Tony se dočte,že každý detektiv musí mít paruku a celou kapitolu stráví sháněním peněz.Tonymu se peníze rozkutálí po širokém okolí,tak další kapitolu hledá a sbírá peníze.Tímhle stylem to jde přes celou hru-a příběh,dá li se to tak nazvat,si běží kdesi na pozadí jako doplněk hry.Celé mi to připadá,jako by někdo rozhodl"Bude Tony Tough 2" a pak se narychlo hledalo něco,čím by se hra zaplácala.K tomu všemu si připočtěte hromadu chyb-pokud uděláte něco,s čím hra nepočítala,bez varování spadne,v lepším případě,v horším zakysnete-a výsledkem je další díl Noční můry z Elm Street.Když už jsem u těch horrorů,nepodařilo se mi určit,do jaké kategorie adventur Tony Tough 2 spadá-když se zasměje,což bohužel dělá dost často,mám nepříjemný pocit,že jsem se ocitnul v Psycho a Norman Bates právě rozporcoval další oběť,tím ale spojitost s horrorovitým žánrem končí.Humoru je ve hře málo a je tak plytký,že by se v něm neutopilo ani novorozeně.Sám jsem,ke smůle svého okolí,vyznavačem černého humoru,kanadských žertíků a všemožných trapasů,ale polití pole benzínem a následné zapálení za účelem získání deseticentu nepřipadá vtipné ani mě,beru to spíš jako zoufalý pokus o prodloužení krátké hry o ničem.Ano,doba hraní,také stojí za zmínku.Řeknu to asi takhle-kdybych místo psaní této recenze hrál Tony Tough 2,už bych ho měl za tu dobu dohraného,uvařil si další kafe a rozehrál třeba Syberia,abych si spravil náladu.
Na závěr bych se vrátil ke svému podtitulku recenze-Křičení jehňátek.Když si vzpomenu na film Silence of the lambs,vždycky si říkám,že buď Jodie Foster měla jiný pohled na svět než já,nebo že geniální Hannibal Lecter udělal ve své dedukci chybu(pokud někdo film neviděl,Lecter se domnívá,že až nebudou Jodie budit sny,v kterých jehňátka křičí,najde konečně klid)-dokud bylo jehňátka slyšet,znamenalo to,že alespoň některá jsou naživu,takže stále pro ně ještě zůstávala jakás naděje.Děsil bych se naopak toho okamžiku,kdy zmlknou,protože už nezůstalo žádné naživu.Tony Tough 2 je,metaforicky řečeno,jedním z jehňátek jdoucích na porážku.Dokud slyším jeho křik,je to ještě dobré a doufám,že nikdy neuslyším Mlčení adventur,ticho,které znamená,že zabijáci podobni těm z týmu ANACONDA dokončili svoje smrtící dílo.
Předávám slovo svému jmenovci a (doufám)příteli Standovi Madukasovi,možná se mu podaří do temnoty mnou načrtnuté vnést trochu optimistického světla.Sice se většinou shodneme,ale v některých případech máme diametrálně odlišný pohled na věc.
Názor Standy Madukase-Musím říci,že v naprosté většině toho co Midnight Knight napsal souhlasím.Nejprve bych se zastavil u příběhu-ten v podstatě neexistuje!!Jsou to jen jakési splácané epizodky,které v žádném případě nejsou schopny držet pohromadě.Přiznám se ,že ovládání v této hře mi zas až tolik nevadilo,protože jsem hrál několik her,kde v podstatě ovládání bylo trestem a tady to tak strašné nebylo.Kamera je sice místy nepřehledná a k přesunování by se hodila mapa,ale to se dá překousnout.To co napsal Midnight Knight o hudbě dvojnásob podtrhuji.Tři ubohé krátké smyčky,které se neustále opakují vás místy dokažou pěkně vytočit.Doporučuji hudební doprovod raději vypnout.Grafika a postavičky ve hře jsou opravdu velmi zvláštní,originální a ne každému to sedne.Já s tím problém nemám a postavička Tonyho je mi celkem sympatická.Co říci na závěr-Tony Tough 2 není dobrá hra.Pokud mám hodnotit tak dávám 20%

Náhledy fotografií ze složky Tony Tough 2-A Rakes Progress