Venetica

17. 7. 1982

Venetica
aneb
Zemřít a vidět Benátky
17.7.2010 Autor recenze-Midnight Knight
Bylo nebylo,před několika sty lety,asi tak ve středověku plus minus nějaké to století,žil byl v Benátkách jeden klan takových poněkud ne zcela živých lidí.Tedy,abych byl přesný,oni byli živí občas až trochu moc,a k tomu disponovali schopnostmi pohybovat se v říši mrtvých ,a pokud byl někdo z nich zabitý,nebylo pro dotyčného problémem vrátit se zpět mezi živé-ale ne moc často,znáte to,nic se nemá přehánět.Prostě takoví dobře vytuněný highlandeři.A téhle partě šéfoval jistý Viktor(sice nevím,jak se s takovým jménem dokázal v Benátkách uchytit,ale to je jeho problém) ,který usiloval o získání zakázaného grimoáru,plného těch nejstrašlivějších kouzel,aby s jeho pomocí mohl páchat zlo po celém světe.Zkrátka a stručně,padouch jak má být.O nějaký ten kilometr dále,na souši v horách,v malé vesničce s malým dolem na zlato a malou populací,žila byla pro změnu mladá,krásná a životem nezkažená dívka Scarlett,která milovala svého Benedikta a vše ostatní,včetně Benátek,jí bylo naprosto ukradené.Mohla si tahle žít s Benediktem až do doby,kdy by umřeli sešlostí věkem,nebýt toho,že jednoho dne přiklusali po zuby ozbrojení vojáci,vesnici napůl srovnali se zemí a většinu obyvatel,spolu s Benediktem,rozsekali na kousíčky.Malé.Ani Scarlett,která hrdinně pobíjela žoldáky pohrabáčem,nebyla ušetřena,takže příběh by mohl skončit hned na počátku.Jenže nekončí,ne vždy jsou věci tak,jak se na první pohled jeví. Scarlett se probere v Soumračné zóně(Twilight zone,neříkejte mi,že jste v životě neviděli jediný díl tohohle kdysi populárního seriálu),setká se zde se svým zemřelým otcem,který jí prozradí obrovské tajemství-i ona patří mezi ty vyvolené,pro které je jedna smrt málo,pomocí mentální energie dokáže její duch opět tělo oživit,ale pozor,energie není nekonečná,takže pokud jí někdo zabije několikrát opětovně za sebou,dokud se energie neobnoví,sbohem a šáteček,Scarlett,už zůstaneš nadobro mrtvá.A jako by toho nebylo na jedno posezení málo,než si chudák holka stačí srovnat v hlavě,co se zrovna dozvěděla,vychrlí na ní papínek další jobovku,seznámí jí s plány šíleného Viktora a vyšle Scarlett do Benátek,aby zničila grimoár a zabránila tak Viktorovi v jeho řádění.Když jste čerstvě mrtví,navíc se máte za chvíli vrátit mezi živé,dost těžko se odporuje otcovým příkazům,takže Scarlett souhlasí,i když je jí osud Benátek a ostatního světa ukraden tak jako předtím,doufá,že se jí při plnění úkolu podaří najít způsob,jak oživit  Benedikta.
Tak tohle je úvod nového RPG od německého Deck 13,adventuristům spíše spojeného s,hmm,poněkud kontroverzní,co se obsahu týče,trilogií Ankh,nebo podobně laděným Jack Keane,leč nenechte se odradit,Venetica je z naprosto jiného těsta než její adventurní předchůdkyně z kuchyně Deck 13,a pokud vás hra od začátku nechytne za srdce,tak můžu s klidným svědomím konstatovat,že žádné nemáte.(Teda vlastně ne s tak s úplně klidným,jak jsem zjistil,Madukase Venetika nějak nechytla,a přitom je Standa posledním člověkem,kterého bych podezíral,že nemá srdce.Prostě záleží na vkusu každého ..:-)) *Poznámka na okraj-už dlouho se mi nestalo,abych první dvě strany recenze místo úvah o nesmrtelnosti chrousta,rozpínání vesmíru či Murphy fenoménu věnoval rovnou hře samotné,z toho můžete vidět,jak hra zapůsobila na mě* Nehodlám vám tady tvrdit,že hra je nějak originální či geniální-už ze začátku příběhu na vás kouká jedno klišé vedle druhého,a jak hra postupuje dál,není to o moc lepší,ale ono je většinou rozhodující,kdo a jakým způsobem příběh zpracuje.Krásným příkladem je třeba ve filmu Quentin Tarantino,když se rozhodne natočit film o upírech nebo zombie,krev teče z plátna až k sedadlům a je to nezapomenutelný zážitek,pokud na toto profláknuté téma natočí film někdo obyčejný,vyleze z toho nuda,u které po deseti minutách usnete.A to samé platí u Venetica,tedy až na to srovnání,do Tarantina mají tvůrci opravdu hodně daleko.Nechci vám vnucovat svůj názor,že hra je dobrá a šmytec,pouze vám předložím pár faktů,proč si to o ní myslím já,závěr si z toho utvořte každý jaký chcete.Takže zaprvé,už výběr hlavní postavy se vydařil,Scarlett to prostě sluší,ať má na sobě noční košili,brnění nebo večerní šaty.Ano,já vám,budu obviněn ze sexismu a nevím čeho ještě,také je mi jasné,že moje nadšení,že je na co koukat,asi nebude sdílet dívčí část herní komunity,ale marné,každému se nezavděčíte.Na stranu druhou mohu ale konstatovat,že i když mám slabost pro ženskou krásu,nechybí v mé domácí filmotéce jediný film,ve kterým hraje Sylvester Stallone,který má do ženy přeci jen poněkud daleko.Za druhé-děj hry není zasazen do nějakého fiktivního magického světa,ale do toho našeho,normálního,byť o nějaké to století zpět.A zkuste mi to vyvrátit,odpovím parafrází F.R.Čecha na adresu Járy Cimrmana-to,že nikdo nemrtvé nikdy neviděl ještě neznamená,že neexistují.A s tímto zadruhé je úzce spjato i za třetí-Benátky samotné.Sice se na rozdíl od podtitulku držím osvědčeného „vidět Benátky a zemřít“,takže jsem je ještě zatím nenavštívil,tudíž ani nevím,nakolik se Venecia ve hře liší od té skutečné,ale když jsem po pár hodinách hraní konečně do Benátek dorazil a otevřel se mi pohled na celé město,zatajil se mi nad tou krásou dech.Úzké vodní kanály s nezbytnými gondolami,gotické monumentální paláce,uličky plné domů a stánků,propojené mezi sebou mosty,můstky nebo jen prkny,takže dohromady tvoří jakýsi podivný spletenec,díky kterému se odvážlivci podaří dostat z nižších pater města do těch vyšších.I když,je také pravda,že občas budete onen spletenec proklínat,když pár metrů před sebou uvidíte přes kanál místo,kam chcete dojít,a desetkrát zabloudíte,vrátíte se tam,kde jste cestu začali,než se vám podaří zjistit,který most kam vede.Za čtvrté-během hraní vám ubíhá čas,takže jak si tak chodíte po Benátkách,po nějaké době se začne stmívat,stánkaři odejdou domů,místo nich budete na ulicích potkávat krvelačné lupiče,také vy budete moci pro změnu něco ukrást,no,prostě si vypůjčit něco,co potřebujete,v domech,ve kterých přes den někdo byl,a naopak.Nakonec ještě za páté-i když hlavní linie příběhu je daná(jinak by totiž nastoupil všeobecný chaos),je mnoho cest,kterými můžete příběhem putovat.Aby vás totiž někdo začal ve městě brát vážně,musíte se nejdřív stát členem některého cechu a získat si,plněním subquestů,dobrou reputaci.Cechy jsou celkem tři,v jednom uctívají nějakého svatého,ve druhém se věnují nekromancii,ve třetím zase dělají roznášky balíčků,a podle toho,do kterého cechu vstoupíte,se i liší subquesty.Taky se během hraní dost často musíte rozhodnout,jestli nějakou klíčovou postavu,která vás zabila či nějak jinak zklamala,zabijete,nebo to dotyčné osobě pro tentokráte prominete.Nakolik tahle rozhodování ovlivní další postup jsem raději nezkoumal,zabití jednoho se může projevit až v polovině hry,takže jsem raději nezatěžoval svou karmu a snažil se s každým vyjít po dobrém.Tedy s výjimkou dvou úchylů,kteří si na začátku hry mysleli,že Scarlett může za vypálení vesnice a zabili ji.To mě opravdu vážně naštvalo,takže jsem jim to vrátil.
Kouzla,boje,ovládání a tak vůbec od každého trochu.Asi začnu tím ovládáním,protože ani ne po minutě hraní zjistíte,že si musíte přenastavit původní konfiguraci na klávesnici-hra se ovládá myší plus klávesnicí a některé původní konfigurace jsou skutečně kuriozní.No schválně,zkuste se během souboje odkulit stranou pomocí „klasických“ WSAD plus Mezerník k tomu,a do toho myší bojovat.Pokud to zvládnete,tak jste opravdu dobří.Hra má samozřejmě plno nedostatků,ale o ten asi nejpodstatnější se s vámi podělím hned.Scarlett sice,když má tasený meč,umí chytnout svítilnu a připnout si jí k pasu,ale tím schopnosti prázdné ruky končí,pravé myšátko zůstáva prakticky po většinu hry nevyužito,jako by ani nebylo.Pokud chcete se země něco sebrat,což činíte prakticky po každém souboji,musíte nejdřív zasunout meč(sekeru,kladivo nebo kopí) ,sebrat věci se země,tasit,opět si zabojovat,nebo rozbít nějakou nádobu,zasunout meč,a tak pořád.Druhou možností je při taseném meči držet CTRL,tím se vám možnost sběru či otvírání dveří zpřístupní,ale i tak to pokládám za řešení neohrabané.Velmi..Jako v každém správném RPG,i ve Venetica si zvyšujete svoje dovednosti,bohužel,nebo pro někoho bohudík,co já vím,je většinou počet nepřátel v určité lokaci limitovaný,takže když někde v katakombách vymlátíte všechny potvory,až na pár vyjímek už daná lokace zůstane prázdná.Takže pokud si chcete naši milou Scarlett dobře vylevelovat(omlouvám se milovníkům češtiny,ale nenapadá mne žádné jiné vhodné slovo),což je moje oblíbená činnost u každého RPG,nezbývá nic jiného,než poctivě plnit všechny subquesty a pohybovat se po Benátkách po většinu času jen v noci-loupežníci jsou naštěstí na ulicích každou noc.Vaše dovednosti,s těmi je to poněkud komplikované,nenaučíte se nějakou dovednost automaticky zvýšením levelu,ale učí vás je lidé,které cestou potkáte,za body,které při každém novém levelu získáte.No,a jak to tak bývá,jeden člověk umí šermovat,druhý zná něco z magie,třetí zas ví,jak se mává sekerou,a když někoho takového potkáte,většinou nemáte ještě dost bodů,aby vás něco naučil.Takže si buď musíte udělat seznam,kde koho později najdete,nebo spoléhat na svou paměť.V inventáři to sice vypadá působivě,jednu celou stranu máte pro fyzické útoky,druhou pro mentální,ale když přijde na boj samotný,zjistíte,že prakticky většina dovedností je naprosto k ničemu.Vysvětlím.O poněkud komplikovaném ovládání jsem se už zmínil,naučené dovednosti,pokud nejsou pasivní,musíte mít pro použití přetažené do připravených slotů-celkem jich můžete mít pouze devět a dovednosti ve slotech ovládáte opět stisknutím nějaké příslušné klávesy.Takže si to shrňme,začne boj,myší sekáte do nepřítele,pomocí dvou kláves provádíte rychlé únikové manévry(osobně jsem vyměnil WSAD a Mezerník za směrové šipky plus Nula na Numpad,protože se mám rád) a do toho všeho byste chtěli ještě mačkat další klávesu,jen proto,abyste se kryli nebo seslali na nepřítele ne příliš účinné kouzlo..? Pokud jste chobotnice a máte víc jak dvě chapadla,pak klidně. Můžu vás ujistit,že mnohem pádnějším argumentem je v devadesáti procentech střetů pořádně velká nabroušená válečná sekera,a zbylých deset procent vyřídí váš věrný Moonblade. Zkrátka a dobře,stačí se jen dobře naučit ohánět mečem nebo sekerou(osobně jsem od chvíle,kdy jsem sehnal první sekeru,bojoval jen s ní,dobře se ovládá a Scarlett s ní vypadá moc sexy) a znát pár klíčových dovedností,třeba rozmlouvat s mrtvými.Jak správně mávat zbraní se taky musíte naučit,kupodivu zadarmo-opět,jeden člověk vás naučí něco se sekerou,druhý s mečem,musíte pomocí myši dělat pohyby tak,jak vám ukazuje,po správném provedení dokážete pak třeba mávnout sekerou třikrát za sebou místo jen dvakrát.Protože některé potvory nejde obyčejnou zbraní zabít,musí si Scarlett hned na začátku hry opatřit meč Moonblade,kterým se dá ničit všechno,co není tak úplně živé nebo mrtvé.Chvíle,kdy Moonblade použít,poznáte celkem snadno,buď při obyčejném boji přerostlý chrobák po zabití opět vstane,nebo při soubojích s bossy,kdy zničíte jejich tělesnou schránku a v Twilight zone pak musíte tímhle kouzelným mečem zlikvidovat i jejich duchovno.Souboje s bossy(dost často vlastně s bosskami) ,patří opět k tomu,co mne mile překvapilo,nestačí jen mávat tou nejsilnější zbraní,kterou máte,po chvilce takhle neúspěšného bušení do protivníka(a několika z toho vyplývajících smrtí) zjistíte že…hehe,musíte myslet jako Odysseus,víc vám neprozradím.Ještě co se týče subquestů-většina z nich je sice v tradičním duchu jdi,najdi,přines,ale najdou se i zajímavé,ať už tím,že jsou dlouhodobé,nebo,pokud nevíte,kde dotyčnou věc najít a potřebujete jen větší reputaci,můžete se,ale jen někdy,vyplatit-což postihlo i mě u jednoho dlouhodobého questu,kdy jedna položka se dala získat až po tom,co jste se naučili v polovině hry mluvit s mrtvými a dotyčná věc se navíc nacházela na druhém konci světa.Když jsem onu položku časem náhodou našel,nadával jsem jak špaček,že jsem tak zbytečně utratil čtyři stovky dukátů.Dlouhodobé questy jsou většinou důsledkem jednoho dalšího oblíbeného klišé-ne celé Benátky jsou pro vás od začátku přístupné.Město je rozděleno na několik částí,jedna část je dočasně nepřístupná,protože klíč od brány snědl zmutovaný netopýr,do další části se nedostanete,protože někdo zalepil bránu vteřinovým lepidlem,třetí část okupuje děsně naštvaný vlkodlak,prostě taková ta zaběhaná klasika,která kdyby ve hře nebyla,začal by mít člověk pocit,že něco je špatně.
Používání věcí z inventáře je snadné,pokud chcete,aby Scarlett něco snědla nebo si udělala změnu v garderobě,dotyčnou položku myší přetáhnete na obrázek Scarlett.Tady mě trochu zklamal výběr brnění,zatímco zbraní si cestou můžete koupit,nebo najít plno,brnění jsem objevil jen asi tři druhy,což mne poněkud rozladilo,když nemohu dívky svlékat,alespoň je rád oblékám.Občas v nějaké truhle najdete i mapku k pokladu,pokud mapku na Scarlett přetáhnete,zobrazí se vám malá výseč z určité lokace,kde je něco zakopané,a pomocí lopaty to můžete vyhrabat.A řeknu vám,že někdy poznat,kde je poklad zakopaný,je na zavaření mozku i lopaty.V inventáři máte i kompletní seznam questů,ať již aktuálních nebo splněných,u aktuálního questu si můžete,pokud nejde třeba o sesbírání holubího trusu po celých Benátkách,zobrazit na mapě místo,kam že se to máte vydat.Z této funkce mám poněkud rozpolcené pocity,na jednu stranu věc dobrá,když jsem ztratil přehled,kam vlastně jdu,na  stranu druhou na zabití v ulicích Benátek,když máte domy ve třech patrech nad sebou,po obou stranách kanálů,dojdete k zelené tečce na mapě a zjistíte,že ty dveře tam opravdu jsou,jenže o jedno patro nad vámi a most v nedohlednu.Než jsem se v ulicích aspoň trochu začal orientovat,dopadalo to asi tak,že jsem místo dveří do hospody našel dveře do obchodu.Fajn,řekl jsem si,aspoň už vím,kde obchod hledat,až ho budu potřebovat.Ale ouha,když jsem chtěl jít do obchodu,pravidelně jsem pro změnu končil vždy u hospody.Za tohle ale s maximální pravděpodobností nemůže hra,ale můj naprosto chybějící orientační smysl.
Nelineární postup hrou má i svoje mouchy,dost často dochází k tomu,že následek předchází příčinu,takže se vám stane,že něco najdete a teprve po nějaké době se od někoho dozvíte,že to máte hledat.Pokud má u sebe dotyčný předmět i popisku,dochází pak k poněkud zmatečným situacím.Stalo se mi,že jsem našel helmu,která se mi v inventáři přiřadila ke klíčovým věcem,na popisce bylo,že jí po mě chtěl Frederik,a já přitom naprosto jasně věděl,že žádného Frederika neznám.Vše se vysvětlilo až po několika dalších hodinách hraní.Občas mě život znepříjemňovaly poněkud odfláknuté poznámky v notesu(anglická verze)-pokud po vás někdo chce,abyste pochytali všechny šváby ve vnějším městě,vy jako pako běháte,chytáte šváby a úkol pořád nesplněn,potom čirou náhodou zjistíte,že jste ty šváby měli chytat ve vnitřním městě,tak to člověka vážně docela naštve.Vím,že při té spoustě textu se občas chybička vloudí,ale podstatné věci by si měli autoři pohlídat.
Přes nějaké ty nedostatky,které jsem se snažil co nejpoctivěji sepsat,pokud se chcete vydat se Scarlett do uliček Benátek za tajemstvím grimoáru a ne tak docela živých lidí,nemohu jinak,než doporučit.Cestovat budete sice sami,ale ne tak úplně,čas od času se v Twilight zone potkáte se svým otcem i milovaným Benediktem,kteří vás seznámí s nejnovějšími drby ve vyšších kruzích,a taky přihodí navrch nějakou tu užitečnou dovednost.A když v pozdější fázi hry někam vejdete,řeknete jen „Scarlett“ a lidé si sednou na zadek,ochotni pro vás udělat cokoli,jen aby si vás proti sobě nepoštvali,protože před nimi stojí TA Scarlett,známá po celých Benátkách,možná si řeknete,že celé to putování má něco do sebe.M_K
Screenshot